Stelling: Moderne mobo's hebben te weinig PCI sloten

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AvK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:09

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Heel voorzichtig orienteer ik mij op een nieuw MB en proc.
Wat mij opvalt is dat als je een beetje modern moederbord hebt uitgezocht er maar 2 of zelfs 1 PCI slot op zit. Dat is toch veel te weinig! Zelf heb ik sowieso al 3 stuks nodig om alle bestaande apparatuur aan te sluiten. Geluidskaartje, PCTV en nog een extra paralelle poort ivm de zakelijke printer. Zou je in de toekomst nog eens iets extra's willen aansluiten op een PCI bus (USB uitbreidingskaartje bijvoorbeeld) dan kan dat niet eens meer. De keus van een nieuw MB is al zo moeilijk vanwege proc keuze, wel/geen AGP, S-ata en bestaande IDE harde schijven die ik graag wil heraansluiten.
Hoe gaan jullie daar mee om? Je kunt toch moeilijk voor honderden Euro's aan goed werkende apparaten weggooien?
NB: Het gaat me niet zozeer om advies voor een bepaald type MB, (mag wel natuurlijk) maar meer om het algemeen. Je wordt door de fabrikanten bijna gedwongen om een compleet nieuwe PC te kopen. Dat een beetje goede videokaart niet meer in een AGP versie wordt gemaakt is ook zoiets idioots. :(

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
Ben het volledig met je eens dat er tegenwoordig te weinig PCI sloten op de Mobo's zit, heb hier zelf ook veel problemen mee gehad.
Mn mediacenter kan bijvoorbeeld niks meer bij omdat hij met een tv-tuner en een videokaart compleet vol zit :/
Maarja, vroegah moest je er altijd nog netwerkkaart e.d. bijsteken, en dat zit tegenwoordig bijna altijd op mobo zelf. Zelfde geld voor USB poorten, vroegah moest je extra bijkopen, tegenwoordig zitten er al 8 op je mobo (hoewel dat nog steeds vaak te weinig is!)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• -ErikE-
  • Laatst online: 08-05 14:19
parallelle poorten heb je toch ook op USB? Geluidskaarten heb je ook op USB tegenwoordig. Ook TVkaarten zijn op USB verkrijgbaar. Elk modern moederbord heeft tegenwoordig minstens 8 USB poorten, duw dan in die 2 pci sloten 2 USB controllers = 16 usb poorten. :7

Ik ben wel met je eens dat het er minder worden, en je wilt uiteraard je Audigy 4 pro gebruiken en niet een extigy. Ik zou dus je stellig wijzigen, mobo`s hebben te weinig PCI sloten, maar dit is voor de semi-veeleisende gebruiker geen probleem :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door -ErikE- op 28-01-2006 13:14 ]

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:30
Het heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat de moederbord fabrikanten een balans moeten treffen tussen PCI-e en PCI. Over niet al te lange tijd zijn (hopelijk) de losse netwerkkaarten/tv-kaarten/geluidskaarten ook PCI-e en dan moeten de moederbord-fabrikanten weer alles PCI-e maken. Voorlopig hebben ze gekozen voor een oplossing met 2 of 3 PCI maar ook enkele PCI-e sloten erbij.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Dat valt toch wel mee. Onboard geluid begint steeds redelijker te worden, dus dat PCI-slot lijkt mij tegenwoordig een beetje overbodig. En via de USB kan je hele werelden koppelen, zoals bijvoorbeeld een TV-tuner.
Zo gaat het met de voorsprong der techniek, steeds meer dingen zitten onboard en vereisen dus minder insteekkaarten (netwerk bv)
Ook dat AGP zijn einde nadert is omdat men besloten heeft dat die bus te sloom geworden is en men de nieuwe prestaties op nieuws express-systemen wil halen. Betreurenswaardig, maar met AGP-borden voorziene CPU's halen toch nauwelijks het onderste uit de kan van de GPU.

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-05 06:33

gakkethijs

niks

Ik ben het erg eigenlijk niet mee eens. Usb kaartje? Tegenwoordig heeft een beetje moederbord 8 tot 10 usb poorten lijkt mij genoeg.
Geluids kaart en tv kaart snap ik nog prima echter er zitten vaak ook 1 a 2 pci-e 1x sloten op het is meer de makers van deze kaarten die nog niet overstappen. Bijvoorbeeld nieuwe x-fi van creative zou volgens mij prima op pci-e 1x kunnen.

En voor de zakelijke printer. Mijn oude vertrouwde s-400 van canon kan zo wel als usb als via antieke printerport worden aangesloten. Mijn asus prenium moederbord heeft beide en een extra pci bracket voor een gamepoort dacht ik. Maar een zakkelijke printer hang je toch aan je printerserver of wat nog makkelijkere is aan een router met een printerpoort?

Voor agp heeft as-rock een zeer goed moederbord zit zowel agp8x en pci-e 16x op. Perfect voor de mensen met een x8xx of een 6800 op agp.

