Ik heb besloten mijn computer opnieuw te installeren, en FreeBSD weer een kans te geven (een jaar of 4 geleden gebruikte ik het al een aantal maanden als werk-OS). De vorige keer (paar maanden geleden) dat ik wat had geexperimenteerd had met de linux-laag, had ik wat cosmetische problemen met linux programma's en wat font-problemen. Een deel daarvan werd vermoedelijk door een verschil in (versies van) libraries en tools tussen FreeBSD en de door mij gebruikte (standaard) linux_base-8 veroorzaakt. De gentoo-versie werkte toen helaas niet, en nu word je gewaarschuwd (marked as broken, plist fouten...) als je hem uit de ports wilt installeren. Ook de debian doet het niet. Ik zou natuurlijk een eigen setup kunnen maken, maar hebben anderen misschien al wat voorwerk gedaan een moderne, makkelijk te updaten&aanpassen linux-laag voor FreeBSD te bouwen?
Verwijderd
Toen ik een Linux-programma [op FreeBSD 6] installeerde pakte hij automatisch de Fedora-core distributie mee - ik heb echter nog geen moeite gedaan om fonts ed. goed te krijgen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 17:52 ]
Fedora-core
dat is best apart, was dat ook een linux_base? Welk linux-programma heb je dan geinstalleerd en via welke weg? De meeste linux-software die je vanuit de ports kunt installleren kiest voor linux_base-8 (redhat) voor zover ik weet. Heeft iemand misschien ervaring met linux_base-suse-9.3, die werkt geloof ik ook.
Verwijderd
Het was linux-firefox, via ports. Het waren RPM's en volgensmij zag ik Fedora in de naam zitten, dus dan lijkt het me dat de base Fedora core is.
Het ging bij mij goed dus eigenlijk kan ik je er niet zoveel over vertellen.
edit:
Ik ben even aan het zoeken geweest en je hebt gelijk, de base-library was Red Hat - maar welk deel dan van Fedora Core kwam?
Ik ben even aan het zoeken geweest en je hebt gelijk, de base-library was Red Hat - maar welk deel dan van Fedora Core kwam?
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 18:45 ]
Fedora word gebruikt door Red Hat(En ook mede ontwikkeld door Red Hat) mss is dat het ?Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 18:40:
edit:
voor zover ik weet is het oude RedHat (Workstation) nu Fedora Core.
Fedora is een beetje het mururoa van RedHat geworden, die zich alleen op servers (RedHat Enterprise) richt.
m.a.w. ik denk dus dat het wel degelijk uit fedora komt.
(correct me if I'm wrong..)
Fedora is een beetje het mururoa van RedHat geworden, die zich alleen op servers (RedHat Enterprise) richt.
Voor zover ik weet is die bepaalde linux_base op RedHat 8 gebaseerd (vandaar de naam) je hebt ook nog 9 en 7.zoveel. Van de suse-versie heb je ook 9.2 9.3 en nog wat. Ik weet niet in hoeverre er nieuwere bibliotheken worden ingezet (mogelijk op securityfixes na)gupje schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:06:
voor zover ik weet is het oude RedHat (Workstation) nu Fedora Core.
Ik denk dat je het meeste baat hebt bij de standaard linux-base. Waarschijnlijk heeft FreeBSD fedora als standaard genomen, omdat deze het meest compatible is met commerciële software (de software die vaak geëmuleerd moet worden). Ik zie zo snel het voordeel ook niet in van een Debian of Gentoo base. Het wordt toch gemaintained door de betreffende port maintainers afaik.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
RedHat 8 vormt vziw nog de basis van de standaard linux_base. Heb die base inmiddels in gebruik genomen. Af en toe (b.v. met fonts) komen wat probleempjes met de verouderde bibliotheken boven, maar het is te doen.LB06 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:49:
Ik denk dat je het meeste baat hebt bij de standaard linux-base. Waarschijnlijk heeft FreeBSD fedora als standaard genomen, omdat deze het meest compatible is met commerciële software (de software die vaak geëmuleerd moet worden). Ik zie zo snel het voordeel ook niet in van een Debian of Gentoo base. Het wordt toch gemaintained door de betreffende port maintainers afaik.
Pagina: 1