[videorecorder] lagers koppentrommel smeren

Pagina: 1
Acties:
  • 601 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:26
Ik ben de gelukkige bezitter van een mitshubishi M37, een vhs videorecorder met 4 videokoppen en prachtig (:P) monogeluid. Deze video van 12/13 jaar oud geeft echt een superieur beeld als ik hem vergelijk met mijn niet al te goedkope sony of de jvc van mijn ouders. Daarom bewaar ik hem om banden te digitaliseren :)

Het is alleen jammer dat het ding nogal lawaai maakt, volgens mij zijn de lagers van de koppentrommel helemaal droog gedraaid. Dat het geluid maakt vind ik opzich niet erg, maar ik ben bang dat het erger gaat worden en dat het ouwetje het straks niet meer doen wil :/ en ik ben voorlopig nog niet klaar met mijn vhs collectie :P.

Ik heb het ding al eens opengehad (meerdere keren, fantastisch om te zien hoe hij de band inslikt :P), maar ik durf vooralsnog niet de koppentrommel eraf te halen. Heeft iemand misschien ervaring of weet iemand hoe ik de lagers zou kunnen smeren? Of kan ik het ding beter naar een expert brengen?

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Weet je zeker dat het de lagers zijn.... Meestal zit er ook een soort sleepcontact op de koppentrommel om de statische lading af te voeren die wil ook nog wel flink lawaai maken... Ook kan het zijn dat de snaren slippen (zonder dat er problemen of kwaliteitsverlies is) en lawaai maken...
Deze snaren zitten meestal onder het loopwerk (dus aan de onderkant)

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• stefan001
Ik zal vanavond wel ff het geluid opnemen. Ook zal ik wat pics plaatsen :). Volgens mij zijn het echt de lagers.

• stefan001
OK, hier is het plaatje en het geluid:

EDIT: verplaatst naar mijn eigen ftp server:
ftp://81.68.201.210
user: tweaker
pass: l33t

[ Voor 123% gewijzigd door stefan001 op 02-02-2006 20:09 ]

• stefan001
Schop!

• stefan001
Kick!
Ik wou eerst Schop! zeggen, maar toen kreeg ik een melding van dubbelpost...

• stefan001
Schop!

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Krijg alleen maar een "You are not authorized to view this page" melding...

edit... ah... kan er wel bij... Kan je even een foto maken van de koppentrommel van dichtbij (de bovenkant)?

[ Voor 78% gewijzigd door haggard op 31-01-2006 15:29 ]

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• brutalbasterd
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-02 21:57
als je zeker weet dat het de koppen zijn dan zou ik ze proberen te smeren.

Maar meestal is dat wel een stevig onderdeel van de vcr.

Op den duur is het meestal het plastic dat begint te slijten en daardoor speling heeft en geluid begint te maken.

This message was deleted

• stefan001
haggard schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 15:26:
Krijg alleen maar een "You are not authorized to view this page" melding...

edit... ah... kan er wel bij... Kan je even een foto maken van de koppentrommel van dichtbij (de bovenkant)?
Staat op ftp:
tweaker
l33t

Alstu :)

@brutalbasterd: Plastic dat aan het slijten is klinkt volgens mij anders :/ . Wat vond je van het geluid dan? Smeren van de koppen wil ik graag doen, maar de vraag is of dat mogelijk is zonder de rest van de vcr te slopen. Of ik moet ergens een oud videootje vandaan zien te halen om te kijken hoe dat werkt...

[ Voor 36% gewijzigd door stefan001 op 02-02-2006 20:10 ]

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-02 14:28

Willem2

Ω is futile

Ik kan je maar 1 advies geven: niet doen!! Als je geen ervaring en geen speciale afregelappartuur hebt, krijg je die koppentrommel nooit meer goed op zijn plek.

Lekker laten zitten dus en het gepiep voor lief nemen voor die paar banden die je nog wilt digitaliseren.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• stefan001
Willem2 schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 22:44:
Ik kan je maar 1 advies geven: niet doen!! Als je geen ervaring en geen speciale afregelappartuur hebt, krijg je die koppentrommel nooit meer goed op zijn plek.

Lekker laten zitten dus en het gepiep voor lief nemen voor die paar banden die je nog wilt digitaliseren.
Dat is een duidelijk advies. Het zoemen opzich vind ik niet zo erg, alleen ben ik dus bang dat de video het straks begeeft. Ik heb wel een oliespuitje met een 3-4 cm lang *dun* sprietje eraan, misschien dat het ergens tussendoor past?

'die paar banden' *kuch* (pics anyone...?)

[ Voor 11% gewijzigd door stefan001 op 01-02-2006 13:10 ]

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Ow, die past vast wel ergens tussen door. :) Maar tussen het draaiende gedeelte van de koppentrommel en het stationaire gedeelte zitten idd sleepcontactjes om het signaal dat de vliegende koppen uitlezen door te geven aan de videorecorder. Als op deze sleepcontactjes olie komt loop je de kans je beeldsignaal kwijt te raken of dat het flink verslechterd.

