ik heb SUSE 10.0 eval op mijn laptop geinstalleerd
de specs van mijn laptop:
het installeren gaat via een duidelijke GUI en dat is dan ook geen probleem.
het installeren van programmas zoals Opera(pakkage) en gFTP(zelf gecompiled link )
maar omdat ik nieuw ben met linux loop ik tegen wat probleempjes aan.
het installeren van de hardware gaat niet zoals gepland
probleem 1:
om te beginnen het toetsenboord, ik heb namelijk een standaart toetsenboord met een nederlandse layout. maar de instelling staan op US layout
wat heb ik geprobeert?
ik heb via YAST2 in het menu Hardware op Selecteer toetsenboard layout geklikt,
dan komt er onder in beeld module word gestart....
en dat verdwijt weer zonder dat er een nieuw venster bij komt
ook heb ik bij systeem -> kies een taal " toesenboord indeling aan het nederlands aanpassen" aangevinkt. en vervolgens alles op geslagen.
als de module dan weer open is mijn vinkje weer weg.
ook heb ik via de console loadkeys defkeymap, dan laad ik de default maar dat is een US layout
probleem 2
ik heb logitec mx310 usb optical muis.
wat is het probleem?
hier zitten links en recht extra knoppen op, maar die kan ik niet configureren
wat heb ik geprobeert
als ik in YaST hardware -> selecteer muismodel doen komt er onder in beeld module word gestart.... en vervolgens gebeurt er weer niets.
probleem 3
ik zoals boven ook gemeld een Nvidia Geforce FX Go 5300m grafische chip
wat is het probleem?
ik kan de 3d hardware ondersteuning niet aan zetten
wat heb ik al gedaan
als ik in YaST hardware -> selecteer Grafische kaart en monitor doen komt er onder in beeld module word gestart.... en vervolgens gebeurt er weer niets.
als ik via Diversen Automatische installatie probeer de grafische kaart intestellen, lukt dit wel maar dan weet ik niet waar de zojuist gemaakt configuratie moet opslaan, zadat wel met 3d ondersteuning kan werken
probleem 4
de installatie van mijn USB serieel converter (USB->COM)
het gaat om de PL2303 chip die erin zit.
ik heb via de USB-apparaten wel het volgende gevonden
ook via usbviewer krijg ik een soort gelijke uitvoer, maar dan uitgebreider
ik heb op internet wel drivers gevonden maar ik weet niet hoe ik deze installeer, op de sites staat meestal je wel weet hoe ze werken! nou ik niet...
ik heb onderandere deze gevonden ld_pl2303_v0213.zip.tgz
maar die kan ik niet uitpakken, niet tar commando en niet met gunzip.
ook heb ik deze gevonden maar dit is een c file en ik weet niet hoe ik die moet installeren
ook in /sys/module/pl2303 staat het een en ander maar volgens mij geen driver
weet iemand misschien nog een makkelijk serial terminal programma? zodat als ik de driver werkent heb ik de boel kan testen
de specs van mijn laptop:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| medion 40100 proc Intel Pentium 4, 2800 Mhz mem 512 Megabyte, DDR-SDRAM PC333, 2 modules dvd Ricoh RW 8160, 16/8/24fach CD-RW und 2,4/2,4/8fach DVD+RW hdd Hitachi IC25N060ATMR, 4200 rpm grafkrt Nvidia Geforce FX Go 5300m 64 Megabyte DDR-SDRAM (auf Hauptplatine) audio Realtek AC’97 Audio (auf Hauptplatine) chipset Intel 865G BIOS Phoenix |
het installeren gaat via een duidelijke GUI en dat is dan ook geen probleem.
het installeren van programmas zoals Opera(pakkage) en gFTP(zelf gecompiled link )
maar omdat ik nieuw ben met linux loop ik tegen wat probleempjes aan.
het installeren van de hardware gaat niet zoals gepland
probleem 1:
om te beginnen het toetsenboord, ik heb namelijk een standaart toetsenboord met een nederlandse layout. maar de instelling staan op US layout
wat heb ik geprobeert?
ik heb via YAST2 in het menu Hardware op Selecteer toetsenboard layout geklikt,
dan komt er onder in beeld module word gestart....
en dat verdwijt weer zonder dat er een nieuw venster bij komt
ook heb ik bij systeem -> kies een taal " toesenboord indeling aan het nederlands aanpassen" aangevinkt. en vervolgens alles op geslagen.
als de module dan weer open is mijn vinkje weer weg.
ook heb ik via de console loadkeys defkeymap, dan laad ik de default maar dat is een US layout
probleem 2
ik heb logitec mx310 usb optical muis.
wat is het probleem?
hier zitten links en recht extra knoppen op, maar die kan ik niet configureren
wat heb ik geprobeert
als ik in YaST hardware -> selecteer muismodel doen komt er onder in beeld module word gestart.... en vervolgens gebeurt er weer niets.
probleem 3
ik zoals boven ook gemeld een Nvidia Geforce FX Go 5300m grafische chip
wat is het probleem?
ik kan de 3d hardware ondersteuning niet aan zetten
wat heb ik al gedaan
als ik in YaST hardware -> selecteer Grafische kaart en monitor doen komt er onder in beeld module word gestart.... en vervolgens gebeurt er weer niets.
als ik via Diversen Automatische installatie probeer de grafische kaart intestellen, lukt dit wel maar dan weet ik niet waar de zojuist gemaakt configuratie moet opslaan, zadat wel met 3d ondersteuning kan werken
probleem 4
de installatie van mijn USB serieel converter (USB->COM)
het gaat om de PL2303 chip die erin zit.
ik heb via de USB-apparaten wel het volgende gevonden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| PL2303 Serial Port Klasse 0 ((Defined at Interface level)) Subklasse 0 Protocol 0 USB-versie 1.10 Distributeur-id 0x67b (Prolific Technology, Inc.) Product-id 0x2303 (PL2303 Serial Port) Herziening 2.02 Snelheid 12 Mbits/s Kanalen 0 Max. pakketgrootte 0 |
ook via usbviewer krijg ik een soort gelijke uitvoer, maar dan uitgebreider
ik heb op internet wel drivers gevonden maar ik weet niet hoe ik deze installeer, op de sites staat meestal je wel weet hoe ze werken! nou ik niet...
ik heb onderandere deze gevonden ld_pl2303_v0213.zip.tgz
maar die kan ik niet uitpakken, niet tar commando en niet met gunzip.
ook heb ik deze gevonden maar dit is een c file en ik weet niet hoe ik die moet installeren
ook in /sys/module/pl2303 staat het een en ander maar volgens mij geen driver
weet iemand misschien nog een makkelijk serial terminal programma? zodat als ik de driver werkent heb ik de boel kan testen
https://f1nerd.nl