Toon posts:

Overgeclockte Sempron 2300 van 1588 naar 2008 op 45 graden?

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst mijn AMD Sempron 2300+ van 1588 Mhz naar 2008 Mhz overgeclocked.
Volgens Everest enz. draait de processor op ongeveer 42 graden. Als ik verder wil gaan, herstart de pc telkens (Hybrid Booster!?). Andere programma's zoals CPUcool en Speedfan geven dat ook aan. Ligt het aan de progs of aan de sensor en hoe kan ik dit verhelpen (er is verder niets gebeurt met het moederbord voor zover ik weet)?

Processor:AMD Sempron 2300+
Moederbord:ASRock K7S41GX
Koeling:Standaard Luchtkoeling (geen idee welke, zat bij processor)

Zjorsie

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
ik denk dat ie niet warmer word dan dat maar dat je mischien je vcore wat meot verhogen en post even de specs van je pc met model nummers enzo ( case temps, videokaart temps, wat voor voeding, wat voor geheugen en wat voor divider gebruik je etc.

[ Voor 27% gewijzigd door ZandBak op 28-01-2006 21:25 ]

1337

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Sowieso lijkt me dat deze post zich 100% thuisvoelt in het "Die hard overclocking forum" :)

Maargoed, net als Zandbak al zegt zal het niet aan je temperatuur liggen. Een AMD mag volgens mij zonder enig gevolg 70 graden kunnen worden.

Maarja... zandbak heeft het over je vcore verhogen. Als je vcore te laag is betekent dat niets minder dan dat je elektrische signalen te zwak worden waardoor je systeem vastloopt, maar naar mijn weten veroorzaakt het geen reboote :\

misschien handig als je inderdaad meer specificaties neerzet. Geen blauw scherm voor memory? dat je die toevallig synchroom laat lopen aan je FSB ofzo... kan me namelijk niet voorstellen dat het aan je temperatuur ligt, die zijn prima

Kijk anders eens in je bios wat de temperatuurbeveiligingen zijn... misschien staan die wel gewoon te laag of mag jouw type processor niet te heet worden om wat voor reden dan ook

[ Voor 15% gewijzigd door Nemesish3d op 28-01-2006 22:20 ]

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

Het zou natuurlijk ook kunnen dat je processor, na een overclock van ongeveer 30%, gewoon niet meer verder wil. Dan kun je gaan kloten met Vcore, maar dat helpt ook niet altijd.

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

Topicstarter
Je bedoelt in win XP, die krijg ik wel, IRQL-NOT-LESS-OR-EQUAL.

na het verhogen van de Vcore kon ik inderdaad wat verder. ik zit nu met FSB speed op 213 (verder geen tijd) en k ga nog hoger proberen.

Wat voor specs wil je precies hebben (ik ben een beginner in overclocken)?

zjorsie

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:27

Thandor

SilverStreak

Bekijk de FAQ van Tweaking & Cooling Algemeen eens: Frequently Asked Questions T&C

Hier staat informatie in m.b.t. het overclocken. Eigenlijk had dit forum ook in Tweaking & Cooling Algemeen moeten staan :)
En BalusC heeft 'm nu verplaatst O+

[ Voor 10% gewijzigd door Thandor op 28-01-2006 23:21 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sowieso lijkt me dat deze post zich 100% thuisvoelt in het "Die hard overclocking forum" :)
Je bent er lang niet geweest denk ik? :+
Nieuwe indeling Harde Waren en andere plannen » http://gathering.tweakers.net/forum/list_category/11

Processors, Mobo's & Geheugen » Tweaking & Cooling Algemeen dus.

• Nemesish3d
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:24:
Je bedoelt in win XP, die krijg ik wel, IRQL-NOT-LESS-OR-EQUAL.

na het verhogen van de Vcore kon ik inderdaad wat verder. ik zit nu met FSB speed op 213 (verder geen tijd) en k ga nog hoger proberen.

