Speedtouch 510i absoluut dood....en herrezen!

Pagina: 1
Acties:
  • 2.195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-11-2024

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Wij gebruiken binnen onze organisatie een reeks Speedtouch 510iv4 routers. Nu is onze ervaring dat deze na 1,5 a 2 jaar de geest geven; lampjes gaan op een bepaald moment knipperen en als je de Speedtouch uitzet dan gaat het powerlampje rood knipperen. Zet je de router nog een paar keer aan en uit dan doet-ie helemaal niets meer. Dood. Schijnt niet alleen bij ons voor te komen...

Tot voor kort kocht ik dan weer een nieuwe en die deed het dan weer 1,5 a 2 jaar. Niet aan de hand.

MAAR de laatste keer heb ik een werkende 510iv4 bij een partikulier weggehaald en dat was óók een Speedtouch 510iv4 maar dan van een behoorlijk oude productiebatch. Het viel me op dat er een prehistorische flash in stond maar wat me ook opviel....op de onderkant stond dat de voedingsspanning 9 volt zou moeten zijn. Er zat echter een 15 volt adapter bij.8)7

Ik kijken op mijn andere Speedtouchen...op de onderkant staat dat de voedingsspanning 15 volt zou moeten zijn en tevens zit er een 15 volt adapter bij. Dit lijkt logisch, toch?

Maar nu nam ik voor de grap één van mijn defecte Speedtouchen (waarbij on de onderkant staat dat de voedingsspanning 15 volt zou moeten zijn) en hing hem aan een 15 volt adapter...zoals verwacht, nog steeds DOOD. Vervolgens hing ik hem aan een andere 15 volt adapter...zoals verwacht, nog steeds DOOD. Vervolgens hing ik hem aan een 9 volt adapter...en OH WONDER!!!...hij komt tot leven! _/-\o_ En ja, ook na een uur of 20 werkt-ie nog steeds... Weer 15 volt erop...dood. Weer 9 volt erop...leven! :?

Wat is dit voor onzin? :( Zijn de 510iV4's eigenlijk ontworpen voor 9 volt maar had Thomson destijds een goedkoop partijtje 15 volt adapters op de kop getikt? Zit er expres een 15 volt adapter bij om de levensduur van de routers te verkorten? Hoe kan een werkende router die 2 jaar goed heeft gewerkt en (volgens de eigen opdruk) 15 volt nodig heeft, op 15 volt volledig dood zijn en op 9 volt weer perfect werken? Wie van jullie kan meer licht op deze zaak werpen?

Voor de duidelijkheid; ik heb dit alles getest met diverse 510iv4's (allen 15 volt versies en één 9 volt versie), diverse 15 volt adapters en diverse 9 volt adapters dus dit is geen exemplarisch voorvalletje...

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• bimm
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 20:15
Dat klinkt wel heel maf. Heb ook een oude productie serie thuis staan. Eens ff kijken...

Ik ook, jij niet?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:09

BHQ

Wazig, de mijne had een 15V adapter. Dit staat ook onderop m'n router.

[ Voor 33% gewijzigd door BHQ op 27-01-2006 17:04 ]

Verwijderd

st510v4 (die i is alleen maar voor isdn, doet hier dus niet ter zake) is er in 2 uitvoeringen:
4.0, oude interface, 9V;
4.2, nieuwere interface, 15V

Dat verklaart verder niet dat jouw 4.2 het met een 9V adapter opeens wel weer doet, maar zo zijn wel de officiele cijfers, en dus ook de cijfers onderop de modems zelf.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-12 17:28

beany

Meeheheheheh

dat die 510's doodgaan klopt wel ja... ik heb er zelf 2 versleten inmiddels.

Ik ga thuis eens kijken naar de voedingen...

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:29

SA007

Moderator Tweaking
Heb hier een 510 gehad, met 9v adapter deed ie niks, maar met 15v wel?

Misschien gaat ie het alleen goed doen op 9v als ie stuk is :)?

