[linux] kernel patches icm git. Hoe werkt dat nou?

Pagina: 1
Acties:
  • 241 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:07

MrScratch

I am rubber, you are glue

Topicstarter
Ik ben een machine aan het inrichten, waarbij ik wake-on-lan nodig heb. Dit werkt prima, mits de shutdown vanuit windows plaatsvind, maar er moet linux op het systeem draaien en dan werkt het niet.

Wat blijkt, de sis900 driver voor mijn NIC bevat geen wake-on-lan support. Ik ben echter aan het zoeken en dan vind ik:

Kernel v2.6.15-git4 /drivers/net/sis900.c

Hierin staat een flink gebeuren over wol in de sis900.c. Kortgezegd is de changelog:

+ Rev 1.08.09 Sep. 19 2005 Daniele Venzano add Wake on LAN support

Jippie! Het is er dus toch. Echter als ik in de kerneltree 2.6.15 kijk in /usr/src/linux/drivers/net/sis900.c, dan kan ik de patch niet terugvinden.

Mijn vraag is dus, hoe werkt dat nou met git. Is dit een patch die gereject is? Waarom zit deze patch nu niet in de driver van 2.6.15, terwijl deze wel in de git-tree staat. Wie weet meer van deze zaken?

Look behind you! A three headed monkey!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Development trees

The Linux kernel, as well as several other pieces of software, are maintained using the git source code control system. For a more user-friendly wrapper around git, see Cogito.

See http://www.kernel.org/git for a list of git repositories on kernel.org.
Zal wel een soort CVS-achtig-iets zijn, dat git? Ik gok dus op experimentele stukjes code :)

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Klopt, zover was ik ook. Git is het systeem dat Linus gebruikt om de patchmanagement van de kernel te doen. Maar omdat deze patch onder 2.6.15 entries staat, verwachte ik hem inmiddels in de kernel, ook al omdat de patch van september 2005 is.

Anyway, ik zie in de changelog van 2.6.16-rc1 de sis900 wake-on-lan change gewoon staan. Kennelijk is hij wel aanwezig, maar nog niet goedgekeurd voor inclusion in de main-kernel. Ik heb nu de 2.6.16-rc1 binnengehaald en inderdaad in deze tree zit de patch wel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
# cat /usr/src/linux-2.6.16-rc1/drivers/net/sis900.c | grep wol
 *      sis900_set_wol - Set up Wake on Lan registers
 *      @wol: container for info passed to the driver
 *      Process ethtool command "wol" to setup wake on lan features.
static int sis900_set_wol(struct net_device *net_dev, struct ethtool_wolinfo *wol)
        if (wol->wolopts == 0) {
                if (netif_msg_wol(sis_priv))
        if (wol->wolopts & (WAKE_MAGICSECURE | WAKE_UCAST | WAKE_MCAST
        if (wol->wolopts & WAKE_MAGIC)
        if (wol->wolopts & WAKE_PHY)
        if (netif_msg_wol(sis_priv))
static void sis900_get_wol(struct net_device *net_dev, struct ethtool_wolinfo *wol)
                wol->wolopts |= WAKE_MAGIC;
                wol->wolopts |= WAKE_PHY;
        wol->supported = (WAKE_PHY | WAKE_MAGIC);
        .get_wol        = sis900_get_wol,
        .set_wol        = sis900_set_wol

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

MrScratch schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 00:19:
Jippie! Het is er dus toch. Echter als ik in de kerneltree 2.6.15 kijk in /usr/src/linux/drivers/net/sis900.c, dan kan ik de patch niet terugvinden.

Mijn vraag is dus, hoe werkt dat nou met git. Is dit een patch die gereject is? Waarom zit deze patch nu niet in de driver van 2.6.15, terwijl deze wel in de git-tree staat. Wie weet meer van deze zaken?
Dat komt omdat na de release van 2.6.15 er verder gewerkt is aan 2.6.15-git1 en zo verder. Ik vind hem in de rc's van 2.6.16 wel terug.

Hier is de "backport" in de vorm van een patch tegen 2.6.15:
http://tienstra4.flatnet.....6.15-sis900Wol.patch.txt

Dus: mijn patch vertrouwen, of wachten op de volgende release.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
offtopic:
Ik vroeg me trouwens al af waarom mijn laptoppie onder Linux niet meer opstartte met WOL, hier ligt het antwoord dus :D Thnx :)

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik werd er ook al doodziek van ;)

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
irondog schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 01:02:
[...]

Dat komt omdat na de release van 2.6.15 er verder gewerkt is aan 2.6.15-git1 en zo verder. Ik vind hem in de rc's van 2.6.16 wel terug.

Hier is de "backport" in de vorm van een patch tegen 2.6.15:
http://tienstra4.flatnet.....6.15-sis900Wol.patch.txt

Dus: mijn patch vertrouwen, of wachten op de volgende release.
MrScratch kijkt irondog in zijn mooie blauwe ogen... ;)

Ik denk dat ik jouw patch maar eens ga proberen.

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:49

L0g0ff

omg

Maar even een }:O vraagje hoor: Wake on Lan word toch via de bios aangestuurd? Of is het zo dat een OS ook rekening houdt met wake on lan bij het afsluiten van het systeem?

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

• MrScratch

MrScratch

Topicstarter
Op zich wordt het door het bios geregeld. Toch is het zo dat het OS de NIC in een soort wake-on-lan aware state plaatst bij het afsluiten. Anders is het niet te verklaren dat bij afsluiten van Windows het nu goed gaat maar bij linux niet.. Het goede commando hiervoor onder linux is:

ethtool -s eth0 wol g

Ook moet er een bepaald soort power-down gebruikt worden, de ACPI standby state.

Meer info: Using Wake-On-LAN WOL/PME to power up your computer remotely

Patch getest edit:
En bij deze kan ik melden dat de patch geprepareerd door Irondog inderdaad perfect werkt. Het systeem gaat via de local.stop met daarin het bovenstaande ethtool-commando in de goede WOL-state en is met een magic-package weer wakker te maken. Super!

[ Voor 48% gewijzigd door MrScratch op 29-01-2006 13:31 . Reden: Patch getest ]

Pagina: 1