Powermod verklaring s.v.p.?

Pagina: 1
Acties:
  • 138 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-09 11:09
Hallo /16 bezoekers

Er is vandaag een modje langsgelopen in deze thread.
Daarbij zijn 2 van mijn reactie's naar beneden gehaald, ieder -2 punten.

Reactie 1 Klik

Reactie 2 Klik2

De eerste powermod kan ik me met veel moeite in vinden, is lichtelijk offtopic. Maar ook wel informatief, tekst en uitleg + 3 links.

De 2e PM heb ik het moeilijker mee. Is ook offtopic, maar jullie ( lees: de betreffende PM ) hadden op ze minst een reactie er onder kunnen zetten met uitleg hoe het dan wel zit met die bug

Ook wil ik nog even een stukje aanhalen uit de T.Net frontpage FAQ.
Mocht je een reactie tegenkomen waarop een PowerModeratie is uitgevoerd, dan kun je een verklaring daarvoor terugvinden in het Tweakers.net Moddereter Forum.
Dus of pas de FP FAQ aan, of open een topic voor elke PM die je uitvoerd (ik gok dat het de 1e gaat worden)

[ Voor 59% gewijzigd door Speedswitch op 27-01-2006 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me is geen powermod, maar ook in mijn ogen zijn beide reacties offtopic.

Een uitleg over de bug door de PM zou net zo offtopic, en dus ongewenst zijn.
Bugs melden, de status bekijken en suggesties aandragen kan al sinds jaar en dag via http://devtrack.tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik ga ook in op de tweede. Hoewel het op de FP als behulpzaam overkomt om mensen te wijzen over hoe Tnet werkt, is het inherent offtopic. En inherent offtopic is iets wat, dat zul je met mij eens zijn, niet echt bijdraagt aan de FP. Hoewel het behulpzaam is, is daar toch een ontmoedigingsbeleid voor. Temeer omdat we dat op GoT uitermate graag zien. :) Je mag het posten, maar qua waardering moet je dan niet teveel verwachten.

De eerste PM is er eentje die op het randje is. Als PM's hebben we afgesproken dat je dat pas zet als het verschil van 2 punten of meer te rechtvaardigen is..... en 3 is dan simpelweg teveel.

Over of PM"s de plicht hebben om replies te bouwen om dan aan te geven hoe het wel moet? Nee, want dan maken we ook offtopic reacties. Wat we wel kunnen doen is een admin-edit in je post met enige vermanende woorden, maar dat wil je zelf waarschijnlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:00

botoo

💀 too old to die young

De eerste reactie is idd offtopic, maar gezien de informatieve waarde vond ik het niet nodig dat je hulp onder het maaiveld zou verdwijnen dus heb ik die gepowermod naar de +1.
[Kort door de bocht]
Je kan natuurlijk allerlei offtopic edoch informatieve stukjes plaatsen maar dat word doorgaans als 0 offtopic gemodereerd.)
[/Kort door de bocht]

Je tweede reactie is idd ook offtopic, en het is niet de gewoonte dat een powermod (in die hoedanigheid) op de FP inhoudelijk ingaat op reacties.
Hier zie je een lijstje van die codes.

Wat betreft je opmerking over de FP FAQ: Daar heb je gelijk in, dat moet nog gewijzigd worden, die opmerking m.b.t. een verklaring stamt uit de tijd dat de powermod nog maar net was ingevoerd.

* extra onderstreping op todo lijstje maakt *

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
* Floppus is geen powermod, maar ook in mijn ogen zijn beide reacties offtopic
In jouw ogen wel ja, maar de users waren het over het algemeen goed met mij eens. Deze thread is door 21.981 users gezien. Ik neem aan dat een groot aantal daarvan de mogelijkheid tot modereren hebben. Als dan mijn reacties op +2 en +3 eindigen, lijkt mij dat het gros van de gebruikers het met mijn reacties eens is.

Wat geeft een PM het recht om de reacties dan allebij met 2 punten naar beneden te meppen. Wie bepaalt wat een goede reactie is, de 5? PM's die hier rondlopen, of de 21.981 users die modereren?

Ik bedoel het niet om jullie je rechten te ontnemen, of omdat ik niet vertrouw in jullie eerlijkheid, maar ik verbaas me gewoon dat een mod het beter weet dan ruim 20.000 users...

En maak me niet wijs dat er teveel op mening/emotie word gemod, de kans dat dat op 20.000 users gebeurt is imo erg klein... Bovendien is dat met deze reacties totaal niet mogelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedswitch op 27-01-2006 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Speedswitch schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 13:50:

[...]

