[iMac] Overnemen scherm vanaf WindowsXP

Pagina: 1
Acties:
  • 379 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-02 16:15

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Mijn moeder heeft afgelopen maand een iMac G5 gekocht. Puur voor internet en tekstverwerken, ze heeft er dan ook MSoffice2004 voor de Mac bij. Ze werkte hiervoor met Windows98 en verdwaalt nog af en toe in de interface. Zelf heb ik nagenoeg geen Mac-kennis, maar daarbij kan ik haar nog wel helpen. Maar hoe kan ik op afstand meekijken? VNC of iets remote-assistent achtigs zou genog zijn. We zitten echter beiden achter een NAT-router, zonder vast IP-adres. Ik heb geen idee hoe ik contact zou moeten initieren, behalve wellicht via MSN, maar daar kan ik volgens mij niet naar een andere tool overstappen.
Kortom, welke tool is geschikt om scherm/toetsenbord van een iMac G5 vanaf WindowsXP over te nemen, met beiden een NAT-router?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Verwijderd

Dat jij geen vast IP hebt maakt niets uit.

Je kan toch contact initieren met zo'n andere nieuwe vinding, de telefoon?

Geeft zij even haar huidige IP en klaar...

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:54

SambalBij

We're all MAD here

Kan met VNC, je moet dan alleen wel een portmapping maken voor de VNC poort op de NAT router bij je moeder. Je kunt een password op VNC zetten, ik heb alleen geen idee hoe veilig dat is.
Je zult dan op het moment dat het nodig is het IP adres van je ma moeten opzoeken, en dan daarheen connecten met een VNC client. Je kunt wellicht VNC installeren maar niet automatisch laten starten, en je ma eerst telefonisch helpen om VNC op te starten.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Je kan haar ook elke avond automatisch een mailtje naar jou toe laten sturen. Daarin is ook wel het IP te vinden.

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 10:41

chem

Reist de wereld rond

OS X heeft een VNC server ingebouwd, al is een TightVNC zoals osxvnc universeler en sneller.
Je enige probleem is idd het routing en IP verhaal. VNC heeft echter een vaste port, dus die zou je moeten kunnen doorsturen naar een vast/juist intern ip. En om het IP uit te zoeken zijn er zat kleine tooltjes/widgets/whatever die dat kunnen tonen.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-11-2025
VNC lijkt er gewoon te zijn voor de mac, wellict heb je wat aan deze search query:
http://www.google.co.uk/s...VNC+Mac&btnG=Search&meta=

Dit leek wel wat te zijn:
http://howto.diveintomark.org/remote-mac/

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Joost E. Boere schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 10:50:r beiden achter een NAT-router, zonder vast IP-adres. Ik heb geen idee hoe ik contact zou moeten initieren
Nog een idee: Je laat haar naar www.watismijnip.nl gaan, en voorlezen wat haar ipadres is.
De rest over portmapping e.d. staat hierboven al uitgelegd.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Wow, veel en snel reacties.
grizzlybeer: Het probleem is niet het gebrek aan vast ip-adres, maar het feit dat je achter een NAT-router alleen verbindingen kan initieren, en niet vanaf elders kan laten starten. Zodra de verbinding er is kan alles, maar opstarten is het probleem. Operations geeft hiervoor het logische antwoord dat ik zelf had kunnen verzinnen. Er bestaan trouwens ook dynamic DNS-diensten die het huidige ip-adres voor je bijhouden en aanpassen (maar dat lost het NAT-probleem niet op).
Operations: Goede tip, maar wel gevoelig voor zwakheden in de software. Ik hoop op een dienst die via een centrale server werkt (zoals MSN en ICQ werken). Tot die tijd is dat een prima oplossing.
chem Merci, ik ga eens op die kreten googlen.
TheBlasphemer Goede tip, ik ben de video aan het downloaden.
offtopic:
Lezen vindt ik persoonlijk prettiger, maar hij sluit erg goed aan op mijn vragen

Osiris Ook een goed tip, hoewel ik voor langdurig gebruik liever een of andere dynamic-DNS dienst gebruik.

[ Voor 6% gewijzigd door Milmoor op 28-01-2006 11:12 ]

• TheBlasphemer
  • Registratie: September 2004
Joost E. Boere schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 11:11:
TheBlasphemer Goede tip, ik ben de video aan het downloaden.
offtopic:
Lezen vindt ik persoonlijk prettiger, maar hij sluit erg goed aan op mijn vragen
Je kan natuurlijk ook gewoon de linkjes op die site ff lezen zonder die video te downloaden :)
Maarja, video laat wel precies zien hoe het moet, dus is wel handig, misschien ook voor je moeder ?

