Toon posts:

SCSI Hdd niet gevonden op Adaptec 7880

Pagina: 1
Acties:
  • 310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey Hallo,

Ik heb een 68-pins SCSI hdd'tje voor mijn dual celeron systeem gekocht, alleen krijg ik de hdd niet aan de praat.

De power is aangesloten, de Hdd is aangesloten, er zit een terminator aan het eind van de kabel alleen het bios pakt hem niet en de Hdd lijkt ook niet op te spinnen, hij wordt na 5min alleen een beetje lauw warm.

Ik weet niet of ik wat met de jumpers moet doen op de hdd?

jumper opties: ID0, ID1, ID2, ID3, WRITE PROT, START CMD, SINGLE/WIDE, DIFFSENS, SP SYNC, IDD RESET, LED, TERM PWR EN.

Ik weet niet of ik wat fout doe met de controller of Hdd maar hulp is altijd welkom.

Alvast bedankt!

Specs:
Asus P2L97-DS
2x Celeron 500MHz
256MB Sdram
AGP Geforce 2 Mx200

Intel 440LX chipset, laatste bios.
Onboard Adaptec 7880 Ultra Fast-Wide SCSI chipset
Fujitsu 9,1GB 10.000RPM Wide Ultra 2 SCSI Hdd
Ultra Wide SCSI kabel met 4 poorten, de 5e poort heeft een terminator er aan vast.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zelfs als de boel zo ingesteld staat dat je HD wacht op een spin commando van de controller, dan moet hij wel in de bios gezien worden.

Heb je de documentatie van de controller en schijf doorgenomen? Waar zitten jumpers op en waar niet?

specs

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 16:52:
Zelfs als de boel zo ingesteld staat dat je HD wacht op een spin commando van de controller, dan moet hij wel in de bios gezien worden.

Heb je de documentatie van de controller en schijf doorgenomen? Waar zitten jumpers op en waar niet?
Ik kreeg de HDD volledig jumperloos, ik zag idd de jumper optie al om de hdd bij power-on meteen op te laten spinnen (start CMD) maar dat haalt helaas niets uit.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
ID ingesteld :?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zelfs met alle jumpers eruit heb je nog een ID, namelijk ID0 :) Maar dan moet de schijf wel het enige op de kanaal zijn die een ID0 heeft.

Het enige wat je nog zou kunnen doen is om het met een andere controller en/of schijf te testen.

• Lennieboy83
Dat zeg je nou wel BalusC maar ik heb ooit een Adaptec 29160 gehad en die accepteerde niet als je ID0 gebruikte terwijl de controller toch echt op ID7 zat, ik vind het toch het proberen waard.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet geschoten is idd altijd mis :)

Verwijderd

Topicstarter
Lennieboy83 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 16:21:
Dat zeg je nou wel BalusC maar ik heb ooit een Adaptec 29160 gehad en die accepteerde niet als je ID0 gebruikte terwijl de controller toch echt op ID7 zat, ik vind het toch het proberen waard.
Ik zal het even proberen.

Ik kan namelijk niet de standaard jumper settings proberen omdat ik daar echt van die verschrikkelijk kleine jumpertjes voor nodig heb, ik heb er nl. maar 2.

Verwijderd

Topicstarter
Niet geschoten is altijd mis..

Maar kost wel kogels :'(

Hij doet het nog niet, geen detect / spin dus

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 12:10:
Niet geschoten is altijd mis..

Maar kost wel kogels :'(

Hij doet het nog niet, geen detect / spin dus
probeer eens alleen de power-connector aan te sluiten... en de SCSI-connector af te sluiten dus...

zet een jumper op Start CMD en een op ID1 als die dan wel gaat spinnen dan is er iets mis met de kabel of je SCSI-controller.. zo niet, dan heb je hetzelfde probleem als ik met mijn IBM-SCSI HDD... met andere woorden: KAPOTTE HDD!!!

Suc6!!! :)

[ Voor 4% gewijzigd door InjecTioN op 29-01-2006 16:53 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Topicstarter
TommelMOD schreef op zondag 29 januari 2006 @ 16:53:
[...]

probeer eens alleen de power-connector aan te sluiten... en de SCSI-connector af te sluiten dus...

zet een jumper op Start CMD en een op ID1 als die dan wel gaat spinnen dan is er iets mis met de kabel of je SCSI-controller.. zo niet, dan heb je hetzelfde probleem als ik met mijn IBM-SCSI HDD... met andere woorden: KAPOTTE HDD!!!

Suc6!!! :)
Hij spint niet op, of deze hdd is wel erg stil ;)

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:02

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 16:55:
[...]

Hij spint niet op, of deze hdd is wel erg stil ;)
dan spreekt het voor zich... 10.000rpm hdd's zijn vrijwel nooit stil.. so.... Do the MATH!!

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Topicstarter
Mjeh, dan als laatste nog.

Er zit nog een rij jumpers voorop, tussen de power en scsi connector. Moet ik daar ook iets mee?

Verwijderd

Topicstarter
Hdd omgeruild, zelfde type meegekregen, hij spint, controller pakt 'em. Maar in de WinXP setup krijg ik de melding:

schijf van 8676 MB, 0 met ID 0 op bus 0 (aic78xx)
(Setup heeft geen toegang tot deze schijf)

Wat zou dit kunnen zijn? Write prot staat in ieder geval uit..

• Lennieboy83
Heb je eigen drivers tijdens de installatie met Win XP met F6 toegevoegd :? of lekker windows zijn eigen drivers laten gebruiken?
Tevens: is het een partitie dat ie aangeeft van **** MB of echt de schijf? al geprobeerd partitie vantevoren aan te maken? (dus dat je niet gelijk op ENTER hebt gedrukt).

Verwijderd

Topicstarter
Probleem is al opgelost, low level format deed de truuk!

toch bedankt voor alle hulp, en nu test ik de hdd nog ff op fouten!

• Lennieboy83
Mooi zo! Aan Low-levelen heb ik even niet gedacht, ik heb pas geleden namelijk een ATA schijf hierdoor onklaar gemaakt :'( , ik was even teveel gewend aan het idee dat ik altijd op mijn eigen systeem alleen maar SCSI schijven heb die hier wel prima tegen kunnen
Pagina: 1