Toon posts:

AM2 verbetering?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is de nieuwe socket van AMD (de AM2 socket) het waard om op te wachten want volgens mij is het alleen de DDR2 support en virtualisatie. Virtualisatie heb ik niet zo hard nodig, dus zal DDR2 veel extra vermogen geven aan m'n pc.

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Ik denk dat nog niemand weet of (op de manier zo als jij het stelt) de nieuwe socket een verbetering zal zijn. Daar komen we met zijn allen pas achter als de eerste benchmarks er zijn.

Ik weet verder wel, dat als je je "overgeeft" aan het wachten op nieuwe dingen in de PC branche, je altijd aan het wachten, en nooit aan het upgraden bent.

Tel daar bij op, dat vele nieuwe dingen in de eerste (paar) uitvoeringen kinderziektes hebben, en je dientengevolge nooit weet wat je kunt verwachten.

Mijn advies: kijk naar je budget en koop wat je op dit moment nodig hebt. Het is meestal niet zo dat hardware net zo snel verouderd als dat er nieuwe ontwikkelingen zijn. Om een voorbeeld te noemen een knappe X2 CPU op socket 939 gaat nog wel een tijdje mee, ook als de AM2 socket er komt.

Powered By C8H10N4O2

Verwijderd

Als je een High End Wilt kopen , zou ik even wachten.
Ook als je fanatiek je PC elk jaar upgrade zou ik even wachten.
Als je gewoon om de 3 jaar een nieuwe PC koopt , gewoon een 939 Kopen.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 21:34
Ja die is beter, anders kunnen ze beter blijven doorgaan met s939
Verwacht geen wonders, het zijn immers dezefde cores (nieuwe stepping), met DDRII geheugen (hogere latency(=nie goed), hogere snelheid (667Mhz). Dus tussen een 3800+ op socket 939 en socket M2 zal heus niet zoveel verschil tussen zitten.

Het nieuwe platform zal pas midden dit jaar beschikbaar zijn, dus het is de vraag of jij daar op wilt wachten. Het zal wel wat meer future proof zijn, maar dat is nagenoeg alles dat je in de toekomst koopt. Dus als je je AGP kaart wilt behouden dan kun je het wellicht vergeten met socket M2, er zullen niet erg veel mainboards met deze combinatie komen (wellicht geen, zelfde als er nog geen Intel dual core chipsets met AGP support zijn).

Eigenlijk zijn de vragen simpel: heb je je nieuwe platform nu nodig? om de hoeveel tijd wil je upgraden?

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Zie The Source dus :) Ik geloof dat DDR2-800 ook ondersteund zal worden. Ook brengt de nieuwe socket virtualisatie met zich mee. En als je het snelste van het snelste wil hebben moet je ook bij AM2 zijn, want twee nieuwe CPU's zullen oa de 5000+ en FX62 zijn.

March of the Eagles

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Hacku schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:17:
Zie The Source dus :) Ik geloof dat DDR2-800 ook ondersteund zal worden. Ook brengt de nieuwe socket virtualisatie met zich mee. En als je het snelste van het snelste wil hebben moet je ook bij AM2 zijn, want twee nieuwe CPU's zullen oa de 5000+ en FX62 zijn.
Ik weet niet hoe het met jouw zit, maar ik kan de cash daar even niet voor opbrengen....... Ik _wil_ altijd het snelste, maar willen en kunnen zijn twee dingen imho.

Het gaat wat mij betreft om de beste prestaties per euro, en dan moet je (meestal) niet bij de aller nieuwste hardware zijn.

Powered By C8H10N4O2

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
FX62 en 5000+ komen (heel waarschijnlijk) niet uit op socket 939, dus wil je de snelste CPU's hebben moet je naar socket AM2, dat bedoelde ik.

