[6800] defect na unlock?

Pagina: 1
Acties:

• Maartz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 07:58
Kort geleden heb ik een GeForce 6800 (geen LE) van Club3D aangeschaft. Standaard heeft deze kaart 12 pipelines en 5 vertex units. Met behulp van rivatuner heb ik de verborgen pipelines en vertex units opengezet (16/6). Om dit te testen 3DMark 05 en 3DMark 03 gedraaid. Aanvankelijk leek dit er goed uit te zien, maar in 3DMark 05 zag ik toch enige artifacts. Blijkbaar waren bij deze kaart niet voor niets de extra pipelines en vertex units gelocked.

Na het unlock experiment de kaart weer terug gezet op de default waarden. Bij een nieuwe run van 3DMark 05 verschenen er opeens veel meer artifacts dan toen de kaart unlocked was. Rivatuner weer opgestart maar de waarden stonden nog steeds op default. Ik heb rivatuner daarna gedeïnstalleerd, andere nvidia-drivers geprobeerd, Windows opnieuw geïnstalleerd, andere agp (GART) -drivers geprobeerd, maar dat mocht allemaal niet baten. De artifacts bleven. Bij 3DMark 03 en 05 zie ik nu alleen nog maar strepen en driehoeken. De oorspronkelijke tests zijn nauwelijks meer te herkennen.

Dit zijn overigens de specs van het systeem waar het om gaat:

Athlon64 3200+
Asus K8S-MX (Sis760gx-chipset)
1024 MB PC3200
Club3D 6800 128 MB AGP
Windows XP Pro SP2 NL
Nvidia 81.98 (ook 81.95; 77.79 en 66.93 geprobeerd)
DirectX 9c
Sis agp (GART) driver 1.21 (ook 1.17 geprobeerd)
350W Aopen voeding
3DMark 05 1.2
3DMark 03 3.6

Een 6600 GT werkt overigens probleemloos in dit systeem (geen artifacts).

Is de kaart nu echt defect (6800) en kan dit veroorzaakt zijn door het unlocken?
Of is er een manier om de kaart weer goed werkend te krijgen?
Helaas heb ik heen 3D Mark laten draaien voor het unlocken, ik weet dus niet zeker of de kaart toen wel goed werkte. 2D gaat overigens prima, beeld ziet er goed uit.
Nergens ben ik verhalen tegengekomen van mensen wiens kaart defect geraakt is door het unlocken van pipelines / vertex units (GoT/Google), is dit dus überhaupt wel mogelijk?

• PipelineNoise
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-07 20:49
Ik heb geen idee hoe Rivatuner precies werkt, maar is het mogelijk dat de foute pipelines en vertex units zijn gelocked? Dus dat in plaats van de slechte, de goede zijn uitgeschakeld?

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-08 07:59

silitek

Tubes Only

Probeer de kaart eens in een ander systeem. Niks is onwaarschijnlijk maar als je kaart weer op default draaid zou de artifact weg moeten zijn. Mits je een bizare overclock van 450/1000 geprobeerd heb

Tubes....It's what make music music!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
PipelineNoise schreef op zondag 29 januari 2006 @ 14:05:
Ik heb geen idee hoe Rivatuner precies werkt, maar is het mogelijk dat de foute pipelines en vertex units zijn gelocked? Dus dat in plaats van de slechte, de goede zijn uitgeschakeld?
Ja idd, kijk even of je de pipelines die origineel ook uitgeschakeld waren nu ook weer uitgeschakeld zijn, zelfs in een ander systeem blijft je huidige configuratie met pipelines gewoon gebruikt, dus als je m in n ander systeem test zal het hoogstwaarschijnlijk hetzelfde resultaat geven.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

als je met rivatuner pipes unlocked hebt die niet goed genoeg zijn (artifacts)
boot je windows heel eenvoudig naar safemode, verwijdert rivatuner en dan moet het weer normaal zijn.
tenminste zo was het wel bij me vriend waar ik de 6800 unlocked voor heb

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Maartz
Dezelfde pipelines en vertex units die orgineel gelocked waren zijn nu ook weer gelocked (daar staat HW masked bij).
In een ander systeem geeft de kaart in 3DMark ook artifacts (Sempron 2600; sis760gx-chipset).