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Is er al iemand die mijn verhaal kan bevestigen? BTW, de beschreven 9 volt en 15 volt voedingen moeten wel 1A (1000mA) kunnen leveren....

• TG
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-10-2024

TG

ik heb ook een 4.2 speedtouch. deze heeft een 15 volt adapter en draait nu ruim 2 jaar (oktober/november 2003) mocht het modem het begeven ga ik zeker de 9 volt truuk uitproberen en hier weer wat posten.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is Thomson, niet Thompson...

En verder is Overige Hardware geen dumpbak. ADSL Modems horen in Internet & Telefonie :z

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 30-01-2006 10:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:24
Ik heb 3 maanden lang adsl modems geinstaleerd in opdracht van kpn, altijd speedtouch. Omdat er dus de 9 en 15v versie heb ik altijd opgelet of de juiste er bij zat. Bij nieuwe modems zat altijd de juiste.

Ik denk dat omdat julie een grote organisatie hebben, dat ze wel eens op een hoop zijn gezet en dan een wilekeurig modem en adapter er af werden gehaalt, kan dit gebeurd zijn?

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Nee hoor...de Speedtouchen heb ik min of meer stuk-voor-stuk gekocht en aangesloten. Daarbij betreft het ook nog eens diverse locaties in diverse steden. En zoals ik ook in mijn originele post noemde heb ik laatst nog een "9 volt Speedtouch" met een 15 volt voeding bij een partikulier weggehaald... :?

PS. Zojuist weer een paar defecte Speedtouchen (met opdruk 15volt!!!) opgestart met 9 volt adapter...doen dus weer prima. 15 volt erop -> DOOD. 9 volt erop -> LEVEN. 15 volt erop -> DOOD. 9 volt erop -> LEVEN.... :?

[brainwave]
Te koop: Partijtje Speedtouch 510i modems STEPS (Special Tweaker's Enhanced Power Saving) Edition
Bespaar bijna 40% op je router-energierekening!

Zo goed als nieuw, nooit eerder op juiste spanning gebruikt, allen getest en werken perfect. Speciale energiezuinige uitvoering; werken op 9 volt 1000mA i.p.v. 15 volt 1000mA.

Dus nu ook geschikt voor portable gebruik (bv. 2x9volt batterijtje parallel), voor onderweg (auto/scooter/fiets), de camping of tweakersevenement. Wees er snel bij en haal een absolute primeur met de allereerste Speedtouch-mod! :+ :+ :+
[/brainwave]

[ Voor 26% gewijzigd door JHMvP op 30-01-2006 14:22 ]

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

in hoeverre kapot? Doen ze helemaal niks meer? Ik heb er hier ook 1 liggen die niet goed werkt, lamples gaan wel aan, maar ethernet werkt niet

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 00:30

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Die speedtouch die op 9volt behoren te werken hebben een compleet verouderde PCB nog ontworpen door engnieers van Alcatel. De zogenaamde R4.0 modellen en beginnend met productienummer 3EC

Die nieuwere Speedtouch zijn herzien door Thomson en hebben ook een andere productienummer mee gekregen beginnend met DSL die werken dus op 15volt en zijn de zogenaamde R4.2 modellen net als thewisguy al zei!

Firmware 4.3.2.6.0 ( de laatst officele goedwerkende firmware voor de speedtouch 510 ) zeg maar de R4.3 modellen (die ik nooit heb gezien maar eigenlijk zijn daar de Speedtouch 516 en 546 voor in de plaats gekomen) die firmware werkt ook niet helemaal lekker op de Speedtouch 510 R4.0 dus met productienummer 3EC o.a. omdat
Wij gebruiken binnen onze organisatie een reeks Speedtouch 510iv4 routers. Nu is onze ervaring dat deze na 1,5 a 2 jaar de geest geven; lampjes gaan op een bepaald moment knipperen en als je de Speedtouch uitzet dan gaat het powerlampje rood knipperen. Zet je de router nog een paar keer aan en uit dan doet-ie helemaal niets meer. Dood. Schijnt niet alleen bij ons voor te komen...

