Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CCFL] setje kapot door verwisselen inverters !

Pagina: 1
Acties:

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-04-2024
Ik heb hetzelfde probleem als hier:
Ccfl-inverter blaast hele tijd op.
nl. inverters van 2 verschillende setjes omgewisseld, waarvan 1 kapotte, en 1 werkende inverter, dus bij het omwisselen, brandde 1 setje wél, het andere niet.
Maar nu is het probleem dat bij het terugplaatsen van de 2 inverters, in de oorspronkelijke situatie, geen een van de 2 setjes nog gaan, en bij tests met nog andere setjes blijken deze 2 inverters idd kapot, gewoon door ze om te wisselen !?
Weet iemand hoe dit komt want ik heb geen zin om nog meer inverters te mollen...

Verwijderd

hm, ik heb nog nooit een inverter kapot zien gaan door ze van sets om te wisselen..heb je al eens binnenin de inverter gekeken om te kijken of er niets doorgefikt is ofzo? :9

Verwijderd

Kijk eens naar de plus en min van elke inverter. Fabrikanten verschillen daar vaak in aangezien daar geen standaard voor is.

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02-11 17:11
is er wel een standaard voor voltage dan?

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

• Ward Vr
Op het printplaatje van de inverter, zie ik niets staan over positef of negatief, wat ik wel zie, is dat bij alletwee de inverters, de "beveiliging" (of hoe noemt het, zo'n klein glazen buisje met een draadje erin dat smelt bij een te hoog ampèrage) dus dat draadje IN het buisje is bij beide inverters doorgesmolten, veel info staat er niet op de printplaat, weet iemand welk 'buisje' ik nodig heb om het doorgebrande te vervangen ?

• Ives
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03-11 20:49
Het glazen buisje uit de houder nemen en op het metaal aflezen wat daar opstaat. bv. 1A => 1 ampère.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
DJFliX schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 15:31:
is er wel een standaard voor voltage dan?
Input wel, en dat is 12V.

Dat glazen buisje heet overigens een zekering.

[ Voor 13% gewijzigd door Widow op 28-01-2006 17:47 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Ward Vr
Ik bedoel niet de zekeringen met zo'n metalen houdertje, maar nog kleinere, 1 cm lange, gegoten glazen buisjes, waar een metaaldraad door loopt, die verbonden is met de 2 pootjes van de zekering .

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ward Vr schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:23:
Ik bedoel niet de zekeringen met zo'n metalen houdertje, maar nog kleinere, 1 cm lange, gegoten glazen buisjes, waar een metaaldraad door loopt, die verbonden is met de 2 pootjes van de zekering .
Heb je daar dan een foto van ofzo? Want meestal is 'een glazen buisje met een metaaldraad die kan doorsmelten' een zekering :p
Het kan dan zijn dat je CCFL kapot is en zo van je inverter een te hoog amperage vraagt (want dan slaat en zekering toch door?)

Verwijderd

Ward Vr schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 18:23:
Hehe, heb ik paar maand geleden ook gehad, de inverters hebben de + en de - andersom zitten, ik heb het opgelost door de contacten van dat glazen buisje met elkaar te verbinden en nu werken ze weer goed ;)

Is me trouwens met 3 invertes overkomen 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2006 19:37 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Ik heb het ook gehad, maar ik heb er meteen een diode in gestoken, dan kan je em niet meer verkeerd aansluiten. Het is inderdaad een zekering, maar de waarde is onbekend (speciaal gemaakt voor de fabrikant vrees ik, dus waarde kan je niet achterhalen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:37:
[...]

Hehe, heb ik paar maand geleden ook gehad, de inverters hebben de + en de - andersom zitten, ik heb het opgelost door de contacten van dat glazen buisje met elkaar te verbinden en nu werken ze weer goed ;)

Is me trouwens met 3 invertes overkomen 8)7
Is dat wel veilig?

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Verwijderd

Mwah, redelijk veilig ik draai nu al 3 maand ofzo daarmee, maar zodra je kortsluiting hebt, of als de inverter overbelast wordt dan zal hij waarschijnlijk of zegmaar ontploffen ( die ene elco die erop zit ), of hij zal doorfikken. Maar hij kan wel eerst nog een paar minuten kortsluiting hebben zonder dat dat gebeurt. :P

• Ives
Enkel doen als je een goede brandverzekering hebt. ;)
Staat er geen code oid op die zekering?

• Ward Vr
ff losgesoldeerd en dit is het: (met 2 vingers ernaast ;) )
Afbeeldingslocatie: http://img394.imageshack.us/img394/72/zekering4zv.th.jpg

• naftebakje
Ives schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 20:06:
Enkel doen als je een goede brandverzekering hebt. ;)
Staat er geen code oid op die zekering?
Als er geen zekering meer inzit werken die transistoren erin als zekering, 2 nieuwe erin na kortsluiting (stinkt een beetje, knalt niet) en het werkt weer :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Ward Vr
Over welke transistoren heb je het ? En hoe weet ik welk type ik moet kopen ?
Dit is de inverter: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://img89.imageshack.us/img89/103/dscn02614uk.th.jpg

• Ives
Aan de F die je kan zien naast het componentje kan je al afleiden dat het een zekering (Fuse) is, welke waarde kan ik zo echt niet zien.

• Ward Vr
Op de ene inverter staat onder het componentje 'FUS' op de andere 'F1'
(btw ik denk dat dat verhaal van die transistoren niet klopt, want de stroom (neg. pool) moet eerst door de zekering, alvorens verder te kunnen gaan (te zien aan de achterkant van het plaatje)

• naftebakje
Wat ik zeggen wil met "die transistoren werken als zekering", is dat deze tranistoren meestal van dergerlijke kwaliteit zijn, dat zij het eerste sneuvelen bij overbelasting of kortsluiting. Als je dus zo'n kapotte zekering vervangt door een diode (om te beschermen tegen verkeerd aansluiten) zullen als er iets misloopt die transistoren eruit knallen, met nieuwe erin te zetten is dat weer opgelost. Ik gebruik ze zonder zekering, en dat werkt perfect.

Pagina: 1