[AJAX] Browser navigatie onderscheppen

Pagina: 1
Acties:
  • 112 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KolNedra
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-04-2020
Iets wat al vaker voorbij gekomen is, maar waar ik nog wel mee in mijn maag zit.
Ben met een site bezig, waarvan de content ingeladen wordt dmv XMLHttpRequest (noem het even ajax).
Je kan het al raden; zodra een nieuwe "pagina" in wordt geladen in een layer (DIV) wordt dit door de gebruiker "gezien" als een nieuwe pagina, de gebruiker denkt dus dat hij (of zij) op een nieuwe pagina terecht komt. Dus wanneer diegeen op "vorige" drukt verwacht ie natuurlijk dat hij terug gaat naar de (doh) vorige pagina.

Okay scenario:
1 > Gebruiker komt via google binnen op mijn website
2 > index.php wordt geladen die de layers vult met benodigde informatie (ajax: XML/PHP)
3> Gebruiker navigeert wat rond en de desbetreffende layers worden via javascript (opnieuw) gevuld
4> De gebruiker wil terug naar zijn "vorige" scherm en ramt op "vorige" (of een sneltoets)
5> De gebruiker keert terug naar google.com

Je snapt dat dit erg verwarrend werkt voor (bijna) iedereen. Vooral voor de internet leken.
Zijn er mensen die hier ook mee "zitten" en misschien ideeen hebben of een work-around met dit probleem? Om zo erachter te kunnen komen wanneer iemand op vorige / volgende / refresh drukt.

[ Voor 9% gewijzigd door KolNedra op 27-01-2006 11:06 . Reden: Verdomme, weer 'n typo in mijn topic ]

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-04 13:30

André

Analytics dude

Tja, eigenlijk kan ik hier maar 1 ding op zeggen: gebruiken geen ajax voor websites maar pas het alleen toe in webapplicaties. Je creëert een heleboel problemen door voor een simpele website ajax te gaan gebruiken. En hoe denk je dat zoekmachines de juiste content gaan krijgen?

Gmail heeft bijvoorbeeld een leuke interface waar ajax heel handig is, maar voor een gewone site is het niet bruikbaar.

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Waarom gebruik je ajax?

Human Bobby

• KolNedra
André schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 11:20:
Tja, eigenlijk kan ik hier maar 1 ding op zeggen: gebruiken geen ajax voor websites maar pas het alleen toe in webapplicaties. Je creëert een heleboel problemen door voor een simpele website ajax te gaan gebruiken. En hoe denk je dat zoekmachines de juiste content gaan krijgen?

Gmail heeft bijvoorbeeld een leuke interface waar ajax heel handig is, maar voor een gewone site is het niet bruikbaar.
Meer dan waar, alleen ik heb niet beslist over hoe de site opgebouwd moest gaan worden.
De "klant" wilde hem zo hebben en wilde over functionaliteiten beschikken waarbij ajax eigenlijk onontkoombaar is (tenzij je het natuurlijk vies wilt oplossen met een iframe of flash elements)

Ik was al bang dat hier geen nette oplossing voor is. But it's worth the shot
Ze wilden een systeem waarin ze realtime (messenger style) konden zien wanneer een gebruiker inlogd op de site

[ Voor 14% gewijzigd door KolNedra op 27-01-2006 11:43 . Reden: quote bijgevoegd ]

::: flickr.com/kolnedra ::: Nikon D80 + Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC + Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC HSM

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

er ís een 'oplossing' voor dit probleem (backbase heeft het o.a. standaard ingebouwd), maar dit is imo zo verschrikkelijk smerig (lees: niet cross-browser) dat het zichzelf al gelijk nutteloos maakt eigenlijk...

Je kan na een xmlhttp request de window.location.hash aanpassen (dit zal in je history opgenomen worden in FF, in IE moet je een iframe aanmaken en dit daarin doen), dan moet je nog een timer zetten die telkens kijkt of die hash verandert, en aan de hand daarvan je application state weer aanpast.

Kortom: het kán, maar het kost tig KB's aan code, en het is verschrikkelijk vies, want je bent iets in elkaar aan't hacken waar nog een hoop haken en ogen aan zitten.

Stop uploading passwords to Github!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Daar is wel eea over geschreven hoor; recentelijk kwam ik dit artikel tegen

Intentionally left blank

• KolNedra
crisp schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 11:46:
Daar is wel eea over geschreven hoor; recentelijk kwam ik dit artikel tegen
thanks zal het eens doorlezen

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-03 10:55

SillyJW

der Gemutlichkeit

Als je AJAX technieken gebuikt om te kijken of een user online is, waarom zou je dan nieuwe content ook inladen op die nieuwe manier? Gewoon de content voor je HTML pags op de 'normale' manier opbouwen en een mini-applicatietje die z'n data krijgt aangereikt via een XMLHttpRequest.

Gewoon niet moeilijker gaan doen dan nodig is.
Pagina: 1