Tot voor kort kocht ik dan weer een nieuwe en die deed het dan weer 1,5 a 2 jaar. Niet aan de hand.
Dat is alleen maar van toepassing op die oudere modellen beginnend met 3EC dat zijn brakke modellen. Die nieuwer 510's die zijn gewoon goed en geven niet zomaar de geest!

Als je het over een tijdsbestek elke keer van 1 jaar tot 1,5 jaar heb dan klopt het wel dat jij alleen 3EC modellen in je bezit heb dus brakke modellen.

Opvallend is ook aan die oudere 510 modellen is dat die metalen UTP connectors hebben en ook een 10/100 mbit controlle lampje dat hebben die nieuwere 510's niet die hebben alleen trafic led en zijn met plastic UTP connectors. Maar de behuizing voor de rest is gewoon identiek.

Nog 1 en waardoor je oudere 510 door nieuwere kan onderscheiden is als je HET JUISTE voltage erop zet boot de nieuwere 510 gelijk en de oudere moet je eerst nog aanslingeren.

Speedtouch freak

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Hmmm... (8>

MIJN defecte Speedtouchen met vermelding "15 volt" hebben allemaal serienummers CP0347XXXXX, plastic connectorplaatjes en alleen één trafficled; het zijn dus de nieuwe modellen. Maar wanneer ze overleden zijn op 15 volt, hang ik ze aan 9 volt en dan moet ik ze aanslingeren net zoals bij de oudere versies...

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
sander815 schreef op maandag 30 januari 2006 @ 17:50:
in hoeverre kapot? Doen ze helemaal niks meer? Ik heb er hier ook 1 liggen die niet goed werkt, lamples gaan wel aan, maar ethernet werkt niet
Bij mij verschilt dit per modem EN per adapter;
Men neme Speedtouch A met adapter A(15v) -> lampjes doen niets.
Men neme Speedtouch A met adapter B(15v) -> lampjes continu aan.
Men neme Speedtouch B met adapter B(15v) -> lampjes doen niets.
Men neme Speedtouch B met adapter A(15v) -> lampjes doen niets.
Men neme Speedtouch A met adapter C(9v) -> alles doet het.
Men neme Speedtouch B met adapter C(9v) -> alles doet het.

:?

[ Voor 7% gewijzigd door JHMvP op 31-01-2006 17:34 ]

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 00:30

lSltAlKeR

Time destroys everything!

JHMvP schreef op dinsdag 31 januari 2006 @ 17:26:
Hmmm... (8>

MIJN defecte Speedtouchen met vermelding "15 volt" hebben allemaal serienummers CP0347XXXXX, plastic connectorplaatjes en alleen één trafficled; het zijn dus de nieuwe modellen. Maar wanneer ze overleden zijn op 15 volt, hang ik ze aan 9 volt en dan moet ik ze aanslingeren net zoals bij de oudere versies...
welk modelnummer hebben ze dan? DSLBA6XXX afhankelijk van

1 port analoog
1 port isdn
multi port analoog
multi port isdn

Speedtouch freak

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Een stuk of wat van de serie DSLBA623MPBAA3:
met opdruk 15v -> dood op 15v, levend op 9v.

en...

één van de serie 3EC18623LCAB03:
met opdruk 9v maar geleverd en altijd gewerkt met 15v adapter -> nu dood op 15v, levend op 9v.

En hoewel deze laatste er een uit de brakke serie zou zijn, is dit degene die het hele spul op dit moment in de lucht houdt... _/-\o_

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Ik snap het niet maar het werkt wel en ik ben weer een paar routers rijker...
Verder wordt ook weinig interesse getoond dus gooi d'r maar een slotje op.

