noodgeval, 350D matglas hoe te plaatsen??

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Sorry dat ik dit hier zo neer zet. Ik heb net mijn matglas van de 350D er even uitgehaald om schoon te maken. Nu bij het uithalen viel het glaasje uit de klem en nu weet ik niet meer hoe ik hem moet plaatsen. Met de matte kant naar boven of de gladde. Wil iemand me please even antwoorden? Ik heb het spul allemaal losliggen |:(*

Ja ik weet het, is niet zo handig.

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 29-01-2006 12:21 ]

Verwijderd

Matglas? Bedoel je niet gewoon de spiegel? Zoja, spiegelende kant naar boven. Die spiegelt het binnekomende beeld nl. naar de zoeker.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 12:25 ]

• Fairy
  • Niet online
Hij zit er al weer in!

Damn ik doe dit NOOIT weer.

Het koperen shimmetje raakte tussen de spiegel en de sensor in en was niet los te krijgen!

Ik ga nu testen of mijn sensoe geen opdonder heeft gehad, ik hoop dat het meevalt :|

I'll keep in touch

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 29-01-2006 12:28 ]

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-01 16:35
Volgens horen bij bijna alle matglazen met de matte kant naar onderen.

Maar: voor je als tweaker iets uit elkaar haalt, moet je natuurlijk wel even kijken hoe het weer in elkaar moet. Dat onderscheidt de tweaker van de prutser :)

edit: ah, hij zit er weer in. Hopen dat je niks gesloopt hebt in je enthousiasme...

[ Voor 16% gewijzigd door dreamscape op 29-01-2006 12:28 ]

Punctuality is the politeness of kings

Verwijderd

Is het wel de bedoeling dat dat er zo makkelijk uit gaat om schoon te maken :?

• Fairy
  • Niet online
dreamscape schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:27:
Volgens horen bij bijna alle matglazen met de matte kant naar onderen.

Maar: voor je als tweaker iets uit elkaar haalt, moet je natuurlijk wel even kijken hoe het weer in elkaar moet. Dat onderscheidt de tweaker van de prutser :)

edit: ah, hij zit er weer in. Hopen dat je niks gesloopt hebt in je enthousiasme...
Tja dacht ik ook, maa r het is toch de gladde kant.

iig de focuspuntjes doen het, maar nu zit het stof weer ergens anders :|

• LeGato23
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kun je met een klein luchtspuitje het stof er niet uit krijgen?
(of verplaatsen naar een plek waar je er geen last van hebt)

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:25:
Matglas? Bedoel je niet gewoon de spiegel? Zoja, spiegelende kant naar boven. Die spiegelt het binnekomende beeld nl. naar de zoeker.
Het matglas zit "onder" de zoekerprisma. Het "3D-beeld" wat via de spiegel reflecteert word daar omgezet in een "2D-beeld".

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Fairy
  • Niet online
Ik sta nog helemaal te trillen gewoon.

Wat gebeurde er, ik zet het matglas op de kop erin, dit pastte niet en dus moest ik 'm er weer uit halen, omdat hij er dit in ligt moest ik de cam kantelen zodat ie naar achter viel, de koperen 'shim' die er achter ligt viel naar beneden, zo onder de spiegel door richting de sensor (voor zover ik kon zien) en zat dus doorleuk ook nog eens muurvast.

Uiteindelijk dus losgekregen maar met angst dat de sensor is beschadigd, hoewel het er nu naar uitziet dat alles goed is gedaan wil ik zo nog even e.e.a. gaan testen.

• Technicality
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-10-2025

Technicality

Vliegt rechtsom...

Fairy schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:40:
Ik sta nog helemaal te trillen gewoon.

Wat gebeurde er, ik zet het matglas op de kop erin, dit pastte niet en dus moest ik 'm er weer uit halen, omdat hij er dit in ligt moest ik de cam kantelen zodat ie naar achter viel, de koperen 'shim' die er achter ligt viel naar beneden, zo onder de spiegel door richting de sensor (voor zover ik kon zien) en zat dus doorleuk ook nog eens muurvast.

Uiteindelijk dus losgekregen maar met angst dat de sensor is beschadigd, hoewel het er nu naar uitziet dat alles goed is gedaan wil ik zo nog even e.e.a. gaan testen.
Dit soort dingen vat ik altijd maar op als waarschuwingen... Fijn dat alles goed lijkt te zijn :*)

Verwijderd

Das nog eens stressen op een zondagochtend :/

Maar wel netjes als het weer allemaal werkt :)

• Fairy
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:45:
Das nog eens stressen op een zondagochtend :/

Maar wel netjes als het weer allemaal werkt :)
Dit is echt überstress!

Zeker omdat de cam voor mij een dagelijks gebruikt object is.

Konijnenberg zei nog, de 350d matglas is niet user servicable, dat begint pas bij de 20d.

