DVD kijken in Linux

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11 19:26
Allereerst wil ik even zeggen dat ik al ruim een week loop te zoeken op zowel google, suse forums en hier op got maar het wil maar niet lukken. Topics zat, maar het werkt bij mij gewoon niet. Wat ik wil: DVD kunnen kijken met SuSE10.0. Ik heb meerdere paketten geinstalleerd, maar ik schiet er niets mee op, op zowel mijn Laptop als mijn Desktop systeem. Foutmeldingen in de dvd players (Kafeine, Totem, Xine) krijg ik niet meer nadat ik bepaalde codes heb geinstalleerd, maar het afspelen gaat gewoon niet. Geen beeld, geluid, DVD menu niks. Nu vraag ik dus, welke paketten hebben jullie allemaal geinstalleerd om gewoon DVD te kunnen kijken?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

mplayer, op laptop vanuit de console.

desktop (gecompileerd met GTK support) en dan werkt dat gewoon goed.
Xine werkt ook, maar ik ben niet kapot van de interface.

probeer libdvdcss eens en libdvdcssread (ofzoiets) eens te installeren.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
VLC player, of mplayer ?

Met mplayer kan je de videofiles op de CD rechtstreeksafspelen.

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ogle is de enige bij mij bekende DVD-spelert die ook daadwerkelijk menu's enzo ondersteunt :P

Althans, ik krijg het bij andere niet voor elkaar...

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
Bij mij werken menu's prima in Totem...

• Lawrentium
KeeperoftheKeys schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:18:
Bij mij werken menu's prima in Totem...
Wat heb je dan nog meer geinstalleerd? Standaard zou het niet 'out of the box' mogen werken in Linux volgens de licenties.

Verwijderd

Totem + gstreamer-mad

Werkt redelijk.

Verwijderd

mplayer, xine, vlc. En allerhande programmatuur die deze 3 als backbone heeft (o.a. codeine). Xine heeft de voorkeur btw. Daar werkt hier werkelijk alles mee.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-12 05:24

Gerco

Professional Newbie

Ik gebruik voor DVDs meestal Kaffeine met de Xine engine, werkt perfect. Helaas heb ik Kaffeine nog steeds niet zover dat hij alles afspeelt wat mplayer kan (vooral wmv :X ), dus gebruik ik daarvoor nog mplayer. Voor de rest, alles met Kaffeine.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-12 18:54
het lijkt mij dat het bij jou niet werkt omdat je libdvdcss niet geinstalleerd heb?
Je kreeg standaard dacht ik bij SuSe een melding dat bijvoorbeeld film dvd's niet werken vanwege bepaalde regels in landen.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• Lawrentium
FRidh schreef op zondag 29 januari 2006 @ 13:21:
het lijkt mij dat het bij jou niet werkt omdat je libdvdcss niet geinstalleerd heb?
Je kreeg standaard dacht ik bij SuSe een melding dat bijvoorbeeld film dvd's niet werken vanwege bepaalde regels in landen.
Heb ik al geinstalleerd... Dat is juist het vreemde :?. Zal later vandaag eens een aantal paketten die hier genoemd zijn installeren om te kijken of het werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:35:
Totem + gstreamer-mad

Werkt redelijk.
Ervanuitgaande dat je iets als Novell, Ubuntu of Fedora gebruikt, heb je waarschijnlijk ook de gstreamer-plugin-dvd packages geinstalleerd, anders zal Totem (zoals hierboven al aangehaald) geen DVDs ondersteunen (licenties...).

Verwijderd

Misschien mis je libdvdread, ik ken suse verder niet en weet niet hoe die met dependancy's omgaat...
Ogle, Xine en VLC werken perfect bij mij (met menu's).

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heb je je soundcard settings wel al es gecheckt in alsamixer?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Lawrentium
Borromini schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:16:
Heb je je soundcard settings wel al es gecheckt in alsamixer?
Ehm? Wat heeft dit met mijn probleem te maken? Als ik niet eens een DVD kan afspelen kan ik toch helemaal geen geluid krijgen. Gewone muziek formaten spelen wel gewoon af (mp3, ogg, etc etc).