[ Voor 11% gewijzigd door XWB op 28-01-2006 18:34 ]

March of the Eagles

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

vaak is het bij zo een omslag 1 stap achteruit 2 vooruit (hoewel het hier alleen DDRII en Visualisaties betreft en geen hele nieuwe core) dus als je niet voor hig-end gaat is het voordeliger om nu Socket 939 te halen (of je moet een fanatiek upgrader zijn)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 21:34
Hacku schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:17:
Tja dat DDRII 800 is nog redelijk vaag. Volgens mijn info wordt dat ook (onofficieel gesupport). Maar naar mijn weten start vanaf 800Mhz het DDR3 verhaal. Daarbij weet ik dus niet of DDR3 pin to pin compabile gaat zijn met DDRII. Dus is dit in dezelfde mainboards te gebruiken?

Edit:

DDRII zal wellicht ook in een 800Mhz variant verschijnen volgens onderstaande tabel. En DDR3 zal in 2007 op de markt komen vanaf 800Mhz. Intel gaat H2 2007 DDR3 supporten, dus voordat DDR3 mainstream wordt, en AMD het gaat supporten zal het wel 2008 zijn.
Afbeeldingslocatie: http://www.stor-age.com/resources/04E20E8F-116F-45BC-B91C-ECEAE7FE071B/ddr2-ddr3.png

[ Voor 23% gewijzigd door The Source op 28-01-2006 21:23 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DDR2-800 zal er zeker nog komen. Meer zelf, sommige fabrikanten hebben al latjes op 800MHz.
Daarbij weet ik dus niet of DDR3 pin to pin compabile gaat zijn met DDRII. Dus is dit in dezelfde mainboards te gebruiken?
Dat denk ik niet nee. Maar de nieuwe socket is al DDR3 ready en AMD heeft DDR3 ook voor 2007 op de roadmap staan.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/a63e3c4deb4a12f062bb0d562a5f5900/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7652670f5d875e8b8fe30bcd5780fe27/full.jpg

March of the Eagles

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Als je VEEL geld hebt, zou ik er zeker op wachten ja als je ook meteen het beste wilt.
Als je gewoon een goede comp wilt waarmee je je werk wil doen of wil gamen, zou ik voor socket 939 gaan, de eerste AM2 processors zullen waarschijnlijk heel erg duur zijn. Ook kun je altijd blijven "wachten" zoals eerder gezegd, er komt altijd wel iets nieuws aan.

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-05 00:12
Als je redeneert dat je beter kan wachten op de AM2, kun je dezelfde redenering gebruiken om af te wachten op de opvolger van de AM2 ;)

tenzij je pc nu nog snel genoeg is, heb je echt behoefte aan een sneller heel nieuw systeem? (nieuwe mb/cpu/mem) Anders kan je je huidige beetje uitbreiden en nog een jaar of 2 door.. tegen die tijd zal am2 wel goed verkrijgbaar/betaalbaar zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Jazco2nd op 28-01-2006 22:11 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Een opvolger zal wel nog een tijd duren aangezien de nieuwe sockets (S1, AM2 en F) ook voor DDR3 chips gebruikt gaan worden.

March of the Eagles

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:04
De Athlon 64 heeft voldoende bandbreedte en I/O maar mist eigenlijk alleen nog een hogere clock. Ik denk pas bij snelheden van 2,8~3,0 GHz dat DDR2 zinvol wordt. Maar koop lekker een s939, liefst een Opteron 165 fok ding op naar 2,5 Ghz. Leuke videokaart er bij en gamen maar.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:53

Thandor

SilverStreak

Termi schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:13:
De Athlon 64 heeft voldoende bandbreedte en I/O maar mist eigenlijk alleen nog een hogere clock. Ik denk pas bij snelheden van 2,8~3,0 GHz dat DDR2 zinvol wordt. Maar koop lekker een s939, liefst een Opteron 165 fok ding op naar 2,5 Ghz. Leuke videokaart er bij en gamen maar.
Inderdaad, gewoon een S939 systeem kopen.
Je kunt nu al gaan voor een dualcore (high-end) processor of je koopt nu een 'budget' (met alsnog een stevig prijskaartje voor de naam 'budget' ;)) en gaat later upgraden. Die S939 processoren zijn niet plots van de markt verdwenen als M2 er daadwerkelijk is.

