Mogelijkheden mobiel breedband in de Veemarkt Hallen Utrecht

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• displaciamento
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 21:37
Voor antwoorden op onderstaande vragen heb ik gezocht binnen GOT, maar de antwoorden kon ik niet vinden. Mochten er toch topics zijn waar al een antwoord op één van mijn vragen wordt gegeven, dan hoor ik dat natuurlijk graag van jullie.

Voor mijn werk moet ik binnenkort op een beurs in de Veemarkt Hallen in Utrecht staan. Aangezien wij een internet-bedrijf zijn is een internetverbinding onontbeerlijk. Echter, in de Veemarkt Hallen kunnen ze alleen maar een dubbel-ISDN lijn leveren, tegen zeer hoge kosten.

Een alternatief zou zijn om UMTS/EDGE te gebruiken. Het idee is dan dat er een laptop komt die via een insteekkaart of via een mobiele telefoon toegang krijgt tot het UMTS of EDGE netwerk. Deze laptop geeft het verkeer dan vervolgens door naar de achterliggende computers (via internet connection sharing onder Windows XP).

Aangezien de verbinding in principe voorlopig alleen voor de beurs nodig is, willen we niet aan te hoge maandelijkse kosten vast zitten. Ik zit dan ook te denken aan:

Vodafone UMTS Data Basis (http://www.vodafone.nl/Za...ile_Connect/Wat_kost_het/)
Telfort EDGE Maximaal online (http://www.telfort.nl/zakelijkeshop/)
T-mobile UMTS/GPRS Pocket Internet Totaal (http://www.t-mobile.nl/t-...ket_internet_tarieven.asp)

Vooral die laatste is natuurlijk prijstechnisch interessant. En aangesloten krijg ik hem ook wel, aangezien ik een compatible toestel heb. Een vraag die dan wel bij me opkomt is of de simkaart ook in een laptop-kaartje zou passen, want dat zou het allemaal toch wat makkelijker maken.

Een andere vraag is: hebben mensen ervaring met het delen van een UMTS/EDGE verbinding via internet connection sharing in Windows XP? Ik begrijp dat dit niet razendsnel zal zijn, maar toch wel sneller dan dubbel ISDN, als het goed is. En hebben mensen ervaring met het UMTS bereik van Vodafone en T-mobile en het EDGE bereik van T-mobile in de Veemarkt Hallen in Utrecht? Ik weet dat ik de dekking op kan vragen bij de providers, maar aangezien er toch veel staal in de gebouwen zit ben ik meer geïnteresseerd in ervaringen...

Alvast bedankt voor het meedenken en jullie ervaringen!

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Erg veel ervaring met UMTS/EDGE heb ik niet, maar ik weet wel dat T-Mobile PIT een limit heeft van 64kbps. Of dit kbit of kbyte is staat overigens negens vermeld...

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:41

The Wizard

Moderator Mobile
Mijn ervaring met EDGE (Telfort) in Utrecht is goed. Het PC kaartje (Sierra) heeft goed ontvangst door zijn externe antenne. Ik deel de verbinding met een andere laptop, dus wat internet deling betreft geen problemen. Alleen de latency (300 - 500 ms) kan voor sommige mensen vervelend zijn, maar als het alleen maar gaat om surfen en mailen is het een uitstekende oplossing. Ik kom zelf bijna altijd tot 20 kB/s, dus qua bandbreedte voldoende om te surfen/mailen.

Ik weet niet waarvoor jullie het gaan gebruiken maar je moet rekening houden dat je een intern IP adres krijgt en dus niet echt geschikt voor P2P en andere directe verbindingsprogjes.

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:09
Misschien is er een bedrijf in de buurt dat een sterke WLAN zender heeft staan in de buurt van de hallen ?
Antennetje op 't dak en klaar?

• displaciamento
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-02 21:37
@TheBlasphemer: PIT hoort inderdaad een limiet te hebben van 64 kbit, maar op dit moment is die limitering nog niet actief. Nu kan je dus nog met de volle snelheid van UMTS via PIT het internet op.

@The Wizard: De verbinding gaat vooral gebruikt worden om een website (en het bijbehorende CMS) te demonstreren. Latency is dus niet echt een issue, en er hoeven dus ook geen 'vreemde' poorten open te staan. EDGE is wat dat betreft dus geschikt. En uiteraard is het goed om te horen dat deze verbinding eenvoudig te delen is! :)

En uiteraard is het Telfort GSM (en dus EDGE) netwerk in principe goed in Utrecht. De vraag is alleen of dit ook in de stalen kooien, waaruit de Veemarkt Hallen bestaan, zo is...

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
displaciamento schreef op zondag 29 januari 2006 @ 14:08:
@TheBlasphemer: PIT hoort inderdaad een limiet te hebben van 64 kbit, maar op dit moment is die limitering nog niet actief. Nu kan je dus nog met de volle snelheid van UMTS via PIT het internet op.

@The Wizard: De verbinding gaat vooral gebruikt worden om een website (en het bijbehorende CMS) te demonstreren. Latency is dus niet echt een issue, en er hoeven dus ook geen 'vreemde' poorten open te staan. EDGE is wat dat betreft dus geschikt. En uiteraard is het goed om te horen dat deze verbinding eenvoudig te delen is! :)

En uiteraard is het Telfort GSM (en dus EDGE) netwerk in principe goed in Utrecht. De vraag is alleen of dit ook in de stalen kooien, waaruit de Veemarkt Hallen bestaan, zo is...
De verbinding werkte ook in het UMC, wat helemaal 1 brok beton/staal is :P Dus ik ga er vanuit dat het ook wel gaat werken in de hallen...

Verwijderd

Hi,

Wat misschien ook een interessante optie kan zijn voor je is een Linksys UMTS/WLAN-router i.c.m. een Vodafone Mobile Connect Card. Dan heb je een router (WLAN+LAN) zoals gebruikelijk maar voor de internetconnectie gebruik je de UMTS-datakaart.
Zie bijvoorbeeld op de vodafone.nl of linksys.com.
Binnendekking is daar, voor zover ik kan nagaan, op orde.

Grtx, T

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2006 22:08 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Maar ook duurder dan een Telfort abbo...

Verwijderd

Misschien niet echt een snuggere opmerking, maar is het offline synchroniseren van de website niet een optie? Dat je de gehele website synchroniseert enzo. Heb je gelijk ook geen internet meer nodig.

Verwijderd

Ik gebruiken ook en Telfort EDGE abbo. voor beurzen,
LET WEL OP!!!
Als er op een beurs veel gebeld wordt en de mast van Telfort druk bezet is, dat de internet snelheid echt niet meer over naar huis te schrijven is!
Dit omdat telefoon verkeer (bij het edge abbo.) altijd voorrang heeft op edge
omdat je op een beurs staat heb je dus erg veel last van bellend verkeer!

Houd hier rekening mee! ik heb nu 2 abbo. lopen en ben er echt niet tevreden over!
aan het eind van het jaar dan zou er verbetering in komen, maar toen ik vroeg wat voor verbetering zijden ze dat ze dat niet wisten............
Pagina: 1