Verwijderd

6600 GT: -8 pixel pipelines en 3 vertex shaders(deze kaart valt niet te unlocken)
- 500/1000 engine kloksnelheid in Mgz/geheugen kloksnelheid in Mgz(valt nog zo'n 10 á 15 % over te klokken)

benchmarks: 3dmark 2003: 8500-9500
3dmark 2005: 3000-4000

6800le: -8 pixel pipelines en 4 vertex shaders(valt te unlocken naar 16 pixel pipelines en 6 vertex shaders) als alles mee zit en je krijgt geen artifacts zal je een denkbeeldige 6800 ultra kaart krijgen, maar omdat het niet dezelfde core is als van de ultra kan het altijd zijn dat je vga-kaart daardoor onstabiel gaan lopen(artifacts). 300/700 engine kloksnelheid in Mgz/geheugen kloksnelheid in Mgz (valt nog zo'n 5 % over te klokken)

benchmarks standaard: 3dmark 2003: 6000-7000
3dmark 2005: 2500-3500

benchmarks(nu ungelockt): 3dmark 2003: 9000-10500
3dmark 2005: 4000-5000

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
Hier heeft de TS niet zoveel aan ;) Hij heeft die 6600GT alleen gebruikt om te testen of het mobo niet stuk was ofzo. Hij heeft een 6800NU gebruikt voor het unlockwerk.

@TS. heb je voor de unlock ooit 3Dmark gedraait? Want misschien waren ze altijd al defect?

Verwijderd

Maartz schreef op zondag 29 januari 2006 @ 13:44:
Helaas heb ik heen 3D Mark laten draaien voor het unlocken, ik weet dus niet zeker of de kaart toen wel goed werkte.
ff goed lezen he ;)

Als ik TS was had ik de kaart gewoon RMA gedaan, ze kunnen toch niet zien dat je hebt geunlockt als je ze daarna weer dichtgooit? Gewoon zeggen dat je ze van het begin had, aangezien dat heel goed mogelijk is.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Tja,
kijk eerst eens in je bios of je daar artifacts ziet.
Kijk dan in de safe mode van windows.
Geen artifacts = goeie kaart, anders is er wat mis mee en moet je het ding maar RMA sturen.

• Renegade!
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-12-2025
Heb je hem nieuw gekocht, of 2e hands? Anders gewoon rma, lijkt me sterk dat ie na een unlock stukgaat...

• Maartz
Voor de unlock geen 3DMark gedraaid, dus ik kan niet zeggen of de kaart daarvoor wel of niet goed functioneerde.

In Windows geeft de kaart een goed beeld (geen artifacts). Wanneer er een "zware" 3D-applicatie wordt opgestart zoals 3Dmark 03 of 05 dan verschijnen er veel artifacts.

Ik heb de kaart nieuw gekocht. Voor ik hem RMA stuur zou ik toch eerst willen weten of de kaart kapot kan zijn gegaan door het unlocken of dat dat bijna onmogelijk is en de kaart al kapot was. Ik vind het moreel niet verantwoord om een kaart terug te sturen naar de fabrikant die door mijn eigen toedoen defect geraakt is.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

dit is heel simpel op te lossen (als je rivatuner gebruikt hebt)

start windows in safe mode

verwijder Rivatuner (uninstall)

reboot

en je problemen moeten weg zijn (je pipes zijn dan nu wel weer dicht)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

• Ultraman
  • Laatst online: 02-08 00:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dit zou de eerste kaart zijn die ik ken die defect geraakt zou zijn door puur unlocking.
Je kunt er van uit gaan dat je kaart defect is geweest toen je hem voor het eerst bootte.
Met unlocken verander je namelijk niets aan de chip. Origineel gebruik je maar een gedeelte van de chip, door te unlocken stel je de kaart in staat de chip volledig te benutten. Mocht het gedeelte wat je unlocked niet goed werken dan kun je dat gedeelte gewoon weer uitschakelen, of beter gezegd onzichtbaar maken.