Overstappen naar een nieuwe standard brengt vaak extra kosten met zich mee.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Alles gaat naar SATA, PCIe en USB. Geluidskaart en netwerkkaart zitten onboard. Daarnaast heeft bijvoorbeeld de ASUS A8N-E nog 3 PCI-sloten. Daarnaast wat langzamere PCIe 4x en 1x sloten, omdat dat (in de toekomst) de PCI gaat overnemen. Al met al een bord wat voor veel mensen meer dan toereikend is.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 22:08

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Met 8+ USB poorten nog steeds te weinig? Mijn PC gebruikt er ATM ongeveer... 0 !!! Me muis heeft een USB->PS2 stekker dus die zie ik als PS2. Ik heb een joystick die niet wordt gebruikt maar wel USB is, maar heeft ook een USB->serieel stekker (zit meestal op je PCI geluidskaart ofzo) dus nogsteeds geen USB nodig. Heb wel een USB-stick maar die wordt nooit gebruikt en zit netjes in m'n portomonnee... Heb geen printer/scanner/webcam/digi-cam... Heb gewoon geen USB nodig nu :P

[ Voor 3% gewijzigd door webfreakz.nl op 28-01-2006 13:26 ]

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

• Terryb47
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55
Je ziet inderdaad steeds minder PCI sloten op een mobo, maar daarom des te meer ben je genoodzaakt om te gaan vergelijken. Want bepaalde fabrikanten hebben er meer op hun mobos.

Toen ik m'n Nforce 3 mobo moest uitkiezen, koos ik voor de MSI Neo2 platinum, omdat die bijvoorbeeld niet 1 maar 2 onboard LAN aansluitingen heeft. (dus weer een PCI kaartje minder - helaas waren die aansluitingen niet van de beste kwaliteit)

Heb je bijvoorbeeld maar 1 LAN aansluiting nodig, en geen Firewire, dan kan dat ook makkelijk een paart tientjes schelen, want er is ook een goedkopere uitvoering van het mobo, Epox bijvoorbeeld heeft ook altijd "simpelere" versies van een bepaald model.

On-topic: Ikzelf gebruik helemaal geen PCI sloten meer, vroeger had ik ook een Terratec erin, maar toen ik m'n Nforce2 mobo kocht vond ik die onboard sound (Nvidia Soundstorm) goed klinken. Helaas wordt die chip niet meer gebruikt in de Nforce 3 en 4, nu zit er overal een Realtek op (beduidend minder)

heavy is good, heavy is reliable - boris the blade

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ecteinascidin schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:17:
Dat valt toch wel mee. Onboard geluid begint steeds redelijker te worden, dus dat PCI-slot lijkt mij tegenwoordig een beetje overbodig. En via de USB kan je hele werelden koppelen, zoals bijvoorbeeld een TV-tuner.
Maar dáár gaat het de TS nou juist om lijkt me... ;) Hij heeft goede hardware, wat nog uitstekend werkt, dus wáárom zou je die dan weg moeten gooien? En daar is maar 1 reden voor lijkt me, omdat mobofabrikanten de PCI sloten verdrijven uit moederborden, omdat ze 'innovatief' willen zijn en van de nieuwste snufjes en dingen gebruik willen maken. Denk gaat marketing er ook wil in schuil... ;)

offtopic:
Hey Ramon, klasgenootje O-)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

De enige bijpassende opmerking is dat als deze al goede en werkende hardware heeft, dan is de keuze voor een nieuw mobo ook niet relevant.

En op de lange termijn gaat dat goede ook achteruit, dus over enkele jaren zal een incompatibel bord sowieso niet een al te beste keuze zijn om samen te werken met die hardware... dan zou je beter de huidige setup kunnen blijven gebruiken.

• TheBlasphemer
  • Laatst online: 13-11-2025
webfreakz.nl schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:25:
Met 8+ USB poorten nog steeds te weinig? Mijn PC gebruikt er ATM ongeveer... 0 !!! Me muis heeft een USB->PS2 stekker dus die zie ik als PS2. Ik heb een joystick die niet wordt gebruikt maar wel USB is, maar heeft ook een USB->serieel stekker (zit meestal op je PCI geluidskaart ofzo) dus nogsteeds geen USB nodig. Heb wel een USB-stick maar die wordt nooit gebruikt en zit netjes in m'n portomonnee... Heb geen printer/scanner/webcam/digi-cam... Heb gewoon geen USB nodig nu :P
Even mijn lijstje USB apparaten
Buetooth dongle (voorheen: nokia cradle)
Webcam
USB stick
Muis & Keyboard (op 1tje)
Extra muis voor als mn mx1000 op is
Cardreader
Joystick, Joypad, of Stuurtje (wissel ik af)
USB Stick
Externe HDD waar ik vaak bestanden van nodig heb

Moet nu al vaak wisselen als ik USB stick drin wil steken :/
Misschien if voor jou 8USB meer dan genoeg, ik heb liever een muis op USB dan op PS/2. Same voor printer ed, hoewel ik die via netwerk heb...