Wat voor specs wil je precies hebben (ik ben een beginner in overclocken)?

zjorsie
Ervanuitgaande dat je bedoelt dat je inderdaad blauw scherm krijgt met IRQL-NOT-LESS-OR-EQUAL: deze error heb ik ook gehad toen ik ging overclocken ;) Bij mij kwam dit gewoon omdat mijn geheugen per ongeluk synchroom liep. Ik denk (weet haast zeker) dat je geheugen te snel loopt. Controleer:

A - dat je geheugen NIET SYNCHROOM loopt met je FSB (dan crasht je geheugen erg snel, zoals jij nu al heb bij fsb + 13mhz)
B - als je dit gedaan heb, houd je divider in de gaten. Je moet zorgen dat je geheugen op ongeveer 200mhz blijft lopen, due moet je je FSB snelheid vermenigvuldigen met je divider om te kijken hoe snel je geheugen loopt :)

maar daar zit iig je probleem, check even de faq's die in bovenstaande berichten staan.

en tip: als je pc al vastloopt bij 213 mhz, ga dan niet denken 'als ik em hoger zet gaat het misschien wel goed', want dan heb je kans dat je een aantal zaken opblaast :) je pc crasht niet zonder reden, laat hem dan ook niet harder crashen als je wil :P

[ Voor 11% gewijzigd door Nemesish3d op 28-01-2006 23:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Divider?

zjorsie

Verwijderd

Topicstarter
Mijn geheugen loopt op 202 Mhz. Als het goed is is dat goed toch? Ik zit nu op FSB=220 Mhz, als ik verder ga krijg ik IRQL-NOT-LESS-OR-EQUAL. Helpt het dan om de multiplier hoger te zetten? en zo ja hoe, ik heb alles in de bios nagekeken, maar kon niks vinden. de Multiplier is nu 9,5 (220x9,5)staat in opstartscherm BIOS.

zjorsie

Verwijderd

Topicstarter
Oh, sorry ik heb Kingston 512 MB PC 2700 werkgeheugen.

zjorsie

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:15

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Edit knop moet je leren gebruiken.........

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 10:04:
Mijn geheugen loopt op 202 Mhz. Als het goed is is dat goed toch? Ik zit nu op FSB=220 Mhz, als ik verder ga krijg ik IRQL-NOT-LESS-OR-EQUAL. Helpt het dan om de multiplier hoger te zetten? en zo ja hoe, ik heb alles in de bios nagekeken, maar kon niks vinden. de Multiplier is nu 9,5 (220x9,5)staat in opstartscherm BIOS.

zjorsie
alle amd's na week 44 2004(volgens mij) zijn gelocked(op de fx na). Dit houd in dat je je multi niet verhogen kan. Heb je ook de nieuwste bios in je mobo geflasht?

offtopic:
je hoeft niet iedere post aftesluiten met je naam

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Topicstarter
Nee, daar moet ik 29,95 voor betalen! (www.asrock.com) ben nog aan t zoeke voor een gratis link.

zjorsie

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:03
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 11:52:
Nee, daar moet ik 29,95 voor betalen! (www.asrock.com) ben nog aan t zoeke voor een gratis link.

zjorsie
Er staan zat gratis links op die site hoor.. Die hele site is gratis, dus waar je dat nu vandaan haalt?
Overigens lijkt me de snelheid van je geheugen wel vrij laag om nog verder te kunnen oc'en. Soms kan het hardwarematig gewoon niet hoger...

[ Voor 18% gewijzigd door MoiZie op 29-01-2006 12:01 ]

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-01 11:51

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-02 07:31
Zie ik hier nu iemand de tip geven aan een amd XP gebruiker om een divider in te stellen? :? Dat is bij een AMD XP niet echt wenselijk. (auw performance hit) Om effectief veel snelheid over te houden zit er niks anders op als een achtelijk hoge FSB+MEM synchroon draaien. Dat is dus wat je eigenlijk wil. Maar je moederbord en geheugen moeten daar voor wel mee werken. (dat doet ie dus niet. Dan maar synchroon en een wat lagere FSB + hogere MP)

Heb je 1 module kingston PC2700 512MB? Waarschijnlijk kan die ook nog wat harder. De 2 modules Corsair 512MB PC2700 value die ik hier heb gehad hielden op bij 240Mhz op 2,5-3-3-7 met standaart voltage. Meer voltege had geen zin, ook niet met 2 fans er op. In dual channel was het iets eerder afgelopen zo rond de 230Mhz. Dus het zal je moederbord wel zijn dat het bij 202 Mhz voor gezien houdt. Of misschien is je PCI/AGP frequentie te hoog. Of als andere mogenlijkheid... misschien is t je voeding wel die er geen zin in heeft. Bij overclocken belast je alles veel meer dus kan et ok alles zijn.

Ik heb ook nog een sempron 2500 die 2200Mhz doet op 2,2 volt niet echt een overclock wondertje. En trouwens alle semprons zijn inprincipe MP locked. (op sommige moederborden kan je er door moeilijk te doen om heen, maar dat zijn meest nog al brakke borden via of sis). Helaas heb je ook zo'n vrij brak OC bord.

