Toon posts:

P4C800 Dlx, system failed cpu test

Pagina: 1
Acties:
  • 416 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb een probleem en misschien kan iemand mij hierbij helpen.

Ik heb al 2 jaar de volgense setup feilloos draaien:

P4C800 Deluxe
P4 3GHz
2x 512 DDR
Saphire Radeon 9800 Pro 128MB
3x 120GB SATA HDD
1x DVD 1x DVDR 1x CDR

Probleem:
Gister was het systeem prima aan het draaien toen ik plotseling geen beeld meer had. Ik reboot en ik blijf geen beeld krijgen en hoor mijn mobo telkens zeggen: "system failed cpu test".

Oplossingen al geprobeerd:
Alles eruit gehaald, schoongemaakt, alleen de essentiele componenten teruggestopt. Geen succes.
Andere AGP videokaart erin gestopt, geen succes.
PCI videokaart erin gestopt, geen succes.
Aan de voeding kan het niet liggen, alle fans en hdd's gaan aan (ook op vga kaart).
Ik blijf geen beeld krijgen (misschien is het iets met het agp slot?).
Problemen zijn hetzelfde als gevonden op dit topic (maar deze is al oud):
hier maar ik zie hier niks over 'geen beeld' en het topic is al oud daarom start ik een nieuwe.

Nog niet kunnen doen:
Processor vervangen.
Mobo vervangen.
Geheugen vervangen.

Ik heb het idee dat het of het mobo of de cpu is, echter blijf ik het vaag vinden dat ik geen beeld heb, wat me doet denken in de richting van het mobo.

Denken jullie aan de cpu of het mobo of iets anders? Hebben jullie nog suggesties tips enz.?

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Probeer een andere CPU zou ik zeggen, doet ´ie dan hetzelfde, is het waarschijnlijk je moederbord. Heb je ook al met 1 reepje geheugen getest?

Het lijkt me trouwens vrij duidelijk "System failed CPU test" je mobo zegt dat niet voor niks.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, geheugen is goed.

Maar waarom dan geen beeld?

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 17:00

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

zeker weten je cpu ik heb het zelfde gehad met een amd systeem
ineens alles zwart . rebooten en deed niets meer .
probeer maar een andere cpu wedden dat ie het weer doet..

suc6 ermee

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-04 22:36

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mr.loepie schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 11:07:
zeker weten je cpu ik heb het zelfde gehad met een amd systeem
ineens alles zwart . rebooten en deed niets meer .
probeer maar een andere cpu wedden dat ie het weer doet..

suc6 ermee
Nee hoor, 9 van de 10x gewoon een dood bordje......

.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• mr.loepie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 17:00

mr.loepie

Canon Eos R5II + wat glas ;-)

nee denk ik niet ik had ook mijn mobo vervangen maar het lag echt aan de cpu.
ik d8 zelf ook eerst mobo dood maar niet dus.
Rol-Co schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 11:27:
[...]

Nee hoor, 9 van de 10x gewoon een dood bordje......

.

Asus Apex Z890, 285K @ 5.6 GHZ all P-core, 5,0Ghz All E-core (custom WC) , 48GB 8000mhz C36 Corsair Dominator Titanium DDR5, Synology 1821+ 24 TB.

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik heb een p4c800 die hetzelfde probleem had , haal je mobo eens uit de kast , schroef de bracket los , en kijk of je backplate geen contact maakt met een kleine condensator, en deze kortsluit (of iets anders )

ik heb namelijk hetzelfde probleem gehad , en ik heb dat opgelost door een bracket zonder backplate te gebruiken , tis maar dat je het weet ...

anders is ofwel je mobo , of je geheugen , of je cpu gaar , ja en dat is niet zo tof :(

Out of the box? What box? There is no box.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor alle reacties.
Ik ben naar een pc shop gegaan en daar heeft iemand mijn cpu in een ander moederbordje gestopt en mijn cpu doet het prima! Daar ligt het dus niet aan.
Zou het dan toch mijn mobo zijn? Ik heb nog niet geprobeerd het mobo los te halen en te kijken naar dat backplate verhaal. Dat zal ik nu even doen.

Bedankt tot zover.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net het geheugen getest en gekeken of het mobo op enige manier kortsluiting maakt, het maakt geen verschil. Het lijkt er dus toch op dat het mobo gewoon dood is.
Op het moment heb ik dus een Asus P4C800 Deluxe. Dit is echter een ouder model en moeilijker te krijgen.
Het model P4C800-E Deluxe is wel nog te krijgen, maar ik kan niet echt vinden wat die "E" is.
Ik zou ook een ander mobo kunnen nemen maar ik gebruik dus echt bijna alle poorten/slots intern en er zijn niet veel mobo's met zoveel interne poorten/slots (raid, sata4x enz enz).
Iemand een aanrader?

