[Voeding/PSU] Tikkend geluid bij scrollen

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo,

Ik heb een nieuwe voeding gekocht deze week (ASUS Atlas 45-GA w/ active PFC). Nou hoor ik (met name) bij het scrollen van pagina's een heeeeel zacht tikkend / ratelend geluid. Na enig speurwerk bleek dat uit de voeding te komen.

Nou heb ik totaal geen verstand van elektronica, maar is een of andere spoeltje of ander ding hiervan de oorzaak ? Ik las hierover wat in andere topics (daar ging het om zoemen). En waarom gebeurt zoiets in godsnaam alleen tijdens scrollen !

Is het reden om ermee terug te gaan (duidt het bijv. op een naderend defect) ? Of kan ik hem gewoon blijven gebruiken mits de irritatie-factor niet te hoog wordt.

• Erazzzer
  • Laatst online: 01:45

Erazzzer

Fear me, I'm German!

Zover ik weet kan het scrollen nooit direct effect op de voeding hebben. Je voeding zal dan niet de oorzaak zijn. Ik denk dat je dan eerder bij je muis moet kijken. Is je muis op PS2 of USB? Als deze op USB is zet hem dan eens op een andere poort en als hij op PS2 is, zet hem dan eens op USB. Update je drivers van je muis.

Naar mijn mening moet de muis een signaal afgeven wat niet helemaal goed is, maar dat je voeding daarop reageert?

• BoXie
Sja ik vond het ook raar .. maar het is toch echt zo :-)

• BoerHarm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-08-2024

BoerHarm

maximaal

BoXie schreef op zondag 29 januari 2006 @ 02:38:
Sja ik vond het ook raar .. maar het is toch echt zo :-)
Komt het geluid niet uit je boxen toevallig?

dat lijkt mij waarschijnlijker.

Verwijderd

BoXie schreef op zondag 29 januari 2006 @ 02:17:
Hallo,

Ik heb een nieuwe voeding gekocht deze week (ASUS Atlas 45-GA w/ active PFC). Nou hoor ik (met name) bij het scrollen van pagina's een heeeeel zacht tikkend / ratelend geluid. Na enig speurwerk bleek dat uit de voeding te komen.

Nou heb ik totaal geen verstand van elektronica, maar is een of andere spoeltje of ander ding hiervan de oorzaak ? Ik las hierover wat in andere topics (daar ging het om zoemen). En waarom gebeurt zoiets in godsnaam alleen tijdens scrollen !

Is het reden om ermee terug te gaan (duidt het bijv. op een naderend defect) ? Of kan ik hem gewoon blijven gebruiken mits de irritatie-factor niet te hoog wordt.
Ik heb dat volgens mij ook.
WD1600JS, als de pc niks doet, ineens een zoemend geluid.

Als ik er niet achter zit komt dat geluid opeens opzetten. Ook hoor ik af en toe een zacht tikje.
Is dit overigens een goeie reden om een voeding in te ruilen?

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18-02 11:06

dotcode

///\00/\\

Het zou kunnen zijn dat door het scrollen de cpu en gpu hard moeten werken dat meer stroom nodig heeft. Hierdoor zou het kunnen dat je voeding dan iets zwaarder wordt belast. Wat zijn je voltages van je voeding?

• Mr1ncr3d1bl3
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:43
Ik heb hetzelfde probleem op mn afstudeerstage, ik vind het mateloos irritant. Als je iemand vraagt of ze wat horen kijken ze je aan of je gek bent 8)7

Hopelijk ben ik er over 4 weken weg 8) Maar als iemand eerder met dit bijltje gehakt heeft en een oplossing weet...

*TVP*

• BoXie
Snap er geen *** van .... heb muis op USB aangesloten (ipv PS/2 via verloopstekker) .. maar dan hoor ik het ook nog.

Bovendien is het niet alleen tijdens scrollen .. maar ook tijdens bijv. het verplaatsen / slepen van een window.