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

TheBlasphemer schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:33:
Even mijn lijstje USB apparaten
Buetooth dongle (voorheen: nokia cradle)
Webcam
USB stick
Muis & Keyboard (op 1tje)
Extra muis voor als mn mx1000 op is
Cardreader
Joystick, Joypad, of Stuurtje (wissel ik af)
USB Stick
Externe HDD waar ik vaak bestanden van nodig heb

Moet nu al vaak wisselen als ik USB stick drin wil steken :/
Misschien if voor jou 8USB meer dan genoeg, ik heb liever een muis op USB dan op PS/2. Same voor printer ed, hoewel ik die via netwerk heb...
Maar serieus, hoeveel mensen hebben zoveel dingen? Die paar mensen schaffen wel een USB-hub aan. Zoals voor meer elementen op het moederbord geldt: 99% van de mensen kan ermee uit de voeten. Fabrikanten kunnen niet voor iedere uitzondering een ander bordje gaan maken.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik ben het er idd wel mee eens dat PCI sloten wel wat tekort schieten. Onboard geluid moet ik eigenlijk nog steeds niets van hebben, geef mij maar een los kaartje. Evenals de netwerkkaarten, hoewel die tegenwoordig wel wat beter zijn, op de budget bordjes is het allemaal realtek spul, dat moet ik niet. Duw ik er liever voor 4 euro een 3com in, dat werkt veel beter.

Zelf heb ik meestal wel veel PCI sloten in gebruik, hoewel het met het systeempje dat ik net in elkaar gestoken heb nog meevalt (Asus A7n8X-E Deluxe). Er zijn nu 2 sloten in gebruik, 1 voor een Terratec geluidskaart (gezien de onboard extreem sucky werkt op dit exemplaar) en een debuggertje (niet dat die nodig is, maar goed. Grote kans dat er nog een netwerkkaart bijkomt als die nvidia en marvel me niet bevallen (hoewel me dat sterk lijkt).

TEgenwoordig zie je nog maar 2 pci sloten, de rest is PCI-E. Dat vind ik dan weer wel k*t gezien je dan vrijwel geen mogelijkheid meer hebt om een extra kaartje bij te steken mocht je de onboard vinden zuigen of een goede netwerkkaart wil hebben.

En het argument dat alles op USB kan vind ik een beetje zwak, veel dingen wil je juist niet op USB (ik moet er niet aan denken een USB TV tuner te moeten gebruiken terwijl ik ook een USB hdd in gebruik heb..).

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan meestal toch die cardreaders op een bepaalde poort op het moederbord aansluiten? :?
Als dat kan, bespaar je (lijkt mij) 1 USB poort... ;)

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_the_crow_ schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:36:
[...]
Maar serieus, hoeveel mensen hebben zoveel dingen? Die paar mensen schaffen wel een USB-hub aan. Zoals voor meer elementen op het moederbord geldt: 99% van de mensen kan ermee uit de voeten. Fabrikanten kunnen niet voor iedere uitzondering een ander bordje gaan maken.
tja vind ik ook, zo is het een goede mix, nu zitten op sommige bordjes inderdaad wat weinig PCI sloten maar dat komt omdat ze nu een afweging moeten maken tussen hoeveel PCI-E sloten en welk aantal PCI sloten. ob een SLI mobo is het nog erger ;)

overgens mijn USB apparaten zijn:

Muis&tobo (andere tobo zit @ps/2)
Bluethoot dongle
usb stick
webcam
mp3-spelerkabel
TI-84+ kabel
ik heb er (gelukkig) 8

printer is over het netwerk dus die niet maar als ik dit vergelijk met een AMD 1800+XP die maar 4USB poorten heeft zie je wel hoe hard het gaat ;)

[ Voor 3% gewijzigd door GoldenSample op 28-01-2006 13:51 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• AES
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-11-2025

AES

Beter zoeken levert mss meer nuttige info op. Op mijn Asus P5LD2 zitten 3 PCI-slots en 1 PCI-e en 8 USB-aansluitingen. OK, dan nog een PCI-Ex16 en geen AGP, maar er zijn vast MoBo's, die aan eisen van TS zullen voldoen :+

member of Lucky Angel: Stampede Chicken FORUM

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
AES schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 14:16:
Beter zoeken levert mss meer nuttige info op. Op mijn Asus P5LD2 zitten 3 PCI-slots en 1 PCI-e en 8 USB-aansluitingen. OK, dan nog een PCI-Ex16 en geen AGP, maar er zijn vast MoBo's, die aan eisen van TS zullen voldoen :+
Zijn er eigenlijk wel MoBo's die zowel met oude als nieuwe techniek kunnen omgaan? Ik bedoel dan:
2 IDE aansluitingen (voor HD's en Atapi)
3 PCI sloten (minimaal)
S-ata
AGP en PCI-Ex (zodat je later een nieuwe graka kunt inbouwen).

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

• _the_crow_

_the_crow_

Rare vogel

AvK schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 14:31:
Zijn er eigenlijk wel MoBo's die zowel met oude als nieuwe techniek kunnen omgaan? Ik bedoel dan:
2 IDE aansluitingen (voor HD's en Atapi)
3 PCI sloten (minimaal)
S-ata
AGP en PCI-Ex (zodat je later een nieuwe graka kunt inbouwen).
Bijvoorbeeld de Asrock 939Dual-SATA2. Die heeft zowel AGP als PCIe, 3xPCI, SATA én IDE. Daarnaast onboard audio, netwerk én 4 USB-ports. ;)

Lijkt wel een reclame-spot! 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door _the_crow_ op 28-01-2006 14:40 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
_the_crow_ schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 14:39:
[...]
Bijvoorbeeld de Asrock 939Dual-SATA2. Die heeft zowel AGP als PCIe, 3xPCI, SATA én IDE. Daarnaast onboard audio, netwerk én 4 USB-ports. ;)

Lijkt wel een reclame-spot! 8)7
Ok, zo'n multifunctioneel bordje bedoel ik inderdaad. Was em nog niet tegengekomen in het grote MoBo-bos. Iemand ervaringen met deze? Wellicht nog een andere suggestie?

