Toon posts:

Ms van CRT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is ongeveer de ms van een CRT scherm? Is dat sneller of langzamer dan een TFT scherm?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zo veel sneller dat je je er geen zorgen om hoeft te maken ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Hangt er vanaf hoe de frequentie van je CRT staat ingesteld. een 100 Hz is dus 10 ms, 85 Hz is 11,8 ms, X Hz = 1000 / X ms

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik neem aan dat je het hebt over de refreshrate in miliseconde? Zoja, die heeft een CRT niet. een CRT is iets heel anders dan een TFt. Bij een CRT moet je letten op het aantal Hz dat hij kan.

Je bent nu echt appels met bananen aan het vergelijken.

• Acolyte57
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

Nou ja, op zich is hz en ms de andere kant van dezelfde munt... ik bedoel, een x aantal keer per seconde of y seconden per keer...

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:26
snelheid van het licht..

snel zat denk ik zo :P

• satcp
  • Niet online
SyS_ErroR schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:40:
snelheid van het licht..
snel zat denk ik zo :P
En sinds wanneer werkt een CRT-scherm op licht?

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-07 02:12

LordofWhatever

Uuhhh....?

ehm, nee
de elektronen in de beeldbuis reizen niet met de lichtsnelheid.
maar in iedergeval, de gesponstijd is erg laag, daar hoef je je geen zorgen over te maken.

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

SatCP schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:44:
[...]
En sinds wanneer werkt een CRT-scherm op licht?
Elektronen die worden afgeschoten? Hoe wil je anders licht op je scherm krijgen?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• satcp
  • Niet online
snake903 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:46:
Elektronen die worden afgeschoten? Hoe wil je anders licht op je scherm krijgen?
En elektronen zijn dus vanaf nu licht en verplaatsen zich met de lichtsnelheid? Goed dat ik het weet...

Misschien toch nog maar eens even naar de werking van een CRT-scherm kijken? ;)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

SatCP schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:48:
[...]
En elektronen zijn dus vanaf nu licht en verplaatsen zich met de lichtsnelheid? Goed dat ik het weet...

Misschien toch nog maar eens even naar de werking van een CRT-scherm kijken? ;)
MMM ja mss heb je toch gelijk, maar waar komt het licht dan vandaan? Er zit toch geen lamp achter ofwel? (ff zoeken)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-07 20:46

The Wrecker

Networking Rulez

snake903 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:49:
[...]

MMM ja mss heb je toch gelijk, maar waar komt het licht dan vandaan? Er zit toch geen lamp achter ofwel? (ff zoeken)
Nee, geen lamp nee. Een elektronen kanon vuurt elektronen af op het scherm en bij aanraking van de fosfor laag licht er een puntje(pixel) op.

^^ Bovenstaand is wel vereenvoudigd.

• satcp
  • Niet online
snake903 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:49:
De elektronen slaan in op een fosforlaag aan de binnenkant van je beeldoppervlak. Door die reactie gaat het fosfor oplichten en krijg je licht. Door verschillende soorten fosfor te gebruiken krijgen we de drie primaire kleuren (rood, groen en blauw).

Het zit wel wat complexer in elkaar dan dat, maar dat is wel de principiële werking. Zonder de fosforlaag zou je dus niets te zien krijgen op een beeldbuis, maar de fosforlaag heeft zelf niet zo veel met de werking van de beeldbuis te maken - het zorgt enkel voor de zichtbaarheid. Dat wordt gedaan door de afbuigspoelen, het elektronenkanon, het raster,...

Dat betekent dus concreet dat een CRT helemaal niet aan de lichtsneheid werkt, maar hoogstens aan de snelheid waarmee de elektronen worden afgeschoten. Nu is dat nog meer dan snel genoeg, en helemaal niet de snelheid/traagheidsbepalende factor. Wel van belang is de snelheid van de afbuigsturing (wat de refreshrate bepaald). Hoe sneller het beeld hertekend kan worden, hoe beter. Die frequentie bepaalt dus de opbouwsnelheid van het scherm.

Maar fosfor heeft de neiging tot nagloeien. Dat betekent dat ook CRT-schermen last hebben van ghosting. Echter, dit is zo gering in vergelijking met TFT-schermen dat het onder normalke omstandigheden niet waarneembaar is. Je kunt het echter wel makkelijk zelf zien in een donkere kamer, met een zwarte achtergrond en door dan je (witte) muiscursor te bewegen. Nu zul je een zacht sleepspoor zien.

• Acolyte57
  • Laatst online: 21-01 23:41

Acolyte57

Omnia Mutantur, Nihil Interit

SatCP schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:01:
Je kunt het echter wel makkelijk zelf zien in een donkere kamer, met een zwarte achtergrond en door dan je (witte) muiscursor te bewegen. Nu zul je een zacht sleepspoor zien.
Ow, ik dacht dat dat gewoon een optische truuk van m'n ogen was... dat zit dus in de monitor?

~/~ 101 little bugs in the file / 101 little bugs / take one out and recompile / 102 little bugs in the file ~/~

Verwijderd

hmm, zou die fosfor laag ook kunnen verschuiven oid? want een oud scherm van mij is ooit eens op z'n zeikant gevallen, en had daar dus verkleurde "vlekken", degausing lost het niet op...

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-07 20:46

The Wrecker

Networking Rulez

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:06:
hmm, zou die fosfor laag ook kunnen verschuiven oid? want een oud scherm van mij is ooit eens op z'n zeikant gevallen, en had daar dus verkleurde "vlekken", degausing lost het niet op...
De fosfor laag lijkt me sterk, maar het raster akn wel verplaatsen evenals de spoelen. Maar de spoelen leveren dan meestal een vertekend beeld op.

• satcp
  • Niet online
Acolyte57 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:03:
Ow, ik dacht dat dat gewoon een optische truuk van m'n ogen was... dat zit dus in de monitor?
Ja, dat is het fosfor dat nalicht...

Je kunt voor de gein ook eens een uitgeschakeld scherm (weer in een donkere kamer) lokaal fel belichten door er een sterke zaklamp tegen te houden (geen laser gebruiken - dat kan inbranden!!). Best de ogen sluiten opdat de pupillen niet vernauwen (en lichtongevoeliger worden). Vanaf je de lamp uitknipt, kijk je naar het scherm en je zult een vlek zien oplichten en zachtjes weer doven: de fosfor in actie :)
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:06:
Die laag is niet verschoven. Wat waarschijnlijk wel gebeurd is, is dat het juk waarop de afbuigspoelen zitten een slag heeft gekregen en verschoven is. Dat geeft verkleuringen omdat de elektronen dan niet meer op de juiste plaats inslaan.

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:24:
Hangt er vanaf hoe de frequentie van je CRT staat ingesteld. een 100 Hz is dus 10 ms, 85 Hz is 11,8 ms, X Hz = 1000 / X ms
Klopt niet. Een CRT wordt namelijk niet alleen verticaal maar ook horizontaal gerefreshed en de horizontale refresh rate loopt tegen de kilohertz aan. Je kunt dus uitgaan van een responstijd (niet "de ms") van iets meer dan 1 ms. Dit betreft de tijd waarin een pixel in een beeldlijn dus de juiste kleur aanneemt. Bij felle kleur -> zwart heb je natuurlijk wel het nagloei-effect van de fosfors.

Edit: je kunt het zo bekijken: het beeld wordt opgebouwd door één enkele straal elektronen die in iets meer dan 1 ms van links naar rechts (of andersom) gaat en met ca. factor 10 langzamer opschuift naar de volgende beeldlijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Aham brahmasmi op 28-01-2006 23:22 ]

Pagina: 1