Voor zover ik weet zijn er 3 punten waarop de koppentrommel herrie kan maken:
1. het aandruk contactje bovenop de koppentrommel; simpel te testen door hem een klein beetje op te tillen als de koppentrommel draait. jje zou een heel klein beetje contact spray kunnen proberen.
2. de sleepcontacten van hierboven, weinig aan te doen (tussen onder en bovenkant zit meestal minder dan 1 mm ruimte)
3. de schacht waar het aandrijfasje doorheen loopt, niet bij te komen zonder de trommel los te halen

• stefan001
Hmmm, denken jullie dan dat het verstandig is het ding te laten repareren, of denken jullie dat de vcr het nog wel even uithoudt met zo'n piep? Zelf klinkt het niet echt als een piep zoals bij puntje 1 zal ontstaan, hoewel ik een druppeltje olie wel kan proberen. Zelf denk ik, aan het geluid te horen, dat het puntje 3 is. Wat denken jullie?

[ Voor 43% gewijzigd door stefan001 op 02-02-2006 09:16 ]

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Hoe lang hij het uithoudt is moeilijk te zeggen. Kan een week zijn maar voor hetzelfde geld doet hij het nog een jaar. Bedenk je wel dat repareren een dure hobby gaat worden (als het te repareren valt). Met een gemiddeld uurloon van 75 euro en minimaal 2 uur sleutelen zit je al gauw op 150 euro... En dan hebben we nog geen onderdelen meegerekend.

Misschien is het een goed idee om hem 'op' te gebruiken en ondertussen op marktplaats/speurders op zoek te gaan naar een vergelijkbaar type? Kan niet duur meer zijn, een 13 jaar oude VHS recorder :-)

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Misschien een rare suggestie, maar kijk eens naar het wieltje wat ik omcirkelt heb op je pic:

[img]/[/img]

Ik ben veel videorecorders tegengekomen waar het dit ene wieltje was wat de herrie maakte. Als je een band in je vcr stopt, drukt dit wieltje de tape tegen de kop (voor min of meer begeleiding). Probeer het eens aan de kant te duwen zodat het los komt van de kop en kijk of de herrie minder is...

p.s. wel met een oude band doen, het wieltje zit er niet voor niets... >:)

[ Voor 3% gewijzigd door basz op 02-03-2007 12:03 ]

• stefan001
Ah, een goeie tip! Ik zal eens kijken... :P.
Ben benieuwd of er nog ergens mitshubishi vcr's te vinden zijn... opzich wel een optie. Ik heb hier ook een andere staan, ook mitshubishi, maar wel met iets mindere kwaliteit (waarschijnlijk vuil). Deze staat constant te klikken zodra je de stekker erin doet (hij doet het dus niet, elektronisch probleem ws). Ik bewaar heb just in case...
Raar dat ze die dingen niet meer maken/verkopen 8)7

Verwijderd

als je wil linken naar een plaatje is het belangrijk dat je de extensie ook goed spelt (.JPG en niet .jpg)

verder weet ik niets van videorecorders af

Afbeeldingslocatie: http://stefan01.white.prohosting.com/koppentrommel.JPG

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2006 12:23 ]

• stefan001
Helaas werkt dat niet, X.Excel :/

Ik heb alles nu verplaatst naar ftp:
user: tweaker
pass: l33t

Ik heb een filmpje opgenomen ook (bijna 10 mb). Hier kan je zien hoe hij de band pakt, en je kan heel goed het lawaai horen ook (let maar niet op de stemmen van mijn familie...) En een plaatje van de band in de video. Helaas gaat dat wieltje niet tegen de koppentrommel aan, er zitten twee pinnetjes aan weerszijden van de trommel, schuin, waar de band langs gaat. Dat wieltje gaat langzaam draaien als de band loopt. Let ook vooral op het einde, als ik de video uit zet hoor je dat het lawaai synchroon afneemt met het beeld, het stoppen draaien van de koppentrommel.

Edit: een beter filmpje, wat beter licht.

[ Voor 4% gewijzigd door stefan001 op 03-02-2006 23:27 ]

• stefan001
De laatste post is alweer een tijdje terug, maar ik wilde even zeggen dat ik het advies van Willem2, via marktplaats heb ik een video gevonden die net een modelletje moderder is, de M54. In stereo! Niet dat ik daar wat aan heb, al mijn banden zijn opgenomen in de M37 die mono is :P maar goed he ;). Deze werkt heel goed qua beeldkwaliteit, zelfs beter dan mijn oude :o , en hij maakt ook geen herrie.
Vanochtend nog wat zitten zagen en timmeren om een extra plank te maken waar hij op kan staan O+ . Drie videorecorders op mijn kamer 8) .

[ Voor 5% gewijzigd door stefan001 op 19-02-2006 18:37 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:09
Drie VCR's en 1 tv? Kun je wel leuk banden kopieeren >:)
Nadeel is dat DVD inmiddels wel een standaard is geworden en dus daar geen of weinig geld in te verdienen is :9

• stefan001
stefan001 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 15:40:
Daarom bewaar ik hem om banden te digitaliseren :)
B) (nofi)
Pagina: 1