[css]rare problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 130 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-04 09:10
Ik ben sinds kort bezig mijzelf css een beetje fatsoenlijk aan te leren. Nu heb ik alleen allerlij rare problemen tijdens het ontwerpen. Het is een beetje lastig uit te leggen, maar here goes:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
body
{
    font-family: "Courier New", Courier, mono;
    font-size: 12px;
    background-image: url(images/spacer_banner.gif);
    background-repeat: repeat-x;
    background-position: left top;
}

#container
{
    margin: 0 auto;
    background-image: url(/images/banner.jpg) no-repeat top left; 
    padding: 500px 0 0 0;  
    width: 695px; 
    border-left: 1px solid #fff;
    border-right: 1px solid #fff;
}

Dit is code uit het css wat ik gebruik. Die zou normaal gesproken moeten werken, aangezien ik die schaamteloos van een andere site heb afgepakt waar het allemaal correct word wergegeven. Het probleem ligt hem dan ook in het volgende. Ik had bijvoorbeeld in het begin in de body class (of hoe het dan ook heet) op dezelfde manier als in de container mijn achtergrond ingesteld (precies dezelfde synstax dus). Dat werkte. Toen wilde ik de achtergrond kleur veranderen. Toen werd de code als volgt:
code:
1
background: #e0e0e0 url(/images/spacer_banner.jpg) no-repeat top left;

En toen deed niets het meer. Even ctr-z denk je dan, dan werkt het wel weer. Niet dus. Toen heb ik maar alles weggehaald en met dreamweaver de css aangepast zodat m'n achtergrond er weer op stond. En nu doet de achtergrond in de container het weer niet :|

Dit soort dingen gebeuren dus de hele tijd. Erg frusterend natuurlijk, want je weet niet of je het nou zelf verkeerd hebt gedaan of dat het aan je pc of software ligt.

Nu is dus mijn vraag of mer mensen hier last van hebben, ik iets fout doe, of het ana mijn software o.i.d. ligt.

Ik gebruik Dreamweaver MX 2004 7.0.1 op winXP pro met SP2 en de site staat op phpdev

Hallo met Tim

Verwijderd

Owkee, wat is nou het probleem? Wat gebeurt er wel, en wat zou er moeten gebeuren? Als ik even je CSS bekijk, zie ik al in ieder geval het probleem binnen de container. background-image property verwacht als waarde <uri> | none | inherit. Waarschijnlijk moet je de property even veranderen in background.

Mag ik je de tip geven voortaan niet de knip en plak programmeur uit te hangen? Wanneer je rustig de standaard leest, zal je alles doorgronden en tackle je zulke problemen veel gemakkelijker.

• Pkunk
Nou het probleem is dat dingen soms wel en soms niet werken. Maar ik dus het idee heb dat het niet alleen aan mijn gebrek aan css kennis ligt. Zoals ik dus al vertel in het voorbeeld hierboven. Ik voeg iets ergens aan toe, het werkt niet, en nadat ik het weer verander naar hoe het was, werkt het niet meer. Dat klopt gewoon niet. Het probleem is dus niet een specifiek iets, want ik kan prima zelf dingen oplossen, het gaat dus alleen nogal moeizaam als het niet werkt zoals het hoort.

[ Voor 20% gewijzigd door Pkunk op 29-01-2006 21:22 ]

Hallo met Tim

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:01
Tja, een tip van mijn kant is "gooi dreamweaver in de prullenbak" En ga lekker handmade proggen, scheelt je uiteindelijk een hoop gezeur. Ikhaal namelijk uit je bericht dat je dreamweaver gebruikt voor je css. Maar ik denk dat het beter is als je het gewoon met de hand doet.

En een andere tip is dat je meer in stapjes moet werken. Dus als je een aanpassing maakt ram je op ctrl s, gaat naar je site en checkt. Doet die het dan niet meer, druk dan op ctrl Z, en dan werkt die weer. Het kan niet anders, tenzij jij een foutje maakt (je vergeet bijvoorbeeld te saven, je hebt stiekums toch twee dingen gedaan enz).
ow.. misschien toch niet, het zou kunnen dat je pagina's in je cache worden opgeslagen en daar ook weer vandaan worden gehaald. Probeer als je je pagina refresht een op ctrl F5 te drukken, dat zou dat probleem moeten verhelpen.

