Kort geleden heb ik een GeForce 6800 (geen LE) van Club3D aangeschaft. Standaard heeft deze kaart 12 pipelines en 5 vertex units. Met behulp van rivatuner heb ik de verborgen pipelines en vertex units opengezet (16/6). Om dit te testen 3DMark 05 en 3DMark 03 gedraaid. Aanvankelijk leek dit er goed uit te zien, maar in 3DMark 05 zag ik toch enige artifacts. Blijkbaar waren bij deze kaart niet voor niets de extra pipelines en vertex units gelocked.
Na het unlock experiment de kaart weer terug gezet op de default waarden. Bij een nieuwe run van 3DMark 05 verschenen er opeens veel meer artifacts dan toen de kaart unlocked was. Rivatuner weer opgestart maar de waarden stonden nog steeds op default. Ik heb rivatuner daarna gedeïnstalleerd, andere nvidia-drivers geprobeerd, Windows opnieuw geïnstalleerd, andere agp (GART) -drivers geprobeerd, maar dat mocht allemaal niet baten. De artifacts bleven. Bij 3DMark 03 en 05 zie ik nu alleen nog maar strepen en driehoeken. De oorspronkelijke tests zijn nauwelijks meer te herkennen.
Dit zijn overigens de specs van het systeem waar het om gaat:
Athlon64 3200+
Asus K8S-MX (Sis760gx-chipset)
1024 MB PC3200
Club3D 6800 128 MB AGP
Windows XP Pro SP2 NL
Nvidia 81.98 (ook 81.95; 77.79 en 66.93 geprobeerd)
DirectX 9c
Sis agp (GART) driver 1.21 (ook 1.17 geprobeerd)
350W Aopen voeding
3DMark 05 1.2
3DMark 03 3.6
Een 6600 GT werkt overigens probleemloos in dit systeem (geen artifacts).
Is de kaart nu echt defect (6800) en kan dit veroorzaakt zijn door het unlocken?
Of is er een manier om de kaart weer goed werkend te krijgen?
Helaas heb ik heen 3D Mark laten draaien voor het unlocken, ik weet dus niet zeker of de kaart toen wel goed werkte. 2D gaat overigens prima, beeld ziet er goed uit.
Nergens ben ik verhalen tegengekomen van mensen wiens kaart defect geraakt is door het unlocken van pipelines / vertex units (GoT/Google), is dit dus überhaupt wel mogelijk?
Na het unlock experiment de kaart weer terug gezet op de default waarden. Bij een nieuwe run van 3DMark 05 verschenen er opeens veel meer artifacts dan toen de kaart unlocked was. Rivatuner weer opgestart maar de waarden stonden nog steeds op default. Ik heb rivatuner daarna gedeïnstalleerd, andere nvidia-drivers geprobeerd, Windows opnieuw geïnstalleerd, andere agp (GART) -drivers geprobeerd, maar dat mocht allemaal niet baten. De artifacts bleven. Bij 3DMark 03 en 05 zie ik nu alleen nog maar strepen en driehoeken. De oorspronkelijke tests zijn nauwelijks meer te herkennen.
Dit zijn overigens de specs van het systeem waar het om gaat:
Athlon64 3200+
Asus K8S-MX (Sis760gx-chipset)
1024 MB PC3200
Club3D 6800 128 MB AGP
Windows XP Pro SP2 NL
Nvidia 81.98 (ook 81.95; 77.79 en 66.93 geprobeerd)
DirectX 9c
Sis agp (GART) driver 1.21 (ook 1.17 geprobeerd)
350W Aopen voeding
3DMark 05 1.2
3DMark 03 3.6
Een 6600 GT werkt overigens probleemloos in dit systeem (geen artifacts).
Is de kaart nu echt defect (6800) en kan dit veroorzaakt zijn door het unlocken?
Of is er een manier om de kaart weer goed werkend te krijgen?
Helaas heb ik heen 3D Mark laten draaien voor het unlocken, ik weet dus niet zeker of de kaart toen wel goed werkte. 2D gaat overigens prima, beeld ziet er goed uit.
Nergens ben ik verhalen tegengekomen van mensen wiens kaart defect geraakt is door het unlocken van pipelines / vertex units (GoT/Google), is dit dus überhaupt wel mogelijk?