Toon posts:

[suse10] dvdspeler en cdbrander kwijt.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb SuSE 10.0 geinstalleerd.

Voor zover ik weet hoort ie automatisch mijn dvdspeler en cd-brander te mounten. ik heb een icoontje op mijn bureaublad staan van de dvd, die geeft de melding "The folder contents couldn't be displayed". Ik probeerde daarna mijn dvd-speler te mounten. In yast staat dat de cdr en dvdspeler /dev/hdc en /dev/hdd zijn. Als ik die daarna probeer te mounten als su, ik krijg ik de melding dat ze niet bestaan.

Ze bestaan wel, want Yast kan de dvd gebruiken om pakketten te installeren.

Ik weet niet meer hoe ik nu verder moet. Ik heb niet zo veel ervaring met linux, maar ik dacht dat het terugvinden van mijn devices normaal gesproken toch niet tot het moeilijkste zou moeten horen. iemand enig idee waar ze zijn gebleven?

oh ja, het gaat om gewone datacd's en dvd's die het onder windows wel doen.

// update

ik heb gevonden dat in fstab staat dat /dev/dvd en /dev/cdrecorder mijn apparaten zouden zijn, maar beide entries bestaan niet in /dev.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2006 23:01 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Ik weet niet of bij Suse het ide_cd onderdeel als module is gecompileerd of niet. Wat je zou kunnen proberen is het (her-)laden van deze module m.b.v. modprobe en daarna met dmesg kijken wat de gevolgen zijn.

code:
1
2
3
# rmmod ide_cd
# modprobe ide_cd
# dmesg

Als hierbij niets gebeurt laat waarschijnlijk de onderliggende ide driver het afweten.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de tip, maar ik zetten net mijn systeem weer opnieuw aan en nu werkt het. het lijkt wel windows wat dat betreft :P. Maar het is dus opgelost.