Toon posts:

PC66/PC100/PC133

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
alloo,
ik moet binnenkort voor mn servertje (pentium 133 ;) )waarschijnlijk een nieuw mobo kopen omdat de IDE controller brak is. Nou is er een mobo bij abg computers ( gaaf bedrijf btw ) waarbij staat dat je er alleen PC66 SDRAM en geen PC100 in moet drukken.
( http://www.abgcomputers.nl/a830.html ).
Ik dacht vroeger dat het getal gewoon de maximaal haalbare aantal MHz'en was, hoe zit dit nou? Ik heb in een van de workstations hier PC100 geheugen terwijl er een celery in zit die normaal gesproken op 66Mhz FSB draait dus. Geen enkel probleem hiermee.
Dus mijn vraag, wat stelt het getal eigenlijk voor, en MOET er echt PC66 in?
Dank!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Het komt idd voor dat pc100 niet ondersteund wordt. Het wordt gewoon niet herkent door chipset of bios. Je systeem zal dus niet booten, of niet aangeven dat het ram aanwezig is. Hetzelfde heb je ook met bepaalde LX moederborden.
Het heeft volgens mij met de timing van het geheugen te maken welke anders is bij pc100 en pc66 geheugen. Grote kans dus dat er alleen pc66 geheugen in kan.

Mischien kan je beter even op een beurs wachten en daar een goedkoop ss7 bordje op de kop tikken. Bijna geen enkel TX, VX, HX chipset based moederbord werkt lekker met pc100 geheugen, sd-ram wordt sowieso al slecht ondersteunt door die chipsets.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:50
Zo vaak komt dat ook weer niet voor, PC100 kan namelijk best de langzamere timing van PC66 aan. Mijn TX mobo werkt perfect met m'n PC133 geheugen. Alleen kan ik niets van timing instellen, dus dat gaat erg traag.