Toon posts:

Vreemde voltages en tempraturen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Laatst wilde ik wel eens wat meer weten over mijn computer. ik installeer speedfan. ff kijken.
wat blijkt? sommige voltages zijn nogal vreemd.
bijv mijn -12V die is maar -1,75 V ook heb ik geen Vcore2 voltage!
is dit fout?
mijn computer loopt vrij stabiel nu. alleen soms loopt hij plots vast tijdens het gamen. en de laatste tijd doet hij soms raar. zou het hieraan liggen?
die 2 temps van 127 graden, dat is toch omdat die sensors niet zijn aangesloten?

Afbeeldingslocatie: http://img299.imageshack.us/img299/4118/tempsenvoltages5vs.th.jpg

Ik heb een AMD athlon 64 3500+ en een Asus A8N-SLI deluxe mobo.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 15:38 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:37:
Laatst wilde ik wel eens wat meer weten over mijn computer. ik installeer speedfan. ff kijken.
wat blijkt? sommige voltages zijn nogal vreemd.
bijv mijn -12V die is maar -1,75 V ook heb ik geen Vcore2 voltage!
is dit fout?
mijn computer loopt vrij stabiel nu. alleen soms loopt hij plots vast tijdens het gamen. en de laatste tijd doet hij soms raar. zou het hieraan liggen?
die 2 temps van 127 graden, dat is toch omdat die sensors niet zijn aangesloten?

[afbeelding]

Ik heb een AMD athlon 64 3500+ en een Asus A8N-SLI deluxe mobo.
Gelukkig heb je zelf direct de search gebruikt ipv meteen een topic te starten en ben je erachter gekomen dat die negatieve voltages zo raar zijn omdat ze niet belast worden :>

Denk je overigens niet dat je geen vcore2 voltage hebt omdat JE GEEN 2 CORES HEB!?!?

Je zou eens kunnen kijken of je pc een uurtje "prime95" overleeft zonder te crashen.. Dan weet je of ie als "stabiel" beschouwd kan worden..

Is dit niet het geval zou je even naar de temps en voltages in de bios kunnen kijken of onderdelen seperaat testen, cpu, memory en mobo..

[ Voor 23% gewijzigd door Pakjebakmeel op 29-01-2006 15:43 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Wat zijn de volledige specs van je systeem dan (inclusief voeding)?
Die -12V (en overigens ook -5V) lijn zou ik niet teveel op letten, die worden waarschijnlijk niet belast en daardoor incorrect uitgelezen. Wat leest bijvoorbeeld Motherboard Monitor uit?

Het is tevens een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat de weergegeven temperatuur van
127°C een bug is. De waarde van 27-1 is te voor de hand liggend :)

[ Voor 4% gewijzigd door Rone op 29-01-2006 15:43 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb precies hetzelfde. Mijn hd temp is in het begin 253 graden, terwijl het koud aanvoelt. Ook geeft hij de voedingslijnen niet goed. Ik denk dat het komt omdat, naar mijn mening dan, speedfan nogal rommelig geprogrameerd is.

• Pakjebakmeel
nljagfan schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:42:
Ik heb precies hetzelfde. Mijn hd temp is in het begin 253 graden, terwijl het koud aanvoelt. Ook geeft hij de voedingslijnen niet goed. Ik denk dat het komt omdat, naar mijn mening dan, speedfan nogal rommelig geprogrameerd is.
offtopic:
goed onderbouwde mening..
:+

Wat bedoel je precies met "niet goed"? Kan natuurlijk aan je instellingen liggen..

[ Voor 12% gewijzigd door Pakjebakmeel op 29-01-2006 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Motherboard Monitor leest niets uit. hij heeft mijn mobo niet in zijn lijst staan....
ik zal prime95 eens draaien

en @pakjebakmeel: ik heb zo'n zinkende taakbalk. die zich automatisch verbergt. heel soms als hij verschijnt dan worden heel even alleen de randen weergegeven, maar waar normaal blauw had moeten zitten zie je dan mijn achtergrond

• tdn135
  • Niet online
Pakjebakmeel schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:45:
[...]

offtopic:
goed onderbouwde mening..
:+

Wat bedoel je precies met "niet goed"? Kan natuurlijk aan je instellingen liggen..
-Omdat het temperaturen en voltates niet goed afleest.
-In een gerespecteerd programma geen smilies staan.
-De ene keer geeft het wel mijn hd smart status goed weer. De andere keer is failt het.
-Altijd enorm langzaam opstart omdat het zonodig een of andere smbus wil gaan uitlezen. Daardoor gebruikt het enorm veel cpu power en lijkt het of het vastloopt. (als ik hem opstart komt de cpu power die het nodig heeft boven prime95 uit) Ik kan het ook niet uitzetten dat hij de nforce 2 smbus(?) checkt.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Kost het werkelijk zoveel moeite om even te vermelden om welke voeding het hier gaat..?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een Tagan TG420-01 voeding in zitten, 420W

• tdn135
  • Niet online
Zoals ik al zei: het ligt aan speedfan. Dit is de mijne.
AMD64 3000+
A8N-E
1gb twinmos ram (DC)
Huntkey 400W
XP x64

Afbeeldingslocatie: http://img378.imageshack.us/img378/6094/speedfan4nx.th.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door tdn135 op 29-01-2006 17:10 ]

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
nljagfan schreef op zondag 29 januari 2006 @ 17:08:
Zoals ik al zei: het ligt aan speedfan. Dit is de mijne.
AMD64 3000+
A8N-E
1gb twinmos ram (DC)
Huntkey 400W
XP x64

[afbeelding]
In het geval van de te hoog aangegeven temperatuur duidelijk een bug dus, wat al op te maken was uit het feit dat de betreffende waarden te voor de hand liggend zijn (27-1 en 28-3).

• Pakjebakmeel
Je kunt toch in de configuration het vinkje uitzetten zodat ie hem niet meer laat zien?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Overigens heeft de online FAQ van Speedfan dit te zeggen over het incorrect weergeven van de negatieve voltagelijnen:
Negative voltages are shown incorrectly
Hardware sensor chips are generic devices that can be used to measure voltages from anywhere. The measured voltage must be converted to the range required by the sensor chip. Standard monitoring chips specify which external circuitry must be used in order to measure voltages outside some range. Voltages like 12V, -5V, -12V and some others need this external circuitry. Some manufacturers chose not to follow datasheets. If this is your case, then you will read unusual values from SpeedFan. Since this custom circuitry is not known, SpeedFan does not try to "guess" it as any reading wouldn't be safe. If you get really odd voltage readings, simply enter configuration and uncheck the relevant ones.

Pagina: 1