Tijdsduur terugzetten RAID-5 met filesystem van 2.4TB

Pagina: 1
Acties:

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:31
In mn fileserver heb ik een uitbreiding gedaan van een aantal 400GB HD's, waardoor ik nu 8x 400GB Hitachi 7K400 heb. Deze zijn aangesloten op een Highpoint RocketRAID 1820A SATA-RAID controller.

Na het instellen ervan en een zooi data te hebben overgzet(1.3TB) ben ik aan het testen geslagen door er een schijf uit te trekken en te kijken of alles het nog deed(wat gewoon het geval was).
Probleem is echter nu dat na het terugzetten van de verwijderde HD(die verder niet leeggehaald is) niet meer automatisch aan de RAID-array wordt toegevoegd, maar weer compleet gerebuild moet worden(ik weet niet of dat normaal is, ben niet zo'n RAID-5 expert). Dit rebuild proces is echter na 14 uurtjes pas op zo'n 6%. Dit gebeurt allemaal vanuit de BIOS van de kaart, niet in het OS(Debian)

Kan iemand mij vertellen of dit normaal is ?

Edit:
Filesystem is uiteraard 2.8 TB :z

Systeem:

Gigabyte K8NSC-939
AMD Athlon 64 3000+
2x 512MB DDR400
Highpoint RocketRAID 1820A
8x 400GB Hitachi 7K400 8MB

[ Voor 12% gewijzigd door mad-dog op 27-01-2006 13:35 ]

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dat duurt wel erg lang ja, maar rebuilden moet ie altijd, omdat ie denkt dat er een nieuwe disk in zit en niet weet of er wijzigingen zijn geweest.

[ Voor 40% gewijzigd door Fairy op 27-01-2006 13:30 ]

• Maferick
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04-2021

Maferick

EVE-Online : Lellebel

Tijdsduur is misschien wel lang, maar mijn ervaring is dat het altijd lang duurt met rebuilds. In een server met een goede scsi-3 riadcontroller kan het ook een aantal uren duren voordat 64gb gerebuild is. dus ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken over de tijd.

# If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop

• mad-dog
Is het overigens risicovol om het rebuildproces af te breken en op een later moment weer door te gaan ?

• Maferick
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-04-2021

Maferick

EVE-Online : Lellebel

Ik zou persoonlijk wachten, geen idee waarom gewoon een gevoel.

# If you perceive that there are four possible ways in which something can go wrong, and circumvent these, then a fifth way, unprepared for, will promptly develop

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet risicovol :) Er wordt alleen opnieuw begonnen en dus niet hervat.

Maar 6% na 14 uur is best wel lang. Hier gaat het met ongeveer 1GB per minuut (SoftwareRAID5 op zes 15Krpm disken).

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-03 16:45

John2B

I Love RAID5..!!

De rebuild loopt die nu vanuit de BIOS van de controller en duurt daarom zo lang, lees maar na in de handleiding:

If possible, we recommend that you boot the system, and use our RAID Management
software to rebuild the array. The software can rebuild arrays many times faster than
the BIOS utility.
Please refer to chapter 4 for detailed instructions.

http://www.highpoint-tech.com/manuals/RR1820A%20V1.2_UM.pdf

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• mad-dog
John2B schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 13:52:
De rebuild loopt die nu vanuit de BIOS van de controller en duurt daarom zo lang, lees maar na in de handleiding:

If possible, we recommend that you boot the system, and use our RAID Management
software to rebuild the array. The software can rebuild arrays many times faster than
the BIOS utility.
Please refer to chapter 4 for detailed instructions.

http://www.highpoint-tech.com/manuals/RR1820A%20V1.2_UM.pdf
Hier heb ik dus wat aan :), net over dat zinnetje heengelezen in de manual, ga het maar op die manier proberen.

Update:
Hij is nu dus al klaar via de software van Highpoint, hij was uiteindelijk een uurtje of 10 bezig .

[ Voor 9% gewijzigd door mad-dog op 28-01-2006 01:25 ]

Pagina: 1