Toon posts:

Laptop, welke van de drie?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Sta op het punt een laptop aan te schaffen (studiedoeleinden). De afgelopen weken naar info gezocht op internet (kieskeurig, dit forum) en rondgevraagd. Nou wil ik op korte termijn een keus maken uit drie verschillende modellen. Budget is ongeveer 1000 euro.

Vereisten:

-Snelheid
-Degelijkheid/ Robuustheid
-Duurzaamheid/ Kwaliteit (moet drie jaar meekunnen)
-Batterijduur 4 a 5 uur
-NIET voor spellen (voornamelijk mailen, surfen, tekstverwerken, downloaden, lichte software)
-Optimale mogelijkheden voor draadloos internetten
-Goede service (door heel Europa, garantie-uitbreiding naar 3 a 4 jaar, liefst ongevallenverzekering)

De drie modellen:

-Acer TravelMate 4152LMi

Type processor Intel Pentium M
Uitvoering Centrino Dothan740
Kloksnelheid 1700 MHz
Intern geheugen 512 MB

Beeldscherm type TFT
Beeldscherm grootte 15 inch
Beeldscherm resolutie 1024 x 768
Videokaart type Intel 915GM
Videogeheugen 64 MB (gedeeld)
Model videokaart onboard

Opslagcapaciteit 60 GB
Snelheid 4200 rpm
Media station DVD-Dual, cardreader

Aansluitingen Ethernet, Firewire, IR, modem, TV-out, USB 1.x, USB 2.0, Wireless LAN
PC card 1 x type II
Accu 65 Wh Li-ion
Gewicht 2900 gram

-Asus A3E-W014H

Uitvoering Dothan 740
Kloksnelheid 1730 MHz
Intern geheugen 512 MB

Beeldscherm type TFT
Beeldscherm grootte 15 inch
Beeldscherm resolutie 1024 x 768
Model videokaart onboard

Opslagcapaciteit 60 GB

Aansluitingen Ethernet, gigabit Ethernet, Firewire, IR, modem, TV-out, USB 2.0, Wireless LAN
PC card 1 x type II
Accu Li-Ion
Besturingssysteem Windows XP
Gewicht 2800 gram
Overige bijzonderheden Webcam

-Toshiba Satellite M70-122

Uitvoering 740
Kloksnelheid 1730 MHz
Intern geheugen 512 MB

Beeldscherm type TFT
Beeldscherm grootte 15,4 inch
Beeldscherm resolutie 1280 x 800
Videogeheugen 128 MB
Model videokaart onboard

Opslagcapaciteit 60 GB

Aansluitingen Ethernet, Firewire, modem, TV-out, USB 2.0, Wireless LAN
PC card 1 x type II
Accu Li-Ion
Gewicht 2710 gram

Zijn er soortgelijke modellen van deze (of andere) fabriekanten die jullie aanbeleven dan hoor ik dat graag.

Nou ben ik niet zo heel erg thuis op de computermarkt, zou advies en tips erg waarderen.

Ook ervaringen met ongeveer dezelfde modellen/ fabriekanten zijn welkom!

Bedankt alvast! :D

Wouter

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-02 11:16
Pssst....Groeten doen we niet, hier op GoT

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
leg de specs naast elkaar, en kijk wat de verschillen zijn, en laat het dan nog es weten

PSN: djmurcielago

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik zou, gezien de 3 keuzes die je hebt, de Acer buiten beschouwing laten (hij heeft niet meer specs, en de kwaliteit van Acer is lager dan Asus/Toshiba).

Zelf zou ik voor de Asus gaan, maar de Toshiba heeft widescreen, de Asus niet. Zelf kiezen tussen die 2 dus.

• DJkim
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-03-2024

DJkim

Tweak met mate!!! :)

Lage resolutie is alleen geen probleem als je gewend bent met 1024x768 maar persoonlijk vind ik hogere resolutie fijner om ermee te werken (excel). En verder vind ik dat Asus iets mooier is dan andere merken.

Lucky Goldstar

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Lood om oud ijzer dunkt mij. Ze hebben allemaal wel ongeveer dezelfde specs, dus zou ik kiezen voor het merk (of wat je het goedkoopste kan krijgen).
Toshiba is een goed merk en Asus heeft ook wel zo z'n pro's. Volgens mij gewoon kijken welke van deze twee je het makkelijkste kan krijgen.

Toshiba heeft dan iig meer pixels en is 100 gram lichter.