In jouw ogen wel ja, maar de users waren het over het algemeen goed met mij eens. Deze thread is door 21.981 users gezien. Ik neem aan dat een groot aantal daarvan de mogelijkheid tot modereren hebben. Als dan mijn reacties op +2 en +3 eindigen, lijkt mij dat het gros van de gebruikers het met mijn reacties eens is.

Wat geeft een PM het recht om de reacties dan allebij met 2 punten naar beneden te meppen. Wie bepaalt wat een goede reactie is, de 5? PM's die hier rondlopen, of de 21.981 users die modereren?

Ik bedoel het niet om jullie je rechten te ontnemen, of omdat ik niet vertrouw in jullie eerlijkheid, maar ik verbaas me gewoon dat een mod het beter weet dan ruim 20.000 users...
De dag dat er 20.000 bezoekers aan het modereren slaan, geef ik een rondje, want ik zou het graag zien, maar helaas nemen veel bezoekers niet de moeite reacties te beoordelen. Nog helazer nemen de bezoekers die wel beoordelingen geven in grote getalen niet de moeite om de moderatie-FAQ door te nemen, en modereren mede daardoor met name op gevoel en niet objectief. Maar dat is het punt niet;

Ik zie een topic "ATi Radeon X1900 XT en XTX reviews".
Je 1e aangehaalde reactie gaat over: het koppelen van voedingen
Je 2e aangehaalde reactie gaat over: tekencodes die niet juist weergegeven worden.

Als ik de posts niet goed heb samengevat, dan excuses, maar dat is de kern die ik eruit lees. Mijn vraag aan jou: Als je daar objectief naar kijkt, zijn die posts dan ontopic?

PowerMods zijn precies voor die taak aangewezen moderaties die door bezoekers onjuist (niet objectief) beoordeeld worden te corrigeren, wat helaas nodig is gebleken, en ik denk dat jouw reacties met bijbehorende bezoeker-moderaties een mooi voorbeeld zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2006 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
Als ik de posts niet goed heb samengevat, dan excuses, maar dat is de kern die ik eruit lees. Mijn vraag aan jou: Als je daar objectief naar kijkt, zijn die posts dan ontopic?
Klopt klopt, daar heb je gelijk in. Mijn reacties zijn niet ontopic. En ik vind de score waarop ze nu staan wel ok, daar gaat het niet om. Maar ik vind het dus vreemd dat er een PM nodig is van 2 punten, om de reactie op het niveau te krijgen wat door de PM gewenst word. Als het interresant en relevant gevonden word door de users, waarom naar beneden modden? Ik bedoel, echt stomme, lompe en provocerende reacties worden door de users zelf wel naar beneden gemod... deze niet...

BTW,
De dag dat er 20.000 bezoekers aan het modereren slaan, geef ik een rondje
Daar houw ik je aan ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Speedswitch op 27-01-2006 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik bedoel dit niet om af te geven op bezoekers, maar haal het aan omdat het in praktijk gebleken is:

Als het zo was dat alle bezoekers netjes de registratievoorwaarden en de FAQs doornamen, en ook objectief volgens die richtlijnen zouden modereren, denk je dat er dan ooit een idee was gekomen / gevraagd zou worden om PowerMods aan te stellen?

Het doel van moderaties is om een schifting op kwaliteit van reacties mogelijk te maken, zodat bezoekers zelf kunnen kiezen of ze alle reacties willen lezen inclusief de 'onnodige', of dat ze maar een paar reacties willen zien die van goede kwaliteit zijn.
Deze service is compleet nutteloos zodra er niet actief gewerkt wordt aan het behoud van het juiste niveau voor reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Speedswitch schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:42:
En maak me niet wijs dat er teveel op mening/emotie word gemod, de kans dat dat op 20.000 users gebeurt is imo erg klein...
I wish . . . :'(
Helaas, er is een grote groep modders die 'eens/oneens' en 'dat wil ik ook wel eens weten' modereren _en_ daarbij de rode raad van het nieuwsitem volledig uit het oog verliezen,
het resultaat laat zich raden :X
. . . maar ik verbaas me gewoon dat een mod het beter weet dan ruim 20.000 users...
FYI: Je eerste reactie is tweemaal gemodereerd en je tweede éénmaal.
Op het moment dat ik 20.000 keer ongelijk krijg zal ik mijn conclusies trekken ;)

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Voor Speedswitch is er een vergelijking mogelijk.
Stel je Nederland voor met 16 miljoen mensen. Ze zijn allemaal even volwaardig burger en hebben allemaal evenveel recht. Indien je ze vrij laat discusseren, hoeft er niet altijd perse het beste besluit uit te komen. Daarvoor nemen we vakmensen in dienst die heel wat meer informatie naar zich toe halen, weten wat de voors en tegens zijn en een besluit nemen dat het algemene belang het beste dient..... maar daarvoor ook verantwoording aflegt aan mensen. Dat noemen we regering en op de FP hebben we daarvoor PM's en Admins.
De enige opmerking die ik dan nog wil plaatsen is de volgende: denk je dat meerderheid van de bevolking erin slaagt een beter beleid te voeren zonder regering? Want dat is de suggestie die je nu doet.

