[Speedtouch 510] Automatisch herverbinden iedere 24h?

Pagina: 1
Acties:

• Tom_G
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-04 16:11
Ik heb hier wat ge'searched maar niks bruikbaars gevonden.

Het zit zo, m'n ISP verbreekt iedere 36h de verbinding. Dit kan nog wel eens vervelend zijn omdat de disconnect vaak plaats vinden overdag.

Nu ben ik naar iets op zoek zodat de modem zelf iedere 24h herverbind, ergens 's nachts bvb.

De opstelling die ik gebruik is een Thompson Speedtouch 510 in dhcp spoof mode samen met een Linksys WRT54G.

Ik zou eventueel manueel een reconnect doen, maar de fysieke toegang tot de modem is nogal moeilijk daar deze wat weggewerkt zit.

De Linksys krijgt dus via dhcp spoof het publieke IP adres toegewezen. Ik kan m'n modem wel nog steeds bereiken via 10.0.0.138 (dit wordt blijkbaar ge-routed via de Linksys).
Probleem is nu, wanneer ik in de setup van de st510 disconnect, dat de Linksys geen ip meer krijgt en bijgevolg de modem ook niet meer bereikbaar is via webbrowser.
In dat geval zou ik via de setup zelf kunnen her verbinden.

Iemand een optie?

alvast bedankt

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
tijdklokje er tussen die elke nacht even de stroom er af haalt? Komt de wrtg dan goed terug.

Weet je overigens ook waarom jouw isp de verbinding onderbreekt, en waneer je het zelf doen, verbreekt de isp dan niet?

• Tom_G
De isp verbreekt die om een nieuw ip toe te wijzen dacht ik.

De maximale verbindingsduur is dus 36h als je het manueel doet en je komt nooit aan die tijd, zal je ook nooit een disconnect krijgen.

Ik heb de stroom er nog afgehaald met zo'n mechanische schakelklok, maar dan ligt het internet voor zo'n 16 min uit.

Ik dacht dat er een firmware mod zou bestaan waarmee je zelf in de modem kan bepalen dat die op een bepaald uur moet herverbinden.

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-04 08:35

lSltAlKeR

Time destroys everything!

:/
Je ISP verbreekt de verbinding om de 36 uur? Welke ISP zit je dan als ik vragen mag?
In ieder geval niet bij een provider connected by KPN dacht ik dan zo.

Ik denk eerder dat je besturingssystemen achter je routers brak geconfigererd zijn in samenwerken met de speedtouch
en dat met name windows xp met sp2 je speedtouch vol laat lopen met UPNP requests waar je speedtouch geen raad mee weet en daarom dus reboot!

Speedtouch freak

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Belgische ISP's doen dit allemaal, in Belgie bestaan geen statische IP's voor gewone klanten, dit is inderdaad heel ambetant, ik ben een grote file aant downloaden en ineens krijg ik een IP switch. Dan kan je opnieuw beginnen.

Een tijdsklok op de Speedtouch werkt niet, want die schiet niet aan als ie terug stroom krijgt, ge moet eerst op het knopje duwen...

Ik bookmark iig dit topic, want ik ben zeer geinstereseerd in een oplossing

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-04 08:35

lSltAlKeR

Time destroys everything!

snake903 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 22:29:
Belgische ISP's doen dit allemaal, in Belgie bestaan geen statische IP's voor gewone klanten, dit is inderdaad heel ambetant, ik ben een grote file aant downloaden en ineens krijg ik een IP switch. Dan kan je opnieuw beginnen.

Een tijdsklok op de Speedtouch werkt niet, want die schiet niet aan als ie terug stroom krijgt, ge moet eerst op het knopje duwen...

Ik bookmark iig dit topic, want ik ben zeer geinstereseerd in een oplossing
Dat hangt van de speedtouch 510 af. Oude modellen idd die moet je handmatig aan drukken.

De nieuwere 510 modellen die intussen ook al weer oud zijn :) Want je heb tegenwoordig de Speedtouch 546

Maar de nieuwere modellen 510 die vloepen meteen aan nadat ze gelijk weer stroom krijgen.

Je kan het herkenen aan de adapter en het modelnummer van je speedtouch

Werkt je 510 op een 9 volt adapter en begint hij met 3EC dan heb je een oud model de zogenaamde

R4.0 modellen en heb je een 510 die werkt op 15 volt adapter en begint met modelnummer DSL dan heb je een nieuwere 510 de zogenaamde R4.2 modellen.

Speedtouch freak

• Tom_G
Ik zit inderdaad bij een Belgische ISP. Ik weet niet of ze dit allemaal toepassen.

Ik kan inderdaad wel de stroom erafhalen, maar zoals ik al zei zit de modem nogal weggestopt op een onhandige plaats om dit te doen.

Een tijdsklok erop werkt wel, maar dan ligt het internet er wel meer dan een kwartier op (kwartier dat tijdsklokt uit staat + heropstarten modem).