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Okee. Basis-checks. Leg een dvd in de drive. Laatje dicht. Paar seconden later verschijnt het icoontje op je desktop?

Kijk eens wat je op de dvd hebt staan? In een van de subdirs vindt je een stel .VOB-files. Kopieer er een naar je desktop. Pas op: 1Gbyte per stuk, meestal. Lukt dat?

Start je player naar keus, en drop de .VOB-file erop. Wat gebeurt er?

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-10 21:42

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Probeer VLC eens. Linkje...

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Vrijwel alle genoemde spelers hebben normaal gesproken geen problemen met afspelen van DVD's, dus meer rommel installeren gaat niets opleveren. Systematisch foutzoeken wel.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Lawrentium schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:18:
[...]

Ehm? Wat heeft dit met mijn probleem te maken? Als ik niet eens een DVD kan afspelen kan ik toch helemaal geen geluid krijgen. Gewone muziek formaten spelen wel gewoon af (mp3, ogg, etc etc).
Je zei: geen geluid :). Vandaar mijn vraag.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:05
Burne schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:29:
Vrijwel alle genoemde spelers hebben normaal gesproken geen problemen met afspelen van DVD's, dus meer rommel installeren gaat niets opleveren. Systematisch foutzoeken wel.
Soms kan het juist helpen met het systematisch foutzoeken. Ik zelf vind mplayer nog al lekker werken, maar ik kan me voorstelen dat sommige mensen liever alles klik-en-play doen.
In ieder geval als je mplayer zonder GUI opstart vanaf de command line en je probeert een DVD te spelen geeft dat ding een hele hoop rotzooi terug. Als het niet afspeelt (wat me niet onwaarschijnlijk lijkt als andere pakketen het ook niet doen) krijg je tenminste wel te zien waarom mplayer er geen zin in heeft. Met die error message zou je waarschijnlijk wel aan de slag kunnen.

Daarom als je mplayer geinstalleerd hebt en het doet het niet, post eens een output van een gefaalde actie van mplayer als je er niet uitkomt...

Only when it is dark enough, can you see the stars

• Lawrentium
Burne schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:23:
[...]

Okee. Basis-checks. Leg een dvd in de drive. Laatje dicht. Paar seconden later verschijnt het icoontje op je desktop?

Kijk eens wat je op de dvd hebt staan? In een van de subdirs vindt je een stel .VOB-files. Kopieer er een naar je desktop. Pas op: 1Gbyte per stuk, meestal. Lukt dat?

Start je player naar keus, en drop de .VOB-file erop. Wat gebeurt er?
Komt met de melding dat het bestand niet kan worden gelezen, wat er volgens mij op duidt dat libdvdcss of libdvdread niet goed werkt, aangezien deze wel geinstalleerd zijn.
Semyon schreef op maandag 30 januari 2006 @ 06:32:
[...]

Soms kan het juist helpen met het systematisch foutzoeken. Ik zelf vind mplayer nog al lekker werken, maar ik kan me voorstelen dat sommige mensen liever alles klik-en-play doen.
In ieder geval als je mplayer zonder GUI opstart vanaf de command line en je probeert een DVD te spelen geeft dat ding een hele hoop rotzooi terug. Als het niet afspeelt (wat me niet onwaarschijnlijk lijkt als andere pakketen het ook niet doen) krijg je tenminste wel te zien waarom mplayer er geen zin in heeft. Met die error message zou je waarschijnlijk wel aan de slag kunnen.

Daarom als je mplayer geinstalleerd hebt en het doet het niet, post eens een output van een gefaalde actie van mplayer als je er niet uitkomt...
Zal het vanavond proberen.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Lawrentium schreef op maandag 30 januari 2006 @ 09:39:
Komt met de melding dat het bestand niet kan worden gelezen, wat er volgens mij op duidt dat libdvdcss of libdvdread niet goed werkt, aangezien deze wel geinstalleerd zijn.
Als je enkel software van SuSE zelf geinstalleerd hebt, heb je deze ook nog nodig:

http://download.videolan....bdvdcss2-1.2.9-1.i386.rpm

Zodra je de .VOB's kunt kopieeren zou DVD's afspelen ook moeten werken.

Pagina: 1