Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag me af waarom we bepaalde verbanden leggen. Enkele voorbeelden:

-Waarom voelen we aan dat hoge tonen boven lage tonen liggen? Als je buiten beschouwing laat dat het een associatie van woorden is (hoog: hoger en laag: lager), voel je aan dat scherpe tonen boven lage tonen horen te liggen. Heeft het te maken met hoe we ons hoofd houden bij het maken van hoge en lage tonen of heeft het zijn oorsprong in de frequentiehoogte? Indien het laatste het geval zou zijn: Frequentie verwijst naar aantal pulsen of golven per tijdseenheid, het heeft dus niets met hoogte te maken.

-Waarom zien we een tijdslijn van links naar rechts en van achter naar voren? Is het omdat de toekomst belangrijker geacht wordt dan het verleden? Het enige waarvan we zeker zijn is het verleden, het is het enige waarmee we vertrouwd zijn, en toch ervaren we dat het verleden 'achter' ons ligt. Daarbij komt nog dat tijd geen ruimtedimensie is, het heeft dus totaal geen zin om tijd met een richting te associëren.

-Waarom ervaren we rood agressiever dan groen of blauw? Rood licht heeft nochtans de laagste frequentie van alle kleuren en niettegenstaande dat we groen zien als een rustgevende kleur, komt het meeste gevaar toch uit de natuur (roofdieren van achter het struikgewas ed.) Misschien is het omdat groen veel frequenter is dan rood, en heeft het dus te maken met vertrouwen.

Graag jullie ideeën hierover, en laat jullie associaties maar komen. :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Qua kleuren zou ik de evolutie de schuld geven. Je groeit als soort toch op in een groene wereld met een blauwe lucht boven je. Misschien dat geel dan nog meevalt omdat de zon dat is, maar Rood kom je in de natuur niet vaak tegen. En onbekend maakt onbemind of wat de boer niet kent dat lust 'ie niet. Zodoende denk ik dat zoiets de reden is dat Rood onbewust 'onrust' aanzet.

De tijdlijn? Heeft dat niets met wiskunde te maken, dat je op de x-as de tijd zet en wij hier in het westen van links naar rechts lezen? Ik durf te wedden dat in de moslimswereld men de tijd dus andersom bekijkt.

Meestal zijn verbanden nog wel logisch te verklaren. Maar sommige verbanden zijn vaak raar gezocht. Toen men bv het bovennatuurlijke ging bekijken en ook een sterrenhemel zag, hefet men zo'n beetje de astrologie uitgevonden, maar de achterliggende logica? Net zoals de toonhoogten, ik weet ook niet alles....

Verwijderd

Topicstarter
Hiërarchie is ook zoiets. Machtige en rijke mensen staan bovenaan de piramide in de hoogste klassen en arbeiders staan op de werkvloer en gaan gebukt onder het gezag. Ik denk dat dat ook evolutionair te verklaren is, wanneer je vecht met iemand ben je bovenaan in een sterkere positie. Hemel en hel vloeien daar ook uit voort vermoed ik: Boven in de lucht ben je veilig, onder de grond en in het vuur is het slecht. Misschien ook het resultaat van angsten uit de tijd dat we primaten waren: We vluchtten hogerop in de bomen om te ontsnappen aan roofdieren. Wormen zien het misschien net andersom. :)

• pietvanvliet
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-01-2025

pietvanvliet

ikwilookwatzeggen!

Ecteinascidin schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:55:
Qua kleuren zou ik de evolutie de schuld geven. Je groeit als soort toch op in een groene wereld met een blauwe lucht boven je. Misschien dat geel dan nog meevalt omdat de zon dat is, maar Rood kom je in de natuur niet vaak tegen. En onbekend maakt onbemind of wat de boer niet kent dat lust 'ie niet. Zodoende denk ik dat zoiets de reden is dat Rood onbewust 'onrust' aanzet.
Misschien is het dan ook een idee om te belichten 'sinds wanneer' we een bepaalde kleur associëren met een bepaalde uitkomst en sinds wanneer er een positieve of negatieve klank of beleving aan een kleur of woord hangt.

