Kant en klare usb/rs232/parallel schakelaar

Pagina: 1
Acties:

• raystra
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-02 18:52
Middag!

Ik heb een oude unix server staan (+700 watt) die ik incidenteel nodig heb. Het is zonde om dat stroomvretende apparaat de hele dag aan te laten staan.

Dan denk je meteen aan een remote powerswitch (masterswitch) maar die dingen zijn mij een beetje te prijzig. Ik heb wel een linux servertje staan die wel de hele dag aanstaat.

Nu ben ik dus op zoek naar een powerswitch waarmee ik de grote bak kan aanzetten met behulp van een usb/serieel/parallel aansturing vanaf de linux machine. Ik ben echter helemaal niet handig en ik wil dus graag een (betaalbaar) kant en klaar product hebben.

Kent een van jullie zo'n product?

Raymond

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-02 20:16
uhm, is WOL niet makkelijker?
Stuur je een bepaald commando naar de NIC waarna die server aangaat.

[ Voor 55% gewijzigd door MewBie op 27-01-2006 14:46 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• raystra
Het is een RS6000, dus dat kost me veel geld of dat bestaat niet, helaas.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
je kan gewoon een simpel schakelingetje voor de parallele poort maken en een simpel proje schrijven. Tenminste, als je hem alleen aan en uit hoeft te zetten.

Een bistabiel 6volt relais direct op de printerpoort?

[ Voor 2% gewijzigd door MeMoRy op 27-01-2006 16:48 . Reden: spelfoutjes ]

U vraagt, wij antwoorden.

• raystra
Areuh?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 15:07
Wat kan je zelf? Lukt het je om iets te solderen, en kan je wat programmeren?
Dan kan je een relais (eventueel solid-state) aansturen met seriele/parallele poort, gewoon een pinnetje hoog zetten, en je relais schakelt waardoor je PC spanning krijgt en opstart.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07-2025
kan een printerpoort direct 70 mA geven?

Dan kan je bijv deze gebruiken met onderstaand schema
Afbeeldingslocatie: http://elektron.ewi.tudelft.nl/~memory/relais.jpg

U vraagt, wij antwoorden.

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Een printerpoort geeft maar 10mA (of iets in die richting) per pin, dus rechtstreeks een relais aansturen gaat niet lukken.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Check eens hier voor kant en klare oplossingen:

http://www.google.com/sea...rolled+relay+&btnG=Search

Zelf bouwen kun je ook. Waarschijnlijk kun je best een schakeling maken op je RS232 poort daar deze 12V geeft en direct relais kan aansturen (met een vrijloopdiode weliswaar). Anders moet je een schakeling bouwen met een zware MOSFET, relay en transistors of een solid state relay. Een parallelle poort kan wel degelijk bepaalde relays aansturen (ik heb een solid state die met 2-25V 2000W kan aansturen), niet allemaal echter omdat deze maar 5V geeft.

Ik raad je echter niet aan direct 220/110V te schakelen maar een optocoupler te gebruiken ook relays raad ik eigenlijk ook best niet aan omdat die je moederbord/poortcontroller kunnen opblazen met hun inductiestromen als je geen vrijloopdiode gebruikt.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-01 01:49

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hmmm, kant en klaar != EL. Schop naar OH.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1