Zo ie zo zijn wat specs wel handig lijkt me
  • Vcore?
  • Snelheid: ... (FSB)x 9,5=....Mhz
  • Chipset op mobo? ----SIS 741GX
  • PCI/AGP lock? ----Nee volgens spex
  • Max FSB mobo ----166 volgens spex
  • Mem ----1x 512MB Kingston PC 2700
  • Vdimm?
  • Mem timings?
  • Voeding?
  • Video kaart (voornamelijk ATI kaarten hebben een hekel aan een hoge agp bus)
Er is een mogenlijkheid om je MP te veranderen maar dan moet je wel je proc modden. Zie dit draadje AMD Sempron K7 overklok topic en dit draadje [rml][ OC] athlon xp mp change on the fly[/rml]

[ Voor 16% gewijzigd door martijn_tje op 01-02-2006 22:05 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Vcore: 2,73 volt
Snelheid: 218x 9,5=2071 Mhz
Chipset op mobo: SIS 741GX
PCI/AGP lock: Nee
Max FSB mobo 166
Mem 1x 512MB Kingston PC 2700
Vdimm:? (in EVEREST staat wel modulespanning = SSTL 2.5)
Mem timings @166 Mhz 2.5-3-3-7 @133 Mhz 2.0-3-3-6
Voeding Merk? (P4 Merk?) 350 Watt
Video kaart Nvidia Geforce 4 MX 4000 128 MB

Verwijderd

Topicstarter
ehh sorry Vcore is 1,73 volt i.p.v. 2,73 (sorry typefout)

Verwijderd

O-) er staat een edit knop bij ffs

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 17:49 ]

• martijn_tje
1,75 volt is niet zo gek veel. Daar zit op zich nog zat ruimte in om mee te spelen (uitproberen of je dan verder komt).

Zo ie zo moet je eens gaan uitproberen hoe ver je met je geheugen 1:1 komt (dus zonder divider). als je daarmee bijvoorbeeld tot 210Mhz komt en met een 5/6 of 4/5 divider komt je geheugen daar niet bij in de buurt maar je PC loopt wel van dan kan je min of meer uitsluiten dat het je geheugen is.

Je chipset zou ook nog wel eens be boel kunnen verzieken.
  • A omdat ie misschien niet verder wil
  • B omdat ie misschien geen 1/6 divider heeft voor je PCI bus. Zonder 1/6 divider voor je PCI bus loopt die frequentie aardig op. 218/5= 43,6Mhz in plaats van de standaart 33Mhz (30%hoger). Je AGP bus draait op 2x de snelheid van je pci bus, dat wordt dan op 87.2 Mhz in plaats van de standaart 66Mhz (30%hoger). Dat zijn op zich best hoge waarden. Ik weer dat bij mijn PC 40/80Mhz geen problemen geeft, maar dat is nogal hardware afhankelijk. (maar ik kan me heel goed vorstellen dat een HD 43Mhz toch niet zo prettig vind)
Een hogere MP zou een to hoge PCI/AGP frequentie in iedergeval overbodig maken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nou op 219 Mhz zonder de divider in te stellen. Ik zie in de bios nergens waar je de Vcore kan veranderen. Ik heb wel Vccm Voltage gevonden, maar daar staat alleen 2,73 volt, 2,58 volt en 2,35 volt.(staat nu op 2,73). Als ik verder ga boot de PC wel, maar doet COD 2 het niet (AGP te hoog?). Verder heb ik geen PCI sloten in gebruik.

• martijn_tje
Onboard geluid, USB, Firewire en hardeschijven (enz) tikken ook op een frequentie die aan de pci snelheid hangt. En die dus ook best veel verhoogt is.

Om stabiliteit te testen zou ik eens prime 95 proberen voor een aantal uren. (volgens sommige mensen 24 uur of meer). Ook zou je 3Dmark (2001) in een loop kunnen draaien. Dan belast je ook je video kaart.

[ Voor 45% gewijzigd door martijn_tje op 07-02-2006 15:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Prime 95 was ik met de selftest bezig toen ik weer IRQL-NOT-LESS-OR-EQUAL kreeg. (doetie het ook niet een paar uur dacht ik toch?)

3Dmark ben ik nu aan het downloaden en draaien.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik 3Dmark draai, valt de comp ineens helemaal uit (om daarna weer te rebooten) maar ik krijg geen blauw scherm van win XP (voordat de comp uitvalt)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu een extra casefan gekocht. Nu draait hij 3Dmark wel (score 4507). Voor Prime 95 heb ik nog geen tijd gehad.
Pagina: 1