Luide ventilatoren

Pagina: 1
Acties:

• snottlebocket79
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-06-2016
Ik heb op het moment het probleem met mijn computer dat mijn ventilatoren bijzonder luid zijn, ik bedoel ook echt luid, je kunt de pc horen als je buiten de kamer staat met de deur dicht en het is bijzonder onplezierig en hoofdpijn opwekkend om naast de pc te zitten werken op het moment.

Ik heb alle dingen die je redelijkerwijs zou verwachten al gedaan, bijvoorbeeld de pc goed schoonmaken van binnen, ik heb ook de HD getest met een Maxtor boot schijfje omdat ik zelf dacht dat de HD ook een lawaai produceerde. (komt er eigenlijk op neer dat ik een hele stapel fans heb + een HD waarvan overal bovenmatig lawaai lijkt te komen)

ik ben er zelfs mee naar de reparatieshop geweest waar ik hem een volle week ben kwijt geraakt om achteraf alleen maar te horen dat ze niks konden vinden en ze de fans aan de onderkant van de videokaart een keer hebben schoongemaakt. (het was na de tijd inderdaad stiller maar dat duurde maar een dag of twee waarna het lawaai gestaag groeide en nu zit het weer terug op het originele niveau)

Alle tips en suggesties worden op prijs gesteld aangezien ik ondertussen krankzinnig wordt van het geluid en het geconcentreerd werken me hier praktisch onmogelijk wordt gemaakt.
Aangezien het vooral de fans onder de videokaart en op de cpu betreft lijkt me vervanging geen makkelijke optie eigenlijk.
Ik heb het maar op dit forum gezet aangezien het volgens de reparatie lui om de fans op de videocard ging, als het hier verkeerd staat is een verplaatsing naar het juiste forum gewaardeerd.

system specs:
AMD2200
Gforce 4
Maxtor HD

[ Voor 9% gewijzigd door snottlebocket79 op 29-01-2006 18:36 ]

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:48
nieuwe Zalman CPU Fan
nieuwe Zalman VGA Fan
Papst Casefan's (van een DB of 16)
Nieuwe stille voeding

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:48

Thandor

SilverStreak

Een videokaart fan en een CPU fan kun je gemakkelijk vervangen hoor ;)
Gewoon een nieuwe kopen, een totale koeler ofwel een heatsink en een fannetje :)

Als je bij webshops kijkt kun je zien dat er vaak allerlei soorten koelers worden aangeboden. Gezien je niet vermeld wat voor hardware je precies hebt kan ik geen informatie/tips geven over bepaalde koelers ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• snottlebocket79
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-06-2016
Thandor schreef op zondag 29 januari 2006 @ 18:37:
Een videokaart fan en een CPU fan kun je gemakkelijk vervangen hoor ;)
Gewoon een nieuwe kopen, een totale koeler ofwel een heatsink en een fannetje :)

Als je bij webshops kijkt kun je zien dat er vaak allerlei soorten koelers worden aangeboden. Gezien je niet vermeld wat voor hardware je precies hebt kan ik geen informatie/tips geven over bepaalde koelers ;)
wat voor info zou je precies nodig hebben, ik ben niet zo geweldig handig met hardware, is er een redelijk simpele, betaalbare manier om de hele kast van binnen te koelen zonder die herrie fans?

• EyeWitness
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-07 12:02
snottlebocket schreef op zondag 29 januari 2006 @ 18:40:
[...]

wat voor info zou je precies nodig hebben, ik ben niet zo geweldig handig met hardware, is er een redelijk simpele, betaalbare manier om de hele kast van binnen te koelen zonder die herrie fans?
Waterkoeling :9 :Y)

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Nu online
Download Speedfan en verlaag de snelheden waarmee je fans draaien. Zorg er wel voor dat het niet te heet wordt daarbinnen. Of koop een fancontroller of druppel wat olie op de as van de desbetreffende fans of koop geluidsdempende folie.