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

AvK schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 14:54:
[...]

Ok, zo'n multifunctioneel bordje bedoel ik inderdaad. Was em nog niet tegengekomen in het grote MoBo-bos. Iemand ervaringen met deze? Wellicht nog een andere suggestie?
u vraagt wij draaien klik

verder heeft hij 4 usb poorten maar kan je er nog 4 extra aansluiten als je case er mogelijkheden toe bied ;) 8 dus in totaal

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
het vervelende aan de overgang naar PCIe is dat je je oude hardware niet kan plaatsen. Maar dat burgert ook wel in. En daarbij, zoals eerder vermeld, is de onboard LAN + sound echt niet slecht meer. Het kost alleen wat performance, maar dat is tegenwoordig te verwaarlozen denk ik

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
[...]

Iemand ervaringen met deze? Wellicht nog een andere suggestie?
Laat maar, zijn tig topics over dit bordje! :) 8)7

• AES

AES

[...]

Wat blijft er eigenlijk over van al die tekortkomingen van moderne MoBo's uit je topic? Mss moet je de titel aan laten passen :+

Verwijderd

Eigenlijk is het wel zo. PCI-e werd met zoveel bombarie aangekondigd, het zou de toekomst moeten zijn etc... Maar eigenlijk, buiten videokaarten, wat gebruikt er nu PCI-e? Ik ken nog wel een RAID-controller indenken, maar voor de rest is er niet veel mainstream al, of wel?

• MeIsTwisted
  • Laatst online: 28-07-2023

MeIsTwisted

not a Twisted mind

ik vind het persoonlijk ook wel irritant, dat er max nog maar 3 pci sloten op zitten, maar voor de normale gebruiker zal dit geen probleem zijn.

En tsja, bijna alles is ook wel via usb aan te sluiten, maar voor bijv een tv kaart heb ik toch liever een pci versie.

Multimonitor is relax :P

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Of de hedendaagse moederborden te weinig PCI sloten hebben hangt natuurlijk helemaal af v.d. gebruiker. Zelf heb ik nu een bord met drie PCI sloten en ze zijn allemaal leeg! Voorheen gebruikte ik diverse PCI kaarten: geluidskaart met firewire, netwerkkaart, SCSI kaart, extra grafische kaart, USB2.0 kaart, IDE RAID kaart en zelfs TV kaart. Maar met de huidige moederborden heb ik dat allemaal niet meer nodig; firewire, geluid, netwerk, USB2.0, (S)ATA RAID, het zit allemaal on-board. Grafische kaarten zijn tegenwoordig ook genoeg in dual-DVI variant te krijgen (dus 2e vga kaart is voor mij overbodig) zodat ik eigenlijk alleen m'n geluidskaart er waarschijnlijk weer eens in ga zetten (zodra er 64 bits drivers zijn) hoewel dat ook niet echt nodig is want ik alles toch digitaal aangesloten en op pass-through staan.

De gemiddelde computer gebruiker heeft imo méér dan genoeg aan de on-board devices en kan evt. nog een TV kaart plaatsen en houdt dan nog steeds vije PCI sloten over. Voor mensen met speciale wensen (hoeveel stoppen er b.v. een PCI debug kaart in hun pc? :+ ) kan het misschien wel te weinig worden maar met goed zoeken kun je nog steeds borden met vier PCI sloten vinden, dus écht problematisch lijkt het me allemaal niet, voor de enkele uitzondering daargelaten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Daarom wacht ik nog met overstappen naar een nieuw systeem. jah jah dan kun je voor altijd wachten (die reacties ken ik :D ). Maar nee ik wacht tot PCI is uitgefaseerd en dat de planken native pc-e worden. Dan alles in 1x de deur uit en overstappen op pci-e. In mijn huidige systeem met AGP/PCI kan ik al mijn kaarten kwijt. In een nieuwe met pci-e niet.

