Gigabyte P915P en (geen) RAID

Pagina: 1
Acties:

• HaBl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10-2025
Hallo,

Ik zit thuis ffies te stoeien met een nieuw moederbordje. De GA-8I915P van Gigabyte. Ik wil hierop twee harde schijven aangesloten hebben, zonder dat de data verloren gaat. Dan komt het er naar mijn idee simpel op neer dat ik geen raid moet gebruiken. Op het bovenstaande moederbord zit één standaard ide connector en 2 ide connectoren voor raid. Op ide1 heb ik zowiezo een cd-rom zitten, dit kan volgens het boekje ook niet anders.

Nu zal ik die schijven (of ieder geval één daarvan) op die raid controler moeten zetten, iets wat volgens vele mensen mogelijk zou mogelijk zou moeten zijn. Nu vraag ik mij alleen af hoe.... Het boekje dat ik bij het moederbord gehad heb is op zijn zachts gezegt beknopt. Een beschrijving van die raid utility zit er nog niet eens bij, alleen van het bios zelf. Nu kan ik wel in het bios de hele raid controler uitzetten, alleen dan is er helemaal geen schijf meer beschikbaar.

Nu is mijn kennis van raid niet echt best, de kennis die ik heb komt groot en deels uit de manual (voor zover daar wat nuttigs uitkomt) en de faq op dit forum (en een fractie van school ;)). De website van gigabyte is ook niet echt uitgebreid te noemen. Daar stond overigens wel een handleiding voor die raid util, alleen wordt daar alleen in verteld hoe ik raid moet instellen en overal met dikke letters gemeld dat de data verloren gaat.

Is er iemand die misschien een idee heeft hoe ik dit kan aanpakken ?

Alvast bedankt!!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zet in de bios de RAID controller op ATA functionaliteit ipv RAID. Ergens wel logisch dat dit slechts beknopt aangegeven wordt omdat er gewoon verdomd weinig over te vertellen valt. Je hebt gewoon 2 ATA poorten erbij met deze instelling.

• HaBl
Bedankt voor je reactie.

Ook deze instelling kan ik eigenlijk niet vinden in mijn bios. Heb nog maar eens het boekje door gezocht, maar kan het niet vinden. Weet je misschien waar dit ongeveer zou moeten staan ?

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-03 09:24
moet je niet contral + i doen voor het raid bios
en daar gewoon je scjijf toevoegen, hoeft niet per see raid te zijn dan hoor
sommige raidcontroller moet je gewoon zelf een schijf selecterren

• HaBl
Tsja, bij mij is het tab om daar te komen, maar dat maakt niet veel uit lijkt me. Als ik daar kijk staan beide schijven gewoon erbij. Bij het opstarten zegt hij ook dat het non-raid is. Alleen mijn besturingssysteem moet hem nu nog zien ;)

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-03 09:24
ow daar moet je dan nog even een driver voor installeren staat vast wel op de cd van gigabyte.
wat voor raid controller is het?
kijk anders bij downloads op de gigabyte website?
anders de raid controller fabrikant.

succes

• HaBl
Volgens mij is het een via raid-controler...

Maar dan nog, als hij als non-raid draaid, zou dat toch niet nodig moeten zijn? Daarbij komt er nog een probleem bij dat het niet om windows gaat maar om linux... Dat leveren ze helaas niet mee... =)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

HaBl schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 21:32:
Volgens mij is het een via raid-controler...

Maar dan nog, als hij als non-raid draaid, zou dat toch niet nodig moeten zijn? Daarbij komt er nog een probleem bij dat het niet om windows gaat maar om linux... Dat leveren ze helaas niet mee... =)
Tuurlijk moet je dat ding installeren. Je OS heeft immers drivers nodig om apparaten aan te kunnen spreken, zo ook die RAID controller. En als ze er voor linux niet bijzitten zou ik even verder zoeken. zijn vast wel ergens te vinden.

• HaBl
Ok, dan zal ik maar is een speurtocht gaan beginnen :)
In ieder geval bedankt voor de info. Gaat vast goed komen!
Pagina: 1