Toon posts:

Script start niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Slackware 10.2. Vanuit rc.local, die bij opstarten als laatste opstartscript wordt uitgevoerd, start ik een script wat een aantal bestanden moet verplaatsen. Dit script staat in /usr/local/bin en is genaamd copybackup. Het is executable, en als ik het aanroep vanaf de command prompt wordt het uitgevoerd.

rc.local ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#!/bin/sh
#
# /etc/rc.d/rc.local:  Local system initialization script.
#
# Put any local setup commands in here:

# Start ntp:
echo "Starting ntpd:  /usr/sbin/ntpd"
/usr/sbin/ntpd

[ nog wat dingen ]

if [ -x /etc/rc.d/rc.messagebus ]; then
    echo "Starting messagebus ..."
    . /etc/rc.d/rc.messagebus start
fi

# Copy backup-files:
. /usr/local/bin/copybackup

en /usr/local/bin/copybackup zo:
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/sh
mv /mnt/backup/mijn_documenten/* /backup/mijn_documenten
mv /mnt/backup/maildir/* /backup/maildir
mv /mnt/backup/databases/* /backup/databases
mv /mnt/backup/web/* /backup/web

Om een of andere reden wordt nu bij opstarten rc.local uitgevoerd t/m het starten van die mesagebus, en het copybackup script wat daarna komt wordt nooit uitgevoerd, maar er verschijnt ook geen foutmelding ofzo. Wat doe ik nu fout? Ik heb het geprobeerd met en zonder die punt . voor de aanroep, met het hele pad naar `mv` in het script, maar niets helpt ...

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

Waarom stop je het copybackup script niet in cron?

En hele paden gebruiken naar mv en andere commando's is wel een aanrader. En laat dan ook de errors en meldingen redirecten naar een logfile, dan zie je wat er gebeurt :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Topicstarter
zomertje schreef op zondag 29 januari 2006 @ 10:24:
Waarom stop je het copybackup script niet in cron?

En hele paden gebruiken naar mv en andere commando's is wel een aanrader. En laat dan ook de errors en meldingen redirecten naar een logfile, dan zie je wat er gebeurt :)
Het staat niet in cron omdat het gekopieerd moet worden als ik mijn computer aanzet. (Mijn data staat op mijn server, die backupt dagelijks naar een dir die met nfs op mijn gewone computer gemount wordt. Als ik die computer opstart, haalt die de backups van de server naar de gewone computer, zodat data en backups op andere computers staan :-) Maar met hele paden werkt het ook niet.

Ik heb nu een echo-melding in het copybackupscript gezet. Als ik het script vanaf de commandline uitvoer zie je die melding. Als ik het rc.local-script vanaf de commandline uitvoer zie ik alle output van alle programma's die gestart worden, alleen dat copybackup-script loopt dus niet ... Iemand nog een idee?

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-02 16:28

zomertje

Barisax knorretje

stomme vraag, executable gemaakt?
werkt het script wel als je het los draait?

Ik vraag me ook af of het mounten eerder gebeurd dan het uitvoeren van je script :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

Verwijderd

Probeer eens een chmod +x op je scriptje te doen

• skr
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-09-2025

skr

en anders ipv de . moet je daar sh neerzetten.

dus:

sh /path/naar/script

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt dat hij nooit terug kwam uit de regel
code:
1
    . /etc/rc.d/rc.messagebus start
in rc.local. Als ik daar direct een echo achter zette, werd die ook nooit uitgevoerd. Ik heb nu aan 't eind van die regel een & gezet, waarschijnlijk niet zo'n mooie oplossing maar 't werkt nu wel :)

• RagaBaSH
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-11-2025

RagaBaSH

Huttenbouwer

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 13:07:
[...]

Het staat niet in cron omdat het gekopieerd moet worden als ik mijn computer aanzet. (Mijn data staat op mijn server, die backupt dagelijks naar een dir die met nfs op mijn gewone computer gemount wordt. Als ik die computer opstart, haalt die de backups van de server naar de gewone computer, zodat data en backups op andere computers staan :-) Maar met hele paden werkt het ook niet.

[...]
code:
1
2
3
4
5
6
7
@reboot    :    Run once, at startup.
@yearly    :    Run once a year, ie.  "0 0 1 1 *".
@annually  :    Run once a year, ie.  "0 0 1 1 *".
@monthly   :    Run once a month, ie. "0 0 1 * *".
@weekly    :    Run once a week, ie.  "0 0 * * 0".
@daily     :    Run once a day, ie.   "0 0 * * *".
@hourly    :    Run once an hour, ie. "0 * * * *".

bron: Crontab(5) Manpage

misschien is dit een wat elegantere oplossing.

Zes pallets, een paar vierkante kilometer dekzeil en een zooi verroeste spijkers is geen troep. Dat is een hut in ontkenningsfase.

Verwijderd

Topicstarter
cool, tnx, nooit geweten dat dat kon :)
Pagina: 1