• AES

AES

AvK schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:08:
Wat mij opvalt is dat als je een beetje modern moederbord hebt uitgezocht er maar 2 of zelfs 1 PCI slot op zit. Dat is toch veel te weinig! Zelf heb ik sowieso al 3 stuks nodig om alle bestaande apparatuur aan te sluiten. Geluidskaartje, PCTV en nog een extra paralelle poort ivm de zakelijke printer. Zou je in de toekomst nog eens iets extra's willen aansluiten op een PCI bus (USB uitbreidingskaartje bijvoorbeeld) dan kan dat niet eens meer. De keus van een nieuw MB is al zo moeilijk vanwege proc keuze, wel/geen AGP, S-ata en bestaande IDE harde schijven die ik graag wil heraansluiten.
Hoe gaan jullie daar mee om? Je kunt toch moeilijk voor honderden Euro's aan goed werkende apparaten weggooien?
NB: Het gaat me niet zozeer om advies voor een bepaald type MB, (mag wel natuurlijk) maar meer om het algemeen. Je wordt door de fabrikanten bijna gedwongen om een compleet nieuwe PC te kopen. Dat een beetje goede videokaart niet meer in een AGP versie wordt gemaakt is ook zoiets idioots. :(
Ik ben het niet eens met de stelling. Nieuwe mobo's zijn er iig te krijgen met 3 pci-sloten. De kans dat er heel veel gebruikers zijn, die voor veel geld bestaande apparatuur moeten wegkieperen, is klein. USB-kaartjes voor uitbreiding is redelijk gezocht, nu vele mobo's standaard al acht aansluitingen bieden. Praat ik even niet over een hubje erbij. Iedereen zijn eigen mening, hoor :+

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
AES schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 15:08:
[...]

Wat blijft er eigenlijk over van al die tekortkomingen van moderne MoBo's uit je topic? Mss moet je de titel aan laten passen :+
Je hebt gelijk. :o
Maar dit MoBo is natuurlijk geen modern MoBo.
Want op moderne MoBo's zit al die oude troep niet. (Chargeer....)
Dit minder moderne MoBo lost wel een heleboel van mijn problemen op.
Dat wel. O-)

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

WIl je een kleine kast. Je koopt dus een m-ATX moederbord. Kom je tot de ontdekking dat je maar 1 a 2 pci sloten hebt. Dit is echt erg. Je hebt je tv tuner kaart. Je wil meer dan 6 schijfen aansluiten dus je koopt een raid controller. Als je dan ook nog een creative X-FI wil ( waar de kwaliteit van meer dan leuk is ) Op dat moment zit je met een dillema( ik weet de hardeschijven is een krom voorbeeld. Maar ik heb er wel lekker 4 in mijn m-ATX kast. Er zit nog genoeg ruimte in voor nog meer. )

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De Fujitsu Siemens D2178 heeft ook nog 4 PCI-slots, maar is misschien niet meer als ultramodern te zien. Andere bordjes van FSC hebben vaak ook een grote hoeveelheid slots trouwens.

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Abbadon schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 15:36:
Of de hedendaagse moederborden te weinig PCI sloten hebben hangt natuurlijk helemaal af v.d. gebruiker. Zelf heb ik nu een bord met drie PCI sloten en ze zijn allemaal leeg! Voorheen gebruikte ik diverse PCI kaarten: geluidskaart met firewire, netwerkkaart, SCSI kaart, extra grafische kaart, USB2.0 kaart, IDE RAID kaart en zelfs TV kaart. Maar met de huidige moederborden heb ik dat allemaal niet meer nodig; firewire, geluid, netwerk, USB2.0, (S)ATA RAID, het zit allemaal on-board. Grafische kaarten zijn tegenwoordig ook genoeg in dual-DVI variant te krijgen (dus 2e vga kaart is voor mij overbodig) zodat ik eigenlijk alleen m'n geluidskaart er waarschijnlijk weer eens in ga zetten (zodra er 64 bits drivers zijn) hoewel dat ook niet echt nodig is want ik alles toch digitaal aangesloten en op pass-through staan.

De gemiddelde computer gebruiker heeft imo méér dan genoeg aan de on-board devices en kan evt. nog een TV kaart plaatsen en houdt dan nog steeds vije PCI sloten over. Voor mensen met speciale wensen (hoeveel stoppen er b.v. een PCI debug kaart in hun pc? :+ ) kan het misschien wel te weinig worden maar met goed zoeken kun je nog steeds borden met vier PCI sloten vinden, dus écht problematisch lijkt het me allemaal niet, voor de enkele uitzondering daargelaten.
Inderdaad^^...ik doe al jaren niks meer met PCI. Ze haden er voor mij al 5jaar geleden eraf gemogen :P
USB en zelfs firewire doen hun werk prima....

Tubes....It's what make music music!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
AvK schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:08:
Wat mij opvalt is dat als je een beetje modern moederbord hebt uitgezocht er maar 2 of zelfs 1 PCI slot op zit. Dat is toch veel te weinig! Zelf heb ik sowieso al 3 stuks nodig om alle bestaande apparatuur aan te sluiten.
Dan kies je toch een moederbord met 3 PCI sloten?
Of vind jij dat alle moederborden aan alle eisen van alle gebruikers zouden moeten voldoen?
Geluidskaartje, PCTV en nog een extra paralelle poort ivm de zakelijke printer.
Wat doe je met de eerste parallelle poort dan?
Zou je in de toekomst nog eens iets extra's willen aansluiten op een PCI bus (USB uitbreidingskaartje bijvoorbeeld) dan kan dat niet eens meer.
Heb je zoveel USB devices dan? En waarom geen USB hub?
De keus van een nieuw MB is al zo moeilijk vanwege proc keuze, wel/geen AGP, S-ata en bestaande IDE harde schijven die ik graag wil heraansluiten.
Er zijn genoeg moederborden die 4+ SATA en 4 PATA apparaten ondersteunen.
AGP is tegenwoordig toch echt legacy, maar ook daar is nog wel een bord voor te vinden.
Meestal hou ik het meerendeel van de hardware gewoon als tweede (internet/office) PC.
Idioot? Nee hoor, gewoon logisch (vraag en aanbod enzo). Zoveel mensen zijn er echt niet die alleen een AGP videokaart willen upgraden.