[img=http://www.web2messenger.com/smallstatus/w2m/theblasp.png]

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
Voor het IP gebruik ik altijd www.whatismyip.com :Y)

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 13:40

weebl

YARR!

Kijk voor het gedoe met veranderende ip's eens hier:

http://www.dyndns.com/services/dns/dyndns/

Je moet wel een tooltje op je pc zetten die telkens je (veranderende) ip naar dyndns stuurt. Zodat zij er een hostname aan kunnen plakken.

Hiermee heb je toch een beetje een vast ip-adres :Y)

Edit:

En het is gratis ;)

[ Voor 7% gewijzigd door weebl op 29-01-2006 11:29 ]

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

Uhm, kweenie hoe dat precies zit maar bij Essent/@Home krijg je een computernaam/hostname... Die hostname is onafhankelijk van je IP dus vanaf het moment dat je op je router de goeie portforward/mapping aan hebt staan, stel poort 3846 en je connect naar hostname:3846 gaat dat gewoon goed, no mater of je IP net 10min. geleden is veranderd...

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:56

The_DoubleU

Tweaker in München

Het probleem is niet het gebrek aan vast ip-adres, maar het feit dat je achter een NAT-router alleen verbindingen kan initieren, en niet vanaf elders kan laten starten
????
Waar haal jij deze wijsheid vandaan?
Als jij in je router de firewall zo instelt dat all vnc verkeer (port xx) naar een vast ip address moet. (Het interne ip van de G5, bij 192.168.x.x) dan werkt dat gewoon.
Het enige wat jij moet weten is het externe ip, maar daar kan je moeder snel genoeg achter komen via 1 van de website's die hier boven staan.
De router krijgt dan een vnc verzoekje op port xx, en zal het door sturen naar een pc met ip 192.168.x.x en als op die pc dan een vnc server draait dan heb je een verbinding.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Op dat moment doe je effectief niet meer aan de meest basisvorm van NAT. Je bent dan poorten aan het forwarden. Maar ik geef direct toe dat het een kwestie van defintie is wat je nog wel/geen NAT meer vindt. Forwarden hoort wat mij betreft er niet meer bij...
NAT - Network Address Translation. A method for translating internal IP addresses or network addresses into a single globally unique IP address. It permits a nearly unlimited number of users of one class C Network address because global addresses are required only when a user is connected to the Internet. It also serves as a fire wall by keeping individual IP addresses hid-den from the outside world. NAT is configured by defining address pools and specifying whether a port is "Inside" or "Outside". Also see IP.

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Topicstarter
Voor wie de afloop wil weten: OSXVNC op hun Mac, en de UltraVNC-viewer op mijn PC. Aan mijn kant heb ik de poortmapping aangezet. Zij kunnen nu vanaf de server contact op nemen met mijn viewer. Minimaal configureren aan hun kant, en toch wat we zochten.
Enig nadeel, het is traag, het zou makkelijk zijn als ik snel tussen twee layouts zou kunnen schakelen:
"Q: I'm connecting to a system using VNC and it's not very fast, how can I improve the refresh rate/performance of OSXvnc?

A: One thing you can do is look at your selected encoding, you don't always want to choose the strongest one, it takes more CPU time on the VNC server and VNC client machine. We've found that for a LAN you are actually better off with Hextile, Zlib (Raw) or Zlib (Hextile) than the stronger compressions ZRLE and Tight (which are better over low bandwidth). This can very based on your machines as well, if they are G5's go ahead with the stronger encodings. G3's are very slow machines at this point for both clients and servers and so VNC is pretty slow on these no matter what you do, in a LAN environment you might even consider going with RAW (no encoding) for these machines.

Also, keep in mind that MacOS X uses a LOT of colors, more than some operating systems, there is shading and coloring going on in places you wouldn't even notice, but it's there. As just an example, if you have font smoothing set for a flat panel monitor your "Black" letters actually have red on one side and blue on the other(illustrated here), this is much harder on VNC than just two pixel colors. You can improve this by launching System Preferences, going to the "Appearance" tab and setting your font smoothing to Standard.

Another factor which many people ignore is the desktop background, Apple ships with a number of lovely backgrounds but they have millions of colors, so each time your desktop is exposed VNC has to resend that part of the intensive image. Instead set your background to the monotone white, grey or black, which is fast for VNC to send."

Pagina: 1