Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Quiz] Motortechnische vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 425 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Omdat ik mij zat te vervelen dacht ik eens om een leuke quiz op te stellen met enkele vragen :+
Dit gaat over algemeen motortechnische vragen, niet automerk/type gebonden. Gewoon algemene motortechnische praat :)

Hier komen de vragen, sommige zijn wat moeilijker dan de andere maar moet doenbaar zijn denk ik.
Wanneer ik het over benzine motoren heb dan heb ik het over benzine motoren voorzien van carburatie of van indirecte injectie. Dus geen FSI toestanden om het eenvoudig te houden :)
We beginnen makkelijk :+

Brandstof
• Diesel of benzine? B)
spoiler:
MBV: benzine ookal is het eerder twijfelachtig.

Reden:
Voor het milieu is Benzine beter omdat je deze op lamba 1 kunt afstellen zodat je een minimale uitstoot van schadelijke stoffen hebt. Doch kan je met Eolyse bij diesel ook minder roet uitstoten. Is discutabel maar benzine heeft bij de meeste onderzoekers een streepje voor omdat je daar lambda regeling hebt welke bij diesel ontbreekt.

LPG
• Hebben we bij LPG meer of minder olieverbruik?
• Hoeveel stijgt de gemiddelde temperatuur van de kleppen bij LPG?

De ontsteking
• Moet de isolatorvoet van de bougie zolang mogelijk zijn of zo kort mogelijk en waarom? Warmtegraad is nu even niet van belang :) (hint: Chroom-Nikkel versus Plantinum / Iridium)
• Waarom moet de ontsteking vervroegd worden naar gelang het toerental?
spoiler:
MBV: de doorlopen krukashoek gaat sneller bij hogere toerentallen, om te zorgen dat het mengsel compleet opbrandt moet het eerder verbranden.

Compressie
• Wanneer heeft de motor zijn maximale einddruk?
(Let op: er is geen verbranding/ontsteking,geen offset van krukas-cilinderhartlijn en de gasklep is compleet open)
• Hoeveel bedraagt de piekdruk bij verbranding van benzine? En bij diesel?
• Wat voor invloed heeft de rijkheid van het mengsel op de eindcompressie druk (Let op: er is geen verbranding) bij een benzine en bij een diesel?
• Waarom moeten we voorinspuiten bij diesel en wat voor verschil maakt het of er 20% of 50% wordt vooringespoten?
• Hoe kan men bij een drukmeting in functie van de krukashoek zien of het om een benzine of om een diesel gaat? (letop: weer geen verbranding)

4takt principe
• Welke motor is principieel beter: Diesel of Otto motor? Verklaar.
spoiler:
The Bad Seed: Bij een gelijke compressie verhouding de Otto-motor omdat die een hogere eindcompressie bereikt door het verdampen van de brandstof in de cilinder. Doch is de compressie van de dieselmotor hoger en heeft deze een hoger rendement. Verder kent deze motor geen pompverliezen welke typerend zijn bij een benzine.

Antwoord: Diesel

Praktijk: de benzinemotor levert wegens lambda regeling minder schadelijke stoffen uit en is daarom uit milieutechnisch oogpunt beter.

Vanaf hier wordt een beetje moeilijker :)

Verbranding
• Wilt men een snelle of een trage verbranding, verklaar?
• Hoe ontstaan primaire en secundaire onbalanstrillingen?
• Welke lijnmotor is perfect uigebalanceerd?
spoiler:
The Bad Seed: 6 cilinder in lijn omdat er elke 180 graden een andere kruktap met zuiger staat welke een tegenwerkende trilling veroorzaakt, elke 60 en 120 graden 2 andere zuigers welke de primaire en secundaire onbalans wegfilteren

Drukvulling
• Wat is het verschil tussen een Comprex compressor en een conventionele turbo qua drukopbouw? De aandrijving is niet gevraagd :)
• Hoe wekt een Roots compressor zijn druk op wanneer we deze vergelijken met een Wankel compressor. (lijkt op voorgaande vraag van de Comprex maar de werking is toch net een tikkeltje anders)

P-V diagramma
• Levert de turbo een positieve bijdrage tijdens het wisselen van de gassen in de cilinder?
• Hoe verloopt het druk diagramma van een diesel tijdens de ontbranding en tijdens de arbeidsslag wanneer er gebruik gemaakt wordt van een conventionele axiale verdringer pomp. En hoe bij Common Rail? (isobaar, isochoor, isotherm, polytroop, adiabatisch? Geef de eventuele combinatie ervan en leg uit :) )

Nu gaan we over naar het pas- en meetwerk :+ Deze zijn voor de kenners :)

Testbankmetingen
• Welke zijn de meetomstandigheden voor een DIN 70020 en een ECE meting?
• Hoe berekenen we het vermogen wanneer de eisen in de testkamer niet comform de norm zijn?