Ik snap ook niet waarom je nu nog zou willen investeren in een dure AGP kaart. En dan over een of twee jaar zeker weer zeuren dat er helemaal geen planken met AGP port meer zijn en je gedwongen wordt ook je videokaart te upgraden?

Ook kom ik op de frontpage nog gewoon GeForce 6800 GS AGP kaarten tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Olaf van der Spek op 29-01-2006 13:43 ]

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
AvK schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 16:33:
[...]

Je hebt gelijk. :o
Maar dit MoBo is natuurlijk geen modern MoBo.
Want op moderne MoBo's zit al die oude troep niet. (Chargeer....)
Dit minder moderne MoBo lost wel een heleboel van mijn problemen op.
Dat wel. O-)
Zojuist de stoute schoenen aangetrokken. 8)
Heb de Asrock 939Dual-Sata2 besteld samen met 2 reepjes DDR400 Corsair Twin (2x 512Mb).
Dat MoBo heb ik sowieso nodig om mijn oude spullen te kunnen overnemen en toch voorbereid te zijn op de toekomst (PCI-e en S-ATA en wellicht Dual-core).
Alleen heb ik nog geen processor aangeschaft. Dat hoeft ook nog niet want ik heb op zich geen haast en het mobo moest ik toch hebben. Zit te denken aan de Athlon64 3700+ San Diego. Alleen die is nog een beetje duur vind ik. Kost meer dan 500 ouderwetse Hollandse guldens. Zoveel heb ik nog nooit voor een processor betaald. De duurste was een Athlon op 600Mhz van 489 gulden ;) .
Ik kijk het nog even aan.
Was er een week of 2 geleden niet een prijsverlaging aangekondigd?

• dion_b
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mijn mening over het aantal PCI sloten is de laatste jaren flink bijgesteld. Als je posts van mij anno 2000/2001 bekijkt zie je dat ik het bezitten van 6 PCI sloten daadwerkelijk als een belangrijke pre beschouwde voor moederborden. Dat had toen drie oorzaken:

1) veel moederborden hadden weinig functionaliteit onboard/integrated
2) als zaken onboard zaten waren ze vaak kwalitatief laagwaardig of waren serieuze resource-hogs
3) volwaardige alternatieven voor PCI connectivity ontbraken

Als je nu naar die drie punten kijkt zie je wat er veranderd is:

1) tegenwoordig heeft een relatief 'kale' moederbord audio, PATA, SATA en USB 2.0, een tweede IDE (meestal SATA) controller, firewire, VGA kom je tegen op vrij mainstream borden, waar dat 5 jaar terug alleen op ultra-high-end of juist bijzonder integrated oplossingen zonder uitbreidingsmogelijkheden.
2) de kwaliteit van onboard en integrated spul is er enorm op vooruit gegaan, met name de audio en LAN van nVidia en audio van Intel. Tegelijkertijd is de issue van resource hogging bij veel zaken minder relevant geworden. Een Winmodem, brakke NIC of "software" RAIDcontroller die een P2 significant vertraagde zal op een Prescott of Hammer niet eens merkbaar zijn. Enige uitzondering blijft integrated VGA dat juist de o zo noodzakelijke geheugenbandbreedte afsnoept. Alleen de nForce2 loste dat op door de overtollige bandbreedte van dual channel geheugen bij een single-channel CPU ervoor te gebruiken.
3) USB 1.1, parallel en seriele aansluiting voldeden niet voor snelle I/O. USB 2.0 en Firewire zijn voor veel applicaties zat - zeker voor een parallelle poort hier of een midi interface daar.

Dat betekent niet dat NIEMAND een moederbord nodig heeft met veel PCI sloten, alleen dat dat niet meer een voor iedereen relevantie selectiekriterion is. Vraag jezelf af of je echt die sloten nodig hebt, waarschijnlijk niet, dus staar je daar niet op blind...

Ik beschouw mezelf als vrij zware user, ook qua (rand) apparatuur, anno 2001 had ik dan ook 6 PCI sloten in gebruik, maar ondertussen heb ik bij nog meer troep daadwerkelijk minder nodig:

2001:
- AGP VGA kaart
- 2x Voodoo2 12MB (SLI :9 )
- TV Kaart
- extra IDE controller
- geluidskaart
- NIC
(overigens werkte alleen exact deze volgorde wegens IRQ/interrupt geetter)

2006:
- AGP VGA kaart (geen losse Voodoos meer nodig ;) )
- TV kaart
- extra IDE controller
- geluidskaart
- Fiber Channel HBA