Sorry, iets te voorbarig. Hier alle verschillen. Ik ga dus voor de E.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2006 14:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nadat ik naar een MyCom ben geweest om te vragen of zij mijn CPU kunnen testen om te kijken of het probleem daar ligt en het antwoord gekregen te hebben dat de CPU prima was, heb ik een nieuw moederbord besteld; de P4C800-E Deluxe. Het verschil met het mobo wat ik al had is dus de "E".

Dus ik het nieuwe mobo in mijn kast bouwen.... werkt het nog steeds niet!!!!!!!!

Ik heb de videokaart in een ander systeen getest en die werkt ook prima.

Het komt er op neer dat alle compomenten het doen (ook monitor) maar nog heb ik geen beeld en kan ik de pc niet gebruiken.

Wat is de laatste optie (behalve een compleet nieuwe pc)???

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ram/Voeding/jou?

Verwijderd

Topicstarter
Geheugen en voeding is perfect.... het systeem boot alleen ik heb geen beeld. Hdd's draaien, fans draaien. Ik hoor alleen de hdd's niet ratelen. Dus ik denk dat het niet door de bios heen komt. Daarom dacht ik ook dat het aan het mobo lag. maar zelfs nu met het nieuwe mobo heb ik geen beeld. Ik vat sowieso niet waarom ik geen beeld heb gezien de beeldkaart werkt.

• paazei
  • Laatst online: 00:20
Heb je ondertussen al een oplossing kunnen vinden? Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem sinds een week en niks werkt, ik denk ook niet dat mijn cpu dood is en mijn moederbord al helemaal niet.

Verwijderd

Ik heb nog een P4C800 Deluxe, voor precies 80 euro is ie van jou.
Misschien vinden jullie dit te duur, maar hij is net 4 maanden oud ( terug van de RMA ).
Ikzelf heb er nooit problemen mee gehad, ik wil nu niet gaan adverteren hier, maar tis maar zodat je hetzelfde moederbord in handen kunt krijgen.
Anders hou ik hem voor een Auto-PC of Servertje
:Y)

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Waarom denken mensen dat hun voeding goed is als enkel de fans gaan draaien en de schijven opspinnen? Dat zegt toch niets over de stabiliteit van de lijnen? Probeer maar een andere (degelijke) PSU, grote kans dat hier je probleem zit. CPU's gaan trouwens vrijwel nooit spontaan dood, het is of het moederbord of de voeding die vaak voor problemen zorgt.

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 17:14
Veel asus borden gillen "system failed cpu test" als er iets obscuurs mis is. Vaak is het inderdaad de voeding die niet goed (genoeg) is. Asus borden kunnen erg picky zijn.

Ik heb een a7v333 liggen die dezelfde foutmelding geeft een aangezien ik alleen cheap ass voedingen heb kan ik er niets mee. Het is overigens niet 100% zeker dat ie het wel doet met een betere voeding maar het zou wel een mogelijke oplossing zijn, zowel voor jouw bord als de mijne.

• VIPER2001
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-04 23:43

VIPER2001

[GOT]The Source

misschien ligt de 5volt eruit , dan doen de fans ook nog ..

Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS

• paazei
Exorcist schreef op maandag 27 maart 2006 @ 20:19:
Waarom denken mensen dat hun voeding goed is als enkel de fans gaan draaien en de schijven opspinnen? Dat zegt toch niets over de stabiliteit van de lijnen? Probeer maar een andere (degelijke) PSU, grote kans dat hier je probleem zit. CPU's gaan trouwens vrijwel nooit spontaan dood, het is of het moederbord of de voeding die vaak voor problemen zorgt.

• paazei
hmm, er gaat het een en ander fout hier, kan mijn message niet editen, ik wou dus zeggen dat ik een degelijke voeding heb. Ik heb een Tagan 480Watt, wat mij voldoende lijkt voor 1 HD en 1 DVDspeler.
Ik was gewoon in word bezig en had firefox ook aan staan, en ineens, poef allebei mijn schermen uit. Na een manual reboot zegt hij "system failed cpu test".

Zou het ook zo kunnen zijn dat mijn videokaart weer kapot is?

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-05 22:13

IEF

Why so serious?

precies eenzelfde systeem gehad, ook de non-E deluxe.

Met een 3 ghz prescott erin. Bij mij was het de voeding :)

Vervangen door een Tagan 380W voeding, probleem weg..

hope it helps :)

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
misschien ook je mobo ff los uit de kast proberen, en zoals gezegd een andere PSU proberen is zeker aan te raden ja...
Daarnaast zegt dat asus stemmetej heel niet zo veel nee, mijn broertje heeft een A7N8X deluxe en die roept ook af en toe mem test failed of wat dan ook als dat ding gewoon lekker aan het booten is...

• dupondje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-05 13:33

dupondje

Powa 2 Tha PPL :)

is dat het weer ofzo ? vandaag wil op men pc gaan, doet hij niets meer, zelfde probleem !

