Windows wil niet stabiel draaien op Maxline III schijven

Pagina: 1
Acties:

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
aanleiding:
te weinig schijfruimte, trage compu bij meerdere simultane schijfacties, gebrek aan betrouwbaarheid

vreselijke stoere zelfbedachte oplossing;
bij informatique 2 Maxline III, Sata300 250 gb schijven kopen, in raid 1 hangen en windows op installeren (specs). Zou m'n mobo moeten kunnen: Supports 2 serial ATA plus 1 ATA 133 - RAID 0, or 1, 0+1, JBOD is supported - Booting from RAID
M'n voeding is voorzien van sata power aansluiting

uiteindelijke situatie:
Schijven worden correct door de bios gezien. Ik kan, mbv sata (raid) drivers van mobo op floppy, windows meestal installeren. Soms echter loopt de instal bij het zoeken naar schijven/partities vast. Wanneer de instal lukt, boot windows vervolgens doorgaans niet. Soms hangt m'n compu al bij het zoeken naar bootable disks, soms bij het opstarten van windows

Wat heb ik al geprobeerd;
- allereerst uitsluiten dat de raid de oorzaak is, dus raid uitschakelen in bios, 1 schijf afkoppelen en windows installen op 1 losse schijf. Resultaat is hetzelfde
- nieuwe drivers downloaden en floppy bakken
- winxp met sp2 geslipstreamed gebruiken ipv me standaard windows xd
- bios updaten naar nieuwste versie
- firmware van disk proberen up te daten, maar was al laatste versie
- windows booten vanaf pata schijf met 1 sata schijf aangesloten -> windows boot nie

Uiteraard ben ik bekend met de problemen tussen maxtor sata en nforce4, maar;
- dit is nforce 2
- bios update zou dit moeten verhelpen
- firmware update zou dit moeten verhelpen

iemand nog enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik zou de schijven graag als SATA laten draaien ipv Sata300, maar er zit niet echt iets van een jumper daarvoor op de schijven...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je ook memtest86 al eens gedraaid? Dit soort vage verschijnen willen wel ens voorkomen met brak geheugen.

• Rac-On
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 20:57:
Heb je ook memtest86 al eens gedraaid? Dit soort vage verschijnen willen wel ens voorkomen met brak geheugen.
nog niet. Maar als ik mijn oude pata schijf er weer in hang, draait windows als een zonnetje. Zal het binnenkort (lees: morgen) wel even doen, maar het lijkt mij eerlijk gezegd meer een conflict met m'n harddisks.

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
kijk ook eens of het geen sata II is (dit wil zeggen een doorvoersnelheid van 300mb ipv 250, kan er naast zitten)

heb dit ook eens gehad en dit is vreselijk irritant maar dit was gewoon dat deze harde schijven niet door het moederbord werder ondersteund (recent moederbord)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

nickske_v schreef op zondag 29 januari 2006 @ 00:58:
kijk ook eens of het geen sata II is (dit wil zeggen een doorvoersnelheid van 300mb ipv 250, kan er naast zitten)

heb dit ook eens gehad en dit is vreselijk irritant maar dit was gewoon dat deze harde schijven niet door het moederbord werder ondersteund (recent moederbord)
S-ATA II is gewoon backwards compatible. Dus op het moment dat je een S-ATA II schijf aan een S-ATA controller hangt gaat dit gewoon werken. Doorvoorsnelheid ligt overigens op 300MB/s voor S-ATA II en op 150 voor S-ATA.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

SATA II is downwards compatible.

Zie die rappe jongen's post hierboven. :(

[ Voor 51% gewijzigd door Guardian Angel op 29-01-2006 01:14 ]

ARME AOW’er

• Rac-On
  • Niet online
subtiel schopje:
memtest gaf, zoals verwacht, geen fouten. Iemand nog ideeen/sugesties?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 21:17
Klinkt misschien idioot maar een nieuw SATA-kabeltje gebruikt? Verder zou je eens kunnen kijken naar je voeding aangezien die nu best wel een beetje meer wordt belast dan vroeger.
Pagina: 1