[ Voor 10% gewijzigd door Delerium op 28-01-2006 14:54 ]

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
De Toshiba Satellite M70 heeft waarschijnlijk (kan dit immers niet terugvinden op de Toshiba-site)
een 5400 rpm harde schijf (beduidend sneller dan een 4200 rpm harde schijf).
Nadeel aan de Toshiba vind ik dan weer dat hij beschikt over een zgn. trubrite-scherm (spiegelend).
Dit geeft een hoger contrast, maar wanneer de lichtinval verkeerd zit (vb. buiten) zie je haast niets.
Ditzelfde nadeel vinden we ook bij de Asus A3E, maar niet bij de Acer Travelmate 4152LMi.

Verder hebben zowel de Acer als de Asus 4 USB-poorten, de Toshiba slechts 3.
Je moet er ook rekening mee houden dat op de Acer Windows XP Professional zit, wat toch wordt aangeraden voor studenten (je kan het natuurlijk ook zelf installeren)

De batterijduur van de Acer en de Toshiba zit wel goed (4 à 5 uur), van de Asus kan ik de batterijlooptijd niet terugvinden.

Dus, als je een niet-spiegelend scherm wil, ga dan voor de Acer, heb je meteen ook Win XP Pro.
In het andere geval, kan je voor de Asus gaan indien de batterijlooptijd behoorlijk blijkt, indien niet, ga dan voor de Toshiba.

Hierbij werd geen rekening gehouden met de robuustheid of de service.

Acer blijkt soms robuust, soms niet. (heb al beide kanten gehoord), over Asus zijn de meesten positief, Toshiba dan weer iets minder.

Verder hangt het ervan af of je de laptop meteen nodig hebt. Indien niet, dan loont het wellicht de moeite om nog 1 à 2 maand de kat uit de boom te kijken.

De Core Duo modellen komen momenteel namelijk op de markt, verwacht dat tegen begin maart de meeste fabrikanten wel een aantal van die modellen hebben. Die zijn een heel stuk sneller en niet eens zo duur (zie Dell Inspiron 9400 - ca. 1100 euro, maar komt niet in aanmerking vanwege te groot)

Verwijderd

Topicstarter
Okay, hier kan ik zeker wat mee, bedankt :)

Acer moet het, ook volgens jullie, vaak ontgelden dus heb daar inmiddels een streep doorgehaald.

Batterijlooptijd van de Asus kan ik ook nergens terugvinden, iemand een idee?

Dan zal ik de service en garantie mogelijkheden van Toshiba en Asus ook nog eens wat verder uitzoeken. Meen dat het standaard één om twee jaar is en dat het bij Toshiba iig nog uit te breiden is.

Dan zal het toch gaan aankomen op de robuustheid/ degelijkheid/ duurzaamheid/ mobiliteit/ bouwkwaliteit tussen Toshiba en Asus.

Wat zijn jullie ervaringen en meningen hierover?

• jozy
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-01 09:19
mijn huisgenoot heeft een asus laptop, ongeveer met dezelfde specs als jij weet het exacte type niet meer maar die is heel stevig en goede eigenschappen. asus is zeker een aanrader.

• Fat Baba
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-02 00:50
denk dat die asus laptop ongeveer 3 max 3,5 uur meegaat,
heb zelf ook ongeveer zon's asus laptop met als grootste verschil een x700 als gpu,

een turion cpus schijnt wel iets langer op de accu te kunnen............

Verwijderd

de stevigheid van een toshiba laptop is erg goed, plus het feit van de 5400 toeren harddisk.
het is een widescreen wat erg lekker werkt, goede garantie, redelijk veel servicepunten in nederland.
windows xp pro is standaard bij toshiba.

bij acer heb je de garantie die erop zit ook echt altijd nodig, de dvd roms vallen meestal na 1/2 tot 1 jaar uit, de asus is ook erg goed maar heeft nog niet de kwaliteit van een toshiba.

Verwijderd

Topicstarter
Heb inmiddels de Toshiba besteld, komt toch het beste uit de bus. Zeker ook vanwege de garantieuitbreiding naar 4 jaar (asus 3) en een all-risk verzekering van 69 euro per jaar (ongevallenschade).

Nou krijgt het model dit ik besteld heb, de M70-122 van 2005, op korte termijn een opvolger (aldus mijn dealer). Wat betekent dit meestal? Succes, dus er op voortbouwen? Of meer een vervanging? Ben erg benieuwd hiernaar.
Pagina: 1