2x heeft hij cpu test failed gezegd, andere keren zegt hij niets, geen beeld, en boot niet!
andere vga geprobeerd, andere psu geprobeerd, alles losgekoppeld, niets die werkt :(

iemand enig id ? :s

Verwijderd

Het kan aan heel veel dingen liggen.
Maar de meeste bronnen heb je al nagekeken.

Mijn werkwijze bij deze fouten is.

Haal alles uit elkaar, en maak het stofvrij(ook de voeding) zo kun je schoner werken.
Check alle condensatoren van de apparatuur, vooral het moederbord en PSU.

Wanneer dit allemaal in goede staat is, zet het weer in elkaar.
Werkt het nog niet, ga dan alles systematisch vervangen (er zit dan niks anders op)

Op deze manier heb ik al 1x pentium 3 mobo gefixed (condensatoren vervangen).
Epox 8RDA+ gerepareerd (moest echt alle condensatoren fixen 15 ongeveer, wat een bagger kwaliteit).
En heel veel oude rotzooi weggedondert, waarbij je een inspectie van 30 seconden het probleem al vindt. (p3 borden/amd borden)
M'n ogen zijn open gegaan sinds ik het topic over die rotte condensatoren heb gelezen op got.

Q-Tec 550 Watt gold dual fan (3 condensatoren gerepareerd) mijn pc werd onstabiel
Op deze voeding draait mijn systeem nu al 4 jaar!
Xp2500+ op 2200MHz.

Ik heb werkelijk waar geen verstand van het doormeten van condensatoren, gewoon de bolle er tussen uit zoeken werkt het dan nog niet gewoon allemaal vervangen (vooral Epox en condensatoren van het merk? Q of iig. met een gele band en een Q erin).

• dupondje

dupondje

alle condensatoren zien er perfect uit :(
en psu heb ik al andere gebruikt !

• dupondje

dupondje

heb een memory lat uitgehaald, en nu krijg ik 'cpu failed due to overclocking' ?
en bios is reset geweest :s

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-05 16:18
ik heb dit ook aan de hand gehad , verschillende keren zelfs. ik heb het opgelost door met een p4 2.4 nortwood en een pci VGA te booten en dan de bios te flashen naar de nieuwste, toen werkte alles weer. de vorige eigenaar van dat bordje dacht trouwens dat het dood was.

probeer dus alleen met de hoogstnoodzakelijke dingen te booten , dus 1 lat ram, 1CPU 1 pci vga, 1 floppydrive , en 1 keyboard, verder niets en kijk of het bord iets doet.

wat jeook kan proberen is als je een metalen backplate hebt daar een nieuwe laag isolatie aan te maken. bij mij was deze doorbroken en was er een condensatortje kortgesloten, resultaat: cpu fail.

Out of the box? What box? There is no box.

• walterg
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-04 17:14
Mijn asus bord geeft zelfs "system failed cpu test" als ie los op een kartonnen doos zit met 1 latje geheugen (uit een andere pc), een cpu (die altijd gewerkt heeft in andere pc's) en een pci/agp (beiden getest) videokaart zit. Verder niets aangesloten.

Ik ga nog 1 keer proberen of hij werkt als ik een betere voeding gebruik maar anders houdt het een beetje op wat dat bord betreft.

• dupondje

dupondje

wtf, plots starte hij weer op, maar hdd's maken raar geluid (alsof ze niet kunnen opspinnen) en bios crashed af en toe :s ik heb bios al flashed, zonder resultaat, en voltages in bios zijn totaal niet stabiel, van 12v naar 10v naar 13v etc ! MAAR als ik voltages check met multimeter, zijn ze super stabiel !
toch mobo kapot ?

• Miagieek
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05-2019
gemolde condensators?

• dupondje

dupondje

op het zicht toch niet !
daarjuist knoppix bijna volledig kunnen booten, maar weer crash :s
binnen 2 uurkes heb ik een nieuw mobo (P4P800-E Deluxe) :)

• Mr-Leo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-05 16:01
Ik heb ook hetzelfde probleem met hetzelfde moederbord en een P4 Northwood 2.66.

Echter toen ik de kast open maakte zag ik dat één van de 4 pootjes waar de processorkoeler op zit was afgebroken. De koeler hing dus half schuin boven de processor :/

inmiddels nieuwe pootjes en voor de zekerheid nieuwe cooler er op. Vreemde was dat hij toen weer prima starte! Tijdens dat ik een aantal aanpassingen maakte in de BIOS (die had ik namelijk gereset) liep hij vast. En nu geeft hij weer direct dezelfde melding.....

Ik denk zelf dat de processor stuk is omdat de koeler eraf heeft gelegen. Maar ik vind het zo vreemd dat hij het wel even (30sec?) lijkt te doen zodra hij helemaal koud op start, en vervolgens niet meer.
Pagina: 1