Toon posts:

Luidsprekers en omvang kamer

Pagina: 1
Acties:
  • 473 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben sinds gisteren in bezit van de Creative Gigaworks S750 speakerset. Ik heb deze meteen uitgeprobeerd in de woonkamer van mijn ouders. Daar klonk de set geweldig mooi, vol, en gewoon ontzettend goed (lekker subjectief enzo, maargoed).

Nu zit ik ermee op mijn eigen (veel kleinere!!) kamer, en hoe ik de set ook instel, de satelieten en de sub mengen niet goed. Als ik de sub hard zet, dan staat de hele kamer te schudden en krijg ik al snel rammende koppijn. Als ik de sub zachter zet dan klink de sub juist te afwezig, en gaan de satelieten al snel overheersen over de sub, waardoor het geluid schel en droog gaat klinken. Het geluid klinkt alleen fatsoenlijk met alle ramen en deuren open, en dan nog evenaart het niet hoe het klonk in de woonkamer van mijn ouders.

Nou zal er vast wel als ik uren ga kloten en de speakers zo ver mogelijk uit elkaar zet de kwaliteit nog iets verhogen, maar ik weet dat ik er nooit uit zou kunnen halen wat er in zit (tot ik over 8 jaar een eigen huis heb ofzo :P)

De vraag is echter of ik dat het geld wel waard vind. Als ik speakers heb van 370 euro die ik niet fatsoenlijk kan benutten, dan denk ik dat het beter is om ze terug te brengen en iets anders te zoeken.
Nou is mijn probleem echter, omdat ik ook niet echt van plan ben om een flutsetje van 60 euro te kopen, vanaf welke speakers ik dit probleem niet zou hebben. Allemaal verschillende sets proberen lijkt me een beetje omslachtig, dus mss zijn er hier mensen die ook een kleine kamer hebben (ongeveer 12m2), die mij wat kunnen helpen.

Ik neem zelf aan dat ik bij de Logitech z-5500 (bijna evensterke sub) hetzelfde probleem ga krijgen.
Een stapje daaronder zit je aan de Logitech Z-5400 en de GigaWorks Progamer G500. Denken jullie dat ik hiermee hetzelfde probleem heb?

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 14:24
Met een andere set die je op dezelfde plek installeert zal je gelijkaardige problemen krijgen...

Volgens mij scheelt er wat met de plaatsing van je sub. Probeer daar wat mee te experimenteren. De plaatsing van de sub is bij dit soort setjes erg kritisch, omdat echt alle bas uit de sub moet komen.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Wanneer je een kleine kamer hebt, dan zal je dit nooit kunnen oplossen met andere speakers. Juist omdat bij je ouders woonkamer het geluid "weg kan": door weerkaatsing tegen muren en demping door meubilair krijg je een goede akoustiek. Daar zijn zulke speakersets juist op ontworpen.

Omdat je kamer te klein is voor zo'n set, denk ik dat als je het geluid beter wil laten klinken, je eerder iets moet doen aan je kamer. Als je een vierkante/rechthoekige kamer hebt met "kale" muren, zal je door een andere opstelling / dingen aan je muren en plafond al een veel beter geluid krijgen.
Je zal zelf echter de afweging moeten maken of je je kamer met schuimrubber behangt of dat je liever een mooie kamer wil houden :p

Verwijderd

Topicstarter
Mithras86 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 16:24:
Wanneer je een kleine kamer hebt, dan zal je dit nooit kunnen oplossen met andere speakers.
Of dit het geval is weet ik niet. Ik ben namelijk vaak zat in kamers geweest met (veel) kleinere setjes, en daar was dit nooit een probleem. Andere speakers zijn dus juist DE oplossing volgens mij.
Ook de opstelling die ik op het moment op mijn kamer heb klinkt gewoon veel beter dan de gigaworks. Nu heb ik mijn pc aangesloten op een stereo versterker, met hieraan 4 "klassieke" speakers (met daarin een apparte bas, mid-range en hoge frequentie speaker).
Dit klinkt heel mooi, en hiermee heb ik nooit de problemen gehad die ik met de gigaworks wel heb...

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 14:24
Het probleem ligt dus zéér waarschijnlijk, zoals ik al zei, bij de plaatsing van je subwoofer. Doordat de plaatsing niet correct is, staat je sub niet in fase met de sats, en klinkt het ruk. Met gelijk welke sub/sat combi ga je dat probleem hebben, met je huidige fullrange luidsprekers uiteraard niet.

• Ewoutb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Waarom breid je je huidige set niet uit met een meerkanaals reciever en een center speaker?
Voor 370 euro kan je wel een goede instap reciever kopen en een degelijke center speaker..
Dan heb je de voordelen van 5.1 en behouw je goede kwaliteit voor stereomuziek!