Sensoren
• Mogen we het krukastoerental meten op de testbank of niet?
• Wanneer voldoet een pingelsensor niet meer om de ontsteking af te stellen. (give or take)
• Welke andere (minder nauwkeurige) methodes bestaan er om de ontsteking af te stellen.
• Hoe kan er een indirecte drukmeting van de verbrandingsdruk worden uitgevoerd?
• Waar zit het gevaar bij montage van een druksensor in de verbrandingskamer?
• Hoeveel kost een dergelijke druksensor voor een dieselmotor?

[ Voor 80% gewijzigd door Chevy454 op 29-01-2006 01:07 . Reden: Even de vragen gesorteerd en veranderd om het toegangelijk te houden voor iedereen ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
[edit] verkeerd gelezen...

[ Voor 68% gewijzigd door Palomar op 28-01-2006 22:22 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 21:14

MBV

Ik heb op 6 vragen een antwoord, en dan reken ik de bonusvraag mee :P. Ik ga ze niet geven, aangezien ik de kans redelijk groot inschat dat ik 5 van de 6 fout heb B)

En wat krijgt degene die goed kan googlen? :+

• Chevy454
  • Niet online
MBV schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:02:
Ik ga ze niet geven, aangezien ik de kans redelijk groot inschat dat ik 5 van de 6 fout heb B)
Nou en? :)
En wat krijgt degene die goed kan googlen? :+
Die komt in de topicstart met het juiste antwoord :+

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:51

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Chevy454 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:19:

Drukvulling
• Wat is het fundamenteel verschil tussen een Comprex compressor en een conventionele turbo?
Een compressor wordt mechanisch aangedreven en een turbo met behulp van de uitlaatgassen.
• Hoe wekt een Roots compressor druk op?
Dat is een roterende verdringerpomp. Een conventionele turbo werkt met een centrifugaalpomp.
4takt principe
• Welke motor is principieel beter: Diesel of Otto motor? Verklaar.
Bij identieke compressie heeft een Otto-proces een hoger rendement. Een motor met het Seiliger proces (ik geloof dat het zo geschreven wordt, nuja, hetgeen gebruikt wordt om een Diesel te modelleren) kan echter met een grotere compressie werken omdat er geen kans is op zelfontbranding, en daardoor is het maximaal haalbare rendement van een Diesel beter.

De rest van de vragen kan ik niet direct een onderbouwd antwoord op geven zonder dat ik even wat dingen opzoek.
Al meen ik me te herinneren dat een 6 in lijn de meest trillingsvrije motor is, maar het waarom ben ik vergeten :p

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• MBV

MBV

• brandstof: kennelijk heb je het over benzine
• vervroeging: het duurt heel even voordat de explosie plaatsvindt, vandaar dat de vonk niet te kort mag zijn. Bij hoge toerentallen zou die explosie waarschijnlijk te laat komen zonder vervroeging
• verbranding: traag: de hele neerwaartse slag zal je een uitzettend gas willen hebben. Als je maar een kort stukje daarvan verbranding hebt, zal je je motor zwaarder belasten en minder kracht kwijtkunnen.
• balans: lijkt me het beste bij een 4-cilinder, aangezien het 4-takt is kan elke halve omwenteling een explosie plaats kan vinden. Eehhm, heb je ook 8-cilinder lijnmotoren? B)
• compressor v.s. turbo: niet gegoogled op het type compressor, maar een compressor wordt aangedreven met een riem o.i.d., en een turbo door de uitlaatgassen. Damn, wat geeft dat een rotzooi bij binnenvaartschepen, bij ABB Turbo een bijbaantje gehad

Waar zit het gevaar bij montage van een druksensor in de verbrandingskamer? Waar niet? :+

En dat helemaal zonder google, allemaal met HAVO natuurkunde en wat los vergaarde kennis. Vertel me, heb ik ze allemaal fout? :+

edit:
@^^: waarom moet je nou weer eerder zijn? Die van die turbo had ik al verzonnen voordat ik dat eerste bericht typte :P

[ Voor 7% gewijzigd door MBV op 28-01-2006 23:27 ]