Echt hard hoeft de GPU /CPU niet te werken .. is een 6800 GE en een P4 2.53

Voltages :

+12V : 11,855
+5V: 4,972
+3.3V: 3,344
1,5V: 1,536

[ Voor 25% gewijzigd door BoXie op 29-01-2006 14:14 ]

Verwijderd

Dit heb ik ook gehad, druk er een andere voeding in en je bent klaar.

Dat zijn de spoelen in je voeding die trillen. Maar dat komt niet zomaar meestal als er iets defect in je voeding is.

probeer een andere voeding en je bent er vanaf.

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-02 19:49
Als je je computer beter aard is denk ik het probleem verholpen. Maakt je computer wel contact met de omhulsing van de voeding? Heb je een aarde draad naar je computer lopen?

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• BoXie
Hij maakt contact met de omhulsing van de voeding ja (zit er immers tegenaan geschroeft).
De stroomstekker van de pc zit echter niet in een geaard stopcontact .. aangezien ik dat niet heb op mijn werkplek. (Maar dat had ik voordat ik deze nieuwe voeding kocht ook niet ... )

Wat is de achterliggende gedachte / technische verklaring dan waarom het met aarde opgelost zou zijn ?

[ Voor 22% gewijzigd door BoXie op 29-01-2006 15:02 ]

Verwijderd

Is het niet het speakertje op de videokaart? Ik had het eerst ook met mijn 6800LE tijdens het scrollen op web pagina's

• DarkJack
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-12-2022
BoXie schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:01:
Hij maakt contact met de omhulsing van de voeding ja (zit er immers tegenaan geschroeft).
De stroomstekker van de pc zit echter niet in een geaard stopcontact .. aangezien ik dat niet heb op mijn werkplek. (Maar dat had ik voordat ik deze nieuwe voeding kocht ook niet ... )

Wat is de achterliggende gedachte / technische verklaring dan waarom het met aarde opgelost zou zijn ?
een niet geaard stopcontact, mag dat de dag van vandaag nog wel? :?

de point van het aarden is je volledig systeem op het zelfde potentiaal als de aarde te hebben en dus eventuele lekstromen of dergelijke af te leiden aldaar. De aarde wordt immers nogaal vaak gebruikt als referentiepunt bij het meten van spanningen. (niet te verwarren met massa, maar vaak worden massapotentiaal en aardepotentiaal met elkaar gelijkgesteld, oa door ze te verbinden)

• BoXie
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 15:05:
Is het niet het speakertje op de videokaart? Ik had het eerst ook met mijn 6800LE tijdens het scrollen op web pagina's
Speaker op de videokaart ????

• BoXie
Tja .. maar volgens mij staat 50% van de pc's in de wereld niet aangesloten op een geaard stopcontact. Die zijn vaak schaars in huizen. Ik weet dat het niet 'goed' is .. maar ja .. tis nie anders.

Ik ga wel keer terug met de voeding denk ik. bedankt voor alle input !

• BoXie
Als ik aan de stekker die in het stopcontact gaat aan de zijkant (dat aarde-gedeelte) een koperdraadje plak en die aan de andere kant vastmaak aan een verwarmingsbuis ... Heb ik dan een workaround voor een goeie aarde ?

• DarkJack
BoXie schreef op zondag 29 januari 2006 @ 16:59:
Tja .. maar volgens mij staat 50% van de pc's in de wereld niet aangesloten op een geaard stopcontact. Die zijn vaak schaars in huizen. Ik weet dat het niet 'goed' is .. maar ja .. tis nie anders.