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Verwijderd

Plaatsing van een sub maakt inderdaad erg veel uit. Mijn tip is om de sub eens op de exacte plek te zetten waar je normaal zit te luisteren, en dan eens op handen en voeten op de plekken gaat luisteren op plekken waar je je sub kwijt kunt.

Als je de plek gevonden hebt waar ie het best klinkt, kun je nog 3 dingen doen:
-De afstand van de basreflexpoort tot de muur varieeren.
-De sub draaien op zijn plek, om ze de locatie van de poort en de speaker te richten (naar de muur, van de muur af)
-Meestal is de bas in kleine ruimtes wat strakker als je de baspoort dichtplugt met een trui/sok oid. Het laag valt dan wat sneller af. Ik weet niet of dit met jouw sub gaat werken, omdat het misschien wel een 3rd order bandpass is, maar je kunt het iig eens proberen.
edit:

Ik zie hier dat het een gewone bassreflex sub is. Probeer de poort maar eens te dempen.

Ook is demping van de kamer een factor, vooral voor het laag maakt dit uit. Heb een harde vloer? Leg eens een kleed neer.

Succes.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 19:14 ]

Verwijderd

Even een paar onwaarheidjes corrigeren hoor :)
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 19:11:
[..]
-Meestal is de bas in kleine ruimtes wat strakker als je de baspoort dichtplugt met een trui/sok oid. Het laag valt dan wat sneller af. Ik weet niet of dit met jouw sub gaat werken, omdat het misschien wel een 3rd order bandpass is, maar je kunt het iig eens proberen.
Dit klopt niet helemaal, het laag valt gesloten juist minder snel (=steil) af maar wel veel eerder. Resultaat is toch dat je minder bas ervaart. (Het klinkt dan ook strakker.)
[..]
Ook is demping van de kamer een factor, vooral voor het laag maakt dit uit. Heb een harde vloer? Leg eens een kleed neer.
Demping maakt voor het laag juist ontzettend weinig uit. Reflecties vanwege een harde vloer/muur zijn vooral van invloed op de hoge tonen (en ook wel middentonen). In het bereik van een subwoofer ga je aan demping echt niks hebben. Of je moet met basstraps en helmholtz resonatoren gaan werken, maar dat lijkt me niet geslaagd in een kamer die al zo klein is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een paar daagjes weg geweest enzo, maar zoals ik het nu heb klinkt het al mooier.
Ik heb de sattelieten van mezelf af gericht ipv direct op mijn bureaustoel een beetje schuin er van af, anders gaan ze teveel overheersen. Ipv direct bereikt dat geluid me nu via weerkaatsing, en klinkt het een stuk minder dominant.
De sub staat nu midden in mijn kamer. Dat klinkt aanzienlijk beter, alleen is wel een beetje hinderlijk.
Ik heb alleen niet genoeg kabel om de afstand tussen sub en pc groter te maken (daar hangen namelijk 3 kabels tussen...) dus ik moet nog maar keer goed gaan schuiven enzo.
Ewoutb schreef op zondag 29 januari 2006 @ 09:38:
Waarom breid je je huidige set niet uit met een meerkanaals reciever en een center speaker?
Voor 370 euro kan je wel een goede instap reciever kopen en een degelijke center speaker..
Dan heb je de voordelen van 5.1 en behouw je goede kwaliteit voor stereomuziek!
Dat is inderdaad wel een optie, het probleem is alleen dat ik dan wel een groot aantal verschillende merken/leeftijden/soorten speakers krijg, en dat de twee beste van de 4 speakers die ik nu heb eigenlijk van mijn ouders zijn (en die willen ze terug :P).
Wat is trouwens het verschil tussen een receiver en een versterker?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:13:
Een receiver is een versterker ingebouwde tuner.

Ik heb op een kamer gewoond van ongeveer 9m2. Ik had toen redelijk grote zuil-achtige boxen, en dat klonk gewoon strak. Het ligt dus waarschijnlijk aan de inrichting van je kamer, zoals andere tweakers ook al opmerkten. Dikke gordijnen doen goed; en eigenlijk alles wat het geluid dempt is fijn: niets zo verneukeratief voor mooi geluid als kale betonnen vloeren en muren.

Siditamentis astuentis pactum.

• Ewoutb
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-06-2024
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:13:

Dat is inderdaad wel een optie, het probleem is alleen dat ik dan wel een groot aantal verschillende merken/leeftijden/soorten speakers krijg, en dat de twee beste van de 4 speakers die ik nu heb eigenlijk van mijn ouders zijn (en die willen ze terug :P).
Dat maakt het een stuk lastiger, misschien moet je ze maar vertellen dat je ze kwijt bent! :o
Of het onderwerp doodzwijgen...

