Telefoonbedrading, welke aders aansluiten op RJ-11?

Pagina: 1
Acties:
  • 8.967 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vraag waarvan ik niets kan vinden op internet of op GoT.

We hebben hier een nieuwbouwwoning en ik heb er voor gekozen om zelf de bedrading voor de telefoon (POTS) te trekken. Nu was er een probleem met de leidingen en is de telefoondraad alsnog door de aannemer getrokken (de 8-aderige cat-5), maar zonder aansluitingen.

Wat is nu de situatie?

Meterkast:
Hier zit de ADSL splitter, en er hangt een utp kabel los naast :P

woonkamer
HIer heb ik de UTP kabel aangesloten op een inbouwstopcontact met 2 RJ-45 aansluitingen (wilde niet zo'n ouderwetse doos). Nu blijkt het een ISDN-doos te zijn, maar volgens mij maakt dat niet uit (Die RJ-11 stekkertjes passen gewoon).
Het schema van die ISDN-doos is als volgt:

code:
1
2
3
4
8       7       6       5         4       3       2       1
bruin   w/br    groen  w/blw    blauw    w/gr  oranje     wit/oranje

[rJ45]                           [rj45]

(8 t/m 5 zitten dus aan de linkerkant, voor het gemak... dus ik neem aan dat dat ook de linker aansluiting is van de doos).
Nu begrijp ik van de info die ik op internet vond, dat voor telefonie alleen de middelste 2 draadjes gebruikt worden, dus ik heb aan de andere kant alleen wit/bruin en groen gepakt en die in een RJ-11 geknepen, en op de splitter aangesloten.
Dat kan gelukkig maar op 2 manieren, dus alletwee geprobeerd..... maar op geen van beide krijg ik signaal.
Wat doe ik verkeerd?

/edit: ik zit nog eens naar die doos te kijken, maar op de printplaat lopen dus de lijnen niet 1 op 1 van de genummerde aansluitingen naar de stekkertjes eronder... het lijkt alsof groen en blauw naar de middelste draadjes van de linkse RJ45 lopen :? MOet ik die dan hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 08:48
Om te beginnen voor telefonie (en dus het DSL signaal vanaf je splitter ook) een aderpaar gebruiken uit een CAT5. Dus pak blauw & blauw-wit vanaf je splitter door die CAT5/UTP.
/edit: ik zit nog eens naar die doos te kijken, maar op de printplaat lopen dus de lijnen niet 1 op 1 van de genummerde aansluitingen naar de stekkertjes eronder... het lijkt alsof groen en blauw naar de middelste draadjes van de linkse RJ45 lopen :? MOet ik die dan hebben?
Hoe die doos zit moet je even goed kijken. Je moet uitkomen op pin 4 en 5 in de stekker.

Bebin dus in de meterkast bij de splitter en zorg dat blauw & blauw-wit op de middelste twee van de RJ11 zitten (andere twee zijn niet nodig). Dan naar je aansluitpunt bij je 2x RJ45 'doosje' en zorg dan dat blauw & blauw-wit op pin 4 en 5 (middelste twee van de 8) uitkomen.

Dan plug je gewoon een RJ11 -> RJ11 kabeltje in dat doosje naar je modem toe. Voor de netheid kan je ook een kabeltje maken met RJ45 --> RJ11 en de middelste twee netjes 1:1 doorverbinden. Een RJ45 stekkerdoosje vindt het niet altijd leuk een RJ11 stekkertje omdat de andere (ongebruikte) pinnen dan weggedrut worden.

Omdat het een ISDN doosje is specifiek moet je even kijken hoe ze verbonden zijn allemaal. Je zal niet per stekkergat netjes 8 pinnen kunnen aansluiten en misschien kan je de middelste twee niet eens gebruiken. Dan kan je besluiten twee andere te gebruiken en een passend kabeltje te maken die dat weer terug voert naar de middelste twee op je modem.

[ Voor 44% gewijzigd door bjck op 29-01-2006 12:51 ]

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is mij echt een raadsel wat de gedachte achter de volgorde van die bedrading is, maar ik ga het zo eens proberen met blauw/wit in de meterkast :) bedankt alvast bjck :)

/edit: het gaat bij trouwens om de telefoon zelf en niet om de adsl modem... maakt dat nog uit?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jivemen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-02 13:52
Kun je niet even kijken naar je Isra punt,(hoofd tel aansluiting) voor pots zullen daar maar twee draden aangesloten zijn, meestal rood/blauw.
Als je nu van je cad kabel ook die twee kleuren pakt en links rechts van het midden in je stekker steekt moet het volgens mij gewoon werken.

Tja, en toen waren we bij Windows 7 aan beland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-07 08:48
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:57:
het is mij echt een raadsel wat de gedachte achter de volgorde van die bedrading is, maar ik ga het zo eens proberen met blauw/wit in de meterkast :) bedankt alvast bjck :)

/edit: het gaat bij trouwens om de telefoon zelf en niet om de adsl modem... maakt dat nog uit?
Dat maakt niets uit. Telefoon of DSL vanaf je splitter zijn beide de binnenste twee van een RJ11 en dus ook van een RJ45.

Maar ik bedoelde niet blauw & wit, maar blauw en blauw-wit als aderpaar.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het was inderdaad blauw-wit :)
Ik heb wel voor de quick'n-dirty gekozen... dus gewoon een RJ-11 in die isdn doos en de blauw/blauw-wit twisted pair in een RJ-11 in de meterkast.
Ik werd meteen gebeld (toeval!) dus het is al getest ook.

Dankjewel voor je hulp!

/edit: yep, begrepen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 14:01 ]

Pagina: 1