Bericht 'Patent op mobiel gebruik smileys aangevraagd' fout

Pagina: 1
Acties:

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-03 13:29
IMO een fout onzin bericht dat overgenomen is van de sensatieschreeuwertjes van TheRegister.co.uk.

Er is namelijk geen patentaanvraag ingediend op de smileys maar op een nieuwe manier om ze in te voeren.

Namelijk door middel van toetsen met smileys erop of een 'smiley toets' die je indrukt waarna je met de andere toetsen als tweede functie de smileys kan kiezen. Momenteel moet je met moeilijke tekens werken of naar een apart minuutje gaan.

Bekijk de illustraties:

http://aiw1.uspto.gov/.DI...737921E7BBC&ImgFormat=tif
http://aiw1.uspto.gov/.DI...737921E7BBC&ImgFormat=tif

en de patentomschrijving:
http://appft1.uspto.gov/n...0015812&RS=DN/20060015812

Dus niks geen wereldschokkend onterecht patent oid.

Het zou dus wel handig zijn wanneer dit soort dingen eerst uitgezocht worden voordat ze op de frontpage geplaatst worden en iedereen ervan uitgaat dat het zo is.

[ Voor 20% gewijzigd door BarôZZa op 27-01-2006 17:10 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Linkje.

Ten eerste vermeldt het artikel al de link naar de patentaanvraag die jij ook geeft*, en wordt de gezochte patentaanvraag door ons ingekaderd met bijvoorbeeld
Uiteraard zijn de smileys zelf niet te patenteren; de hoeveelheid prior art is onmogelijk te negeren.
Iedereen die ons niet vertrouwt heeft dus direct de mogelijkheid om zelf te controleren of het allemaal echt zo'n ramp is, en iedereen die ons wel vertrouwt krijgt duidelijk te lezen dat het uitsluitend om gebruik voor mobiele devices gaat - wat wmb nog steeds een zeer ingrijpend objectief is.

De nadruk wordt in de titel en in het artikel, net als imo in de patentaanvraag, gelegd op het gebruik van smileys. Het probleem met de aanvraag lijkt mij vooral de vage en uitbreidbare formulering ('a method for generating a displayable icon'), die het in theorie mogelijk maakt om het de concurrentie onmogelijk te maken om een :-) te plaatsen door achtereenvolgens een :, een - en een ) in te toetsen.

Wat ze ermee willen bereiken lijkt duidelijk, maar de aandacht lijkt mij evengoed op zijn plaats: ook bedrijven die met de beste bedoelingen een machtspositie verwerven, bieden zelden of nooit de garantie dat een dergelijke positie niet wordt misbruikt. Het patent kan met jouw verdediging een eind komen, maar in potentie is deze aanvraag bijzonder veel gevaarlijker dan jij doet voorkomen. Wat mij betreft dan heh :) Dat we niet even rondkijken en klakkeloos kopiëren is dan ook een conclusie die ik resoluut van de hand wijs.

*) Ik werd er net op attent gemaakt dat de link naar de patentaanvraag defect was. Is inmiddels gefixed.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-03 13:29
Het bedrijf, dat marktleider op de Amerikaanse mobiele-telefoniemarkt is, heeft een aanvraag gedaan die het bedrijf het alleenrecht moet geven om tientallen emoticons op mobiele telefoons te gebruiken. De aanvraag behelst een niet nader uitgewerkte 'method for generating a displayable icon that indicates the mood or emotion of a user of the mobile station', waarmee het gebruik van smileys op mobiele telefoons, pda's en andere handheld gadgets aan banden gelegd zou kunnen worden.
Dit beweert volgens mij toch iets heel anders.

Het is dus geen alleenrecht en de methode wordt duidelijk uitgelegd in de plaatjes(links in m'n topicstart gefixt).

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik kan er weinig meer van zeggen dan dat voor mij het woord 'gebruiken' nou juist is, waar het patent op is aangevraagd, en dat vind ik een nieuwsbericht waard. Je kan zeggen: het patent gaat over de manier waarop de smileys worden gebruikt (sneltoetsen, toetscombinaties, weet ik het) maar dat 'waarop' is voor mij nou juist onvoldoende ingeperkt om niet sec van 'gebruik' te spreken. En ja, de consequentie van 1 partij die uitmaakt hoe je met smileys omgaat is in extremis natuurlijk wel degelijk een alleenrecht: als dit patent wordt verleend moet je in het beste geval nog maar even afwachten hoe de Amerikaanse lekenrechtspraak hier mee omgaat. Het stuk is misschien niet krankzinnig genuanceerd, maar volgens mij staat er niets in wat onwaar, of zelfs maar onwaarschijnlijk is.

En je plaatjes doen het nog steeds niet, ik krijg een gifje van een timeout ;)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.