Ofwel, koop nu een S939 systeem en geniet ervan :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
En als je over twee jaar een nieuwe cpu wil halen koop je maar direct een nieuw moederbord erbij, want je wil toch geen nieuwe cpu met een verouderd moederbord (en features) :)

March of the Eagles

Verwijderd

De AM2 socket blijkt volgens the inquierer uitgesteld te zijn tot de zomer.
Het komt van de inquierer, dus neem het met een korrel zout.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2006 23:11 ]

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Heb je dat artikel wel goed gelezen? Wat een geblaat :Z In het midden spreken ze over een release in september en dan sluiten ze af met "Moral of the story, it is looking an awful lot like a 1Q slip, and a mid-year launch."

Socket M2 launch waarschijnlijk eind april, dat is nl traditie bij AMD, en tegen mei / juli (de zomer dus) zijn ze goed beschikbaar.

March of the Eagles

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt dat is een duidelijk antwoord :)
Je kan idd blijven wachten, want als AM2 is uitgekomen, komt er weer een mooiere videokaart uit etc etc :Z

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:42:
Ok bedankt dat is een duidelijk antwoord :)
Je kan idd blijven wachten, want als AM2 is uitgekomen, komt er weer een mooiere videokaart uit etc etc :Z
Maar er is wel een verschil tussen gewoon een nieuwe videokaart en bijvoorbeeld AGP -> PCI-E of 939 -> AM2.
Als je geen nieuwe PC nodig hebt is een jaar wachten beter, maar anders zou ik echt niet wachten.

• hoeretoeter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-05 14:37
Beschikbaarheid van de AM2 socket zou ik niet op wachten.
dat is namelijk niet het grootste probleem aan nieuwe systemen.
De moederborden of daarin voldoende keus is in de eerste paar maanden dat is vaak een probleem.
DFI levert maar al ta vaak de eerste moederborden van een nieuwe reeks met allerlei bugs (fantastische borden maar de eerste paar 1000 lijken altijd problemen te hebben) etc.
De bugs van de chipsets komen meestal pas later aan het licht. Niuewe technieken is altijd pionieren en voorop lopen. In de eerste instantie kun je dus ook niet even honderden reviews lezen want die zijn er dan simpelweg niet, en anderzijds is er in moderbord land in de eerst paar maanden erg weinig op de markt. Ik heb tijdens de overgang van 754 naar 939 dit gevolgd en naast dat de processors toen nog best kostbaar waren vond ik het uitzoeken van een redelijk moederbord de echte ramp.
Nu zijn de moederborden en chipsets ver ontwikkeld (zo kun je voor SLI bij asus al 4 moderborden kopen).
Verwacht in het begin geen overweldigende keuze aan mobo's en hou rekening met bugs waarvan je het bestaan niet kan weten.

Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.

• Oet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-04 16:08

Oet

[DPC]TG & MoMurdaSquad AYBABTU

Ikzelf zit er ook aan te denken om te gaan wachten op AM2, maar zoals in de bovenstaande post al staat.... Het duurt altijd even tussen launch en beschikbaarheid, daarbij ben je idd afhankelijk van moederbordfabriekanten en early-adaptor-bugs....
offtopic:
Zou tegen die tijd wel de R590 uit zijn??

There are 11 kind of people in the world, ones that can read binary, ones that can't and ones that complain about my signature
PC Specs | Mo Murda Squad Clan

• WoBaDijk
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-01-2025

WoBaDijk

Aapje

Als je PC het nu nog allemaal trekt en er geen problemen zijn, zou ik even wachten op de AM2... B)

Kan je toch weer langer mee vooruit, dan maar nog een paar maandjes extra op dat systeem dat net iets minder is. :X

Bovendien als je kan wachten betekend dat ook dat je langer kan sparen en tegen de tijd dat de AM2's goed in omloop zijn je een betere processor kan kopen. :7

Apple MacBook Pro 13" 2,53Ghz | 4Gb | GeForce 9400M | 250Gb HDD |

Pagina: 1