Ik dacht dus dat er een gemodde firmware of add-on zou bestaan waarmee je in de modem kan opgeven dat deze om de x aantal uur moet terug verbinding maken.

Wanneer ik dit 's nachts laat doen, heb ik een minimum aan downtime en heb ik er in de meeste gevallen ook niet zoveel last van (in tegenstelling tot overdag, de ene dag kan de verbinding om 10h verbroken worden, de andere keer om 22h bvb).

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Tom_G schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:34:
Ik dacht dus dat er een gemodde firmware of add-on zou bestaan waarmee je in de modem kan opgeven dat deze om de x aantal uur moet terug verbinding maken.
Nou, ik heb wellicht wel een tip voor je, maar dan zul je zelf de boel dus nog een beetje moeten gaan tweaken.

In Nederland bieden de ISP's HetNet en Planet een ADSL abbonement aan, waarbij je betaald voor de tijd online. Het modem wordt dan ook ingesteld met als mode Dial-In. Met een apart programmaatje kan je dan makkelijk het modem verbinding laten maken en verbreken. Dat programma en volgens mij tevens Setup voor de SpeedTouch vind je hier:
http://www.planet.nl/planet/show/id=1220047/sc=e3b44f

Volgens mij kan je nadat het modem ingesteld is met dit programma, waarschijnlijk verkeerd want voor KPN ADSL, de .ini file back-uppen. Deze .ini file zal je daarna dus moeten tweaken naar de correcte instellingen voor jouw ISP en opnieuw uploaden naar het modem. Je modem staat daarna dus op mode Dial-In.

Daarna kan je zelf een programmaatje schrijven dat elke 30 uur het modem laten disconnecten en vervolgens connecten. Of wellicht kan je de Planet / HetNet software aanpassen aan jouw wensen?

Ik weet niet met welke firmware die Time Tool allemaal werkt, maar in ieder geval met firmware die je kunt downloaden hier:
http://www.kpnadsl.nl/support/downloads-st510R40.html

Tot slot, ik heb hier zelf geen ST510 staan, waar ik dit mee kan testen, dus het is allemaal theoretisch en op eigen risico.

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Denk dat ook dat programmatje je modem niet meer zal vinden nadat die de verbinding heeft laten verbreken. Die laat namelijk ook gewoon je modem disconnecten.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Heu? Ik neem aan dat je het over dat programmaatje hebt van Planet/HetNet? Die vinden de ST wel natuurlijk, het programmaatje verbreekt nml de ADSL verbinding, niet de ethernet verbinding.

• quo_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-04 18:27
Volgens mij is het aanschaffen van een elektronische timer waarmee je een spanningsonderbreking van 1 minuut kunt realiseren de eenvoudigste oplossing.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Tropos schreef op zondag 29 januari 2006 @ 00:45:
Heu? Ik neem aan dat je het over dat programmaatje hebt van Planet/HetNet? Die vinden de ST wel natuurlijk, het programmaatje verbreekt nml de ADSL verbinding, niet de ethernet verbinding.
De TS zei dat wanneer hij het modem de ADSL verbinding laat verbreken, hij het modem niet meer kan bereiken, vanwege de manier waarop hij het heeft draaien, met die andere router ertussen. Lees de startpost maar even door :)

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:32
Raakt je Linksys de verbinding ook (permanent) kwijt als je via telnet (naar de 510) een "system reboot" doet? Ik heb geen idee hoe je dat (icm het inloggen) zou kunnen automatiseren, maar misschien helpt het je op weg.

Ook de linksys zou via telnet oid te vertellen moeten zijn dat hij de wan-verbinging moet het-initialiseren...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tom_G
Aarsbuds0r schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:46:
[...]

De TS zei dat wanneer hij het modem de ADSL verbinding laat verbreken, hij het modem niet meer kan bereiken, vanwege de manier waarop hij het heeft draaien, met die andere router ertussen. Lees de startpost maar even door :)
Inderdaad dat klopt.

De reden hiervan is vrij logisch: wanneer de modem verbonden is, dan wordt het ip adres van de ISP onmiddelijk doorgegeven aan de Linksys. Wanneer je die verbinding nu verbreekt (in de setup config van de modem), dan wordt er geen ip adres meer aan de linksys meer toegekend ook, met als gevolg je niet meer door de linksys tot aan de st510 kan.

Ik zal even bekijken wat ik met die programma's kan doen. :)

Mocht er bvb een manier zijn om de router te kunnen laten rebooten vanuit de setup, zou er ook geen probleem zijn. Je wacht dan gewoon even tot de modem gereboot is, terug verbinding maakt en een ip verstrekt aan de linksys router.

Edit:

Ondertussen even het programma van planet uitgeprobeerd, maar dat wordt een no-go. De modem vind het programma, maar al snel verbreekt het programma de verbinding, en kan ik dus inderdaad ook niet meer terug aan de router configuratie (alsook het programma zelf).