Damn, ben echt helemaal van de kaart 8)7

Edit: Net een shot gemaakt van de lucht, focus op standje wazig met f2.8 en 1 stop onderbelicht zie ik geen vreemde dingen in beeld, alleen maar een very slight verloop in lichtsterkte maar dat zal wel een eigenschap van de sensor of de lens zijn.

iig ik mag mezelf weer even tot rustig ademen manen :X

Jongens het spijt me voor het topic dat niet aan de policy voldoet en jullie me toch hebben geholpen zonder commentaar hierop. Ik was echt effe diep in de shit en dan zijn jullie er toch maar weer! _/-\o_

[ Voor 47% gewijzigd door Fairy op 29-01-2006 12:55 ]

• nimm2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01 21:27

nimm2

.

wat is een ' shim' ?

• Fairy
  • Niet online
Koperen plaatje dat tussen de body en het matglas zit, dit is om het matglas op de plaats te houden denk ik.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Kerel, als je aan je matglas zit gebeurt er niets met sensor hoor :P Ik heb m'n matglas er al heel vaak uitgehaald, zonder problemen :)

|>

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Simon schreef op zondag 29 januari 2006 @ 23:11:
Kerel, als je aan je matglas zit gebeurt er niets met sensor hoor :P Ik heb m'n matglas er al heel vaak uitgehaald, zonder problemen :)
Hij was bang voor een beschadigde sensor omdat er een shim op z'n sensor viel. Dus niet omdat hij aan z'n matglas zat.

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

• Fairy
  • Niet online
Simon schreef op zondag 29 januari 2006 @ 23:11:
De shim gleed uit de opening zo tussen de afsluiting van de cmos ruimte in, dus richting de sensor!

Tis gelukkig goed gegaan maar het is wel doodeng.

PS er zit nu weer ander stof in op een andere plek maar die laat ik maar even zitten, is niet zo erg als de vorige stofjes.

Verwijderd

Ik ben niet zo handig met die toestellen op technisch gebied zal ik maar zeggen..
ik zou het echt niet in me hoofd durven halen om zo'n duur toestel open te maken.
hoop voor je dat ie het weer helemaal goed doet man, zou je hem nou niet beter ff naar de foto-toko kunnen brengen?

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 30-01 17:48
De sensor wordt toch afgesloten door de sluiter, dus wat is dan het probleem?
En een beetje stof op de spiegel lijkt me ook niet echt schokkend.

• simon
Fairy schreef op maandag 30 januari 2006 @ 00:23:
[...]

De shim gleed uit de opening zo tussen de afsluiting van de cmos ruimte in, dus richting de sensor!

Tis gelukkig goed gegaan maar het is wel doodeng.

PS er zit nu weer ander stof in op een andere plek maar die laat ik maar even zitten, is niet zo erg als de vorige stofjes.
eh, voor je sensor zit ALTIJD je sluiter. ALTIJD, want je sluiter is alleen open als de spiegel omhoog is. En je kan alleen bij het matglas als, ja, de spiegel omhoog is..

|>

• Fairy
  • Niet online
Simon schreef op maandag 30 januari 2006 @ 08:26:
[...]

eh, voor je sensor zit ALTIJD je sluiter. ALTIJD, want je sluiter is alleen open als de spiegel omhoog is. En je kan alleen bij het matglas als, ja, de spiegel omhoog is..
O verrek ja, er zit ook nog een gordijn voor ja klopt :)

Maar iig dat shim plaatje schoof dus wel mooi onder de spiegel door naar beneden, waarschijnlijk dan dus op het gordijn :) Da's iig beter dan op de sensor.

Maar het blijft enge business :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Volgens mij hoef je niet bang te zijn als anderen aan je spullen zitten, maar moet je oppassen voor jezelf. :+

Verwijderd

Edit: Net een shot gemaakt van de lucht, focus op standje wazig met f2.8 en 1 stop onderbelicht zie ik geen vreemde dingen in beeld, alleen maar een very slight verloop in lichtsterkte maar dat zal wel een eigenschap van de sensor of de lens zijn.
even los van het sluiter verhaal.. Als je vermoeden hebt dat je misschien je sensor hebt beschadigt kun je beter een test doen met een kleiner diafragma om zo een grotere scherptediepte te creËren.
Sensors hebben vaak lowpass filters erboven op zitten. en de kans lijkt mij erg klein als je dan test op 2.8.

Stof op je lowpass zie je ook pas vaak bij een kleiner diafragma.

Maar goed.. het is al niet nodig omdat je sluiter dicht zat

Verwijderd

[...]

als je spiegel omhoog is zie je inderdaad de sluiter
maar je matglas zit niet achter de spiegel maar zit erboven
dus als je het matglas eruit heb gehaald (hoe dat ook mogenlijk is) dan moet de spiegel naar beneden zijn

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2006 11:47 ]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

[...]

:?

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Slr-cross-section.png

Nummer 5 is het matglas. Daar kan je dus alleen bij als de spiegel omlaag is :)

• simon
Zoefff schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 12:13:
[...]

:?

[afbeelding]

Nummer 5 is het matglas. Daar kan je dus alleen bij als de spiegel omlaag is :)
foutje, de boel omgedraaid :X

|>

• pol parasol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-02-2024
euhh... 6 is het matglas, 5 is de spiegel in opgeklapte toestand...

