[excel] meest waarschijnlijke lijn

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DEVoTi0N
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-08 22:50
Iemand had me gevraagd hoe hij het makkelijkst een grafiek kon tekenen aan de hand van een aantal punten (het liefst in excel). Nu ben ik niet echt zo'n excel expert. Ik geloof dat het wel mogelijk was, ik weet alleen niet meer hoe. Ik heb gezocht, maar niet gevonden.
(Op school hebben wij alleen nog maar de term meestwaarschijnlijke lijn gehad en ik weet hier geen officiëlere term of engelse vertaling voor.)

Voorbeeld van wat nu de bedoeling is:
Een test/proefje heeft de volgende punt opgeleverd: (10;10), (20;22), (30;29), (40;40), (50;50), (60;61) enz.
Vervolgens worden deze punten ingevoerd in excel. Van deze punten wordt een net grafiekje maak.

De punten moeten niet direct met elkaar worden verbonden. Er moet een vloeiende lijn aanwezig zijn. Aan de hand van deze meetpunten zou je bijvoorbeeld al kunnen zeggen: y = x. Toch zijn er bij de meting een aantal foutjes gemaakt en wijken een paar punten een beetje af. (Het mooiste zou dan nog zijn dat alle punten netjes gemarkeerd worden.)

Ik dacht dat dit in excel kon, ik heb echter geen idee meer hoe. Mocht het niet kunnen: Weet iemand een progje dat dit wel doet? (of beter/mooier doet)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Afaik heet zoiets een trendlijn. Ga daar eens op zoeken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

ff 2 kolommen maken en op de grafiek button drukken, das al

• DEVoTi0N
Tja, ik heb zelf gebruik zelf geen excel meer en heb deze ook niet zo snel bij de hand, maar ik heb al meer dan genoeg gevonden

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:15

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 13:29:
ff 2 kolommen maken en op de grafiek button drukken, das al
Daarmee heb je geen mooie vloeiende trendlijn. Die kun je echter toevoegen aan een standaard grafiek door de lijn van de grafiek te selecteren en in het rechtermuisknop menu voor trendlijn te kiezen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Daos
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Zo'n lijntje kan je uitrekenen met de kleinste kwadraten methode.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:10
Daos schreef op zondag 29 januari 2006 @ 14:26:
Zo'n lijntje kan je uitrekenen met de kleinste kwadraten methode.
Wat dan op zijn engels weer least squares fit heet. En google weet daar hetvolgende van in combinatie met excel.

http://www.google.com/sea...+excel&btnG=Google+Search

Whatever

• DEVoTi0N
Die had ik ook al gevonden :). Das gewoon het eerste dat google uitspuugt.

Verwijderd

DEVoTi0N schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:51:
[...]

Die had ik ook al gevonden :). Das gewoon het eerste dat google uitspuugt.
Dat klopt, en als je dat precies volgt, dan heb je precies wat je hebben wilt.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Als Olav's methode je te lastig is, kan je ook de analysis toolkit aanzetten. (In de add-in's ergens.) Daar zitten een aantal opties in die je wel iets verder helpen.
Pagina: 1