• Pkunk
Nee nu weet ik zeker dat er iets niet klopt. Ik heb nu een super simpele pagina:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<html>
<body>
<div id="banner">Tim</div>
<div id="container">
  <div id="content"><p>
  blabla
  </div>
  <div id="navcontainer">
    <ul>
    <li><a href="main.htm">Home</a></li>
    <li><a href="maak.htm">Wie ben ik</a></li>
    <li><a href="wat.htm">Wat doe ik</a></li>
    <li><a href="wat.htm">Wat maak ik</a></li>
    <li><a href="links">Links</a></li>
    </ul>
  </div>
</div>
<div id="footer">Copyright</div>
</body>
</html>

en de css:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
body
{
    font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
    font-size: 10px;
    background-image: url(images/background.jpg);
    background-repeat: repeat-x;
    background-position: left top;
    background-color: #e0e0e0;
}

div#banner 
{
    background-image: url(images/banner.jpg);
    height: 220px;
}

En het werkt gewoon niet. En eerst werkte het wel. Precies op dezelfde manier. Bah!

//edit: even rebooten en het werkt weer. Da's natuurlijk geen manier van werken :'(

[ Voor 26% gewijzigd door Pkunk op 30-01-2006 12:25 ]

Hallo met Tim

• mrBussy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-09-2025
Misschien een beetje overbodig om te melden:

Ik zie geen verwijzing naar de stylesheet (uitgaande van een extern bestand 8)7 ). Als je het inline wilt doen moet je een stylesheet blok opnemen in de head.

Gtz

• Pkunk
mrBussy schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:25:
Misschien een beetje overbodig om te melden:

Ik zie geen verwijzing naar de stylesheet (uitgaande van een extern bestand 8)7 ). Als je het inline wilt doen moet je een stylesheet blok opnemen in de head.

Gtz
haha nou die zit er wel bij hoor :P Heb ik weg gehald om het overzichtelijk te houden. Net als nog wat andere gegenereerde Dreamweaver zooi.

[ Voor 7% gewijzigd door Pkunk op 30-01-2006 12:32 ]

Hallo met Tim

• SuperRembo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08-2025
Is je probleem niet gewoon dat de url's naar je plaatjes niet kloppen?
Relatieve url's in css zijn relatief ten opzichte van de css-file, niet relatief ten opzichte van de html-file die de css-file gebruikt.

| Toen / Nu

• Pkunk
SuperRembo schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:31:
Is je probleem niet gewoon dat de url's naar je plaatjes niet kloppen?
Relatieve url's in css zijn relatief ten opzichte van de css-file, niet relatief ten opzichte van de html-file die de css-file gebruikt.
Nee het is echt puur de styling v.d div's. Het klopt toevallig wel dat de link in mijn 1e post niet klopt, maar daar ben ik al lang niet meer mee bezig 8)7 het is gewoon precies zoals ik zeg. Ik ga stapje voor stapje te werk, en dan verander ik iets in a en dan gaat het mis in b. Dat kan natuurlijk best, maar zodra ik het weer terug verander naar hoe het was, werkt het dus niet meer. :'(

Overigens begin ik te vermoeden dat het misschien met phpdev te maken heeft. Die heeft wel vaker rare dingen veroorzaakt. Zoals een sql update statment die insert deed :S

[ Voor 13% gewijzigd door Pkunk op 30-01-2006 12:39 ]

Hallo met Tim

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
Misschien zorgt de cache van je browser voor problemen. Ik heb ook weleens gehad dat ik een pagina aardig vaak moest refreshen voordat ie de verandering pakte.

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Timlog schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:19:
Nee nu weet ik zeker dat er iets niet klopt. Ik heb nu een super simpele pagina:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<html>
<body>
<div id="banner">Tim</div>
<div id="container">
  <div id="content"><p>
  blabla
  </div>
  <div id="navcontainer">
    <ul>
    <li><a href="main.htm">Home</a></li>
    <li><a href="maak.htm">Wie ben ik</a></li>
    <li><a href="wat.htm">Wat doe ik</a></li>
    <li><a href="wat.htm">Wat maak ik</a></li>
    <li><a href="links">Links</a></li>
    </ul>
  </div>
</div>
<div id="footer">Copyright</div>
</body>
</html>

(...)
Supersimpel, inderdaad. Maar niet foutloos. Zo ontbreekt niet alleen het head-element met de nodige inhoud, maar heb je ook een p-element niet afgesloten. Dus voordat je de schuld bij een ander zoekt, controleer even je eigen code. En als je dit soort fputen niet meteen ziet, zijn er diverse hulpmiddelen om je code te controleren.