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
pol parasol schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 16:51:
Volgens mij is dat de lens die het beeld via de pentaprism naar je oculair stuurt en zorgt voor de juiste vergroting. en is 5 wel degelijk het matglas.

[ Voor 7% gewijzigd door djengizz op 01-02-2006 17:03 ]

• Zoefff

Zoefff

❤ 

pol parasol schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 16:51:
Nummer 5 is het matglas, 6 is een kleine lens.

• Zoefff

Zoefff

❤ 

[list=1]• Objectief
• Spiegel
• Sluiter
• Sensor / film
• Matglas
• Lens
• Pentaprisma
• Zoeker
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiegelreflexcamera :)

• pol parasol
wil er niet over gaan mierenneuken, maar volgens mij gaat Wiki hier in de fout (zou niet de eerste keer zijn).

1. zie de gebogen pijl --> duidt op een bewegend onderdeel voorgesteld in de 2 mogelijke posities
2. twee maal zelfde kleur = volgens mij dus 2 maal zelfde onderdeel, en alles wat glas is is groen of blauw (lijkt me logisch) - het feit dat er bruin gebruikt wordt wijst op een ondoorzichtig onderdeel, dus de opgeklapte spiegel
3. heb even de PD-prismazoeker van mijn Mamyia 645 er af gehaald, en daar is op het matglas (dat zelf een fresnel lens is - vandaar blauw gekleurd in het schema) geen extra lensje te zien.

[ Voor 17% gewijzigd door pol parasol op 01-02-2006 21:47 ]

• simon
Zo werkt toch zo'n pentaprisma niet, dat buigt het licht toch af? Zo'n dach-spiegel constructie werkt toch zo, of denk ik fout? De pentaprisma is opzich ook een lens hé. Ik snap ook het nu niet van een lens ná je matglas, want doordat het matglas diffuus is creër je ook het plaatje (incl. scherptediepte (vooral ontbreken ervan)) in je beeld.

|>

• Zoefff

Zoefff

❤ 

Het pentaprisma vergroot / verkleind het beeld volgens mij niet hoor? De richting van het licht wordt veranderd, verder niet volgens mij.

Op zich klinkt het wel logisch dat er na (of in) het matglas nog een lens komt om het beeld aan te passen, onder andere vanwege het pentaprisma moet het beeld namelijk een veel langere weg afleggen naar de zoeker dan naar de sensor. Om het dan toch scherp te krijgen, moet er wel iets mee gebeuren :)

• pol parasol
Zoeff, je beeld op het matglas is scherp, daar hoeft geen lensje achter. Vandaar dat de spiegel exact in een hoek van 45° moet staan. Afstand spiegel-film/sensor = afstand spiegel-matglas.
Anders had je geen matglas nodig...
Alle ouwe 2-ogen kon je instellen door via de lichtkapzoeker (zonder enige optiek er in) rechtstreeks op het matglas te kijken, idem dito voor Hasselblads, Mamiyas, Bronicas etc....

Enige nadeel, en daarom en alleen daarom een pentaprisma, de boel staat links rechts verkeerd op je matglas.

Er zijn ook kleinbeeldreflexen geweest waar je het prisma kon vervangen door een lichtkapzoeker, oa de Nikon F2A. Dan stelde je ook rechtstreeks in op het matglas, zonder enig ander glas er tussen.
En bij de Pentaxen MX en LX kon je het matglas vervangen, via de objectiefmond. Als je dat er uithaalde keek je recht op het pentaprisma.

;)

[ Voor 39% gewijzigd door pol parasol op 01-02-2006 23:00 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
pol parasol schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 22:48:
Zoeff, je beeld op het matglas is scherp, daar hoeft geen lensje achter.
hoeft niet, maar zit er dikwijls wel.

als je op die ouwe 2-ogen, hasselblads, mamiya's, bronica's etc. een pentaprisma zet ipv rechtstreeks op het matglas te kijken, zit daar (vrijwel) altijd ook nog een lens. dat is ook wel nodig, anders zou de zoeker net zo groot moeten zijn als het matglas, of je zou door de zoeker maar een klein deel van het beeld zien...

• pol parasol
inderdaad zit daar nog één lens, nl je oculair.
En de werking van het pentaprisma is zo dat je door je oculair bijna je volledige matglas kunt bekijken.
lateef schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 23:00:
[...]

hoeft niet, maar zit er dikwijls wel.

als je op die ouwe 2-ogen, hasselblads, mamiya's, bronica's etc. een pentaprisma zet ipv rechtstreeks op het matglas te kijken, zit daar (vrijwel) altijd ook nog een lens. dat is ook wel nodig, anders zou de zoeker net zo groot moeten zijn als het matglas, of je zou door de zoeker maar een klein deel van het beeld zien...
btw ik heb hier voor mijn neus zo'n PD-pentaprisma van Mamiya liggen, en geloof me: niks geen lens er in !

[ Voor 135% gewijzigd door pol parasol op 01-02-2006 23:09 ]

Pagina: 1