4 PCI kaarten in gebruik dus. De IDE controller is een tijdelijke oplossing omdat die in een server die ik nog moet bouwen geplaatst gaat worden, dan gaan drive + kaart over. Geluidskaart gebruik ik omdat ik de gameport van de onboard AC'97 niet aan de praat kan krijgen (en de ruisfilter is een beetje brak vergeleken met mijn SBLive). NIC zit gewoon onboard - een RTL8139 die CPU vreet door buggy DMA, maar bij een AXP1800+@1920MHz geen merkbare hinder oplevert. Die IDE drive zou gewoon op de integrated PATA kunnen en bij een fatsoenlijk mobo zou de SBLive ook niet nodig zijn. Hou je over de TV kaart en een Fiber Channel HBA die echt op PCI moeten. Vrijwel ieder bord heeft meer dan 2 PCI sloten, bovendien is een HBA nou niet echt iets dat 99.9% van PC gebruikers nodig hebben :z

Oslik blyat! Oslik!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 30 januari 2006 @ 13:24:
Mijn mening over het aantal PCI sloten is de laatste jaren flink bijgesteld. Als je posts van mij anno 2000/2001 bekijkt zie je dat ik het bezitten van 6 PCI sloten daadwerkelijk als een belangrijke pre beschouwde voor moederborden. Dat had toen drie oorzaken:

1) veel moederborden hadden weinig functionaliteit onboard/integrated
2) als zaken onboard zaten waren ze vaak kwalitatief laagwaardig of waren serieuze resource-hogs
3) volwaardige alternatieven voor PCI connectivity ontbraken

Als je nu naar die drie punten kijkt zie je wat er veranderd is:

1) tegenwoordig heeft een relatief 'kale' moederbord audio, PATA, SATA en USB 2.0, een tweede IDE (meestal SATA) controller, firewire, VGA kom je tegen op vrij mainstream borden, waar dat 5 jaar terug alleen op ultra-high-end of juist bijzonder integrated oplossingen zonder uitbreidingsmogelijkheden.
2) de kwaliteit van onboard en integrated spul is er enorm op vooruit gegaan, met name de audio en LAN van nVidia en audio van Intel. Tegelijkertijd is de issue van resource hogging bij veel zaken minder relevant geworden. Een Winmodem, brakke NIC of "software" RAIDcontroller die een P2 significant vertraagde zal op een Prescott of Hammer niet eens merkbaar zijn. Enige uitzondering blijft integrated VGA dat juist de o zo noodzakelijke geheugenbandbreedte afsnoept. Alleen de nForce2 loste dat op door de overtollige bandbreedte van dual channel geheugen bij een single-channel CPU ervoor te gebruiken.
3) USB 1.1, parallel en seriele aansluiting voldeden niet voor snelle I/O. USB 2.0 en Firewire zijn voor veel applicaties zat - zeker voor een parallelle poort hier of een midi interface daar.

Dat betekent niet dat NIEMAND een moederbord nodig heeft met veel PCI sloten, alleen dat dat niet meer een voor iedereen relevantie selectiekriterion is. Vraag jezelf af of je echt die sloten nodig hebt, waarschijnlijk niet, dus staar je daar niet op blind...

Ik beschouw mezelf als vrij zware user, ook qua (rand) apparatuur, anno 2001 had ik dan ook 6 PCI sloten in gebruik, maar ondertussen heb ik bij nog meer troep daadwerkelijk minder nodig:

2001:
- AGP VGA kaart
- 2x Voodoo2 12MB (SLI :9 )
- TV Kaart
- extra IDE controller
- geluidskaart
- NIC
(overigens werkte alleen exact deze volgorde wegens IRQ/interrupt geetter)

2006:
- AGP VGA kaart (geen losse Voodoos meer nodig ;) )
- TV kaart
- extra IDE controller
- geluidskaart
- Fiber Channel HBA

4 PCI kaarten in gebruik dus. De IDE controller is een tijdelijke oplossing omdat die in een server die ik nog moet bouwen geplaatst gaat worden, dan gaan drive + kaart over. Geluidskaart gebruik ik omdat ik de gameport van de onboard AC'97 niet aan de praat kan krijgen (en de ruisfilter is een beetje brak vergeleken met mijn SBLive). NIC zit gewoon onboard - een RTL8139 die CPU vreet door buggy DMA, maar bij een AXP1800+@1920MHz geen merkbare hinder oplevert. Die IDE drive zou gewoon op de integrated PATA kunnen en bij een fatsoenlijk mobo zou de SBLive ook niet nodig zijn. Hou je over de TV kaart en een Fiber Channel HBA die echt op PCI moeten. Vrijwel ieder bord heeft meer dan 2 PCI sloten, bovendien is een HBA nou niet echt iets dat 99.9% van PC gebruikers nodig hebben :z
Tja, schijnbaar ben ik van het ouderwetse type (zegt mijn vrouw ook wel eens :D ). Eerst het oude opgebruiken en dan pas vernieuwen. De meeste reacties in dit topic komen er op neer dat ik maar met de tijd moet meegaan. Dat wil ik ook wel, zeker wel. Daarom wil ik ook het hart van mijn PC vernieuwen. Maar dat wil dan nog niet zeggen dat ik al mijn HD's wil vernieuwen, mijn PCTV kaart die prima functioneert ga vervangen en mijn Radeon 9700pro doet et ook nog prima (ok ok ik geef toe dat die ook aan vervanging toe is maar zelfs F.E.A.R. draaide zonder problemen op 800x600).
De optie om mijn oude spullen in mijn reserve PC te zetten gaat ook niet lukken want die zit al vol met op zich prima werkende spullen. Zelfs het moederbord van die reserve PC heeft nog 1 ISA slot (jawel!). Hierop zit mijn oude trouwe Agfa SnapScan met een SCSI kaartje. Prima scanner die mooiere scans maakt dan menig nieuwerwetse USB2 maxdpi scanner. Snappen jullie mijn punt een beetje?
Voorlopig kan ik weer vooruit met de bestelde Asrock 939Dual. Mijn oude rommel past daar gelukkig wel op. :7
Alleen die proc he. Maar dat komt nog wel. :Y)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
AvK schreef op maandag 30 januari 2006 @ 14:12:
Maar dat wil dan nog niet zeggen dat ik al mijn HD's wil vernieuwen, mijn PCTV kaart die prima functioneert ga vervangen en mijn Radeon 9700pro doet et ook nog prima (ok ok ik geef toe dat die ook aan vervanging toe is maar zelfs F.E.A.R. draaide zonder problemen op 800x600).
PATA, 1x AGP, 1x PCI.
Waarom zou je die HDs, TV en video kaart moeten vervangen?