• Geert.H
Zoals ik al eerder zei, refresh je ook wel eens met ctrl F5? En dat helpt ook niet?

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

crisp

Devver

Pixelated

ZeilDude schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:53:
[...]

Supersimpel, inderdaad. Maar niet foutloos. Zo ontbreekt niet alleen het head-element met de nodige inhoud, maar heb je ook een p-element niet afgesloten. Dus voordat je de schuld bij een ander zoekt, controleer even je eigen code. En als je dit soort fputen niet meteen ziet, zijn er diverse hulpmiddelen om je code te controleren.
HEAD is implied en de end-tag voor het P-element is optional in HTML.
Wat wel mist is een DTD en een TITLE-element ;)

Intentionally left blank

• ZeilDude
crisp schreef op maandag 30 januari 2006 @ 16:45:
[...]

HEAD is implied en de end-tag voor het P-element is optional in HTML.
Wat wel mist is een DTD en een TITLE-element ;)
Ja, maar de html-versie is niet gedeclareerd, dus hoe moet ik weten om welke het gaat? Zelf werk ik voornamelijk met XHtml 1.0, waarin een suittag niet optioneel is. Overigens worden tags in HTML 4.x of ouder meestal in hoofdletters geschreven, en in XHTML mag dat niet. Reden om aan te nemen dat de getoonde code XHTML is.
Title valt mi onder 'head-element met de nodige inhoud'.

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ZeilDude schreef op maandag 30 januari 2006 @ 16:56:
[...]

Ja, maar de html-versie is niet gedeclareerd, dus hoe moet ik weten om welke het gaat? Zelf werk ik voornamelijk met XHtml 1.0, waarin een suittag niet optioneel is.
Enkel als je het ook als XHTML serveert, anders blijft het HTML voor de browser ;)
Overigens worden tags in HTML 4.x of ouder meestal in hoofdletters geschreven, en in XHTML mag dat niet. Reden om aan te nemen dat de getoonde code XHTML is.
nonsens, ik gebruik al jaren lowercase tags in HTML (en heb nog geen goede redenen kunnen vinden om XHTML te gebruiken voor normale websites, enkel redenen om het niet te gebruiken).

[ Voor 10% gewijzigd door crisp op 30-01-2006 17:01 ]

Intentionally left blank

• Geert.H
:o er gaat een wereld voor me open, html boven xhtml? Ik heb altijd anders geleerd, daar moet ik eens wat meer over gaan lezen...

Maar om nog ff on-topic te blijven. De maker gebruikt dreamweaver en die genereert altijd automatisch een doctype. Dus dat kan de reden niet zijn. En ook heb ik zelf nog nooit gehad dat, ook al was mijn code zo brak als een aap, als ik op refresh drukte er niets gebeurde...

• ZeilDude
crisp schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:00:
[...]

Enkel als je het ook als XHTML serveert, anders blijft het HTML voor de browser ;)

[...]
nonsens, ik gebruik al jaren lowercase tags in HTML (en heb nog geen goede redenen kunnen vinden om XHTML te gebruiken voor normale websites, enkel redenen om het niet te gebruiken).
Tuurlijk kun je lowercase gebruiken in HTML, maar in de praktijk zie je toch vaak dat HTML uppercase gebruikt. De discussie wel/geen xhtml is een andere en wil ik hier terzijde schuiven.

• Pkunk
ZeilDude schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:53:
[...]

Ik denk dat er ergens anders iets mis is gegaan, want die <p> zorgt er niet voor dat mijn div zijn bijbehorende hoogte niet krijgt. De head tag en meedere dingen heb ik weggelaten omdat die niet van toepassing zijn.
En dat hele xhtml verhaal zegt me helemaal niets eigenlijk (8> . Even als waarom er een DTD bij zou moeten zitten. Ik had altijd het idee dat dtd's met name leuk waren voor xml.

Overigens was ik met deze tutorial bezig.

[ Voor 10% gewijzigd door Pkunk op 30-01-2006 17:13 ]

Hallo met Tim

• ZeilDude
Ok, maar wat als je je pagina's test in je browser? Heb je het probleem dan ook, of is het puur een DW-probleem?

