Draden solderen van een headset

Pagina: 1
Acties:
  • 1.984 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122815

Topicstarter
Na vele jaren trouwe dienst is m'n zalman theater headsetje stuk gegaan, althans.. het linker kantje van de headset valt soms weg, lijkt me verstandig om dit is even goed met een multimeter eerst door te meten.. maja vervolgens is het voor mij de vraag of deze draden wel zelf te solderen zijn >
zoals op de foto te zien is, zijn dit niet echt normale koper draden > in normale koptelefoontjes zie je welles van dat vezel draad in zitten, dit is echter net even iets anders.. wie kan me adviseren?

Afbeeldingslocatie: http://img215.imageshack.us/img215/4348/dsc757qu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
net een poging gewaagd, helaas zonder succes

ook onder deze mantel zit een ?nylon? vezel kern,

kan ik hier uberhaubt iets mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-05 14:32
Op die draadjes zit een een of ander soort beschermlaagje, als je dan met een mesje ofsow over die draadjes schraapt kan je dat spul er af halen. Dan zou je het mischien kunnen solderen

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnuitenjong
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06-2023

Gnuitenjong

Check:www.lowlands .oma-g.com!

Ik heb het ook wel eens geprobeerd, bij goedkopere oordopjes, maar het is erg lastig te solderen. Er zit een soort laklaagje overheen. Wat ik toen gedaan heb, is even met de aansteker eronder om het laagje eraf te branden, dit werkte bij mij. Je moet wel erg oppassen, de stroomdraadjes zelf verbranden ook zo.

[CM] Flightcase Mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zou kunnen, ben er niet heel erg zeker van, mij rest dan nog 1 laatste vraag

waar word de vezel kern dan wel voor gebruikt? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

AFAIK zorgt dat er voor dat je snoer niet zo snel kapot getrokken word als je ergens achter blijft haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 21:19
als je de soldeerbout even op 400/450 graden zet dan ga je zo door die mantel heen en dan kun je het heel makkelijk solderen.

maar ik zou zeggen vervang de hele draad, dit soort draden zijn vaak de oorzaak van de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de reacties,

ik heb het draad in eerste instantie een beetje in elkaar gedraaid en geprobeerd te solderen, dit ging niet aangezien ik geen fatsoenlijk solderapparaat voor handen heb (ligt in me garage) moest het nu dus met een soldeer pistool doen wat hier nog op zolder lag :P

maarja.. @hilbren: ik zou graag het kabeltje willen vervangen maar wat zou ik dan het beste kunnen gebruiken (kheb 6 aders nodig, aangezien het 6 kanaals is ; ) en daar moeten aan de eene kant dus 3 x 1 > 3.5mm jack op .. andere kant headset.. duh... deze kabel zal mag ook niet te dik zijn.. het hangt wel aan me hoofd..

> er komt nu wel gewoon weer goed geluid uit, maar ik ben bang dat het kabeltje volgende week weer stuk is, liefst vervang ik dat ding helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Of gebruik een vijl om de isolatie er van af te vijlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 13:09
Ik heb dit ook geprobeerd, en het is echt niet te doen, ik heb mijn koptelefoon weggegooid, die draadjes zijn te dun, dit is echt onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Misschien dom antwoord maar kan je niet gewoon het hele snoer vervangen? Dus los solderen bij de speakers.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114908

Waarom nieuwe kabel? Zoals je zelf zegt heeft ie vele jaren dienst gedaan? waarom zou hij dat niet weer doen als je je kabel iets inkort tot voor de draadbreuk en het daar weer vast soldeert? Solderen is inderdaad even lastig aangezien de coating die erop zit. Wat ik daar vroeger altijd voor gebruikte was een asperintje! Ja, klinkt vreemd maar is echt waar. Moet wel echte asperine zijn en geen paracetamol. Als je het draadje op je soldeerbout legt en even het asperintje er tegenaan drukt komt er een of ander zuur vrij (ook vieze rook die niet goed voor je is dus niet inademen). Dit zuur lost direct die coating op. Dit is de manier waarop ik vroeger altijd deed en dat ging perfect.

Met een regulier (goed) vloeimiddel zou het ook wel goed moeten werken. Maar dat met die asperine werkte voor mij altijd goed.

suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ricvdp schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:38:
Ik heb dit ook geprobeerd, en het is echt niet te doen, ik heb mijn koptelefoon weggegooid, die draadjes zijn te dun, dit is echt onmogelijk.
nee hoor, iemand die een beetje kan solderen
zorgt er zo weer voor dat het aan elkaar zit, en goed werkt.

je moet alleen rustig de tijd nemen, vooral geen kabelstripper erbij pakken
en je verstand er bij gebruiken ; )

zoals Gnuitenjong. en hildenbren al aangegeven hebben, is het zaak dat je ff door die *** coating heen moet, in mijn geval met aansteker gedaan, maar met een goede soldeerbout hoeft dit echt geen probleem te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bladeslayer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 14:36
hehe ik heb precies het zelfde probleem gehad met mijn zalman, en nu doet hij het weer als van ouds ! Als je die coating weg wil halen dan moet je een beetje tin op je soldeerbout doen en het draadje daar even in leggen, het gaat op een gegeven moment een beetje bubbelen en dan is het weg. heb je meteen je draadje vertint :Y)

www.frees-it.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-06 13:09
Anoniem: 122815 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 23:39:
[...]

nee hoor, iemand die een beetje kan solderen
zorgt er zo weer voor dat het aan elkaar zit, en goed werkt.

je moet alleen rustig de tijd nemen, vooral geen kabelstripper erbij pakken
en je verstand er bij gebruiken ; )

zoals Gnuitenjong. en hildenbren al aangegeven hebben, is het zaak dat je ff door die *** coating heen moet, in mijn geval met aansteker gedaan, maar met een goede soldeerbout hoeft dit echt geen probleem te zijn..
Het was niet te doen, er zat een rare coating overheen, en daarin zaten 2 vezels die draad moesten voorstellen maar meer op glaswol leken.
Pagina: 1