[ Voor 27% gewijzigd door Tom_G op 29-01-2006 11:39 ]

• Tom_G
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 29 januari 2006 @ 01:59:
Raakt je Linksys de verbinding ook (permanent) kwijt als je via telnet (naar de 510) een "system reboot" doet? Ik heb geen idee hoe je dat (icm het inloggen) zou kunnen automatiseren, maar misschien helpt het je op weg.

Ook de linksys zou via telnet oid te vertellen moeten zijn dat hij de wan-verbinging moet het-initialiseren...
Ik heb even proberen te telnetten, en inderdaad ik kan de modem wel laten heropstarten hiermee. De Linksys krijgt dan ondertussen geen ip adres (0.0.0.0), maar zodra de modem terug is wordt er opnieuw verbinding gemaakt.

Ik zou moeten een manier vinden om dit te kunnen automatischeren. Want nu moet er telkens een telnet sessie opgebouwd worden, login en paswoord ingeven en dan navigeren in het menu om te rebooten.

• Tom_G
Ik ben ondertussen al een stap verder geraakt.

Ik kan nu al de moden rebooten met een minimum aan gebruikers interactie.

Op het net vond ik deze link: http://www.petri.co.il/re...peedtouch_from_script.htm

Het scriptje heb ik aangepast, want zoals het daar staat, werkt het niet (syntax verschilt wat):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10.0.0.138 23
WAIT "Username :"
SEND "\m"
WAIT "Password :"
SEND "mijnpaswoord\m"
WAIT "\m"
WAIT "=>"
SEND "system reboot\m"
WAIT "\m"

Spijtig is dat dit programmatje wel niet afsluit na het uitvoeren van de commando's.

Maar de router wordt dus wel effectief gereboot, al een stap verder.

Mischien dat ik dit ergens via de takenplanner in windows kan laten runnen, maar de pc's staan ook niet altijd aan.

Het zou m.a.w. nog veel handiger zijn mocht dit volledig autonoom gebeuren.

De tijdsklok met een korte schakeltijd zou ook een optie zijn, degene die ik nu heb werkt maar per 15 minuten. Mischien iemand idee of er iets bestaat dat zelfs maar 10 seconden even uitschakeld op een bepaald tijdstip?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 23:34
Misschien dat ik het niet helemaal begrijp of goed lees, maar waarom gebruik je in jouw opstelling nog die speedtouch? Die Linksys is toch gewoon modem + router :?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Tom_G
Neen, die linksys is enkel een draadloze router zonder modem.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Waarom schakel je router gedeelte van linksys niet uit en gebruik je hem als access point? Dan kan je gewoon de Speedtouch als router gebruiken en die dus ook altijd bereiken. Maargoed, op deze manier ben je er ook al dichtbij zie ik.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:32
Ik zou op de Linksys een gehackte firmware zetten en een cron-job aanmaken die iedere nacht om 4:00 die telnet-opdracht geeft :P

Voor Linux zijn er tal van manieren om die telnet-commando's te geven, via Perl bijvoorbeeld, of als je toch al PHP programmeert, een command-line PHP-scripje kan dat (mits je PHP op de beperkte ruimte die de Linksys biedt krjigt). Open socket, wacht een seconde, stuur een string met je username\r\n, wacht een seconde, stuur een string met je wachtwoord\r\n, wacht een seconde, stuur "system reboot\r\n" en sluit de verbinding.

Iets netter kan ook, met foutafhandeling erbij en zo...

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Tom_G
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 29 januari 2006 @ 14:11:
Ik zou op de Linksys een gehackte firmware zetten en een cron-job aanmaken die iedere nacht om 4:00 die telnet-opdracht geeft :P

Voor Linux zijn er tal van manieren om die telnet-commando's te geven, via Perl bijvoorbeeld, of als je toch al PHP programmeert, een command-line PHP-scripje kan dat (mits je PHP op de beperkte ruimte die de Linksys biedt krjigt). Open socket, wacht een seconde, stuur een string met je username\r\n, wacht een seconde, stuur een string met je wachtwoord\r\n, wacht een seconde, stuur "system reboot\r\n" en sluit de verbinding.

Iets netter kan ook, met foutafhandeling erbij en zo...
Klinkt fijn, maar ik zou niet zo onmiddelijk weten hoe hier aan te beginnen. ;(
Aarsbuds0r schreef op zondag 29 januari 2006 @ 13:56:
Waarom schakel je router gedeelte van linksys niet uit en gebruik je hem als access point? Dan kan je gewoon de Speedtouch als router gebruiken en die dus ook altijd bereiken. Maargoed, op deze manier ben je er ook al dichtbij zie ik.
Ik vind de mogelijkheden wat routing e.d. betreft van de Linksys beter dan die van de speedtouch. :)

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-04 23:34
Tom_G schreef op zondag 29 januari 2006 @ 14:37:
Klinkt fijn, maar ik zou niet zo onmiddelijk weten hoe hier aan te beginnen. ;(
Kijk eens op www.openwrt.org bijvoorbeeld.

ach...in een volgend leven lach je er om!

Pagina: 1