En nu spreek ik als user, ik betreur het dat je eerste reactie idd omlaag is gezet. IMHO (let op de H) vond ik het wel een +2 waard.... dus indien ik de reguliere mogelijkheid had, kreeg 'ie er zo een puntje van mij bij. Echter, ik was al degene die 'm oorspronkelijk naar +2 tilde. Maar een +3 is onverdedigbaar......

[ Voor 18% gewijzigd door Delerium op 27-01-2006 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
FYI: Je eerste reactie is tweemaal gemodereerd en je tweede éénmaal.
Op het moment dat ik 20.000 keer ongelijk krijg zal ik mijn conclusies trekken
Sterk punt, maar nu vergeet je 1 ding. Er zijn veel meer mensen die de reacties naar beneden hadden gemodereerd als ze het er totaal niet mee eens waren geweest. Dus in princiepe modereer je niet tegen de 3 punten die mijn reactie heeft gekregen, maar ook tegen de mensen die vonden dat mijn reacties op het goede niveau stonden, en er dus niets aan gedaan hebben.
Daarvoor nemen we vakmensen in dienst die heel wat meer informatie naar zich toe halen, weten wat de voors en tegens zijn en een besluit nemen dat het algemene belang het beste dient
Ik ga er van uit dat er meer dan voldoende verantwoordelijke modders zijn op de FP, die weten hoe ze moeten modden, waar ze op moeten letten, en welke reacties er nodig naar onder moeten worden geschopt. Dus ook wel mensen die mijn reacties net zo kritisch bekijken als een powermod, en ook net zo veel kennis van zaken hebben.

Ben wel met je eens dat een +3 aan de hoge kant is, maar het gaat mij zoals eerder gezegd niet om de punten. Het gaat mij erom dat ik wil weten wie bepaalt welke reacties goed, en welke slecht zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door Speedswitch op 27-01-2006 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:47
Dat noemen we regering en op de FP hebben we daarvoor PM's en Admins.
En als de regering niet goed naar het volk luistert, stemt het volk de volgende keer op iemand anders......

[ Voor 3% gewijzigd door bszz op 27-01-2006 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
En als de regering niet goed naar het volk luistert, stemt het volk de volgende keer op iemand anders......
Pff.. je moet het natuurlijk niet te lettelijk nemen. Sowizo word hier niet gestemd als er een nieuwe moderator nodig is, en dat is maar goed ook. Want internet is zo onpersoonlijk dat het absoluut niet mogelijk is om over iemand te oordelen, laat staan ''de beste'' te kiezen uit een rijtje...

Je kan pas over iemand oordelen als je hem/haar IRL hebt ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reviews: Tweakers.net moderatie FAQ
Voor de duidelijkheid: reacties moeten op inhoud beoordeeld worden en niet op de mening die door de poster wordt verkondigd! Als iemand iets zegt waar jij het niet mee eens bent dan is dat geen troll of flamebait. Andersom geeft een totaal voor de hand liggende posting waarin toevallig jouw persoonlijke mening wordt verkondigd, geen directe aanleiding om een dikke +1 uit te delen.
Het gaat dus niet om het eens of oneens zijn, of dat andere bezoekers het aardig vinden dat je iemand die ook een offtopic vraag stelt helpt.
Dat dit niet makkelijk is, blijkt wel uit nieuwsberichten over windows/linux, ATI/nVidia, AMD/Intel. Deze zijn dan ook berucht om hun 'gevoelsmoderaties'.

Vandaar van mijn kant daarstraks de vraag hoe jij de kern van je reacties ten opzichte van het nieuwsbericht objectief zou beoordelen. Dát is namelijk hoe moderatie bedoeld is: Zo objectief mogelijk beoordelen. :)

[edit] klein interpretatiefoutje :|

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2006 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:47
quote:

Pff.. je moet het natuurlijk niet te lettelijk nemen. Sowizo word hier niet gestemd als er een nieuwe moderator nodig is, en dat is maar goed ook. Want internet is zo onpersoonlijk dat het absoluut niet mogelijk is om over iemand te oordelen, laat staan ''de beste'' te kiezen uit een rijtje...