De natuur is natuurlijk een goede afspiegeling omdat rood in de natuur doorgaans staat voor 'giftig' en dat dat principe in natuurlijke context al zo is ingeburgerd dat rood zelfs een hele effectieve 'schutkleur' is, maar ik denk dat er naast een natuurlijk verband meer gedacht zou moeten worden aan iets onzinnigs als griezelverhalen.

Dat klinkt absurder dan het volgens mij is.

Een reden voor de negatieve gedachten aan bijvoorbeeld rood zou naast genoemde natuurlijke reden terug te voeren kunnen zijn op (de hetze tegen) het communisme. Zo is er van Heineken bekend dat het bedrijf de huiskleur rood heeft laten vallen voor het huidige groen, puur en alleen om in de VS niet als 'communistisch' bedrijf te worden gezien. Blijkbaar was Heineken bang voor de manier waarop 'rood' werd veroordeeld door de VS, want zoals iedereen weet zijn de rode Heineken schilden in de lichtbakken aan de gevel in Nederland nog (lange tijd) een redelijk normaal verschijnsel (geweest). Als ik het goed heb worden de rode schilden namelijk nu pas op grote schaal vervangen.

Als een ander voorbeeld kan de negatieve klank van het woord 'weerwolf' genoemd worden. De algemene opvatting is dat weerwolven niet bepaald vriendelijke figuren zijn. Als je kijkt naar oude volksvertellingen blijkt het nogal mee te vallen.

Een muis maakt nog geen piepshow

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Ecteinascidin schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:55:
Rood is de kleur van bloed en roept daarom instinctief een gevoel van gevaar en agressie op denk ik, omdat je inderdaad deze kleur normaal gesproken niet vaak tegenkwam, behalve als er iets of iemand gewond raakte (of erger) :)

[ Voor 14% gewijzigd door blobber op 28-01-2006 18:52 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Spheroid
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 12:56
Ook bij waarneming van kleuren zou ik de rol van cultuur niet uitsluiten. In de psychologie is er in ieder geval een scheiding tussen twee scholen, de ene gaat uit van kleur als iets dat door ieder mens ongeveer hetzelfde wordt ervaren, terwijl een andere groep wetenschappers de visie aanhangt die stelt dat veel van de associaties die we ervaren bij een kleur grotendeels geschapen worden door onze cultuur en vooral onze taal.

La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:42

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:27:
Ik vraag me af waarom we bepaalde verbanden leggen. Enkele voorbeelden:

-Waarom voelen we aan dat hoge tonen boven lage tonen liggen?
Interessante vraag, waar ik zo geen verklaring voor heb.
-Waarom zien we een tijdslijn van links naar rechts en van achter naar voren?
We zien hem niet van achter naar voren, maar in chronologische orde. We bekijken dus over het algemeen de zaken in de volgorde dat ze gebeuren of gebeurd zijn, dat lijkt me voor de hand liggender dan andersom?
Van links naar rechts is denk ik gewoon een gevolg van het feit dat wij toevallig van links naar rechts lezen en schrijven.
In landen waar ze dat niet doen moet je dus ook "voor" en "na" foto's in advertenties omdraaien. Leuke anekdote hierover is wel te vinden in associatiemet de chevy-nova-award :)
-Waarom ervaren we rood agressiever dan groen of blauw?)
Kleuren die we van een afstand duidelijk kunnen onderscheiden zijn al in de heraldiek vastgelegd als rood, zwart en blauw, aangevuld met de metalen zilver en goud (wit en geel).
Groen is van oorspong geen heraldisch acceptabele kleur, wellicht omdat het lastig opvalt tussen natuurlijk groen.

De vijf "kleuren" hebben een aantal traditionele associaties in onze cultuur. Zwart is donker, nacht, blindheid, geheim. Niet echt een actieve signaalkleur.
Blauw is water en lucht, hemel. Over het algemeen positief en rustgevend; wit en geel werden geassocieerd met edelmetalen - positief dus.
Rood is echter de kleur van bloed, warmte, vuur en veel giftige planten en dieren. Daarnaast valt het goed op, en is dus ideaal als signaalkleur.

Wat betekent mijn avatar?

Pagina: 1