Toon posts:

[Linux] Gecompliceerde wensen m.b.t. e-mail

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te voorkomen dat er dingen onduidelijk zijn zal ik eerst proberen de situatie te schetsen en te vertellen waarom hetgeen wat ik graag zou willen weten één van misschien meerdere nuttige oplossingen kunnen zijn.

Het gaat hierbij om een Hotel op Zanzibar, al hun informatie, boekingen, bestellingen van allerlei waren gebeurt via e-mail. Om te internetten gebruiken ze een wifi verbinding van Zanlink. Een backup verbinding (bijv. inbelverbinding) is niet aanwezig i.v.m. met de afwezigheid van een telefoonlijn.

Vanwege het nog niet compleet downtimeloze internetsysteem komt het vaak voor dat het hele hotel zonder internet zit. Tot nu toe heb ik het hotel geadviseerd al hun e-mail verkeer over de web-mail pagina te laten lopen, zodat mocht er downtime zijn ze altijd in een internet cafe nog bij hun spullen kunnen.

Vanwege het grote aantal e-mails hebben de mensen op alle accounts verschillende mappen aangemaakt waarnaar ze berichten kunnen verslepen (de gebruikte webmail client is Squirrelmail).

Echter krijg ik vaak te horen dat ze het graag anders zouden zien, uiteraard zijn zij niet op de hoogte van wat wel en niet kan en volgens mij zijn er dus een paar dingen die mogelijk niet zouden kunnen werken.

Wens :
E-mail gewoon ophalen naar een windows mail client, en ook de e-mail nog op de webmail laten staan (mogelijk).

Problemen die hierbij op treden:
- De e-mails die op dit moment op de web-mail staan in de submappen (ook trash en verzonden items) ook op deze manier zonder handwerk in de gebruikte mailclient (welke?) krijgen.
- Als de mail wordt opgehaald naar de desktop client en iemand versleept een bericht naar een submap in die client, moet hetzelfde gebeuren op de webmail. Dus eigenlijk een soort syncronisatie tussen de desktop client en de web-mail interface (lastig tot onmogelijk).
- De internetprovider staat niet toe dat uitgaande e-mails worden verzonden via de mail server waar de mails op staan, ze moeten de eigen mail server van zanlink gebruiken. Hierdoor komen de berichten die via de desktop worden verstuurd niet in de verzonden e-mails op de web-mail te staan.

Dit om te voorkomen dat als ze een langere tijd op niet op hun web-mail kijken en de berichten niet consequent naar submappen slepen er één grote chaos aan mails ontstaat.

Deze wensen hebben ze omdat ze graag de e-mails ook lokaal op hun systeem willen hebben zodat iedereen er bij kan ook als er geen internet is (dus niet naar een internet cafe te hoeven) en ook niet iedereen via de zeer langzame verbinding hoeft te werken. Ik heb ze al geadviseerd daarbij ook nog alles op de web-mail te laten staan i.v.m. systeemcrashes, diefstal apparatuur etc. De webserver wordt ook dagelijks gebackupped dus een potientieel verlies van alle e-mail's is klein.

De eigenlijke vraag. Hebben jullie ingevingen hoe ik de problemen die ik denk tegen te komen kan oplossen, doormiddel van wellicht een web-mail en bepaalde desktop client die samen kunnen werken.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-07 11:44
Kijk eens naar IMAP! Blijft alles op de server, kan je kijken zowel webmail als via je desktop-app. Door zaken offline op te slaan kunnen ze ook bij mailtjes in geval van een ontbrekende verbinding, tevens wordt het gebruik van mappen toegestaan. Blijft alleen de vraag of je provider het ondersteunt.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 18:31
Inderdaad, typisch geval van IMAP gebruiken en alles op de server laten staan.

Een client als Mozilla Thunderbird kan ook gewoon verzonden e-mails en trash op de server zetten (je moet dan alleen kiezen welke mappen daarmee corresponderen); grote kans dat Outlook (Express) dat ook kan.

Overigens werken veel webmail clients ook met IMAP.

edit:
Trouwens, ik zie Linux in de topic title staan, maar wat heeft het met dit verhaal te maken?

[ Voor 13% gewijzigd door Soultaker op 27-01-2006 18:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
dajappie schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 18:01:
Kijk eens naar IMAP! Blijft alles op de server, kan je kijken zowel webmail als via je desktop-app. Door zaken offline op te slaan kunnen ze ook bij mailtjes in geval van een ontbrekende verbinding, tevens wordt het gebruik van mappen toegestaan. Blijft alleen de vraag of je provider het ondersteunt.
Bij de provider is alles mogelijk, het is een private dedicated server.
Ik heb naar aanleiding van jou tip even google van de plank getrokken en dit lijkt inderdaad een zeer goede optie, tussen de informatie die IMAP.org biedt stond het grootste deel van de problemen die ik heb al beschreven op de frontpage :) (eigenlijk heb ik dus niet goed genoeg gezocht).

Het enige wat ik me nog afvraag is of de desktop en web-mail op het moment dat er een internet verbinding online is syncroniseren zodat het probleem met het verslepen van e-mails naar mappen op allebij de gebruikte client hetzelfde maakt.

