Toon posts:

[2003] Services niet meer te stoppen

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
relevante systeemgegevens
- 2003 Server domain controller
- Netwerk bestaat uit 2 servers (1 dc, 1 member - member server momenteel inactive) en ong. 8 clients

probleemomschrijving
Er zijn twee services (SQL anywhere - Database en Client32 - Netsupport), maar wellicht nog meer, die niet willen stoppen. Als ik een van beide services stop krijgt deze de status "stopping", maar komt er nooit meer uit. Ik kan niet achterhalen sinds wanneer dit probleem bestaat.

gevolgen
- De database die SQL anywhere gebruikt kan niet meer worden gestopt en er kunnen dus geen back-ups gemaakt worden.
- Ik kan geen updates (of service pack) meer installeren, installaties blijven hangen.
- Ik kan de server niet meer rebooten (reboot proces hangt)
- En dus ook niet meer afsluiten

Wat ik al heb geprobeerd
- In het register de startup state van de SQL anywhere service op manual gezet en de server hard uit gezet. De service starten echter gewoon weer op.
- Netsupport deinstalleren: ging niet want de client32 service hing
- Logboek raadplegen, maar deze geeft geen melding (de service stop actie wordt immers nooit voltooid)

Wat er moet gebeuren
1. Ik wil een backup van de database
2. Ik wil netsupport er af gooien
3. Ik wil dat de services weer betrouwbaar gaan werken zodat ik normaal kan rebooten\afsluiten\backupen\updaten.
4. Ik wil SP1 installeren.

Kent iemand dit probleem, heeft iemand tips?

Alvast bedankt!

• IceOnFire
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
misschien de services via service manager tijdelijk op disabled zetten? vervolgens met "control-reboot" hem een vrij harde reboot geven (of als dat niet werkt stekker eruit-erin)

Verwijderd

Topicstarter
IceOnFire schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 11:37:
misschien de services via service manager tijdelijk op disabled zetten? vervolgens met "control-reboot" hem een vrij harde reboot geven (of als dat niet werkt stekker eruit-erin)
Op disabled zetten lukt ook niet meer, ik kan wel via het register de opstart Value gewoon veranderen in disabled of Manual, maar als ik de server dan hard uit zet en weer opstart is het probleem weer terug.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Misschien kan je de backup van de databases op een andere manier doen? BACKUP database .... en vervolgens dat backup bestand naar tape laten zetten.

Wellicht moet je de SQL Anywhere op een andere manier stoppen en starten. (is toch een Sybase product?)
Waarschijnlijk moet je commandline opdrachten geven om die te stoppen en te starten.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

je kan ook gewoon de executable killen (uit de taskmanager of anders met kill -f bijv.). Alleen voor db's is dat niet altijd aan te raden :)

Verwijderd

Topicstarter
c70070540 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:32:
Misschien kan je de backup van de databases op een andere manier doen? BACKUP database .... en vervolgens dat backup bestand naar tape laten zetten.

Wellicht moet je de SQL Anywhere op een andere manier stoppen en starten. (is toch een Sybase product?)
Waarschijnlijk moet je commandline opdrachten geven om die te stoppen en te starten.
Ik heb nooit een backup methode gezien en in de documentatie staat gewoon dat je de service kan stoppen en starten en zo heb ik het ook altijd gedaan....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:33:
je kan ook gewoon de executable killen (uit de taskmanager of anders met kill -f bijv.). Alleen voor db's is dat niet altijd aan te raden :)
Precies... dat vind ik een nog al linke actie...

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:09:
[...]

Precies... dat vind ik een nog al linke actie...
Zeker niet doen bij database servers.... Lees de documentatie van SQL Anywhere door en probeer te vinden hoe je de server/service moet stoppen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels een backup kunnen maken (vanuit de safeboot). Maar de problemen zijn nog niet verholpen.

Het lijkt me het verstandigste om een repair uit te gaan voeren.

Heeft er iemand suggesties hoe ik dit het beste aan kan pakken?

1. Recovery console het onderdeel services herstellen (ik zou niet weten hoe)
2. Repair (maar werkt dat wel goed op een dc
3. Repair en dan domein opnieuw opzetten
4. anders...

Verwijderd

4. anders, nl je database proggy repairen. Je databases werken niet meer goed en je wilt windows gaan repairen?????

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

zorg eerst maar eens dat de thirdparty software normaal gaat werken. Denk niet dat het aan Windows ligt namelijk. Verder wat zegt je eventviewer met foutmeldingen....? Meer informatie zou erg handig zijn ipv services willen niet meer stoppen / starten. Heb je bv met permissions lopen stoeien etc?

Verwijderd

Topicstarter
Ik vermoed niet dat het probleem bij de database ligt, ik kan immers meerdere services niet meer stoppen en vervolgens starten, daarnaast is de server ook erg langszaam geworden.

Foutmeldingen in de eventviewer zie ik niet, waarschijnlijk omdat de services in de status "stopping" blijven staan en dus nooit een end code geven.

Als ik via de services console ga kijken krijg ik overigens wel de bekende foutmelding 1053: time out op starten of stoppen van een service.

Er zijn een aantal kb artikellen die dit probleem behandelen:

http://support.microsoft.com/?kbid=839174 - Framework 1.1 SP1 is reeds geinstalleerd, versie 2.0 ook
http://support.microsoft.com/?id=886695 - het probleem doet zich ook voor als ik met een ander account laat aanloggen

Ik zal soweiso de (niet algemeen beschikbare) hotfix voor het laatste artikel aanvragen. You never know.
Pagina: 1