Of bekijk de FAQ eens van dit forum of zoek eens naar oudere topics waar men het ook over geluidsdemping had.

Verwijderd

Een fancontrollertje? Iets simpel waarmee je gewoon het voltage kunt aanpassen, rpm uitlezen e.d. hoeft nog niet eens.

• Dubbel Fristie
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:32
SyS_ErroR schreef op zondag 29 januari 2006 @ 18:36:
nieuwe Zalman CPU Fan
nieuwe Zalman VGA Fan
Nieuwe stille voeding
Do we need to say more ;)

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Pft.
Het kan net zo goed gratis.
Alle 80mm fans op 7V aansluiten.
Alles kleiner dan 80mm op 5V aansluiten.
7V = gele fandraad op gele molexdraad, andere fandraad op de rode molexdraad.
5V = gele fandraad op de rode molexdraad, andere fandraad op een zwarte molexdraad.
Het kan natuurlijk zijn dat de kleurtjes bij jou anders zijn.

Het komt erop neer dat de aansluitingen van de fan op de 12V en de 5V komen waardoor je 7V bekomt.
De draad die anders op de gele (12V) zit moet je op de rode stoppen en dan krijg je 5V.

Met een speld kan je de lipjes ve molexpinnetje verbuigen waardoor deze loskomt. Hiernaa buig je ze terug recht en stop je het pinnetje in het juiste gaatje om 5V of 7V te bekomen.

Let erop dat:
Je de draad voor rpm meting niet aansluit aan de molex. :P
Je de juiste polariteit hebt, dus 12V en niet -7V (dat krijg je als je geel op rood aansluit en de andere op geel) anders start je fan niet.

Het klint moeilijk maar het is echt peanuts, vraag desnoods aan een gotter om pics.
Ik kan je pics bezorgen vanaf woensdag als je niemand vind. :)

Verwijderd

Hey,

Het zal je GPU-koeler niet zijn, Geforce 4's zijn best stil,

Case-fans en CPU-fans misschien,

Opzich als je CPU standaard geclocked is kan je proberen de case-fans even uit te zetten (los te maken)

Kijken of het dan al beter is, en dan concluderen welke koelers vervangen moeten worden, Zalman is een goed/stil merk, maar wel wat prijzig, doe ook wat onderzoek naar koelers en geluidsniveau's

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 19:53
hoeveel casefans heb je?
hoe groot zijn deze?
van welk merk zijn deze?
zet ze eens allemaal uit, heb je dan nog herrie?
zet ze dan een voor een aan (als het verschillende zijn) en kijk welke herrie maakt
pas daarna de tip van corpseflayer toe

PSN: djmurcielago

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:15
SyS_ErroR schreef op zondag 29 januari 2006 @ 18:36:
nieuwe Zalman CPU Fan
nieuwe Zalman VGA Fan
Nieuwe stille voeding
Duur, maar werkt wel

Wat goedkopere oplossing:
Arctic CPU Fan
Arctic CPU koeler
Nexus casefans
Nieuwe stille voeding, liefst met 12cm koeler

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Verwijderd

Ach ja, na verloop van tijd gaan je fans steeds voller met stof zitten. Je kunt ze schoon maken zover als je kunt, de tip van de olie op de as leek mij ook een goeie.

Die van de 7V en 5V , is ook een goede manier om fans in het algemeen wat rustiger te houden. Is dus wel even uitzoeken en wat werk, hij had geod beschreven hoe je moet aansluiten.

Speedfan installeren is het makkelijkste. Alleen kun je niet alle fans langzamer laten draaien. Let er op dat je zeker weet welke fan je CPU fan is, want die wil je niet uitzetten. Ik zette mijn oude lawaaierige geforce 4 MX vaak helemaal uit in windows.

Stille fans kopen is het beste maar wel het duurste
Pagina: 1