• RoD
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik ben het er wel mee eens. Als ik een koeler op mn videokaart zet, verlies ik daarmee in totaal 2 PCI slots. Als ik de USB bracket van mn mobo aan wil sluiten, kost me dat weer een PCI-E slot. Dan blijven er nog 2 over. En ik wil dan vaak nog dingen zoals een TV kaart, WLAN kaart, geluidskaart ed. Eigenlijk heb ik altijd te weinig, maar ik ben misschien ook veeleisender dan de gemiddelde pc gebruiker.

Het zou een voordeel zijn als er meer (fatsoenlijke) onboard mogelijkheden kwamen.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RoD schreef op maandag 30 januari 2006 @ 16:06:
Ik ben het er wel mee eens. Als ik een koeler op mn videokaart zet, verlies ik daarmee in totaal 2 PCI slots. Als ik de USB bracket van mn mobo aan wil sluiten, kost me dat weer een PCI-E slot.
Kun je dat bracket niet in zo'n verloren PCI slot plaatsen?

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
OlafvdSpek schreef op maandag 30 januari 2006 @ 15:53:
[...]

PATA, 1x AGP, 1x PCI.
Waarom zou je die HDs, TV en video kaart moeten vervangen?
Zoals je kunt lezen heb ik de Asrock 939Dual besteld.
Dat is een bordje voor de mensen die willen upgraden maar ook hun legacy spullen draaiend willen houden. Dat bordje werd hier getipt als zijnde een oplossing voor mijn stelling.
Een echt 'modern' moederbord heeft in mijn ogen nog steeds te weinig PCI sloten.
Daar doe ik niks aan af.

• dion_b
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AvK schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:32:
[...]

Zoals je kunt lezen heb ik de Asrock 939Dual besteld.
Dat is een bordje voor de mensen die willen upgraden maar ook hun legacy spullen draaiend willen houden. Dat bordje werd hier getipt als zijnde een oplossing voor mijn stelling.
Een echt 'modern' moederbord heeft in mijn ogen nog steeds te weinig PCI sloten.
Daar doe ik niks aan af.
Euh, onderbouw die mening eens...

Het voorbeeld wat je schetst gebruikt zoals al opgemerkt 1 PCI slot. Niemand stelt dat jij ook maar iets *moet* upgraden. En een Asrock 939Dual heeft juist minder PCI sloten dan gemiddeld, dus al met al zie ik de relevantie van de punten die je aanhaalt niet zo voor de discussie (of jouw mening daarover) :o

Oslik blyat! Oslik!

• AvK

AvK

Ready Set Go

Topicstarter
Doe ik zo ingewikkeld dan?
Ik heb nu een mobo met 5 pci sloten. Hiervan zijn er 3 bezet. Deze 3 PCI kaartjes moeten ook weer op mijn nieuwe mobo komen. Bij mijn zoektocht naar een modern 939 bordje kwam ik er achter dat de meeste nieuwe borden slechts 2 of soms zelfs maar 1 PCI slot hebben.
Achteraf blijkt er ook nog een Asrock 939Dual te zijn waarmee ik al mijn 'oude rommel' toch nog kan aansluiten en zelfs klaar ben voor de toekomst voor wat betreft S-ATA en PCI-e.
Moeilijker is het niet, makkelijker ook niet. :)

• Olaf van der Spek
  • Niet online
AvK schreef op maandag 30 januari 2006 @ 20:16:
Bij mijn zoektocht naar een modern 939 bordje kwam ik er achter dat de meeste nieuwe borden slechts 2 of soms zelfs maar 1 PCI slot hebben.
Ik heb ook even gekeken, maar ik moet toch het tegenovergestelde concluderen.
De meeste moderne ATX borden hebben gewoon 3 PCI sloten.

Sterker nog, ik heb bij Asus gekeken en niet een standaard ATX bord kunnen vinden met minder.

[ Voor 13% gewijzigd door Olaf van der Spek op 30-01-2006 21:05 ]

Pagina: 1