Eventueel zijn nieuwe front speakers natuurlijk ook nog wel te overzien, alleen zit je dan wel boven de 370 euro en kan je je afvragen wat de meerwaarde van een dergelijke set boven je huidige nieuwe speakers is. Als je het kan regelen om de boxen te houden zou ik voor de reciever (kijk even in het instap reciever topic voor goede ideeën!) en de nieuwe centerspeaker gaan! O-)

succes met de keuzes!

Antec P180, Antec Phantom 500, A64 X2 3800+@2,5, DFI Ultra-D, 2GB Corsair 4000PT, P120 250gb

Verwijderd

Topicstarter
mja k had wat zitten googlen en mijn conclusie was dat receivers wel vrij duur zijn voor een arme student als ik :/
Ik denk trouwens niet dat ik bij mn ouders kan flikken om hun speakers niet terug te geven, want een of andere "vriend" van mij heeft die die ze nu hebben opgeblazen tijdens een feestje ofzo :P
En dan word het toch wel prijzig, 3 speakers + receiver zit je al snel aan de duizen euro met wat redelijke uitrusting.

Ik gok dat ik het toch maar op deze speakers hou, en mn kamer er gewoon optimaal op ga inrichten. Ook ga ik er maar es een fatsoenlijke geluidskaart aanschaffen. De X-Fi extreme-music leek me wel wat, zo net iets tussen low en high end in, en iig 400 keer beter dan het brakke onboard dat ik nu heb ;P

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 00:28:
Ik gok dat ik het toch maar op deze speakers hou, en mn kamer er gewoon optimaal op ga inrichten. Ook ga ik er maar es een fatsoenlijke geluidskaart aanschaffen. De X-Fi extreme-music leek me wel wat, zo net iets tussen low en high end in, en iig 400 keer beter dan het brakke onboard dat ik nu heb ;P
Beetje zonder van het geld als je alleen de s/pdif gebruikt Robin, dan ga je er kwa geluidskwaliteit niets op voorruit. Beter koop je een paar pintjes van die euros :-)

Verwijderd

Topicstarter
ik gebruik geen s/pdif, juist alleen de analoge uitgangen.
En wat ik gemerkt heb is dat als ik met toongenerators mijn huidige geluidskaart toontjes uit laat zenden, deze er nogal scheef uitkomen...

De hoge tonen komen nogal gestressed door, en vanaf een bepaalde frequentie worden de tonen juist weer lager (rond de 15.000 hz.) De gigaworks gaan tot en met 40000, en als ik die uit mijn pc laat komen komt er echt een hoop baggergeluid uit...

Ik zat iig te twijfelen tussen audigy 2, 4 of X-Fi. Ik heb het nog niet echt goed zitten bestuderen, maar wat ik wel weet is dat mijn speakers heel erg nauw reageren op kleine veranderingen in de equalizer van je geluidskaart.

Verwijderd

Kijk ook eens naar de M-audio Revolution 7.1 en de verschillende Terratec varianten. Vaak meer voor minder geld! :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:05:
ik gebruik geen s/pdif, juist alleen de analoge uitgangen.
'scuse me. Nee, dan maakt een andere kaart waarschijnlijk wel uit.
En wat ik gemerkt heb is dat als ik met toongenerators mijn huidige geluidskaart toontjes uit laat zenden, deze er nogal scheef uitkomen...

De hoge tonen komen nogal gestressed door, en vanaf een bepaalde frequentie worden de tonen juist weer lager (rond de 15.000 hz.) De gigaworks gaan tot en met 40000, en als ik die uit mijn pc laat komen komt er echt een hoop baggergeluid uit...
Ja, dat is niet goed nee. Ik gebruik altijd NHC, weet niet of je een ander stukje software gebruikt waar het aan kan liggen? Ik heb zelf in combinatie met een audigy 1 of een
Terratec EWX 24/96 geen problemen met dit stukje software, alleen mijn oren horen het vanaf 18.000 niet meer :-)
Ik zat iig te twijfelen tussen audigy 2, 4 of X-Fi. Ik heb het nog niet echt goed zitten bestuderen, maar wat ik wel weet is dat mijn speakers heel erg nauw reageren op kleine veranderingen in de equalizer van je geluidskaart.
Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 16:15:
Kijk ook eens naar de M-audio Revolution 7.1 en de verschillende Terratec varianten. Vaak meer voor minder geld! :)
Ben ik het wel mee eens. Ik zou zelf ook voor eerder voor een Terratec of M-audio gaan vanwege bang for buck. Hoewel ik helemaal niet anti-creative ben hoor, ze maken tegenwoordig heel behoorlijke kaartjes, ik geef alleen niets om bijvoorbeeld gaming,cpu usage en meegeleverde software.
Pagina: 1