Asrock P4V88 dood door kapotte baan op de printplaat ?

Pagina: 1
Acties:

• Ward Vr
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20-03 12:15
Bij het vervangen van de processorcooler raakte ik per ongeluk 1 baan op de printplaat van het moederbord (die dus doorgesneden is), nl eentje die van de processor naar de northbridge loopt, nu is het probleem dat de pc helemaal niet meer wil starten, en zelfs geen beepjes geeft als ik hardware weglaat, wél gaan de fans nog als ik de stroom aanleg.
Zit het probleem hem in die éne kapotte baan of is de oorzaal ergens anders te zoeken ?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Wat denk je zelf?

samenvatting van je startpost:
"Mijn moederbord werkte, toen sloopte ik een printbaan en nu doet ie het niet meer; zou het komen doordat ik een printbaan heb gesloopt?"
:+

hmm, ik zou zeggen van wel; uiteraard kan het ook ergens anders aan liggen maar gezien wat er aan vooraf ik gegaan zou je bijna direct zonder twijfel kunnen aannemen dat dit niet het geval is.
Misschien kun je de baan blootleggen door de lak weg te krabben met een stanley mesje. Hierna zou je het kunnen afplakken en proberen te repareren met zilverlijm. Echter als de beschadiging bij de cpu/NB zit lijkt me de kans van slagen vrij nihil doordat de banen veels te dicht op elkaar zitten. Ik denk dat je een nieuw bord kunt gaan halen :/

Bij groffere banen is dit mogelijk maar tegenwoordig zitten die krengen TE dicht op elkaar wat deze manier van reparatie vrijwel onmogelijk maakt..

edit:
Je zou je ook moeten afvragen of een potje zilverlijm a €20 met weinig kans van slagen opweegt tegen een nieuw asrock bordje. NOFI, maar asrock borden zijn niet bepaald duur denk ik.. :>

[ Voor 45% gewijzigd door Pakjebakmeel op 28-01-2006 11:52 ]

• Ward Vr
Zijn er nog andere mogelijheden, buiten de zilverlijm ?

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Mja je kan met een potlood proberen een lijntje te tekenen :)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:08

Exirion

Gadgetfetisjist

MicDis schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 12:25:
Mja je kan met een potlood proberen een lijntje te tekenen :)
Kansloos. Dat geeft een hele hoge weerstand (de goedkoopste weerstanden zijn niet voor niks van koolstof gemaakt) en is voor een schakeling totaal anders dan een printbaan.

De beste oplossing is de printbaan blootleggen door de lak van de baan af te krabben en dan te solderen. Een andere optie is om de eindpunten van de baan met een draad aan elkaar te solderen. Dan bypass je de baan.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Ward Vr
Dat solderen zal zeer moeilijk worden, want het gaat om nog geen millimeter... ;(
Misschien afplakken en een druppeltje soldeertin op de "onderbreking" laten opvallen ?

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:21
Solderen kan zo je kijkt waar die banen heenlopen en zoekt 2 soldeerpuntjes op je mobo.

If it aint broke, fix it till it is!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Idd, aan die optie had ik nog niet gedacht.. Gewoon de 2 dichtsbijzijnde soldeereilandjes vebinden met een draadje; echter weet ik niet of je mobo dit leuk vind ivm de xtra weerstand/timing..

• Ward Vr
En ik weet ook niet of de winkel waar ik het bord gekocht heb dit leuk vind ivm met de garantie... :|
maar genoeg gezaagd we beginnen eraan: op hoop van zegen (slechter kan het toch niet) :9

• Ward Vr
Klaar met solderen! Ik heb zo gewerkt
- lak van de kapotte baan weggekrast met een stanleymes
- de omgeving rond de 'wonde' afgeplakt
- een minidruppeltje soldeertin op de wonde gelegd, en laten smelten met een half-afgekoelde soldeerbout
Perfect gelukt !!! het mobo werkt weer ! !) :P

btw: ik moest zelfs met een vergrootglas en een zaklamp werken, want om de mm lag er een baan :*)

[ Voor 17% gewijzigd door Ward Vr op 28-01-2006 17:53 ]

• Kluk-Kluk
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 00:15

Kluk-Kluk

laat maar vallen.....

Dat is dus tweakers alike :p

Leuk dat het gelukt is :)