En de kaart unlocken voordat je hem ook nog maar geprobeerd hebt? |:(

[ Voor 42% gewijzigd door Ultraman op 30-01-2006 14:43 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

joh, rma dat ding gewoon - je hebt niks meer aan deze kaart.
(oftewel: het valt niet te herstellen, en er valt ook niet aan te geven of ie al stuk was of niet voor de unlock of niet..)

@cybersteve: 'En de kaart unlocken voordat je hem ook nog maar geprobeerd hebt?'

Joh, wie zegt dat ie die kaart nog niet gebruikt heeft voor het spelen van games.. leuke aanname..

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 14:26 ]

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:24:
joh, rma dat ding gewoon - je hebt niks meer aan deze kaart.
(oftewel: het valt niet te herstellen, en er valt ook niet aan te geven of ie al stuk was of niet voor de unlock of niet..)

@cybersteve: 'En de kaart unlocken voordat je hem ook nog maar geprobeerd hebt?'

Joh, wie zegt dat ie die kaart nog niet gebruikt heeft voor het spelen van games.. leuke aanname..
Dan vraag ik het nu - heb je de kaart wel geprobeerd voordat je ging unlocken? Als hij gewoon toen werkte, dan maar RMA'en, zoals deze gast beschrijft |:(

• Ultraman
  • Laatst online: 02-08 00:53

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

@I_LOVEMATH: Okee voordat je mij aanvalt moet je de volgende dingen doen:
• De thread lezen (<- geldt ook een beetje voor daandegoeiste)
• Mijn naam goed spellen

Ik zal je met dat van de thread even een duwtje in de goede richting geven:
Maartz
Voor de unlock geen 3DMark gedraaid, dus ik kan niet zeggen of de kaart daarvoor wel of niet goed functioneerde.
Onzeker of de kaart goed functioneerde voor de unlock. Zegt mij eigenlijk genoeg. Of je het verder met mijn aanname eens ben is totaal niet van belang. Help Maartz liever, die heeft er veel meer aan. Mijn unlock werkt hier namelijk prima ;)
@Maartz, verder ook geen games gespeeld voor dat je ging unlocken?

offtopic:
En nu niet terug gaan replyen want dan gaat het offtopic, Maartz heeft er nix aan, ik heb er geen zin in en ik geef toch geen antwoord :O , daar heb ik een mailadres voor

Ik ben overigens nog steeds van overtuigd dat de kaart voor of na inbouw al defect was.

[ Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 30-01-2006 14:39 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

waarom voel je je aangevallen?
3dmark draaien en het uitproberen van een kaart kan je op 2 manieren interpeteren cyberdude

iemand met een beetje verstand van gpu's/grafische kaarten weet dat niet ieder spel alle functies van een grafische kaart benut, het kan dus goed zijn dat bij het spelen van game x niks zichtbaar is

terwijl bij het draaien van 3dsmark artifacts naar voren komen

jij doet net alsof ts dom( |:( ) is omdat ie 3dmark niet gelijk gedraaid heeft na het aanschaffen van die kaart

wie is er nou |:(

• Maartz
@Def!ance: Dat heb ik als eerst gedaan, maar dat hielp helaas niet.

@cybersteef, I_LOVEMATH en daandegoeiste: Ik heb de kaart ruim een maand maar ik denk dat ik hem eigenlijk nog niet gebruikt heb om mee te gamen (niet zoveel tijd voor gehad de laatste maand).
Enige tijd geleden al een keer een 6800 bij een vriend ge-unlocked en die gebruikt hem nu al een maand of drie probleemloos.
Bij internetten / tekstverwerken / dvd-film kijken doet de kaart het uitstekend.
Ik had de kaart natuurlijk eerst uitgebreid moeten proberen, maar dat is nu niet het geval.
Pagina: 1