Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HBO afmaken of half jaar werken en daarna door studeren?

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DaannO
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 09:17
Beste tweakers,

Ik zit in een dillema:

Ik doe mangement economie en recht aan de HVA in amsterdam. Het is een rommelige opleiding waar ik weinig goeds over heb te zeggen, maar dat ter zeide.

Ik heb tot nu toe 20 studiepunten behaalt. In het gehele jaar kan je er 60 halen en ik zit dus nu op de helft. Ik heb ook 2 tentamens gehad en die heb ik allebei niet gehaald. Ik heb overgins nog voor eentje een herkansing. 1 tentamen is 5 punten overgins. En ik heb nog 2 tentamens voor de boeg + her.

Ik heb minstens 40 punten nodig om geen bas te krijgen, dat is een negatief advies om de opleiding door te zetten. In andere woorden je moet je studie dan stop zetten.

Nou doe ik een gemeenschappelijk jaar waarin ik om het blok be, ce en mer krijg. Ce trekt mij erg aan en de rest niet zo. CE is commerciele economie trouwens :P

Omdat ik er niet al te best voor sta zit ik nu 2 dingen af te wegen: nu stoppen maandag ib-groep bellen en studiefin stop zetten en over een half jaar commerciele economie gaan doen aan de hes. DIt wil ik overgins zeker doen die opleiding. Ik ga dan een half jaar fulltime werken en dat kan van mijn baas!

Of ik ga verder met deze opleiding en probeer nog meer dan 100% te geven en mn p halen. Dit wil ik aan een kant wel doen omdat ik van me zelf weet dat ik het wel kan. Maar dan moet ik erg hard door bijten omdat ik dingen wil gaan doen die ik niet leuk vind. Want vind ce leuk. Ook vind ik het ook steeds een soort last op me schouders om steeds bang te zijn bij wijze van spreken dat ik mn p niet haal.

Ik heb het even helder geprobeerd uit te leggen. Als het wat warrig over komt hoor ik t wel.

Dus wat zouden jullie doen? Door gaan met de opleiding of lkr werken zorgen van je af en daarna met een frisse start opnieuw beginnen? Want ik wil zo en zo hbo doen. Alleen dus nu of over 6 maanden?

Thnx :)

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Als CE je zo ligt waarom ga je niet die studie doen dan? Dan krijg je alleen die vakken die bij de studie horen. Het zou dus wel inhouden dat je nu een half jaar zou kunnen werken en in september weer met het nieuwe jaar kunt beginnen...

Edit: ik heb vorig jaar voor een soortgelijk dilemma gestaan. Een gesprek met mijn mentor heeft toen erg geholpen, heb je dat al geprobeerd?

[ Voor 24% gewijzigd door arnax op 28-01-2006 23:01 ]

• Sybr_E-N
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:08
Heeft het bepalen van je P bij je huidige opleiding ook nog enige voordelen voor de andere opleiding, die je liever wilt doen? Heb je daar al navraag naar gedaan?

• DaannO
Sybr_E-N schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:59:
Heeft het bepalen van je P bij je huidige opleiding ook nog enige voordelen voor de andere opleiding, die je liever wilt doen? Heb je daar al navraag naar gedaan?
Met een p kan je zowat bij elke opleiding aan de bak maar dat maakt weinig uit. Ik kan gewoon zonder problemen doen wat ik wil :)
arnax schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:58:
Als CE je zo ligt waarom ga je niet die studie doen dan? Dan krijg je alleen die vakken die bij de studie horen. Het zou dus wel inhouden dat je nu een half jaar zou kunnen werken en in september weer met het nieuwe jaar kunt beginnen...
Nja ik wil dus die studie ook gaan doen maar ik wil niet nu al naar de hes en halverwege dus instappen.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Je opleiding rommelig? Guess what, de mijne ook, en jouw volgende opleiding ook. Vind eens een student die niet vindt dat zijn opleiding rommelig en zijn school slecht georganiseerd is.
Ik heb tot nu toe 20 studiepunten behaalt. In het gehele jaar kan je er 60 halen en ik zit dus nu op de helft.
Typ- of rekenfoutje?
Volgens mij moet je in je eerste jaar minstens de helft van je studiepunten halen om niet in de problemen te komen met de IB-groep. Ik ben na een jaar Communicatie ook van opleiding geswitched en heb toen ternauwernood meer dan 21 punten gehaald wat net genoeg was om mijn stufi een schenking te laten blijven.

