Ik heb hier twee 12-volts zwaailampen (gelijkspanning). Ik wil hier een degelijke voeding voor hebben. Een computervoeding is mijns inziens te licht. Kan ik een trafo uit een oude versterker ofzo halen of kan ik ergens een goedkope adapter kopen en hoeveel vermogen moet deze dan kunnen leveren?
Geen idee, kijk eens wat je zwaailichten nodig hebben, daar valt zo weinig over te zeggenhoeveel vermogen moet deze dan kunnen leveren?
Maar voor lampen heb je geen mooi afgevlakte en gestabiliseerde gelijkspanning nodig, dus een 12 volt trafo, die minimaal het gewenste vermogen kan leveren, met een brugcel (4 diodes) erachter is al goed. Daar kan een lamp prima op branden.
Hoeveel vermogen je nodig hebt ligt aan je lampen. Staat er niets op? Wat voor gloeilampen zitten erin? Zolang je dat niet weet is het imho niet te zeggen of je PC voeding te licht is.
echte zwaailichten neem ik aan
die doen het gewoon prima op een computervoeding.
ik heb daar gewoon een oude AT voeding voor omgebouwd. Als je het met een normale trafo doet kost het je zeker meer ruimte en geld dan met een computervoeding.
kan me herineren dat je 5 a 6 ampere nodig had bij 12 volt. en dus minimaal een 60 tot 70 watt voeding.
ik heb daar gewoon een oude AT voeding voor omgebouwd. Als je het met een normale trafo doet kost het je zeker meer ruimte en geld dan met een computervoeding.
kan me herineren dat je 5 a 6 ampere nodig had bij 12 volt. en dus minimaal een 60 tot 70 watt voeding.
elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url
Iets zoals dit? *klik (10A)* of mag het wat lichter? *klik (5A)*.
Moet je wel nog wat berekenen, zoals de transfo en zo en de 78xx word dan een 7812.
Transfo kan wel wat duur worden wil je tot 10A of zelfs 5A gaan ik zelf heb een gebouwd op 1A (klik) ligt er natuurlijk aan wat je zwaailichten nodig hebben.
Je vermeld eigenlijk niet of je hem kant en klaar ergens wilt kopen of dat je eventueel zelf aan de slag wilt? Bovenstaande links moet je wel zelf aan de slag gaan.
Voor die computervoeding moet je kijken wat die op 12V kan leveren en op je zwaailichten welke stroom die nodig hebben. Hebben ze minder nodig als je voeding kan leveren? Geen probleem dan kan het gewoon.
Moet je wel nog wat berekenen, zoals de transfo en zo en de 78xx word dan een 7812.
Transfo kan wel wat duur worden wil je tot 10A of zelfs 5A gaan ik zelf heb een gebouwd op 1A (klik) ligt er natuurlijk aan wat je zwaailichten nodig hebben.
Je vermeld eigenlijk niet of je hem kant en klaar ergens wilt kopen of dat je eventueel zelf aan de slag wilt? Bovenstaande links moet je wel zelf aan de slag gaan.
Voor die computervoeding moet je kijken wat die op 12V kan leveren en op je zwaailichten welke stroom die nodig hebben. Hebben ze minder nodig als je voeding kan leveren? Geen probleem dan kan het gewoon.
Fout!, 70 watt op de 12V lijn jah, maar een voeding heeft ook een 5v en (bij atx) ook 3.3V en nog wat andere spanningen en het vermogen wat die kunnen leveren word opgeld tot het vermogen van de voeding...virus.elektro schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 13:15:
echte zwaailichten neem ik aan
Maar een standaard 200watt AT-voedingkje voldoet prima, en krijg je tegenwoordig (vaak met bijbehorende oude bagger pc) gratis
Nou een at-voeding gaat niet werken. 1 zwaailamp wil prima, maar op het moment dat ik er twee aansluit, slaat de voeding eruit en begint ie te sissen...
Verwijderd
Een 7812 gaan gegarandeerd de lucht in, die kan slechts een goeie ampere trekken, en als je er de volle 5 of meer door stuurt...kluyze schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 15:26:
Iets zoals dit? *klik (10A)* of mag het wat lichter? *klik (5A)*.
Euh, waar denk je dat die extra transistor in de 10A en 5A schema's voor dientVerwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 20:16:
Een 7812 gaan gegarandeerd de lucht in, die kan slechts een goeie ampere trekken, en als je er de volle 5 of meer door stuurt...
stabilisatie is toch al overkill bij zo'n ding
Gewoon een 9V trafo + brugcel plus dikke elco,
Of alleen een 12V trafo ( halogeen verlichting ? ) plus brugcel, ( daarmee heb je misschien wel last van brommende motortjes )
Gewoon een 9V trafo + brugcel plus dikke elco,
Of alleen een 12V trafo ( halogeen verlichting ? ) plus brugcel, ( daarmee heb je misschien wel last van brommende motortjes )
Een bruggelijkrichterTB schreef op zondag 29 januari 2006 @ 23:25:
Wat is een brugcel precies?
Oftewel, 4 diodes die voor het gelijkrichten van wisselspanning zorgen
Pagina: 1