Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Geld verdienen zonder een bedrijf te hebben.

Pagina: 1
Acties:
  • 726 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal

Ben van plan om een web dienst aan te bieden via mijn website. Nu maakt de dienst niks uit. Maar het gaat erom dat ik nog geen eigen bedrijf wil starten. Omdat ik dan in de problemen kon met mijn studiefinanciering. Of is dat niet zo?
Maar mag ik zo'n dienst aanbieden waar men voor betaald zonder zelf een bedrijf te hebben?

alvast bedankt

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 13:20
Ik heb ook een eigen (eenmans)bedrijf, en moet ook nog beginnen aan mn studie.
Volgens mij kom je niet in de knoop met de studiefinanciering als je minder dan een x aantal euros per maand/jaar verdiend. Maar ditzelfde geld ook als je geen bedrijf hebt.
Als je wel meer gaat verdienen kun je er een BV (of het engelse limited (goedkoper!)) van maken, en jezelf dan een lager salaris toekennen omdat je "naast je studie niet zoveel tijd meer hebt voor het bedrijf" (moet je dan wel afstemmen met de autoriteiten etc). Na je studie kun je dan je salaris weer opkrikken en dat geld uit je bedrijf pompen ;)

EDIT: Zou even informatie vragen bij je KvK, heb ik ook gedaan. in mijn geval (kvk lisse) kwam er eens per week een accountant langs die je gratis te woord kon staan, die heeft mij veel advies kunnen geven.

[ Voor 16% gewijzigd door TheBlasphemer op 28-01-2006 13:02 ]

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Inkomen is inkomen. Of je dit nu doet door iets (nieuw) voor geld te verkopen of door het verlenen van een betaalde dienst.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 28-01-2006 13:11 ]

ARME AOW’er

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:44

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:16

paQ

TheBlasphemer schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 13:00:
Ik heb ook een eigen (eenmans)bedrijf, en moet ook nog beginnen aan mn studie.
Volgens mij kom je niet in de knoop met de studiefinanciering als je minder dan een x aantal euros per maand/jaar verdiend. Maar ditzelfde geld ook als je geen bedrijf hebt.
Als je wel meer gaat verdienen kun je er een BV (of het engelse limited (goedkoper!)) van maken, en jezelf dan een lager salaris toekennen omdat je "naast je studie niet zoveel tijd meer hebt voor het bedrijf" (moet je dan wel afstemmen met de autoriteiten etc). Na je studie kun je dan je salaris weer opkrikken en dat geld uit je bedrijf pompen ;)

EDIT: Zou even informatie vragen bij je KvK, heb ik ook gedaan. in mijn geval (kvk lisse) kwam er eens per week een accountant langs die je gratis te woord kon staan, die heeft mij veel advies kunnen geven.
dat werkt zo niet hoor

je kan geen BV hebben en jezelf een laag salaris uitbetalen.
Bij een BV staat een bepaald honorarium tegenover.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11 13:20
paQ schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:27:
[...]

dat werkt zo niet hoor

je kan geen BV hebben en jezelf een laag salaris uitbetalen.
Bij een BV staat een bepaald honorarium tegenover.
Als je het kan verklaren, bijvoorbeeld omdat je door studie bijna geen tijd meer in bedrijf steekt, kan dit. Zoals ik al zei, wel alles overleggen met de belastingdienst en al die troep, en alles goed op papier vastleggen, maar het kan wel. Heb het zelf met mijn ouders uitgezocht...

Maarja, laatste advies blijft gewoon staan: Ga langs de KvK :)

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

Verwijderd

Topicstarter
Eerste mijn concept uit werken en dan kijk ik nog wel verder.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Om op de beginvraag antwoord te geven: ja dat mag. Het wordt alleen lastiger als je diensten aanbiedt aan bedrijven, omdat die niets inkopen zonder dat daar een geldige factuur tegenover staat. Als je dat wilt doen moet je minimaal een eenmanszaak oprichten, omdat je BTW-administratie moet voeren etc. etc.
Aan particulieren mag het natuurlijk altijd, zolang je de verdiensten maar bij je belastingaangifte opgeeft en er dan alsnog belasting over betaald. Je mag tegenwoordig ruim 10.000 euro netto bijverdienen zonder dat het gevolgen heeft voor je studiefinanciering.

• MSalters
  • Laatst online: 13-09 00:05
Bedrijven kopen inderdaad niets in zonder factuur. Alleen zou jij als kleine ondernemer toch moeten weten dat ook particulieren facturen mogen maken. Je mag alleen geen BTW verrekenen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werkt dat zo'n factuur maken als particulier.
Weet iemand waar ik daar informatie over kan vinden?

• MSalters
Vrij simpel. Je begint met een A4tje in de printer te doen ;)

Serieus, er hoeven maar een paar dingen op:
De klant (KvK nummer is handig)
De geleverde dienst
Het bedrag (zonder BTW, want je bent particulier)
De gevraagde methode van betaling (gewoon je bankrekeningnummer, dat snapt een MKB'er)
De datum van de levering
Je Sofi nummer (weet ik niet zeker, maar het kan geen kwaad)
Een unieke identificatie (Bijvoorbeeld combinatie datum/klant, desnoods met volgnummer)

Zo'n factuur is er voor drie partijen: jezelf, je klant en de fiscus. Als de fisucs je controleert (blijkbaar je grootste zorg) dan kun je je omzet aantonen. De fiscus kan eventuele fraude aantonen door met een verzwegen factuur aan te komen (omdat jouw klant die heeft gebruikt om zijn kosten aan te tonen richting de fiscus). Zorg er dus voor dat je ze keurig allemaal aangeeft

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik hierover meer informatie vinden?
Hoe een factuur maken snapte ik ook al maar ik zat meer over de kwestie belasting?