Een opleiding stoppen omdat het kut gaat is opzich een slechte reden. Ligt de stof je niet, dat is een betere reden (en het een kan uiteraard door het ander komen). Ligt het je wel, en wil je hierna een zelfde soort opleiding gaan doen, dan sta je waarschijnlijk weer voor hetzelfde probleem.
Of ik ga verder met deze opleiding en probeer nog meer dan 100% te geven en mn p halen. Dit wil ik aan een kant wel doen omdat ik van me zelf weet dat ik het wel kan. Maar dan moet ik erg hard door bijten omdat ik dingen wil gaan doen die ik niet leuk vind. Want vind ce leuk. Ook vind ik het ook steeds een soort last op me schouders om steeds bang te zijn bij wijze van spreken dat ik mn p niet haal.
Dus je vindt management-economie niet leuk en je wil CE gaan doen? Hoe moet ik dit stukje opvatten?
Wat dat doorbijten betreft, je zult je opleiding (deze of een volgende) toch ooit moeten gaan halen dus zul je 4x60 studiepunten binnen moeten slepen. En een manier om die druk / onzekerheid tegen te gaan is door er gewoon hard aan te werken. Heb ik ook moeten doen en dat heeft iedereen die wel eens tentamens heeft. Als je daar niet tegen kunt dan moet je niet gaan studeren.

[edit] ok, je wil dus CE gaan doen. Als ME je niet ligt moet je daar niet mee doorgaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Not Pingu op 28-01-2006 23:06 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• DaannO
Gunp01nt schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:05:
Je opleiding rommelig? Guess what, de mijne ook, en jouw volgende opleiding ook. Vind eens een student die niet vindt dat zijn opleiding rommelig en zijn school slecht georganiseerd is.

[...]

Typ- of rekenfoutje?
Volgens mij moet je in je eerste jaar minstens de helft van je studiepunten halen om niet in de problemen te komen met de IB-groep. Ik ben na een jaar Communicatie ook van opleiding geswitched en heb toen ternauwernood meer dan 21 punten gehaald wat net genoeg was om mijn stufi een schenking te laten blijven.

Een opleiding stoppen omdat het kut gaat is opzich een slechte reden. Ligt de stof je niet, dat is een betere reden (en het een kan uiteraard door het ander komen). Ligt het je wel, en wil je hierna een zelfde soort opleiding gaan doen, dan sta je waarschijnlijk weer voor hetzelfde probleem.

[...]

Dus je vindt management-economie niet leuk en je wil CE gaan doen? Hoe moet ik dit stukje opvatten?
Wat dat doorbijten betreft, je zult je opleiding (deze of een volgende) toch ooit moeten gaan halen dus zul je 4x60 studiepunten binnen moeten slepen. En een manier om die druk / onzekerheid tegen te gaan is door er gewoon hard aan te werken. Heb ik ook moeten doen en dat heeft iedereen die wel eens tentamens heeft. Als je daar niet tegen kunt dan moet je niet gaan studeren.

[edit] ok, je wil dus CE gaan doen. Als ME je niet ligt moet je daar niet mee doorgaan.
Nope die eerste was geen typ fout. Wat ik van mn decaan heb begrepen, is dat als je voor februari je ib opzegt dan word het omgezet in een geschenk. Ongeacht hoeveel punten je hebt.

En idd de stof ligt me niet zo van de andere vakken. Vooral be niet en dat ga ik dus nu krijgen en daar heb ik totaal geen zin in. Dus dat is de eigenlijke reden :)

Ik vind Mer en Be niet leuk, maar CE dus wel! De andere vakken liggen me totaal niet en ik heb daar dan ook geen intresse in.

• DaannO
Heb er de hele avond over na zitten denken. Ik kan me gewoon niet voor stellen dat ik niet op school zit maar werk. Maar ik weet wel dat als ik door ga ik het zo niet haal!? Iemand nog een ander inzicht?

