Toon posts:

Monitoring tijdens bandoptreden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Even een muzikale vraag...

Op dit moment drum ik in een rock/gothic coverband die al een tijdje zonder toetsenist zit. Omdat het er niet naar uit ziet dat we er 1 op de korte termijn gaan vinden zijn we met de band aan het bekijken of het mogelijk is om het toetsenwerk op een 'bandje' af te spelen tijdens optredens en repetities.
Dat betekent als drummer zijnde dat je steeds moet zorgen dat je in de maat mee blijft spelen van de toetsen. Het is dan erg prettig om iets van een metronoom er door heen te horen, maar tijdens een optreden mag het publiek daar natuurlijk niks van merken.

Weet iemand of hier een systeem voor is om dit voor elkaar te krijgen; dus dat je als drummer de toetsen+metronome hoort en het publiek alleen de toetsen?

Ik zat zelf al iets te denken van dat je bijvoorbeeld alleen het linkerkanaal de tikken hoort en die dus alleen open draait in de monitor van de drummer. Je krijgt dan alleen mono-geluid voor de toetsen...

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:39
Het is veel makkelijker.

Je koopt een metronoom met een output, die lus aan een microfoon. Vervolgens vraag je de zaalmixer om dat kanaal door je monitor te laten komen. En niet door de zaal.

Dat is gewoon met schuiven op te lossen. :)

• Wokkels
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-10-2024

Wokkels

Het lekkerste zoutje

Dat heet een clicktrack :)

Komt erop neer dat er gewoon een multitrack sampler meeloopt waar het keys signaal opstaat, maar tevens op een ander kanaal de metronoom. Deze kan dan naar jouw monitor (headphones) geschoven worden, terwijl het keys signaal op de FOH staat.

Ohja, deze techniek wordt door heel heel veel bands gebruikt. Vooral de wat professionelere, die eigenlijk alleen 1/2 gitaren, een bas en een drummer hebben, maar toch allerlei effecten, geluiden, backing vocals en toetsenpartijen in die ene bekende single hebben zitten die ze toch live moeten kunnen spelen :P

edit: De drummer van mijn bandje gebruikt een Boss (dacht ik) drumcomputertje met een koptelefoonuitgang als metronoom. Dit is voor jou alleen geen echte optie, want de kans dat je dan synchroon loopt met de toetsenband is natuurlijk bijna 0.

[ Voor 55% gewijzigd door Wokkels op 29-01-2006 19:02 ]

Permanent wintericon!

Verwijderd

Topicstarter
Ik beschik zelf ook over een drumcomputer (roland spd-11) maar daar kan ik inderdaad weinig mee in combinatie met de toetsen.

Maar ik begrijp dat de metronoom/clicktracker wel synchroon kan lopen met de toetsen die op die sampler staan?

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:39
Als je een sampler met een click-track hebt wel.