• Chevy454
  • Niet online
The Bad Seed schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:20:
Een compressor wordt mechanisch aangedreven en een turbo met behulp van de uitlaatgassen.
Dat klopt maar dat was niet hetgene wat ik bedoelde :) (vraag heb ik verkeerd geformuleerd :( )
Dat is een roterende verdringerpomp. Een conventionele turbo werkt met een centrifugaalpomp.
Klopt maar dat bedoelde ik niet echt :) (moet mijn vragen gaan verbeteren :D)
Bij identieke compressie heeft een Otto-proces een hoger rendement.
Juist maar waarom? Als je dat weet kan je een andere vraag oplossen :+
Al meen ik me te herinneren dat een 6 in lijn de meest trillingsvrije motor is, maar het waarom ben ik vergeten :p
Ja, komt door krukasopbouw ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Chevy454 op 28-01-2006 23:27 ]

• Chevy454
  • Niet online
[quote]MBV schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:24:
• brandstof: kennelijk heb je het over benzine

Benzine of Diesel, who cares? Voor het milieu is Benzine beter omdat je deze op lamba 1 kunt afstellen zodat je een minimale uitstoot van schadelijke stoffen hebt. Doch kan je met Eolyse bij diesel ook minder roet uitstoten. Is discutabel maar benzine heeft bij de meeste onderzoekers een streepje voor omdat je daar lambda regeling hebt welke bij diesel ontbreekt.

[quote]
• vervroeging: het duurt heel even voordat de explosie plaatsvindt, vandaar dat de vonk niet te kort mag zijn. Bij hoge toerentallen zou die explosie waarschijnlijk te laat komen zonder vervroeging

Juist.

De rest is fout

[ Voor 33% gewijzigd door Chevy454 op 28-01-2006 23:44 ]

• MBV

MBV

Chevy454 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:24:
[...]

Dat klopt maar dat was niet hetgene wat ik bedoelde :) (vraag heb ik verkeerd geformuleerd :( )
Klopt maar dat bedoelde ik niet echt :) (moet mijn vragen gaan verbeteren :D)
Conclusie? Valt niets te begrijpen van zijn uitleg.
:+
Druk trouwens eens op F5 :P
Kennelijk zit ik toch niet overal naast, 2 goed en 2 geen antwoord gekregen, dus 50% van ingevuld is goed. 'k weet er kennelijk heel veel van 8)7

offtopic:
tijd voor :Z aan deze reactie te zien...

[ Voor 19% gewijzigd door MBV op 28-01-2006 23:36 ]

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:51

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Chevy454 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:24:

[...]

Dat zit in het p-V diagramma, maar ik kan me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren wat nu juist het verschil was. Die andere vraag: bij common rail veranderde er iets linksboven in het p-V diagramma, maar opnieuw, dat zou ik moeten opzoeken om je precies te zeggen wat. En dat ga ik niet doen, anders kan ik alles wel gaan opzoeken en dat verknoeit het hele idee van een quiz ;)

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39

4x2

lộn xộn quá

De ontsteking
• Moet de isolatorvoet van de bougie zolang mogelijk zijn of zo kort mogelijk en waarom?
Afhankelijk van het specifiek vermogen (oftewel de warmte die afgevoerd moet worden), een langere isolator geeft de warmte beter af naar 'buiten' een kortere houd deze beter vast om de bougie op zn zelfreinigingstemperatuur te houden

zal zo wel ff verder kijken

leeg

• Chevy454
  • Niet online
Kan je daar ook vinden maar ik had het eerder over een p-kurbelwinkel diagramma :+
offtopic:
Of je leest mijn antwoord :+
4x2 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:35:
Afhankelijk van het specifiek vermogen (oftewel de warmte die afgevoerd moet worden), een langere isolator geeft de warmte beter af naar 'buiten' een kortere houd deze beter vast om de bougie op zn zelfreinigingstemperatuur te houden

zal zo wel ff verder kijken
Je hebt het over de warmtegraad. (moet ik weer mijn TS aanpassen) Maar ik bedoelde onafhankelijk van de warmtegraad :)

Maar we hebben al direct een meningsverschil :+
Een langere isolator heeft een kleiner contactoppervlak met de cilinderkop welke minder warmte afgeeft. (warmer). Een korte isolator heeft een groter contractoppervlak met de cilinderkop (kouder)

Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/hangar65/De%20ontstekingskaars_bestanden/image011.gif

Maar je zit verdomme dichtbij met die reiniging :)

[ Voor 84% gewijzigd door Chevy454 op 28-01-2006 23:52 ]

Pagina: 1