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 10:08
Persoonlijk zo ik er even mee op houden. Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij en ik ben toen een jaar gaan backpacken. De beste beslissing uit m'n leven.
Het is dan misschien niet dé oplossing, maar ik denk dat die er sowiso niet is. Maar dat jaartje weg heeft me wel mezelf leren kennen en daardoor wist ik beter wat ik nou wilde met m'n leven. Hoewel ik nu nog steeds aan het aanmodderen ben met m'n huidige studie, maar dat komt natuurlijk omdat alle studies een rommelig zootje zijn :P

Hallo met Tim

• DaannO
Timlog schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:41:
Persoonlijk zo ik er even mee op houden. Ik heb in dezelfde situatie gezeten als jij en ik ben toen een jaar gaan backpacken. De beste beslissing uit m'n leven.
Het is dan misschien niet dé oplossing, maar ik denk dat die er sowiso niet is. Maar dat jaartje weg heeft me wel mezelf leren kennen en daardoor wist ik beter wat ik nou wilde met m'n leven. Hoewel ik nu nog steeds aan het aanmodderen ben met m'n huidige studie, maar dat komt natuurlijk omdat alle studies een rommelig zootje zijn :P
Haha ik denk dat ik er ook wel veel van kan leren. Maar t lijkt me toch raar omdat gevoel kwijt te zijn van ik moet nog wat doen of dergelijke. Opzich kan ik het geld wel gebruiken omdat ik ook op mn zelf ga wonen en ik ga ook mn rijbewijs halen. Dus misschien is het wel beter zo?

• Pkunk
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-11 10:08
DaannO schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:43:
Haha ik denk dat ik er ook wel veel van kan leren. Maar t lijkt me toch raar omdat gevoel kwijt te zijn van ik moet nog wat doen of dergelijke.
Als er één ding was wat er nou zo geweldig was aan dat jaar weg, was het wel dat dat gevoel er niet was >:) . De ultieme vrijheid misschien wel. Maar dan gaan we het nu wel over backpacken hebben, en niet een half jaar werken, wat jij van plan bent.
Opzich kan ik het geld wel gebruiken omdat ik ook op mn zelf ga wonen en ik ga ook mn rijbewijs halen. Dus misschien is het wel beter zo?
Wees niet bang, doe eens gek en leef het leven tot het uiterste. Om maar even de haptonoom te spelen :p

Hallo met Tim

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-11 10:52
Ik zit op het moment ook met studietwijfels, ik ga nu TI doen :) . Maar ik kan je denk toch wel adviseren om verder te gaan met leren. Ga je eenmaal werken dan is het heel moeilijk om weer full-time naar school te gaan. Als je voor 1 feb stopt met je opleiding wordt je studiefinanciering omgezet in een gift, en krijg je een deel van je lesgeld terug. Doe je dat na 1 februari dan moet je je studiefinanciering terugbetalen en krijg je geen lesgeld terug.

Wat ik wel weet van orientatie jaren is dat je als je dit eerste jaar haalt je de volgende opleiding in het tweede jaar kan beginnen. Dus als je nu stopt kost het je een jaar extra. Als je doorgaat niet maar dan moet je er wel hard voor gaan.

En dat geld voor je rijbewijs en dergelijke klinkt bij mij ook heel verleidelijk aangezien ik ook al geruime tijd 18 ben maar nog geen rijbewijs heb. Maar dit kan over 4 jaar ook probleemloos. Dan verdien je na afronding van je opleiding elke maand ongeveer een rijbewijs!

Oeeh, dat ik dit allemaal zeg!!, jeetje :P (vorige week dacht ik nog heeeeeeeel anders)

Verwijderd

Ga je die P uberhaupt wel halen? Anders heeft het imo toch geen zin. Als je nu al punten achterloopt wordt het erg lastig imo.

Kun je niet gewoon nu al instromen op je nieuwe opleiding?

Anders zou ik persoonlijk gewoon gaan werken, daarvoor no gff lekker op vakantie en dan fris beginnen..

