Toon posts:

Digital out - Optical in

Pagina: 1
Acties:
  • 3.427 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal.

Ik heb sinds een paar jaar hier een sb live 5.1 kaart liggen. Deze heeft ook een spdif/ digital out (jack 3:5mm). Nu was deze niet interessant voor mij, maar sinds kort heb ik een home cinema set aangeschaft en de pc staat in de buurt.

Deze home cinema set (samsung ht-up30) heeft een optical in. Nu kan ik het beeld van mijn pc mooi op de tv uitzenden, maar zou ik ook willen genieten van (echte, dus geen prologic) surround sound via die geluidskaart. Is er een mogelijkheid om dit te bewerkstelligen?

Uiteraard heb ik een beetje research gedaan en ben ik uitgekomen op deze kabel: http://www.pixmania.nl/nl...che-kabel-toslink-ma.html of http://www.pixmania.nl/nl...ezelkabel-toslink-ma.html

Is dit een oplossing? Kan ik deze kabels ook in winkels vinden? (mediamarkt ofzo?)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:17
Ja, met die kabeltjes zou het moeten werken. Je kan desnoods ook zelf een kabeltje solderen indien je een coaxiale digitale ingang hebt.
Maar of ze bij de mediamarkt etc zijn, ga er naartoe en vraag of ze het hebben.. ;)

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

robbertkrebbers schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:23:
Ja, met die kabeltjes zou het moeten werken. Je kan desnoods ook zelf een kabeltje solderen indien je een coaxiale digitale ingang hebt.
Maar of ze bij de mediamarkt etc zijn, ga er naartoe en vraag of ze het hebben.. ;)
Sorry maar dit klopt niet. de TS heeft een coax-uitgang in een non-standaard formaat, en z'n receiver heeft een toslink optische ingang. Je zult een coax-->glasvezel conversie apparaatje nodig hebben. Da's lastig en duur, je kunt beter een goedkoop Terratec oid geluidskaartje kopen met een toslinkuitgang.

En koop alsjeblieft geen gold-plated glas-kabeltjes. Dan weet je zeker dat je wordt afgezet. :(

Siditamentis astuentis pactum.

• ewf2003
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-01 09:24
Bij Creative is hier een speciaal kastje voor te koop voor 30,- euro. Je sluit deze aan op je geluidskaart en beschikt dan over een optische in en uitgang en een coaxiale in en uitgang.

Verwijderd

Het kabeltje van coax jack naar coax tulp zit als het goed is bij je SbLive, daarna kan je er deze:
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=694
en deze:
http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=705
aanhangen.

@ Varienaja: bovenstaande optische kabel heeft ook vergulde randjes maar kost 1/4e van wat je bij pixmania voor een "normale" betaald. :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2006 13:02 ]

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 13:00:
@ Varienaja: bovenstaande optische kabel heeft ook vergulde randjes maar kost 1/4e van wat je bij pixmania voor een "normale" betaald. :P
Jeuj, en ik kocht zaterdag een optische kabel van 10 meter voor 20 euro.

edit:
Ik lees trouwens "Deze kabel heeft stevige, deels metalen konnektors" op jouw linkje :Y) Niks niet goud ;-)

De prijs van die coax --> optical converter valt me overigens dik mee!

[ Voor 30% gewijzigd door Varienaja op 27-01-2006 13:06 ]

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:17
Varienaja schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:43:
[...]

Sorry maar dit klopt niet. de TS heeft een coax-uitgang in een non-standaard formaat, en z'n receiver heeft een toslink optische ingang. Je zult een coax-->glasvezel conversie apparaatje nodig hebben. Da's lastig en duur, je kunt beter een goedkoop Terratec oid geluidskaartje kopen met een toslinkuitgang.
Ik zeg toch, 'als je een digitale coaxiale ingang hebt' en daarmee bedoel ik natuurlijk zijn receiver. ;) Die uitgang van die creative kaart is hetzelfde als een coaxiale uitgang alleen in een jackplug geduwd.

[ Voor 18% gewijzigd door robbert op 27-01-2006 16:29 ]

• Varienaja

Varienaja

Wie dit leest is gek.

robbertkrebbers schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 16:27:
Ik zeg toch, 'als je een digitale coaxiale ingang hebt' en daarmee bedoel ik natuurlijk zijn receiver. ;) Die uitgang van die creative kaart is hetzelfde als een coaxiale uitgang alleen in een jackplug geduwd.
Nee je zegt:
Ja, met die kabeltjes zou het moeten werken.
En dat is niet waar, want dat gaat nooit op zijn 3,5mm jackplugje van z'n geluidskaart passen. (8> Coax is electrisch, en die kabel is optisch.

[ Voor 7% gewijzigd door Varienaja op 27-01-2006 16:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de zekerheid:
Afbeeldingslocatie: http://aka.fotovista.com/dev/5/5/46000655/g_46000655.jpg

Hier zit dus een 3,5jack adapter bij (deze wordt ook los verkocht), is er iemand die kan bevestigen dat de combinatie optische kabel plus 3,5mm jack adapter niet werkt, want ik geloof dat sommigen hier overheen hebben gekeken. Op de site staat ook nog eens dat hij geschikt is voor MD e.d.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Die jack 3.5mm-jack adapter is voor apparaten die hun optische in- of uitgang in een 3.5mm jack verstopt hebben zitten. Veel MD spelers vallen hier onder. Vaak zijn dat gecombineerde jacks voor headphone- en linesignalen samen met optisch.

Je kunt geen electrische digitale uitgang (coax) gebruiken met een optische digitale ingang, zonder er een converterend apparaatje tussen te zetten.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Je sblive heeft een coax spdif en je home cinema set een optische spdif. Dit kun je omzetten met zoiets: converter

Wat je echter ook kan doen (goedkoper, geen extra voeding nodig) is een geluidskaart kopen met optische spdif., zoals de Terratec Aureon 5.1 PCI

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

weet je overigens zeker dat je versterker ook niet ergens een gewone elektrische (niet optische) digital in heeft ? meestal zit die er echt wel op namelijk
Pagina: 1