• Geert.H
Hoe test je eigenlijk precies? Maak je je site in dreamweaver en test je dan ook via dreamweaver?
Of sla je je pagina op en open je die vervolgens met IE (of FF)? Dus eigenlijk wat zeildude ook vraagt...

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ZeilDude schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:08:
[...]

Tuurlijk kun je lowercase gebruiken in HTML, maar in de praktijk zie je toch vaak dat HTML uppercase gebruikt.
10 jaar geleden maybe, of door het gebruik van aftandse HTML-generators, maar ik zie het steeds minder...
Verder is het ontbreken van een xmlns declaratie ook een aanduiding dat we het hier over HTML hebben ;)

Intentionally left blank

• ZeilDude
crisp schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:48:
[...]
10 jaar geleden maybe, of door het gebruik van aftandse HTML-generators, maar ik zie het steeds minder...
Verder is het ontbreken van een xmlns declaratie ook een aanduiding dat we het hier over HTML hebben ;)
Ok, ik ga hier verder niet meer op in, je wilt me iets te graag gelijk hebben. Terwijl je - zeker als mod - beter zou moeten weten en zou moeten zien dat er voor beide argumenten voors en tegens zijn. Daarnaast zijn we behoorlijk offtopic geraakt en probeerde ik weer terug te gaan naar het eigenlijke onderwerp, zie mijn vorige post hier.

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04 17:49

NMe

Quia Ego Sic Dico.

ZeilDude schreef op maandag 30 januari 2006 @ 21:59:
Ok, ik ga hier verder niet meer op in, je wilt me iets te graag gelijk hebben.
Omdat ie gelijk heeft. ;) Puur uppercase code in HTML is lastig te lezen en de enige reden waarom het gebruikt wordt is historisch: omdat het vroeger zo gedaan werd. Face it: je hebt gewoon een aanname gemaakt die niet per se hoeft te kloppen, wat is daar nou erg aan?
zeker als mod
:?

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• ZeilDude
-NMe- schreef op maandag 30 januari 2006 @ 22:06:
[...]

Omdat ie gelijk heeft. ;) Puur uppercase code in HTML is lastig te lezen en de enige reden waarom het gebruikt wordt is historisch: omdat het vroeger zo gedaan werd. Face it: je hebt gewoon een aanname gemaakt die niet per se hoeft te kloppen, wat is daar nou erg aan?

[...]

:?
Kom op zeg, schilder mij nu niet af als een verongelijkt kind. Mag ik mijn post er nog even bijhalen:
ZeilDude schreef op maandag 30 januari 2006 @ 16:56:
[...]

Overigens worden tags in HTML 4.x of ouder meestal in hoofdletters geschreven, en in XHTML mag dat niet.
Dat is wat ik erover heb gezegd. Vroeger werd HTML bijna altijd met uppercase tags geschreven en heel veel codegenerators doen dat anno 2006 nog. In XHTML is dit niet toegestaan, en sindsdien zie je inderdaad dat ook HTML in lowercase wordt geprogd. En natuurlijk waren er al voor die tijd voldoende programmeurs die in lowercase programmeerden. Gebaseerd op eigen ervaring van enkele jaren webdesign en programmeren durf ik echter wél te zeggen dat de sites die ík heb gezien meestal in uppercase tags waren. Dat heeft niks met wel of niet gelijk te maken, dat is gewoon zo.

Wat betreft de opmerking over moderators: er zijn topicregels over flamen ed. Wanneer twee 'gewone' posters kritiek op elkaar geven wordt al snel als flamen richting elkaar gezien. Zo heb ik ook weleens een waarschuwing verkregen omdat ik wat betweterig geweest zou zijn en daardoor wat uitlokkerig. Maar ja, een mod mag dat blijkbaar wel, ik heb dat overigens wel vaker gezien. Waarom noem ik het toch even hier? Het puntje over de HTML-discussie had ik al achter me gelaten, mede omdat het wat offtopic was. Waarom iemand het dan toch opnieuw moet aanhalen...

Nou, ik laat het hier nu echt bij in dit draadje. Over-and-out.

Verwijderd

Terecht of niet, wanneer je ergens een reputatie hebt opgebouwd, kan je meer maken dan iemand anders. Daar komt bij dat Crisp gewoon volkomen gelijk heeft. Argumentatie als: lower-case en wel sluittags is niet correct. Er zijn gewoon een aantal duidelijke kenmerken van een xhtml document die ontbreken aan de code die geplaatst werd.