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kan je nu niet alvast vakken volgen van CE? Als je toch al zeker weet dat je CE wil gaan doen lijkt mij dat de beste oplossing.

Anders zou ik een halfjaar gaan werken, gewoon omdat je dan wat geld krijgt en weet waarom je studeert (zodat je niet van 9 tot 5 onwijs simpel kutwerk hoeft te doen).
Bovendien scheelt (voor 1 feb) stoppen in je stufi, en een nieuw begin is gewoon lekker. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Thunder op 29-01-2006 16:31 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 18:34

Robtimus

me Robtimus no like you

DaannO schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:09:
Nope die eerste was geen typ fout. Wat ik van mn decaan heb begrepen, is dat als je voor februari je ib opzegt dan word het omgezet in een geschenk. Ongeacht hoeveel punten je hebt.
Dat was zo toen ik nog studeerde, zal vast nu nog steeds zijn. Dus hou hier ook rekening mee:
  1. Je gaat door met je eerste jaar. Je haalt je P (we blijven optimistisch) maar hebt wel een vol jaar van je stufi verbruikt. Als je dan overstapt naar de HES heb je 1 jaar minder stufi over.
  2. Je stopt nu en gaat werken. Je stufi dit jaar wordt dan een gift, als je opnieuw begint is geloof ik ook je stufi gereset* en het werk dat je dit half jaar doet levert geld op dat je later goed kan gebruiken.
* Vraag voor de zekerheid na bij de IBG.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:28

drooger

Falen is ook een kunst.

Dat was zo toen ik nog studeerde, zal vast nu nog steeds zijn. Dus hou hier ook rekening mee:

1. Je gaat door met je eerste jaar. Je haalt je P (we blijven optimistisch) maar hebt wel een vol jaar van je stufi verbruikt. Als je dan overstapt naar de HES heb je 1 jaar minder stufi over.
2. Je stopt nu en gaat werken. Je stufi dit jaar wordt dan een gift, als je opnieuw begint is geloof ik ook je stufi gereset* en het werk dat je dit half jaar doet levert geld op dat je later goed kan gebruiken.

* Vraag voor de zekerheid na bij de IBG.
Die 2e optie is gedeeltelijk waar(volges mij). Ik ben gestopt met m'n opleiding en heb stufi stopgezet na 31 december, toch staat er leuk een schuld van 200+. Misschien dat het wel weer vergoed wordt als ik met een nieuwe studie bezig gaat, dat weet ik nog niet. Je stufi wordt niet gereset, je hebt het aantal maanden verbruikt en krijgt ze niet terug.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

Ok, dat kan idd, maar dan heb je iig nog wel de periode februari - augustus dat je een ander jaar beter kunt gebruiken.

Als jij trouwens in je eerste jaar voor februari gestopt bent hoort het wel degelijk een gift te worden. Misschien maar even contact opnemen met het IBG.

[ Voor 40% gewijzigd door Robtimus op 29-01-2006 21:18 ]

More than meets the eye
system specs

• Thunder
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je basisbeurs wordt een gift, je lening (obviously) niet. En je OV volgens mij ook niet, en dat kan die 200 euro wel eens zijn :)

• DaannO
Naja het besluit is genomen :) Ik ga stoppen en in september ce doen aan de hes. Voor mn gevoel is het fout maar voor mn verstand is het goed. En daar mee is de kaus af.

Het is volgens mij niet realisties om mijn volgende tentamens te gaan halen en zo en zo niet als ik er geen zin in heb. Dus nu nog heb ik de kans om een andere opleiding te doen en straks niet meer. Dus dan ga ik wat anders doen.

Meer tijd voor tweakers :P

• Robtimus

Robtimus

me Robtimus no like you

More than meets the eye
system specs

• DaannO

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:53

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Let je wel op dat je in het komend half jaar niet meer verdient dan toegestaan is (Het precieze bedrag weet ik niet, volgens mij ligt dat rond de 10.000 euro in een kalenderjaar.), anders vervalt je recht op studiefinaciering als je in september weer begint. Dat zou namelijk vervelend zijn.

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

Pagina: 1