Je kan pas over iemand oordelen als je hem/haar IRL hebt ontmoet.
Sorry, maar zo 'zwaar' was deze opmerking niet bedoeld. Ik wil niet suggereren dat ik wie dan ook weg wil sturen, alleen gaat de vergelijking wat mij betreft behoorlijk mank. De burgers controleren de regering, maar dat is bij Tweakers toch echt niet zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Mooi voorbeeldje van eens/oneens modden om aan te tonen dat er veel modders op de FP rondlopen die ei'k niet zouden mogen modden.
Mooi, eindelijk neemt een groot bedrijf het op tegen de RIAA!
7 moderaties waarvan 5 inzichtvol . . .

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
Vandaar van mijn kant daarstraks de vraag hoe jij de kern van je reacties ten opzichte van het nieuwsbericht objectief zou beoordelen. Dát is namelijk hoe moderatie bedoeld is: Zo objectief mogelijk beoordelen. :)
Klopt, kan ik je alleen maar gelijk in geven. Mijn reacties waren offtopic. De enige reden dat ik hier een topic ben begonnen is omdat ik het vreemd vind dat de users blijkbaar een totaal andere mening ( en dus mod-style ) er op na houden dan de PM's. Nu achteraf, na jullie uitleg klinkt het opeens een stuk zinniger.

Dus bedankt voor de tijd _/-\o_ en de moeite :> ;)

Ik gaat weer aan et werk voordat de divisie directeur achter me staat ( t.net bezoeken in werktijd is hier verboden... 8)7 )

Edit: mooi voorbeeld botoo, als ik dit zo zie heb ik idd zoiets van |:( 8)7 :?

[ Voor 9% gewijzigd door Speedswitch op 27-01-2006 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als de regering z'n werk goed doet, hoeft deze niet naar huis. En als een PM z'n werk goed doet..... Dat is een deel van de vergelijking. En volgens mij is nergens geopperd dat de PM z'n werk niet goed doet.
Het tweede deel van de vergelijking, namelijk dat er waarschijnlijk voldoende goede moderatoren rondlopen dat het echt geen PM nodig heeft, is dus ook relevant. Lopen er voldoende burgers in Nederland rond die moeiteloos het werk van een minister kunnen overnemen? Op de FP heeft iedereen exact dezelfde stemverhouding, net als met stemrecht. En hoewel er echt wel geschikte kandidaten rondlopen, indien je in een volstrekt willekeurige poel gaat vissen (FP-moderaties, de bevolking) hoef je niet noodzakelijkerwijs de goede minister eruit te trekken. Sterker nog, ik vermoed dat je dat niet eens wilt.
Dat neemt niet weg dat de bevolking helemaal overbodig is. Die mag je rustig laten stemmen, de regering naar huis sturen als 'ie niet deugt of via de krant/fora ter verantwoordeing roepen. De bevolking kan je prima laten overwegen wat goed is en wat niet en dus laten stemmen bij referenda, maar dat neemt niet weg dat een moeilijke overweging toch meer bij de vakminister uitgelegd kan worden dan door de bevolking. Net zoals 99% van de moderaties goed is en gewenst, zit er voor die ene procent een PM. En die is, niet geheel toevallig net als een minister, niet zomaar uit het volk gehaald maar uit een gespecificeerde politieke partij met een staat van dienst. Vergelijkbaar met PM's op TMF.
Het is dus niet mijn bedoeling om een beeld te creeren van een veer in eigen reet of zo, meer de vergelijking tussen users, regering en vakmanschap. Misschien dat alleen de opmerking past dat 'wij' iets beter luisteren naar de bevolking (zodat bv dit topic bestaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedswitch
Sry dat ik u allen stoor op deze prachtige zondag, maar nu we toch bezig zijn:

Klik

Deze reactie heb ik gepost, ik word naar +3 gemod ( is wat overdreven mischien )

En dan komt er een met overgewaardeerd ( kan ik me in vinden )

En daarna FIPO :? ?? omg nu begrijp ik wat er bedoeld word met mismodders... sommige mensen zou idd
de mogelijkheid van het modereren afgenomen moeten worden |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botoo

botoo

💀 too old to die young

Die Fipo is ws een misklik met het pull-down menu is. De betreffende moderatie is van iemand die in regel prima modereert (en regelmatig in /16 reageert :Y) ), ik vermoed dat het een -1 overgewaardeerd moest zijn.

FXDLS 'S&S edition'

💀 memento mori 💀

Pagina: 1