Kan KvK mij hier meer informatie over geven? Of geven zij alleen informatie over hoe je een bedrijf opstart.

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:05:
Waar kan ik hierover meer informatie vinden?
Hoe een factuur maken snapte ik ook al maar ik zat meer over de kwestie belasting?
Er is weinig kwestie belasting aan. Alle inkomsten die niet uit loondienst komen moet je opgeven bij "Inkomsten uit overige werkzaamheden" zodat ze in box 1 in het progressieve stelsel belast worden. Simple as that, meer is er niet aan.

Professionele website nodig?

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Dit ook even voor mijn eigen begrip: als ik iets wil bijverdienen kan dat dus gewoon door een factuur zonder BTW. Vervolgens geef ik het bij mijn aangifte aan als Opbrengst uit overige werkzaamheden?

Dus stel dat ik een kleine website voor iemand zou maken en reken daarvoor 25 euro per uur (voorbeeld), dan kan ik dus een factuurtje als volgt opstellen:

10 uur x 25 euro = 250 euro

Vervolgens betaalt diegene mij 250 euro netto. Deze geef ik bij mijn aangifte aan en dan wordt er nog loonheffing over berekend. De facturen bewaar ik dan netjes in een map voor het geval dat de belastingdienst meer erover wil weten.

That's it?

Hoeveel mag je op deze manier dan bijverdienen? Ook als je al een vaste baan hebt met een salaris van >30k. Heeft dit nog andere gevolgen?

En hoe hoog is deze loonheffing dan?

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• curry684

curry684

Lethalis schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:48:
Hoeveel mag je op deze manier dan bijverdienen?
Zoveel miljoenen als je kunt :)
Ook als je al een vaste baan hebt met een salaris van >30k.
Waarom niet? Gelukkig heeft de SP nog geen bal te vertellen in Nederland en hebben we dus geen kleptocratentax, dus is er geen max aan wat je kunt verdienen.
En hoe hoog is deze loonheffing dan?
38% tot 30k, 42% tot 50k, 52% over het meerdere ;)

• Lethalis
  • Niet online
curry684 schreef op woensdag 01 februari 2006 @ 11:51:
[...]
38% tot 30k, 42% tot 50k, 52% over het meerdere ;)
Als ik 32k bruto verdien uit vaste baan, dan betaal ik dus 42% loonheffing over alles wat ik erbij verdien? :)

Oftewel, van die 250 euro blijven 145 euro netto over.

Dan zit ik alleen nog met dat stomme concurrentiebeding in mijn contract, waarin ook staat dat ik geen werk voor mezelf mag verrichten. Mocht de werkgever daarachter komen, in hoeverre kan hij dan echt iets tegen mij beginnen?

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Ontslag op staande voet, schadeclaim etc.
Nu is het wel zo dat het gemiddelde concurrentiebeding voor de rechter maar matig standhoudt, een werkgever kan wel van alles willen maar hij mag je natuurlijk niet beperken in je persoonlijke vrijheid. Je mag in je eigen tijd doen wat je wilt, en zolang dat niet concurreert met je werkgever mag hij dat niet verbieden.

• curry684

curry684

Ach da's altijd voor ruime uitleg vatbaar. Ik heb een werkgever gehad die vond dat hij IP had op alles wat ik 's avonds programmeerde omdat ik overdag als developer voor hem werkzaam was. Ik heb redelijk hard gelachen :D

In de praktijk loopt het allemaal niet zo'n vaart. Zoals Daniel zegt is het een concurrentiebeding. Dat beschermt je werkgever ertegen dat je met de kennis die je bij hem in loondienst hebt opgedaan in je vrije tijd een lucratieve handel gaat opzetten voor lagere tarieven als hij terwijl hij voor jouw opleidingen en verzekeringen kromligt. Gemiddelde concurrentiebeding is een hamerstuk bij de kantonrechter, en een in jouw voordeel zolang je niet echt obviously in dezelfde vijver vist als zij. Ga dus niet betaald websites maken voor andere ondernemers als je bij een webdevtoko werkt.

Sowieso algemene tip: als je buiten het standaard stramien van 5 dagen per week 9-to-5 werken dingen wil gaan doen, neem een goede rechtsbijstandsverzekering. Het is alleen al handig als 'dreigement' mocht werkgever/klant/whatever ergens een probleem van maken :)

• Lethalis
  • Niet online
@Daniel & curry684:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb ook nog dit gevonden:
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h139.htm

En dat onderbouwt jullie posts :) Kortom, als nevenactiviteiten niet nadelig zijn voor de werkgever kan hij er in principe weinig tegen doen. Rechtsbijstandverzekering heb ik overigens sowieso ;)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:16

paQ

nevenactiviteiten worden al heel vlug nadelig voor een werkgever.
ik heb het al tientallen keren zo meegemaakt.

mensen die er over internet wat bij doen.
dat bouwt langzaam op, naar een onproductive werkdag :|

men zat al snel uren achtereen de nevenactiviteit de hoofdactiviteit te laten zijn...
en dan vlieg je er zo uit wmb :Y)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dus mijn loonheffing gaat wel van het verdiende geld af. Als ik het opgeef.

• 2mb
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11 23:47

2mb

Nog een nuttige link naar de Belastingsite:
U verricht freelance werkzaamheden

Je betaalt alleen BTW als je als ondernemer wordt gezien voor de Belastingdienst, daar staat hier meer over.

Mijn muziek op SoundCloud - Speel online rikken - Maak muziek in je browser

• MSalters
Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2006 @ 18:42:
Oke, dus mijn loonheffing gaat wel van het verdiende geld af. Als ik het opgeef.
Opegeven is wel zo handig, want je bedrijfsklanten trekken jouw factuur van hun winst af.

Pagina: 1