Het is niet nodig je meteen helemaal de grond ingetrapt te voelen. Bovendien ben ook ik het niet met je eens dat HTML elementen voornamelijk in UPPERCASE geschreven worden. Er staat nergens dat het verplicht is, verongemakkelijkt het leesgemak en het is bovendien irritant typen met de shift-toets ingedrukt ;)

• crisp

crisp

Devver

Pixelated

ZeilDude schreef op maandag 30 januari 2006 @ 23:19:
[...]
Wat betreft de opmerking over moderators: er zijn topicregels over flamen ed. Wanneer twee 'gewone' posters kritiek op elkaar geven wordt al snel als flamen richting elkaar gezien. Zo heb ik ook weleens een waarschuwing verkregen omdat ik wat betweterig geweest zou zijn en daardoor wat uitlokkerig. Maar ja, een mod mag dat blijkbaar wel, ik heb dat overigens wel vaker gezien.
Waar zie jij een flame van mij?

De ;) smileys zijn ook bedoelt als "ik zie jouw punt ook wel hoor ;) " - en daarbij geef ik ook gewoon argumenten...

[ Voor 11% gewijzigd door crisp op 30-01-2006 23:44 ]

Intentionally left blank

• Geert.H
Misschien is het een idee om dit niet in dit topic verder te behandelen? En trouwens als ik er één ding over mag zeggen met een opmerking "en daarbij geef ik ook gewoon argumenten..." sugereer je nogal dat zeildude dat niet doet. Terwijl ik vind dat hij dat wel doet.. Maar ik kan me er beter maar niet mee bemoeien :p

En aan de TS, probeer even tussen de het gewauwel of xhtml e.d. door te lezen en antwoord te geven op de vraag die ik stelde, en eigenlijk dus ook de vraag die zeildude stelde.

[ Voor 34% gewijzigd door Geert.H op 31-01-2006 01:41 ]

Verwijderd

Als je DW gebruikt, heb je dan ook macromedia zelf gekeken ? Daar staat gewoon beschreven hoe dit komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2006 07:39 ]

• Pkunk
Ik zie dat mijn lieve topic nog vol enthousiastme vol-'gespamt' word :P
Om maar even een laatste reply aan iedereen te geven van mijn kant:
Het ligt niet aan de de browser of DW voor zover ik het kan helpen. Ik heb met zowel IE als FF vanalles geprobeert met de instellingen (geschiedines wissen e.d.). Ik heb de pagina's onderhand met kladblok in elkaar gezet, maar helaas blijft het probleem zich voordoen. Ik ga maar een verse install van windows doen, want ik weet het ook niet meer. ;'(

Hallo met Tim

Verwijderd

Timlog schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:32:
Het ligt niet aan de de browser of DW voor zover ik het kan helpen. Ik heb met zowel IE als FF vanalles geprobeert met de instellingen (geschiedines wissen e.d.). Ik heb de pagina's onderhand met kladblok in elkaar gezet, maar helaas blijft het probleem zich voordoen. Ik ga maar een verse install van windows doen, want ik weet het ook niet meer. ;'(
zeer vreemd verhaal (of vreemde pc ;) )

dit ook gedaan ?
Afbeeldingslocatie: http://www.readrss.com/images/every.jpg

Verwijderd

offtopic:
damn een cache van 5 GB :D hou de mijne altijd op 0 :P
nog ff verder zeiken (nofi), je plaatje is 57 kB ik gok dat een png maximaal rond de 20 kB zal zitten, heb je ook geen brakke compressie, voor vensters (plaatjes met weinig kleuren) is het vrijwel altijd voordeliger kwa bestandsgrootte en kwaliteit om png te gebruiken :)

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Timlog schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:32:
HET is echt al 5 keer gevraagd in dit topic, maar heb je je cache welleens geleegd? Daar ligt het volgens iedereen namelijk aan ;) Hopelijk lees je dit nu wel :D

@ bakman: Overheen gelezen.. |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Matias op 31-01-2006 10:24 ]

Verwijderd

matiasjansen schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 09:55:
[...]
HET is echt al 5 keer gevraagd in dit topic, maar heb je je cache welleens geleegd? Daar ligt het volgens iedereen namelijk aan ;) Hopelijk lees je dit nu wel :D
geschiedenis wisse == cache geleegd
Pagina: 1