Ik ga wel keer terug met de voeding denk ik. bedankt voor alle input !
dat wil ik dan toch wel eens zien welke huizen er in westerse landen geen geaarde stopcontacten heeft. In belgie gaat dat je allesinds niet lukken.

en je workaround is niet de beste methode, hij is omslachtig en het is geen directe verbinding met de aarde (al die buizen geven een enorme weerstand, en dan nog van je verwarmingsketel naar de aarde, is mss al goed en wel om wat statische electriciteit af te voeren, maar is geen substitutue voor een deftige aarding)

• BoXie
De huizen HEBBEN ook wel aarde .. maar niet in elke kamer ... mijn bovenverdieping heeft bijv. geen enkel geaard stopcontact. En de huiskamer ook niet. Niet zo slim .. maar ik denk dat het meerendeel van de huizen dit heeft.

• DarkJack
BoXie schreef op zondag 29 januari 2006 @ 18:40:
De huizen HEBBEN ook wel aarde .. maar niet in elke kamer ... mijn bovenverdieping heeft bijv. geen enkel geaard stopcontact. En de huiskamer ook niet. Niet zo slim .. maar ik denk dat het meerendeel van de huizen dit heeft.
ik herhaal: niet hier in belgie :P in doe-het-zelf zaken enz heb ik zelfs nog nooit een ongeaarde stopcontact zien liggen. is ergens verplicht hier ofzo, kweet niet.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 02:47:
[...]

Ik heb dat volgens mij ook.
WD1600JS, als de pc niks doet, ineens een zoemend geluid.

Als ik er niet achter zit komt dat geluid opeens opzetten. Ook hoor ik af en toe een zacht tikje.
Is dit overigens een goeie reden om een voeding in te ruilen?
Bij mij lijkt het nu opgelost.

Ik heb de aarding eens opnieuw gestript, dat kabeltjes dat naar de cv loopt.Maar dit zat in principe nog goed.
En verder heb ik van de voeding de sata connector uit de hd gehaald en ipv daarvan de normale molex gebruikt. (is dit verstandig?)
Ook heb ik de hd een plaatsje hoger gezet, nu is het iets kouder doordat de koeling er netjes onderkomt. Schilt maar een paar graden maar toch :)
En de normale boutjes gebruikt ipv de wat grotere boutjes. En dat hebben ze mij al wel eens verteld dat anders te strak in de kast zit en dus geen speling heeft. Ik heb er sindsdien geen last meer van gehad. Ook is hij stiller geworden en trilde die bay minder.

• BoXie
Ik las dit door wat zoekwerk via Google ... gaat wel over Apple's .. maar misschien 'related' :
CPU "chirping" and "buzzing". There is a cyclical "chirping" sound which is apparently caused by processor "slewing". This occurs on all G5's but appears to be much louder and more persistent on some people's machines. One solution has been to use a developer utility to disable slewing. There are also reports of "buzzing" noises being made when moving windows or scrolling. This also appears to be related to "slewing". It appears that Apple's position is that these are normal noises. Some people agree with this and say that the only reason these sounds can be heard is because the machine is so quiet overall.

[ Voor 11% gewijzigd door BoXie op 29-01-2006 23:28 ]

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-02 14:41
Aarden via de varwarming wordt vaak STRENG afgeraden, als iemand aan je verwarming werkt en hij maakt sluiting dan wilt hij geen 110V+ op zijn handen.

If it aint broke, fix it till it is!

• BoXie
Hmm .. raar .. als ik met mijn hand de kast goed aanraak (binnenkant) .. en met mijn andere hand de verwarmingsbuis .. dan voel ik wel degelijk tintelingen c.q. stroom door mijn vingers gaan. Waar duidt dit op ? Een kortsluitinkje ergens ? Stroomlek ? Is dit normaal / valt het binnen de marges zolang mijn haar niet overeind gaat staan ?

Edit:
-------
Voor deze vraag ben ik maar hierheen gegaan :
[rml][ PC/Aarde] Paar vraagjes over aarde en pc's[/rml]

Lijkt me beter.

[ Voor 21% gewijzigd door BoXie op 30-01-2006 02:08 ]

Pagina: 1