Toon posts:

[HTML/JS] Bepaalde breedte aan 'drop-down menu' geven

Pagina: 1
Acties:
  • 268 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een vaste breedte aan m'n 'drop-down' menu'tje geven zodat het niet te breed wordt en buiten m'n kolom gaat.

Dit zijn de codes:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
<script language="JavaScript">

function goThere(form){
    var linkList=form.selectThis.selectedIndex
    if(!linkList==""){window.location.href=form.selectThis.options[linkList].value;}
}
</script>

code:
1
2
3
4
5
6
<form name="dropMenu">
    <select name="selectThis" size="1" onChange="goThere(this.form);">
    <option selected value="">- Naam Menu -
    <option value="http://website.nl/website.html">-Lange tekst hier-
    </select>
</form>

Hoe krijg ik voorelkaar zodat de lange tekst na een bepaalde breedte '...' krijgt aan het eind of twee regels wordt?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 15:26 ]

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je een normaal drop-down menu voor een website wilt maken, dan moet je niet denken aan forms met options, maar aan een list met anchors. Een menu is immers niets meer dan een lijst van links.

Goede implementaties zijn bijvoorbeeld de Suckerfish-dropdowns van ALA of de verbeterde broer daarvan Son of Suckerfish Dropdowns van HTML Dog.

Als je het geheel zo aanpakt ben je meteen van je probleem af, bovendien maak je dan gebruik van HTML-elementen die volgens de algemene consensus voor menusituaties toepasselijker zijn ;).

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-04 17:49

NMe

Quia Ego Sic Dico.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
-Larz- schreef op zondag 29 januari 2006 @ 16:15:
Als je een normaal drop-down menu voor een website wilt maken, dan moet je niet denken aan forms met options, maar aan een list met anchors. Een menu is immers niets meer dan een lijst van links.

Goede implementaties zijn bijvoorbeeld de Suckerfish-dropdowns van ALA of de verbeterde broer daarvan Son of Suckerfish Dropdowns van HTML Dog.

Als je het geheel zo aanpakt ben je meteen van je probleem af, bovendien maak je dan gebruik van HTML-elementen die volgens de algemene consensus voor menusituaties toepasselijker zijn ;).
Ik heb toch liever zo'n drop-down menu zoals ik had aangegeven. Het wordt namelijk best een lange lijst, dan is het toch wel prettiger om met forms en options te werken.

Dus als ik het goed heb kan je niet een bepaalde breedte geven aan zulke menu's?

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Ok, maar waarom wil je een lange tekst in je menu? Het is volgens mij zaak om beschrijvingen in menu's zo beknopt mogelijk te houden. Een dropdown is verder toch gewoon te stylen met css?
Ik geef Larz overigens volkomen gelijk in 'zijn' css-menu's: dat is een moderne en veilige manier om zonder javasript duidelijke navigatiemenu's te maken. Dropdowns doen in die functie nogal verouderd aan en hebben beperkte stylingmogelijkheden.

[ Voor 11% gewijzigd door ZeilDude op 30-01-2006 16:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
De naam van de link is zo lang zodat het menu breder wordt dan de sidebar kolom is. Maar ok, ik kijk wel of ik een mooie 'list met anchors' menu kan maken.

Toch bedankt :)

• ZeilDude
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:05:
De naam van de link is zo lang zodat het menu breder wordt dan de sidebar kolom is. Maar ok, ik kijk wel of ik een mooie 'list met anchors' menu kan maken.

Aha, ach so. Daarom kun je ook beter online voorbeelden serveren, zodat je medetweakers je probleem sneller zien. Met een dorpdownlist krijg je de omschrijving idd niet over meerdere regels, afaik.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:05:

Je kunt toch gewoon een breedte opgeven? Het voorbeeld bij het ALA-artikel heeft ook een lange 'linktekst' (Overview > Physcial Characteristics), maar deze wordt toch ook mooi afgebroken?

Of begrijp ik je verkeerd? :?

• ZeilDude
-Larz- schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:01:
[...]

Je kunt toch gewoon een breedte opgeven? Het voorbeeld bij het ALA-artikel heeft ook een lange 'linktekst' (Overview > Physcial Characteristics), maar deze wordt toch ook mooi afgebroken?

Of begrijp ik je verkeerd? :?
Ja, maar dat ALA-voorbeeld is dan ook niet gemaakt met dropdown-lists (select-element). Daar is gebruik gemaakt van gestylde ongeordende lijst (ul-element) met hyperlinks. Dit werd al in de tweede post voorgesteld door -Larz-.

Verwijderd

Topicstarter
Maar het zou wel kunnen om een breedte te geven aan zo'n menu. Kijk even op http://miniclip.com bij 'List All Games'. Daar worden sommige namen afgebroken als ze te lang zijn.(is bij één het geval)
Pagina: 1