• nrico
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12 12:02
Eingelijk niets nieuws,

maar ik wilde toch even laten weten dat het mij ook gelukt is.
Het lampje van mij speedtouch brande fel rood (middelste)
en doormiddel van een andere adapter, zowel 12VAC als 9VAC werkt mijn speedtouch weer

:)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 13:58

DaRoot

Some say...

Even ter info: ik heb nog een 3EC met 9Volt DC. Een isdn model, dus Annex-B. De Annex-A uit die tijd had toen al 15Volt AC, dus wisselspanning ipv. gelijkspanning. Mijn Annex-A draait al jaren prima. Wat ik van een goede kennis van me hoorde, is dat de eerste Speedtouch 510 exemplaren last krijgen van lekke elco's, ook bekend van de moederborden. Mijne is echter van binnen als nieuw, en werkt perfect. Wel inmiddels nieuwe firmware erin.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb gisteren mijn Speedtouch 510 weer tot leven kunnen brengen door 2 Elco's (1000uF/6,3V) vlak bij de 7812 spanningstabilisator en grote spoel te vervangen... Deze Elco's waren van het merk Taepo en stonden helemaal bol (zoals bij veel MSI moederborden). Routertje begon steeds meer en meer lawaai (ruis) te maken en op het laatst bijna niet meer opgestart te krijgen (alleen rood ledje). Pas na herhaaldelijk uit/aanzetten kon ik 'm af en toe weer starten. Mij viel op dat ook de download snelheid door de rotte Elco's langzamer was (2644kbit toen/3072kbit nu). Dus opengeschroefd en de rotte Elco's vervangen... Werkt nu weer als een zonnetje. Doe er je voordeel mee (als je bekwaam bent met een soldeerbout).

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

Verwijderd

na het lezen van dit topix heb ik geprobeert mijn "Dode" speedtouch 510i 15v
aan een 9 v adapter te hangen.
en jawel hoor hij doet het gewoon weer
heb ik dus voor niks een nieuw modem gekocht

Verwijderd

Bij een kameraad deed zijn modem het niet, toen heeft hij de adapater van zijn draadlose router(sweex) in de modem(speedtouch 510) geplugd, met de gedachte van zolang ik maar kan internetten, en dit werkt probleemloos

Ik heb dus even weer de oude siuatie hersteld, 15 v AC 1000mA adapter in de speedtouch (het is een nieuw model). Geen leven in de modem, maar met de adapter van de draadlose router deed deze het wel, echter is dit een 12v DC adapter.

Hoe is dit te verklaren? En die 15v AC adapter is dus dood, maar waardoor kan ik deze vervangen, want aan een exact hetzelfde exemplaar is niet te komen (15v AC 1000 mA), zelfs bij conrad niet.

Alvast bedankt!

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
:) Topic is nog steeds actueel dus! :)

Ik heb het idee dat de onderdelen in het modem geschikt zijn voor 9V tot 15V maar dat na verloop van tijd de onderdelenmarges dunner worden, waardoor ze alleen nog maar met minder dan 15V overweg kunnen...

Verwijderd

Ik denk dat in de modem zelf een spanningsregelaar zit. Want ik heb er nu gelijkspanning 12 v opstaan, en daar werkt de modem prima mee. Dus waarschijnlijk heeft de modem een bereik van 9v-15v wisselspanning, wat de modem dan zelf ombouwt naar gelijkspanning. De modem doet dit waarschijnlijk zelf, omdat lange niet alle adapters 'gestabiliseerd' zijn.

Kan dit kloppen?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Zou het kunnen dat de 15V adapters doodgaan ipv de modem? Even doormeten en zien of de rated spanning/stroom nog steeds kunnen geleverd worden.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Topicstarter
Guru Evi schreef op donderdag 15 mei 2008 @ 19:56:
Zou het kunnen dat de 15V adapters doodgaan ipv de modem? Even doormeten en zien of de rated spanning/stroom nog steeds kunnen geleverd worden.
De 15V adapters geven nog steeds de juiste waarden.

Pagina: 1