Toon posts:

SATA schijf wordt niet herkend in BIOS

Pagina: 1
Acties:
  • 4.046 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een aantal onderdelen gekocht voor een nieuwe PC. Alles fijn in elkaar gezet, gaat tot zover goed, maar mijn SATA schijf wordt niet herkend, in de BIOS (AMI) al niet. (HardWare Initiate failed)
Ik krijg 2 korte, dan 4 lange piepjes te horen (wat dan waarschijnlijk een HD error zal betekenen?)
Van alles geprobeerd, kabeltjes op alle mogelijke manieren gedaan, los gehaald en weer vast gezet, hij ziet 'm niet! Het moederbord (Asus A8V) en de bijbehorende BIOS ondersteunen allebei SATA. Met de bijgeleverde CD-ROM kom ik ook al niks verder, hier staan wel drivers op maar die zijn voor het installeren van Windows, maar dat gaat natuurlijk ook niet zonder schijf.

Setup:

Asus A8V mobo
AMD Athlon 64 3800 x2
2 x 512MB RAM (Kingston)
Western Digital 250 GB SATA
Asus N6800XT grafische kaart

Verwijderd

Heeft je moederbord 2 verschillende SATA controllers? Op mijn moederbord zitten ook 2 sata controllers (Nforce4 SATA en Sil SATA). Als ik mijn sata schijf op de Silicon SATA controller doe ziet mijn bios ook de harde schijf niet. Hij ziet de harde schijf trouwens wel bij de Bootpriority opties, maar niet bij de IDE/SATA masters/slaves. Hij doet het wel gewoon verder. Op de Nforce4 SATA controller functioneert ie wel zoals het hoort in de bios....
Maar wat je nog meer kan proberen is de SATA kabel vervangen en bios update doen.

Verwijderd

Staat de SATA controller wel op Enable in BIOS ? :+

Verwijderd

Topicstarter
Heeft je moederbord 2 verschillende SATA controllers? Op mijn moederbord zitten ook 2 sata controllers (Nforce4 SATA en Sil SATA). Als ik mijn sata schijf op de Silicon SATA controller doe ziet mijn bios ook de harde schijf niet. Hij ziet de harde schijf trouwens wel bij de Bootpriority opties, maar niet bij de IDE/SATA masters/slaves. Hij doet het wel gewoon verder. Op de Nforce4 SATA controller functioneert ie wel zoals het hoort in de bios....
Maar wat je nog meer kan proberen is de SATA kabel vervangen en bios update doen.
Nee op het moederbord zit één SATA controller, wel 2 aansluitingen die ik ook beide geprobeerd heb. Ik heb 2 kabels meegekregen bij het moederbord, ook die heb ik beide geprobeerd. BIOS update nog niet. Eens uitzoeken hoe dat werkt, dat ik het niet verder verpruts ;-)

Kan het anders ook aan de HD zelf liggen of zou het echt een mobo/BIOS probleem zijn?
Staat de SATA controller wel op Enable in BIOS ? :+
Uiteraard 8)
OnChip SATA BOOTROM heet het bij mij, dat is het neem ik aan?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
Wat voor een schijf is het precies ? Kijk anders even of er een jumpertje op zit om de interface snelheid op S-ATA150 te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Het is om precies te zijn een Western Digital Caviar SE van 250 GB (WD2500)

De jumpertjes kunnen op de volgende standen gezet worden:
  • SSC
  • PM2
  • OPT1
  • OPT2
Dit zegt mij vrij weinig, zit hier iets tussen wat ik kan proberen?
Standaard zat er nergens een jumper op.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 17:28 ]

Verwijderd

Goed, je hebt in je bios ook waarschijnlijk meerder mogelijkheden.
1 * Vergeet ten eerste niet je sate controller aan te zetten ;)

2* Als het je enige sata schijf is je je gebruik zet dan je sata optie in je bios op P-ATA (Primary ata)
Als het goed is staat dat standaard op S-ATA (aldus Secondery ATA)

3* probeer dat eens, mocht het dan nog niet werken.. reply eventjes weer.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 17:28:
Het is om precies te zijn een Western Digital Caviar SE van 250 GB (WD2500)

De jumpertjes kunnen op de volgende standen gezet worden:
  • SSC
  • PM2
  • OPT1
  • OPT2
Dit zegt mij vrij weinig, zit hier iets tussen wat ik kan proberen?
Standaard zat er nergens een jumper op.
De jumpers zijn voor testdoeleinden en hebben verder geen functie volgens WD.

Ik ken dit MB niet, maar normaliter moet je met de TAB-toets in de RAID configuratie komen. Dit instellen en dat zou het moeten zijn. Is bij de meeste ASUS borden zo.

ARME AOW’er

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:23
De onderste optie :

Afbeeldingslocatie: http://support.wdc.com/images/kb/sata.gif

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Ok ik heb precies hetzelfde probleem dus alleen met een msi kt6 delta. Ik heb geprobeerd om het op mijn bestaande systeem werkend te krijgen, dus met een ide hd als master waar windows opstaat, en daar dan de schijf mee proberen te herkennen, en alleen de sata. Bij beide krijg ik een hardware initiate failed error. Ik heb tijdens de setup al de driver geinstalleerd maar dit richt nog niks uit.

Aangezien de poster niet meer replied hoopte ik dat hij een oplossing gevonden had.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21-02 10:33
Zou een losse controller misschien helpen? Of is het snelheidsverschil tussen ide en sata dat niet waard?

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:49
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 10:47:
Goed, je hebt in je bios ook waarschijnlijk meerder mogelijkheden.
1 * Vergeet ten eerste niet je sate controller aan te zetten ;)

2* Als het je enige sata schijf is je je gebruik zet dan je sata optie in je bios op P-ATA (Primary ata)
Als het goed is staat dat standaard op S-ATA (aldus Secondery ATA)

3* probeer dat eens, mocht het dan nog niet werken.. reply eventjes weer.
Was P-ATA en S-ATA niet respectievelijk:
Parallel ATA en
Serial ATA? wiki
Eerste regel staat het.

Volgens mij wel, dus hij moet hem toch echt op S-ATA zetten.
Anders probeert het BIOS een Parallel ATA schijf te vinden.

IDE wordt altijd aangegeven met IDE0 t/m (insert number here).

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 07-02-2006 10:33 ]

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-02 23:16

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Ik zit hier ook met een a8v en een S-ata schijf van Maxtor 160 gigabye. En ik krijg het zelfde probleem. Als ik probeer windows te installeren of uberhaupt de schijf aan de praat te krijgen begint ie met hardware initiate failed error. Dit elke keer. Heeft er iemand al een oplossing voor dit probleem=

.

Verwijderd

Ik heb eigenlijk precies hetzelfde probleem alleen na dit topic te hebben doorgelezen en verschillende dingen te hebben geprobeerd (incl Bios update ) werkt het nog steeds niet.....
Ik heb hier een WD 120 gig SATA schijf liggen die ik bij mijn 2 IDE shijven heb gedaan (waarvan 1 Maxtor 40 gig(master) en WD 80 gig (slave) (Eigenlijk ontzettend onlogische opstelling maar jah )
Wat zou het probleem kunnen zijn ik ben hier nou al 3 dagen mee bezig en ben nog geen zak verder....

mijn moederbord is trouwens een GA-K8N ULTRA SLI
het gaat hier om de volgende schijf: Western Digital Caviar SE (Bulk , WD1200JS, S-ATA2)
Pagina: 1