Edit : 1, wat het met Linux te maken heeft? Eigenlijk geen flauw idee, ik wilde dit eerst neerzetten in NOS maar na de faq te hebben gelezen deze takt gekozen, eigenlijk niet relevant. Excuses

Edit : 2, Ik heb even om de squirrelmail website gekeken, en deze ondersteund zoals al gesuggereerd werd ook met IMAP wat zeer fijn is aangezien het hotel wel tevreden is over de webmail client in het gebruik. In overleg zal ik IMAP laten testen door het hotel en op de dedicated server laten activeren. Het enige wat nog uitgezocht hoeft te worden is hoe het verzonden items gesynchroniseerd kan worden aangezien een andere mailserver wordt gebruikt op de desktop client als op de webmail.

Ik dank u allen hartelijk _/-\o_

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2006 18:22 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-07 18:23

Gerco

Professional Newbie

IMAP staat al aan aangezien squirrelmail alleen met IMAP werkt vziw :)
Het enige wat ik me nog afvraag is of de desktop en web-mail op het moment dat er een internet verbinding online is syncroniseren zodat het probleem met het verslepen van e-mails naar mappen op allebij de gebruikte client hetzelfde maakt.
Syncroniseren hoeft niet, aangezien dat het hele punt van IMAP is. In het kort: Alles wat gebeurt is op de server, lokaal staat NIETS (hooguit een cache). Als je op de ene IMAP client een mail verplaatst, zie je dat op alle clients meteen terug (na een eventuele refresh van de pagina/view).

Het enige nadeel van IMAP in dit scenario is dat ze niet meer de mail kunnen lezen wanneer de verbinding tijdelijk weg is. Als de client een lokale kopie bijhoudt kan dat natuurlijk wel, maar dat is client afhankelijk en daar moet je natuurlijk wel even naar kijken.

IMAP clients voor Windows: Mozilla Thunderbird, Outlook Express, Outlook
IMAP clients voor Linux: Mozilla Thunderbird, KMail/Kontact, Evolution

[ Voor 26% gewijzigd door Gerco op 27-01-2006 19:09 ]

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Gerco schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:07:
IMAP staat al aan aangezien squirrelmail alleen met IMAP werkt vziw :)

[...]

Syncroniseren hoeft niet, aangezien dat het hele punt van IMAP is. In het kort: Alles wat gebeurt is op de server, lokaal staat NIETS (hooguit een cache). Als je op de ene IMAP client een mail verplaatst, zie je dat op alle clients meteen terug (na een eventuele refresh van de pagina/view).

Het enige nadeel van IMAP in dit scenario is dat ze niet meer de mail kunnen lezen wanneer de verbinding tijdelijk weg is. Als de client een lokale kopie bijhoudt kan dat natuurlijk wel, maar dat is client afhankelijk en daar moet je natuurlijk wel even naar kijken.

IMAP clients voor Windows: Mozilla Thunderbird, Outlook Express, Outlook
IMAP clients voor Linux: Mozilla Thunderbird, KMail/Kontact, Evolution
Danku dit is zeer nuttige informatie, ik heb contact gehad met het hotel en ze hebben ook een test account waarop ze nu wat mailtjes naar elkaar sturen etc. verder heb ik hun wensen m.b.t. een client overlegd en ze willen eigenlijk niets anders als Office Outlook 2003 gebruiken omdat de lokale afrikaantjes hier een "cursus" voor hebben gevolgd, en als je ze iets anders laat gebruiken je beter kan gaan huilen met je pet op.

Het enigste wat me nog niet is gelukt is om de verzonden items ook in de Inbox.sent map te krijgen deze belanden nu in de verzonden items map van outlook zelf. Wellicht dat dit iets te maken heeft met het gebruik van een andere mailserver? Dit moet ik nog uitzoeken.

In ieder geval hartelijk bedankt voor deze info...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de afgelopen dag bezig geweest om te kijken hoe ik Outlook 2003 een realtime kopie kan laten bijhouden van de IMAP server zodat als de verbinding weg is ze ook nog bij hun e-mail's kunnen.

Via google was ik hier terecht gekomen : Outlook 2003 IMAP Backup (via "[google=imap backup outlook 2003]") dit is echter geen ideale oplossing omdat voor zover mijn engels het toelaat ze hier spreken over dat de gebruikers dit zelf consequent moet doen. Het kopieren van hun mails naar een andere map.

Verder zijn er als je zoekt op "[google=imap backup]" (of dit draadje ) talloze programma's te vinden die dit met een druk op de knop mogelijk maken, alleen met de wens om alleen outlook 2003 te gebruiken in het hoofd is dit ook niet echt nuttig.

Verder kwam ik dit tegen waarin wordt gesproken door de TS

"We zijn nu zo ver dat hij de mail wel kan lezen offline, gewoon jezelf op offline modus zetten nadat je ingeschakeld hebt dat het mogelijk is om offline te werken"

alleen hier kan wordt ik niets wijzer van omdat ik niks kan vinden over offline modus in outlook 2003 en het in principe automatisch zou moeten gaan omdat anders de lokalen zanzibari er geen bal meer van snappen.

Is er wellicht iemand die mij verder kan helpen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 16:59 . Reden: typo + kick ]

Verwijderd

Topicstarter
Schopje

Kom er nog steeds niet uit of ik moet zo blind als een koe zijn en ergens overheen kijken ofzo :S
Pagina: 1