[SDRAM] Ziet hem wel, gebruikt hem niet

Pagina: 1
Acties:

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 12-05 16:44
Via via heb ik pc's gekregen waar ik lekker mee mog spelen.
Die heb ik als eerste uit elkaar gehaald en alle onderdelen ge-identificeerd.
Dus ik heb wat bij elkaar gemixed en zo een leuk linux systeempje laten draaien. Maar toen kwam ik erachter dat ik 1 module ook in me werkpc kan zetten. Zo gezegt, zo gedaan:

Pc openschroeven, zet er 2 modules bij.
Slot 2: 256 mb
Slot 3: 32 mb
Pc geeft een geheugen foutmelding (bekende piepjes).
Ik haal ze er allebei uit, blaas wat in die slotjes, zet ze er opnieuw in, Hetzelfde verhaal.

Toen haalde ik het 32mb module eruit, en probeer opnieuw.
Ja hij doet het, even Everest Home 1.50 checken, ja hij ziet hem.
Maar wtf hij gebruikt hem niet.
PC weer opengeschroeft, verwisselt van 2de slot naar het 3de slot = Ziet hem wel, gebruikt hem niet.

Samenvatting:
Probleem situatie:
- PC gebruikt 256mb geheugenmodule niet, Hij ziet hem wel.
Oplossingen geprobeert:
- Ander pc doet hij het wel.
- Slotjes leeg geblaast.
- In een ander slotje gezet.

Spec's:
AMD xp 1500+
Chaintech 7AJA2
Voor meer info kijk de screenshot: http://img68.imageshack.us/img68/6170/screenshot1wm.jpg
Hartelijk dank.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Wat bedoel je met 'gebruikt hem niet'? Als het BIOS en zelfs Everest het detecteren, dan moet windows er toch gewoon gebruik van maken? :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• ImmortalSoul
Als je de screenshot bekijkt, dan zie je dat er 2 modules worden aangegeven:
DIMM 1 en DIMM 3
Ze zijn beiden 256mb dus bij elkaar 512 mb.
Op mijn rechter scherm zie je daar de "samenvatting van het systeem" en daar heb ik 256 MB (SDRAM) systeemgeheugen.
Als ik bij taakbeheer kijk dan heb ik 261616 kb Fysiek geheugen. ( Komt neer op 256 mb)
Systeem info hetzelfde, 256 mb Fysiek geheugen.

Ik kan dus gegevens bekijken van de Module maar windows wil hem niet gebruiken.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Probeer eens memtest te draaien. Kijk of ie fouten vind en of hij WEL het volledige geheugen ziet.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Je zit hier gruwelijk MB (MegaBytes) en mb (mili :? bits) door elkaar te gebruiken. Vooral bij geheugen (waar je zowel (Mega)bits als Bytes nauwkeurig moet toepassen) is dit een crime :X

Wees dus duidelijk, accuraat en consequent :o

Daarnaast staat niet voor niets in het PMG Beleid dat je bij geheugenproblemen volledige specs van de gebruikte repen moet gebruiken (dus incl opschrift individuele chips).

Tenslotte heb je het in je eerste post over twee DIMMs, namelijk 256MB en 32MB (of bedoel je 256Mb=32MB? :o ), terwijl je in je volgende post het over twee DIMMs van 256MB hebt (of heb je het over 256Mb/512Mb chips erop :? ). Wees echt duidelijk over welke DIMMs je hebt, hoe groot ze zijn (in MB) en welke chips erop zitten en hoe groot die zijn (in Mb)

Oslik blyat! Oslik!

• ImmortalSoul
Sorry voor mijn wazigheid.

Wat ik nu heb zijn 2 geheugenmodule's van 256 MegaByte.
Die ene van 32 MegaByte maakt nu even niet uit.

Het gaat om deze situatie:
Slot 1: 256 MegaByte
Slot 2: Leeg
Slot 3: 256 MegaByte.

Waarbij hij hem niet wil gebruiken, maar hem wel ziet in verschillende programma's zoals: Everest Home 1.5.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Sommige moederbordjes zijn kritisch met betrekking tot de plaats van de DIMMs.*
Helaas zijn onze Taiwanese vrienden zo handig om een dooie link achter te laten voor de bios manual, maar daar vind je waarschijnlijk de plaatsing en compatibiliteit van het geheugen in.

* hier een 440LX bordje bijvoorbeeld, 1e 2 slots kan max 256MB in, het derde slot slechts 128MB.
Terwijl bord zelf niet eens ondersteuning biedt voor meer dan 512MB, zou de chipset wel 1GB mem moeten kunnen...

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 29-01-2006 19:04 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

BackSlash32 schreef op zondag 29 januari 2006 @ 19:01:
Sommige moederbordjes zijn kritisch met betrekking tot de plaats van de DIMMs.*
Helaas zijn onze Taiwanese vrienden zo handig om een dooie link achter te laten voor de bios manual, maar daar vind je waarschijnlijk de plaatsing en compatibiliteit van het geheugen in.

* hier een 440LX bordje bijvoorbeeld, 1e 2 slots kan max 256MB in, het derde slot slechts 128MB.
Terwijl bord zelf niet eens ondersteuning biedt voor meer dan 512MB, zou de chipset wel 1GB mem moeten kunnen...
Mijn god... een 440lx... eentje van dell gehad met en p2 300 erop. En ramp formaat tusnami. naja meer dan 512mb had je toen geen fuck aan met windows 98.

Verder. Je hebt dus 2 reepjes van 256mb. Allebij single side of dubble? Er zijn genoeg mobo's die verdomt kieskeurig zijn kwa geheugen en zeker of het single/dubble. En dan heb je nog de kans dat je dus mixed geheugen hebt en dat je idd zoals hier boven in bepaalde "grote eerst" volgorde hebt met daarna volgorde van dubble/single.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 19:35 ]

• ImmortalSoul
Module's zijn in Everst Home identiek, behalve dat de niet-werkende een Fabrikant aangeeft:
http://img68.imageshack.us/img68/6170/screenshot1wm.jpg

Bios geeft hetzelfde aan als Taakbeheer, namelijk: 261616 kB.

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 16:29
Verwissel de nieuwe 256MB module eens naar DIMM1 en haal de orginele in DIMM1 er eens uit, en kijk wat dat doet? Mss iets mis met je geheugen zelf ipv mobo?
Pagina: 1